..: Když chybí jednička... :..

ZSSK Ampeer, označení vozu, foto: Josef Petrák Česká republika — Čas od času nastane situace, kdy na vlaku není řazen vůz 1. třídy, který ale má být pravidelně řazen. Tento problém vzniká především kvůli nedostatečnému počtu osobních vozů 1. třídy, jejich technickému stavu a nepotýkají se s ním jenom České dráhy (ČD). Nejčastěji dochází k absenci „jedničky“ v zimním období, kdy nemusí fungovat topení, otevírání dveří nebo zamrzne vodovodní potrubí. Bohužel právě počet vozů neumožňuje okamžité nahrazení a souprava potom musí být vypravena bez vozu 1. třídy. Cestující se však tuto situaci dozvídá z informační tabule na nádraží nebo při příchodu k vlaku s již zakoupeným jízdním dokladem. Co může cestující dělat v této situaci?

Cestující, který si zakoupil jízdní doklad opravňující k jízdě v 1. třídě, si musí nechat potvrdit u zaměstnance ČD ve vlaku, tedy u vlakvedoucího či průvodčího skutečnost, že vůz 1. třídy není řazen. Dodatečné vystavení tohoto potvrzení není možné. Toto potvrzení předloží cestující na pokladně ve své cílové stanici, kde mu bude vrácena částka představující rozdíl jízdného v 1. třídě a skutečně zaplaceného jízdného ve 2. třídě. Při návratku bude cestujícímu odebrán jízdní doklad. V tomto případě tedy cestující nepřijde o své navíc zaplacené peníze a odnáší si jen více či méně nepříjemný zážitek. O návratek lze žádat i v případě, kdy vůz (oddíl) není v odpovídajícím stavu, nebo když je v části trasy nutno využít náhradní autobusové dopravy.

Horší situace však nastává u držitelů síťových a traťových jízdenek. Jak uvádí ustanovení SPPO v článku 317: „Držitelé traťových jízdenek a síťových jízdenek týdenních, měsíčních, čtvrtletních a ročních nemohou uplatnit právo z přepravní smlouvy v případech uvedených v čl. 301, 302, 304 a 311 SPPO“. V praxi to znamená, že tito cestující nemají nárok na jakékoliv odškodnění či návratek části jízdného v případě nezařazení vozu 1. třídy. Věrní zákazníci ČD tak dopadnou nejhůře ze všech. Před koupí síťových jízdenek pro 1. třídu se tedy vyplatí pořádně zvážit, zda si takovouto jízdenku opravdu pořídit.

I letošní zimu lze očekávat častější mimořádnosti v řazení vlaků, tedy i vyšší absenci vozů 1. třídy. Dobrou zprávou by ale mohly být změny, které přinese nový grafikon. Do provozu budou nasazeny vozy řady ARmpee, které nabídnou velkoprostorovou část 1. třídy kombinovanou s bistro–oddílem, dále motorové řídicí vozy řady 954.2, v nichž je rovněž oddíl 1. třídy nabízející 15 míst. Situaci na českých kolejích by měl pomoci i plánovaný nákup 100 ojetých vozů, který zahrnuje i 10 vozů 1. třídy. Krom zlepšení stavu vozů tak bude i více záložních vozů pro případy, kdy bude potřeba nějaký vůz např. kvůli poruše nahradit.

Zdroj: vlastní pozorování, České dráhy


EC 174 Poslat mail autorovi | 18.11.2009 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer SYN 
18.11.2009 (17:14)  
S tou platností lístků mi to už dávno příjde dost ujetý, to je v dnešní době takový problém aby na lístku bylo vytištěné datum i ČAS vystavení a platnost byla 24 hodin od toho okamžiku? Rozhodně mi to příjde logičtější než stávající stav...
18.11.2009 (16:58)  
M: Možná jsem to napsal trochu špatně, ale netvrdím, že by mě lidsky/profesionálně neměl pokladní upozornit, že vlak už nejede, to by každopádně měl a není v tom žádný problém - pokud pomineme ty největší stanice, tak to není vůbec žádný problém znát z hlavy. Já jsem jenom mluvil v té rovině samotného SW, ten by z globálního hlediska dle současného návrhu nic takového řešit neměl, protože tímhle směrem není navrhnut celý systém péče o zákazníka...
18.11.2009 (16:55)  
M) Ale co si budeme povídat. Revizor s rozbitou čtečkou nemá co revidovat jízdenky. :) Hlavně, když platí, že dokud si do určité doby nezajdeš na bojiště, jsi vyvrhel jako všichni, co ten lístek fakt nemají a nedejbože to nestihnout, pak jsi vyvrhel stejně. :) Ale to byla taková odbočka.

Ale přidám se k názoru Nicka. Jedničkou skoro nebo výhradně jezdím už 3 roky a zažil jsem jedinkrát, že by ve vlaku nebyla řazená první třída. S jídelními vozy to je horší, ba přímo murphyovsky časté (když jednou nekoupíte bagetu, máte zrovna smůlu).
Registrierter Benutzer M 
18.11.2009 (16:45)  
Shodil - povazuju za velice podivne, pokud by mu prodali listek vecer, aniz by ho upozornili, ze nejblizsi vlak jede az rano. Kdo takove jednani haji, tak vuci nemu pozitivni reakci mit nemohu.

Opencard - v zasade plati, ze jsou i nadrizenejsi normy. Pokud bych dostal pokutu, tak bych ji (snad...) snadno vyreklamoval zpet. Problem je ale v tom, ze clovek dostane jen tu pokutu a zadne "zadostiucineni":-(
18.11.2009 (16:40)  
Ale neshodil. Obecně, asi bych ošetřoval softwarově ten případ Klatovy – Žel. Ruda. Jinak je to spíš o lidštějších SPPO a přístupu dopravce. Ale co si budeme povídat, když nefunguje revizorovi čtečka OpenCard, tak je to dle SPPO váš problém a souhlasíte s tím při každém nástupu do prostědku MHD v Praze. (Pokud se to nezměnilo.)
Registrierter Benutzer M 
18.11.2009 (16:32)  
OK. Ale ten predchozi prispevek sis dost shodil tim nakupem vecer a jizdou az rano:(
18.11.2009 (16:12)  
M: Nene, jsem student a u ČD se ani pracovat nechystám ;). Trošku jsem čekal tuhle reakci, ale myslím si, že je to tak správně. Potom by totiž systém u poklady mohl vyhodit milion upozornění (NAD, zpoždění, změna řazení, první třída) a to pro všechny vlaky po dobu platnosti jízdenky. Myslím, že uznáš, že všechny jsou pro cestujícího užitečné, nicméně i po důkladném automatickém vyfiltrování (nejbližší spoj, pouze změny pro druh jízdenky) by jich vyskočilo doopravdy hodně.

Ano, bylo by fajn, kdybych se přímo u poklady při nákupu lístku mohl zeptat na konkrétní spoj (to co je teď v "ČD Centru") a na základě relevantních informací bych si mohl vybrat to nejlepší (jiný spoj, místenka, jednička), ale o tom tahle debata přeci není. Bavíme se tu přeci o nesmyslnosti prodeje jedniček na tratě, kde jednička ani nepáchla, což by systém měl filtrovat. Pokud se tu chceme bavit o bezchybném klientském servisu, prosím, ale to je trochu jiná debata a myslím si, že ČD by měly investovat poněkud jiným směrem, než tímto...
18.11.2009 (15:56)  
Miroslav Zikmund - odpovídám na vaši otázku, jak by se měla povýšit dvojka na jedničku - vezměme si příklad rychlíky Praha - H.Brod - Brno, řazení - aee,bdmsee,beer,beer,b,b...v tomto případě by přece šlo při vypadnutí vozu aee vyhradit místa v nejlepším z těchto vozů, beer. Pořád by to pro držitele jízdenky 1.tř. dopadlo lépe než být v b-čku.
Registrierter Benutzer M 
18.11.2009 (15:53)  
Martin Stastny - no, rekl bych, ze to, co navrhl Mivhal Janko nejak zivotaschopny je. Jiste, nic mi nebrani vyuzit tu jednicku, ale je to asi jako "pokoj s vyhledem na more", pricemz more je videt pri dobre viditelnosti ve vzdalenosti 10 kilometru a to pruhledem mezi kominy fabriky...

Pokud jde o ten priklad, tak ze ty pracujes u CD? O tom cele to ale prece je - pokud mu pokladni ten listek bez mrknuti oka proda, tak to je prave ten problem...
18.11.2009 (15:50)  
Jediné, co by takový SW mohl řešit, by byla kontrola, zda-li na dané trase jednička v období platnosti jízdenky jede. To znamená, že pokud bych si na pokladně v Horní dolní (kde jezdí tak maximálně 810) objednal lístek první třídy do Prahy, systém by automaticky vyloučil ty kilometry, které pojedu po trati, kde jednička v období platnosti lístku nejede.

Nic jiného po stávajícím systému nemůžu chtít, protože se jízdenky neprodávají na konkrétní vlak, takže pokud si koupím v šest hodin ráno lístek první třídy s jedním přestupem, ovšem v druhé části trasy mi jednička pojede třeba až v jedenáct večer, tak mám smůlu, protože mi nic nebrání té jedničky využít. Tohle si musím ohlídat sám, tzn. do bodu Y si koupit jedničku a od bodu Y dvojku. To už by si totiž někdo mohl rovnou stěžovat, že si v deset večer koupil lístek z X do Y a chtěl tam být ještě dnes, ovšem nejbližší vlak jede další den v šest ráno.

EDIT: Ještě by se k tomu dalo přidat, jestli se z těch jedniček dají stihnout všechny přestupy v době platnosti jízdenky. To znamená, že by systém filtroval i ty případy, kdy ve stanici staví jeden vlak s jedničkou za den a ten odjel právě před hodinou, tudíž přestup by se v rámci platnosti jízdenky nestihl a jednička je tím pádem ze hry...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko