Praha — Červnové počasí si pohrálo s jízdní dobou větší části spojů Českých drah, o čemž jste se mohli dočíst v článku Když nejsou koleje, neprojedete; dva týdny komplikací na dráze. Statistiky však nevyznívají tak černě, neboť oproti loňskému červnu došlo dokonce ke zlepšení plnění grafikonu přibližně o 2,5 %. Podle statistik ČD dojelo v červnu včas nebo se zpožděním do 15 minut 97,13 % spojů (tj. 218 093 spojů z celkem 224 551 vypravených). 25 % zpoždění vzniklo na základě povětrnostních vlivů, povodní, nehod a sebevražd. Největší část zpoždění zhruba ve výši 40 % tvořily závady na železniční infrastruktuře a pouze 10 % zpoždění bylo vinou závad na vozovém parku ČD.
Jenom pro rekapitulaci zmiňujeme, že smolné období pro cestující začalo vykolejením nákladního vlaku soukromého dopravce OKD Doprava v Olomouci dne 22. června, kdy došlo k prvnímu ochromení III. tranzitního koridoru. Bouřky a povodně, které následovaly o několik dnů později, přerušily znovu provoz na tomto koridoru v úseku Hranice na Moravě – Suchdol nad Odrou a to dokonce na více než 19 hodin. Mimoto vlivem bouřek, záplav a následných sesuvů půdy a podemletí tratí došlo k ochromení provozu a nahrazení vlaků nahradní autobusovou dopravou i na několika lokálních tratích především na Moravě a ve Slezsku. Vzhledem k rozsahu škod nedošlo ještě k úplnému obnovení provozu na všech poškozených tratích. Aktuální stav Vám přinášíme v následující tabulce.
| Trať | Trasa | Úsek | Stav |
|---|---|---|---|
| 343 | Hodonín - Vrbovce | Lipov - Velká n.Veličkou | zastaven provoz |
| 326 | Hostašovice - Nový Jičín horní nádraží | celá trať | zastaven provoz, není stanoven termín opravy |
| 270 | Česká Třebová - Bohumín | Suchdol n.O. - Polom | nesjízdná 1.TK, výhledové zprovoznění: 1. 9. |
| 295 | Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku | Žulová - Javorník ve Sl. | zastaven provoz, výhledové zprovoznění: 31. 8. |
| 296 | Velká Kraš – Vidnava | celá trať | zastaven provoz, výhledové zprovoznění: 31. 8. |
| 198 | Volary – Strakonice | Volyně - Lčovice | zastaven provoz, výhledové zprovoznění: 31. 7. |
Zdroj: České dráhy, Výluky tratí, SŽDC

Z hlediska ekonomiky provozu je snad trochu rozdíl mezi "mírně dražší ale zato ekologická a za určitých podmínek i rychlejší" a "drahá jak sviňa, pro hrstku lidí, pomalá a nepohodlná a ještě kvůli šukafonu vlastně i méně ekologická". Asi by bylo účelné tyto "jemné" rozdíly rozlišovat...
Totéž Vidnava, kvůli jednomu městečku je luxus držet motorový vůz, kterým jezdí 5 lidí. Ve Velké Kraši se stejně zpravidla přestupuje, tak se může přestoupit do mikrobusu, ten pak může v roztahaném osídlení zastavit kolikrát chce. Nějakých 15 km za hranicemi leží dost velké město Nysa, stálo by za úvahu protáhnout bus linku až tam, pokud by i Polsko mělo zájem (podle potřeby přes Otmuchów). Asi by tím nejezdily národy, ale aspoň v sezóně by to snad bylo lepší, než samotný motorák končící ve Vidnavě. Ta trať je ostatně zbytkem tohoto mezistátního spojení.
Pro šotouše by bylo smutné, kdyby po desetiletích ponechávání "tradic" ukončila provoz na těchto lokálkách náhle jedna hloupá a nečekaná povodeň. Ale i přírodní katastrofa může "propláchnout" léta zavedené uvažování a podpořit udržitelnou regionální dopravu.
Ikdyž pokud je současná intenzita 290 lidí den, tak to je pro 16 spojů denně (po hodině z/do = 290/16/2) cca 9 ks člověka na spoj a ne každý jede celou cestu. Není lepší koupit místo jedné tramvaje za 50 mil. Kč. 4 mikrobusy a mít jěště na naftu na 15 roků + nějakých 10-20 mega zbyde, třeba na reko všech zastávek? OMG!
Propojení obou tratí zaspali naši předkové před více než sto léty.. Dneska? Politicky neprůchodné ikdyby se nikdo nedíval na cenu. Si vemte jaký je problém s rychlodráhou na Kladno, a že to je asi milionkrát přínosnější stavba.
Edit: Ale až zadrátujeme trať do Rožnova p. Radhoštěm, tak klidně i toto :o) Pro neznalé, ve špičce jezdí 842+010+810 a narvané.
Jinak nejsem znalec vlakotramvají, ale neznamenalo by to minimálně tu trasu zadrátovat? Nepředpokládám že by vlakotramvaje existovaly i v nezávislé trakci.
Pak bych taky chtěl upozornit že pokud to "něco jako KT8D5(N)" neseženete odněkud (odkud?) jako jeté tak nově koupená současná tramvaj též reprezentuje velkou pálku, tuším od Schadewerke řádově 55MKč za 14T nebo tak něco. Levnější by snad mohla být řada Vario (u nás zvané wany) které se papírově vyrábějí jako reko starých T3/K2, ale nevím jestli jsou též k dispozici jako novovýroba a kolik by v takovém případě stály...
Ale když to tak shrnu tak mi připadá že když sečtu ceny úprav tratí a nová vozidla pro provoz typu vlakotramvaje (obecně) tak vcelku chápu proč se na to téma pořád jen diskutuje, i když teoreticky by to mohlo vypadat zajímavě.
Taková vlakotramvaj musí být hlavně pevná, aby ji vlak nerozpáral... A teď, jezdil jsem ze Suchdola do N.J. města. Jak to vypadá z jižní strany nevím, ale přeci tam těch nákladů moc nebude.
Nešlo by tu trasu vybudovat čistě jako tramvajovou trať na železničním profilu kolejnice (vzor Ostrava)se zatížením 22,5 tun na nápravu?
1) Krásně bych tím obešel zákon - nemusely by tam jezdit vlakotramvaje, ale obyčejné tramvaje pro rychlodráhy (Moje představa je něco ve stylu KT8D5 nízkopodlažní)
- tím by se ušetřilo na vývoj vlakotramvaje a eliminovaly by se nevýhody (četl jsem v Železničním magazínu či dráze, že tyto stroje, hlavně pro provedení střídavá & stejnosměrná trakce mají více nevýhod, než výhod obou prostředků).
2) Kdybych tam přecijen nějaký ten náklad chtěl protlačit, tak uklidím tramvaje bokem a projedu s nákladem.
Zřejmě to ČD změnili v zoufalý snaze, aby to procento bylo pořád nad 90. Ale kdyby se mi tím pokoušel někdo argumentovat, tak mu to omlátím o hlavu.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











