..: Od nového jízdního řádu přibyla další trať s dálkovým řízením :..

Plzeň, foto: Hrady Plzeň/Klatovy — Zaměstnancům ČD na trati Plzeň - Klatovy se radikálně změnil život; přišli totiž o pracoviště v podhůří Šumavy, která jim zajišťovala živobytí. Od prosince 2009 je totiž trať dálkově ovládána z Klatov a původní zabezpečovací zařízení nahradilo nové. Celý úsek trati je tak obsluhován z Klatov. Jednokolejná, od září 1996 částečně elektrifikovaná železniční trať 183 Plzeň – Klatovy – Železná Ruda-Alžbětín, která ročně přepraví tisíce návštěvníků nejen lyžařských středisek, ale i zájemců o cykloturistiku, dostala v úseku Plzeň – Klatovy novou tvář. Vyměnilo se totiž 5 „červených“ výpravčích za jednoho „černého“, který cca 50kilometrový úsek ovládá z Klatov. Od roku 2012 by se k tomu měl přidat cca 40kilometrový zbytek trati.

Ve většině stanic bylo na této trati zánovní reléové zabezpečovací zařízení. To bylo nahrazeno dálkově ovládaným elektronickým stavědlem ESA 11 s možností předání na místní obluhu. Dotyčný úsek je řízen z Klatov. Snahy o dálkové řízení tratě vyvstaly již v roce 2006, kdy vznikla první projektová studie na dálkové ovládání tratě, která měla nejen ušetřit pracovní síly (v současné době cca 10-15/den), ale zároveň zvýšit bezpečnost provozu.

A jak tedy obsluha tratě vypadá nyní? V žst. Chlumčany u Dobřan je umístěno technologické jádro zabezpečovacího zařízení. Na něj se připojují další stanice obsluhované z Klatov. Ovšem vše má své pro a proti. Cestující museli přetrpět četná zpoždění z důvodu napojování stanic na JOP. V souvislosti s tím také nebyla v činnosti některá PZZ, po nichž jezdily vlaky podle rozhledových poměrů a upozorňovaly na svoji jízdu účastníky silničního provozu akustickou výstrahou.

Zdroj: Železničář 37/2009, České dráhy


Jiří Pekárek | 5.1.2010 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel bugear 
06.01.2010 (16:10)  
Tak jsem to schválně propočítal: přepřahá se 8 vlaků, z toho dvakrát jen v sezoně jako přímé vozy. Dalších pět vlaků je vedeno trakcí 7, přičemž dva ve složení půlhytlák+Bt (3xBt v sezoně). (Někde mi koukám jeden chybí nebo přebývá.) Celkem je v úseku Nýrsko - Klatovy vedeno 25 vlaků. Údaje z roku 2009.
registrovaný uživatel Sim 
06.01.2010 (12:35)  
bugear > nepocital jsem to, je to pouze muj odhad - v podstate nemam data, ze kterych bych mohl vychazet. Takze jsem si to logicky odvodil z toho, ze prakticky na vsech spojich mezi Plzni a ZR tazenych klasickou soupravou je preprahani nutne (nevim o tom, ze by se s dieselovou masinou jezdilo i pod draty). Zustava tedy nekolik mene vytizenych spoju zajistovanych motoraky, kterych se - kvuli absenci vhodnych vozidel - elektrifikace tak jako tak nedotkne. A to jsou podle me take jedine spoje (aspon v osobni doprave), ktere se ted na rameni Plzen - ZR nepreprahaji.

Vim, ze je tam i nekolik spoju, ktere jezdi na Susice, dale spoje, ktere treba v Janovicich uhnou, stejne tak je mozne pocitat s nejakym nakladem napriklad z Prestic do Susice - tady bude i nadale jizda motoru pod dratem nebo preprah. Ale jako hlavni smer v Klatovech beru proste ZR - Plzen, at chci nebo nechci ... zkuste mi nekdo najit rozumny spoj z Domazlic do Horazdovic pres Klatovy. Ve smeru z Domazlic mi Idos vyjel dva prime vlaky za den, v opacnem zadny. S prestupem v Klatovech jich par je, ale bohuzel je to pomalejsi, nez pres Plzen (kde je trasa o 20 km delsi a take patricne drazsi)...
registrovaný uživatel junkrs 
06.01.2010 (12:06)  
MZ:
Poloprázdnými vozy jsem nemyslel zrovna, že budou z poloviny naplněny (asi jsem se špatně vyjádřil), ale to že tam jede pár lidí (teda ne dva, ale max. několik desítek). Takže má-li jedno Desiro 111 míst, stačilo by bohatě.

kelley:
Vžít se do situace cestujícího umím (nejlepší jsou poloprázdné vlaky, kde se člověk nemačká, má místo u okýnka atd. :-)), ale jak sám píšeš, vlaky jsou početnějším počtem cestujících využívány pouze sezónně a ještě by se dalo říci, že max. o víkendech. Takže by možná více než 90% dní z roku mohla klidně jezdit nějaká ta motorová jednotka a v obdobích, kdy se očekává více lidí souprava klasických vozů. To aby se nemusela spřahovat 4 Desira a vešlo se to ke všem nástupištím :-)
registrovaný uživatel čunče  mail  
06.01.2010 (11:28)  
MZ:
No, to jste tomu s tou spotřebou PHM dal, teda...
Spotřeba drážních vozidel se vyčísluje velice těžko, protože valivý odpor je minimální, mnohonásobně větší roli hraje počet zastavení, dosahování maximální rychlosti a zejména stoupání/spády. Pokud vůbec chcete seriózně udat spotřebu u drážního vozidla, pak uvádějte hodinovou spotřebu motoru trvale točeného na maximální výkon.
06.01.2010 (10:02)  
MZ: A jak často tam jezdí klasika s 5 kočárama? Co brání tomu, aby v exponovaných časech (sobota, neděle ráno tam, odpoledne zpátky) jela dlouhá souprava už s Plzně, byť s přepřahem v Klatovech a jinak (pracovní dny) nějaké vhodné motorové jednotky, kde 110 míst bude postačovat?
Desiro (a podobné jednotky) je asi hbitější než cokoliv, co se tam objevuje teď a s úsporností na tom bude líp jen 810. I když uznávám, netušíme, jak bude ve finále vypadat to licenční bastlení v prasu.

Sim: Asi není moc motorových jednotek, které by vozily elektrárnu. Na tyto výkony jsou vhodnější (i z hmotnostních důvodů) hydromechanické přenosy výkonu, což asi většina moderních jednotek má.
registrovaný uživatel kelley 
06.01.2010 (9:59)  
P.S. koukám že se tu zrovna Junkrs neumí vžít do situace cestujícího. Zastávky Hojsovka a Brčálník IMHO využívají z 98% rekreanti, kteří jedou z Prahy, Plzně apod. Pokud je zrušíš a budeš je nutit "4x přestupovat" na courák tak pojedou radši autem.
Logičtější by mi připadalo zavést jen sezónní spoje, případně sezónní zastavování R a Sp (v dubnu a v říjnu tam asi opravdu nikdo nevystupuje/nenastupuje).
registrovaný uživatel bugear 
05.01.2010 (23:51)  
Vic nez polovina vlaku se v klatovech musi preprahat
Opravdu? Loni jsem to počítal, a polovinu to podle mě nedávalo.
05.01.2010 (22:58)  
Jony : chtěl byste, aby česká železnice vypadala tak jako švýcarská ? Jistě. Takže všechno zadrátované - včetně obdivovaných horských partií. Těm statisícům turistů dráty nevadí ... Jediná trať bez drátů je mezi Schaffhausenem a Erzingenem a je v majetku a provozu DB ...
Za těch 20 let co tam jezdím se stovky km tratí převedly na dálkovinu. Stanice a zastávky s výpravčím, kde jsem si vyprosil razítko jsou uzavřené, místo čekárny, kde jste se mohl skrýt před deštěm jsou tam knihovny, autoškoly, kluby ... jako cestující máte k mání skleněnou krabici a kovovou lavicí ... na funkční WC zapomeňte ... pravda, jsou výjimky v odlehlých končinách (i mne to dost překvapilo), kde zjevně nehrozí "homo vandalis" takže tam je minimálně k mání studená voda na funkčním WC a čekárna otevřená 24 hodin denně ... Takže v noci tam můžete spokojeně bivakovat a nikdo vás neruší...

Nemusíte jezdit ani do Švýcarska. Stačí se zajet podívat do sousedního Německa a projet si některé příhraniční tratě ... Jak vypadá Bad Schandau, Pirna, Heidenau ... Stejně tak traťě v Rakousku. Mezi Gmündem a Sigmundsherbergem zcela mrtvo ... stejně tak trať do Wolfsthalu ... , z Marcheggu do Wien ... na trati přes Semmering už před 20 lety všechno pusté, čekárna otevřená v Breitensteinu ... rozdíl je alespoň v tom, že na tratích, kde se jezdí bez průvodčích jsou všude jízdenkové automaty.

čunče : myslíte, že Desiro je tak hbité a hlavně úsporné vozidlo. Měrná spotřeba cca 9,5 l / 1 000 tkm není zrovna nejúspornější provoz.

junkrs : pět poloprázdných vozů znamená 220 cestujících. Desiro uvádí 111 míst k sezení ve II. třídě + 8 sklopných sedaček, která se tlučou s prostorem pro kola apod. Takže na těch 5 poloprázdných vozů dvě Desira s nulovou rezervou pro případnou další frekvenci (pokud nepoužijete 12 míst I. třídy v rámci deklasifikace) ... Takže reálně nasazovat 3 soupravy a při plné frekvenci musíte mít čtyři soupravy ... o celkové délce cca 168 metrů, což je délka sedmivozové soupravy, která se do některých zastávek ani nevejde ...
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
05.01.2010 (22:28)  
Snickers: To je přesně ono, bod navíc! Jako kdyby tady někoho zajímalo jestli je nějaká mašina těžší nebo lehčí, úspornější nebo žravá, kolik hluku to dělá, jakej má výkon a podobý nepodstatný detaily. Nebo snad dokonce kolik lidí/vlaků tam jezdí, to už je úplně k smíchu. Podstatné je: Jaký objem financí je vyčleněn? Kdo dělá zadávací studii a o kolik to "přešvihl"? O kolik si budeme moci dovolit navýšit původní rozpočet? ..... A další tunýlek na naše peníze může odstartovat.
registrovaný uživatel Snickers  mail  
05.01.2010 (21:52)  
Myslíte si, že jestli někde něco bude- nebude. Postaví- nepostaví. Koupí se- nekoupí rozhoduje podle toho jestli je to ekonomické , nebo prostě "správné"? V tomhle státě jde pouze o to, aby se to někomu vyplatilo a správnej člověk na správnym místě za to dostal pěkně zaplaceno. Vše je o úplatcích, dohozenejch kšeftech a o tom, kdo danou firmu vlastní a co prodává. Když bude danej představitel státu vlastnit firmu na Desira, tak čd koupí desira. Kdyby bylo vše v pořádku, tak je uplně jiné rozdělení trhu železniční dopravy, kamiony na delší vzdálenost by se vozyly na vagonech... je toho moc.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko