..: Když chybí jednička... :..

ZSSK Ampeer, označení vozu, foto: Josef Petrák Česká republika — Čas od času nastane situace, kdy na vlaku není řazen vůz 1. třídy, který ale má být pravidelně řazen. Tento problém vzniká především kvůli nedostatečnému počtu osobních vozů 1. třídy, jejich technickému stavu a nepotýkají se s ním jenom České dráhy (ČD). Nejčastěji dochází k absenci „jedničky“ v zimním období, kdy nemusí fungovat topení, otevírání dveří nebo zamrzne vodovodní potrubí. Bohužel právě počet vozů neumožňuje okamžité nahrazení a souprava potom musí být vypravena bez vozu 1. třídy. Cestující se však tuto situaci dozvídá z informační tabule na nádraží nebo při příchodu k vlaku s již zakoupeným jízdním dokladem. Co může cestující dělat v této situaci?

Cestující, který si zakoupil jízdní doklad opravňující k jízdě v 1. třídě, si musí nechat potvrdit u zaměstnance ČD ve vlaku, tedy u vlakvedoucího či průvodčího skutečnost, že vůz 1. třídy není řazen. Dodatečné vystavení tohoto potvrzení není možné. Toto potvrzení předloží cestující na pokladně ve své cílové stanici, kde mu bude vrácena částka představující rozdíl jízdného v 1. třídě a skutečně zaplaceného jízdného ve 2. třídě. Při návratku bude cestujícímu odebrán jízdní doklad. V tomto případě tedy cestující nepřijde o své navíc zaplacené peníze a odnáší si jen více či méně nepříjemný zážitek. O návratek lze žádat i v případě, kdy vůz (oddíl) není v odpovídajícím stavu, nebo když je v části trasy nutno využít náhradní autobusové dopravy.

Horší situace však nastává u držitelů síťových a traťových jízdenek. Jak uvádí ustanovení SPPO v článku 317: „Držitelé traťových jízdenek a síťových jízdenek týdenních, měsíčních, čtvrtletních a ročních nemohou uplatnit právo z přepravní smlouvy v případech uvedených v čl. 301, 302, 304 a 311 SPPO“. V praxi to znamená, že tito cestující nemají nárok na jakékoliv odškodnění či návratek části jízdného v případě nezařazení vozu 1. třídy. Věrní zákazníci ČD tak dopadnou nejhůře ze všech. Před koupí síťových jízdenek pro 1. třídu se tedy vyplatí pořádně zvážit, zda si takovouto jízdenku opravdu pořídit.

I letošní zimu lze očekávat častější mimořádnosti v řazení vlaků, tedy i vyšší absenci vozů 1. třídy. Dobrou zprávou by ale mohly být změny, které přinese nový grafikon. Do provozu budou nasazeny vozy řady ARmpee, které nabídnou velkoprostorovou část 1. třídy kombinovanou s bistro–oddílem, dále motorové řídicí vozy řady 954.2, v nichž je rovněž oddíl 1. třídy nabízející 15 míst. Situaci na českých kolejích by měl pomoci i plánovaný nákup 100 ojetých vozů, který zahrnuje i 10 vozů 1. třídy. Krom zlepšení stavu vozů tak bude i více záložních vozů pro případy, kdy bude potřeba nějaký vůz např. kvůli poruše nahradit.

Zdroj: vlastní pozorování, České dráhy


EC 174 Poslat mail autorovi | 18.11.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
18.11.2009 (10:03)  
Já si myslím, že těch 100 ojetých vozů je už paséé. Pokud byly volné už v době, kdy se tom začalo veřejně mluvit i na oficiálních místech, tak jsou podle mého už budou prodané. Na druhou stranu si myslím, že bych se 100 volných vozů po Evropě možná našlo, ale to by ČD získaly několik skupin vozů různé konstrukce, různého stáří a rlzného stupně opotřebení.
Cestu ke zlepšení kultury cestování vidím jen vstupem dalších dopravců na síť SŽDC, kteří budou mít svá vozidla i se zajištěným servisem. FRK
18.11.2009 (9:36)  
Jiří Hovorka: K jaké zdravotní újmě by mělo dojít? Uvolnění neobsazeného místa bych i ve 2. třídě považoval za samozřejmost. I když viděl jsem již několik cestujících (a nevím, zda to záleží na "jejich" třídě)......

Twix: Přesně tak, a nejde jen o rychlíky - v tomto případě, kdy je řeč o 1. třídě, vizme například níže uvedenou poznámku pana Miroslava Zikmunda.
18.11.2009 (9:27)  
chio: Nevím jestli zrovna ČD je o to, aby jezdily často a v taktu - rychlíky si v celém rozsahu objednává Ministerstvo dopravy. K tomu aby je objednalo u ČD, které nemají dostatek vozů, asi má nějaké své důvody. Přitom už tady byli dopravci (dříve Veolia a teď HighJet), kteří nabídli provoz určených rychlíků definovanými vozidly za garantovaně nižší cenu než ČD, ale ticho po pěšině.
18.11.2009 (9:24)  
Není-li řazena "jednička", mělo by dojít k vyhrazení části míst ve voze druhé třídy kvalitativně nejbližším k 1. třídě. Potom by se počet stížností eliminoval a cestující by neměli pocit poškození ze strany ČD. Je potom lahůdka, když já s "1" musím zažít vyhrocené situace v plném vlaku (volná místa ojediněle a ještě obsazená zavazadly), kdy požadují jejich uvolnění. Dojde-li někdy z tohoto důvodu ke zdravotní újmě, kdo potom bude viníkem?
registrovaný uživatel chio 
18.11.2009 (9:00)  
zirecek: Taky jezdí více spojů. Bohužel ČD bezmyšlenkovitě všude zavádějí takt bez ohledu na to, jestli vůbec mají vozy, aby to vyjezdili. Počkejte na zimu, to zas bude: B-čka na EC, zkrácené soupravy a podobné lahůdky.
18.11.2009 (8:52)  
Z mého pozorování na trase Praha - Olomouc je absence vozu 1. třídy nebo/a restauračního vozu ve vlaku poměrně častá. Vůčí předchozím rokům se z vyjimečnosti stala u některých spojů bohužel pravidelnost.
registrovaný uživatel Pivo  mail  
18.11.2009 (8:08)  
příklad ze včerejška
EC 379 Carl Maria von Weber..
18.11.2009 (7:56)  
Není-li v soupravě zařazen vůz I. třídy, měli by být cestující informováni staničním rozhlasem, což se také často neděje, protože "systém" nedostane prvotní informaci, že vůz byl vyřazen nebo z depa vyjela souprava bez I. třídy (451/452/460 místo 471).

Nevyřešené ovšem zůstává, kdo vystaví potvrzení cestujícímu, pokud vlak "bez jedničky" pojede také bez pracovníků "obsluhy vlaku".
registrovaný uživatel XYZH  mail  
18.11.2009 (7:24)  
To, že není řazen vůz první třídy se mi u ČD stává poměrně pravidelně. Nejčastěji vídám nebo slýchám absenci jedničky na spěšných vlacích mezi Trutnovem a Kolínem nebo mezi Prshou a Brnem na kategorii R (přes Č. Třeb.).
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko