Česká republika — Čas od času nastane situace, kdy na vlaku není řazen vůz 1. třídy, který ale má být pravidelně řazen. Tento problém vzniká především kvůli nedostatečnému počtu osobních vozů 1. třídy, jejich technickému stavu a nepotýkají se s ním jenom České dráhy (ČD). Nejčastěji dochází k absenci „jedničky“ v zimním období, kdy nemusí fungovat topení, otevírání dveří nebo zamrzne vodovodní potrubí. Bohužel právě počet vozů neumožňuje okamžité nahrazení a souprava potom musí být vypravena bez vozu 1. třídy. Cestující se však tuto situaci dozvídá z informační tabule na nádraží nebo při příchodu k vlaku s již zakoupeným jízdním dokladem. Co může cestující dělat v této situaci?
Cestující, který si zakoupil jízdní doklad opravňující k jízdě v 1. třídě, si musí nechat potvrdit u zaměstnance ČD ve vlaku, tedy u vlakvedoucího či průvodčího skutečnost, že vůz 1. třídy není řazen. Dodatečné vystavení tohoto potvrzení není možné. Toto potvrzení předloží cestující na pokladně ve své cílové stanici, kde mu bude vrácena částka představující rozdíl jízdného v 1. třídě a skutečně zaplaceného jízdného ve 2. třídě. Při návratku bude cestujícímu odebrán jízdní doklad. V tomto případě tedy cestující nepřijde o své navíc zaplacené peníze a odnáší si jen více či méně nepříjemný zážitek. O návratek lze žádat i v případě, kdy vůz (oddíl) není v odpovídajícím stavu, nebo když je v části trasy nutno využít náhradní autobusové dopravy.
Horší situace však nastává u držitelů síťových a traťových jízdenek. Jak uvádí ustanovení SPPO v článku 317: „Držitelé traťových jízdenek a síťových jízdenek týdenních, měsíčních, čtvrtletních a ročních nemohou uplatnit právo z přepravní smlouvy v případech uvedených v čl. 301, 302, 304 a 311 SPPO“. V praxi to znamená, že tito cestující nemají nárok na jakékoliv odškodnění či návratek části jízdného v případě nezařazení vozu 1. třídy. Věrní zákazníci ČD tak dopadnou nejhůře ze všech. Před koupí síťových jízdenek pro 1. třídu se tedy vyplatí pořádně zvážit, zda si takovouto jízdenku opravdu pořídit.
I letošní zimu lze očekávat častější mimořádnosti v řazení vlaků, tedy i vyšší absenci vozů 1. třídy. Dobrou zprávou by ale mohly být změny, které přinese nový grafikon. Do provozu budou nasazeny vozy řady ARmpee, které nabídnou velkoprostorovou část 1. třídy kombinovanou s bistro–oddílem, dále motorové řídicí vozy řady 954.2, v nichž je rovněž oddíl 1. třídy nabízející 15 míst. Situaci na českých kolejích by měl pomoci i plánovaný nákup 100 ojetých vozů, který zahrnuje i 10 vozů 1. třídy. Krom zlepšení stavu vozů tak bude i více záložních vozů pro případy, kdy bude potřeba nějaký vůz např. kvůli poruše nahradit.
Zdroj: vlastní pozorování, České dráhy
| 18.11.2009 (7:00)
Jasně, veškerou neznalost až blbost cestujících nevyřeší žádný systém. Ale lze snadno odfiltrovat případy podobné níže uvedenému, kdy systém vydá lístek na 1. třídu i do stanice, kam 1 třída nejezdí vůbec.
Navíc pokud do systému zadáme prostý předpoklad, že cestující požadující jízdní doklad na tentýž den hodlá jet pojede nejbližším vlakem, mohl by dole v systému vykouknout upozornění, že nejbližší spoj dané podmínky nesplňuje.
Prodávající pak cestujícího na tuto skutečnost upozorní (může nastat tak v 1 % případů, takže žádné nová zdržování u pokladen by se nekonala).
P. S.: Víte někdo, má-li cestující nárok na vrácení části jízdného, pokud mu přípoj s první třídou vinou opožděného předchozího vlaku ujede? (za situace, že následující spoj 1. třídu nemá řazenou, i když do půlnoci ještě pár vlaků s první třídou pojede - ale kdo by na ně čekal, že?)
PS: V pripade, ze si clovek s 1 listkem vleze do vlaku, kde 1 nikdy nebyla, tak pokutu nepozaduji:-))
Jako možná kdysi stát se třeba i snažil aby to dodržování ze strany drah bylo opravdu co možná nejlepší, ovšem dneska už na to prakticky skoro žádný bič není a kolikrát to vypadá že ČD spoustu věcí dodržuje jen tak, z vlatní libovůle a dobrotivosti.
Otázka je když zavedeme poctivé (směrem k cestujícím) poměry důslednějšího vracení jestli to bude ČD víc motivovat anebo je to definitivně položí (což - to si férově příznejme - může i nemusí být v našem vlastním zájmu, příjde na to jak by se to dál vyvinulo).
Nejsem programátor, ale takové propojení se mi zdá naprosto triviální. Prostě před vydáním jízdního dokladu systém vyšle na pozadí na modul vyhledání spojení požadavek, zdali je spojení s požadovanými parametry (parametry jsou v tomto případě datum, čas, třída, úchova během přepravy apod.) vůbec možné.
Pokud systém na pozadí takové spojení nenalezne, pustí chybovou hlášku, pokud ho nalezne, neudělá nic.
Samozřejmě by to šlo propojit i s aktuálními mimořádnými situacemi (tak jako se do systém,u zadává zpoždění vlaku, zadávalo by se mimořádné řazení), ale to už je v kontextu ČD sci-fi.
Vezměme si například stanici Lipová u Chebu, tam jednička denně jezdí (Desiro). Když si koupím lístek v Plzni v 7 večer, mám smůlu, protože Desiro je dávno pryč. Když si koupím lístek v předprodeji třeba z Opavy, mám taky smůlu, do Lipové se možná od rána do večera dostanu, ale jedničkou už ne.
Mimochodem, nehledě na 1. třídu, lístek do Vejprt na zítřek také seženu, ačkoliv nejbližší vlak tam jede v sobotu. A do Malé Morávky už nejspíš nepojede žádný vlak už navěky a taky si tam můžu koupit lístek :-)
A pokud jde o tu jizdu na ucet drah, tak to snad pochopili vsichni, kteri maji v hlave krome modre kury i sedou...
Co se tyce toho prikladu, tak jsem celkem prekvapen, ze tam je nejaky poplatek dokonce... A TO je prave to, o cem pisu. Oni neco nesplni (nebo mi prodaji neco, co ani splnit nemohou) a kdyz ty penize chci zpet, tak mne to stoji cas, oni mi jako milodar vrati penize, ale ja za ten milodar jeste musim zaplatit. Asi jako kdyz prijdete do samosky vratit zkazeny mliko a za to, ze vam prodavacka vynada, ze je to neuveritelny, ze jste rozhodne jedinej, kterymu se to stalo, budete muset zaplatit reklamacni poplatek 50 korun...
PS: Ten poplatek mi prijde ale nejakej lehce divnej - pri reklamaci (tohle v podstate je reklamace) musi prodejce proplatit veskere naklady spojene s reklamaci. Takze na ten poplatek (spoluucast) lze v podstate podat "reklamaci"...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










