Česká republika — Čas od času nastane situace, kdy na vlaku není řazen vůz 1. třídy, který ale má být pravidelně řazen. Tento problém vzniká především kvůli nedostatečnému počtu osobních vozů 1. třídy, jejich technickému stavu a nepotýkají se s ním jenom České dráhy (ČD). Nejčastěji dochází k absenci „jedničky“ v zimním období, kdy nemusí fungovat topení, otevírání dveří nebo zamrzne vodovodní potrubí. Bohužel právě počet vozů neumožňuje okamžité nahrazení a souprava potom musí být vypravena bez vozu 1. třídy. Cestující se však tuto situaci dozvídá z informační tabule na nádraží nebo při příchodu k vlaku s již zakoupeným jízdním dokladem. Co může cestující dělat v této situaci?
Cestující, který si zakoupil jízdní doklad opravňující k jízdě v 1. třídě, si musí nechat potvrdit u zaměstnance ČD ve vlaku, tedy u vlakvedoucího či průvodčího skutečnost, že vůz 1. třídy není řazen. Dodatečné vystavení tohoto potvrzení není možné. Toto potvrzení předloží cestující na pokladně ve své cílové stanici, kde mu bude vrácena částka představující rozdíl jízdného v 1. třídě a skutečně zaplaceného jízdného ve 2. třídě. Při návratku bude cestujícímu odebrán jízdní doklad. V tomto případě tedy cestující nepřijde o své navíc zaplacené peníze a odnáší si jen více či méně nepříjemný zážitek. O návratek lze žádat i v případě, kdy vůz (oddíl) není v odpovídajícím stavu, nebo když je v části trasy nutno využít náhradní autobusové dopravy.
Horší situace však nastává u držitelů síťových a traťových jízdenek. Jak uvádí ustanovení SPPO v článku 317: „Držitelé traťových jízdenek a síťových jízdenek týdenních, měsíčních, čtvrtletních a ročních nemohou uplatnit právo z přepravní smlouvy v případech uvedených v čl. 301, 302, 304 a 311 SPPO“. V praxi to znamená, že tito cestující nemají nárok na jakékoliv odškodnění či návratek části jízdného v případě nezařazení vozu 1. třídy. Věrní zákazníci ČD tak dopadnou nejhůře ze všech. Před koupí síťových jízdenek pro 1. třídu se tedy vyplatí pořádně zvážit, zda si takovouto jízdenku opravdu pořídit.
I letošní zimu lze očekávat častější mimořádnosti v řazení vlaků, tedy i vyšší absenci vozů 1. třídy. Dobrou zprávou by ale mohly být změny, které přinese nový grafikon. Do provozu budou nasazeny vozy řady ARmpee, které nabídnou velkoprostorovou část 1. třídy kombinovanou s bistro–oddílem, dále motorové řídicí vozy řady 954.2, v nichž je rovněž oddíl 1. třídy nabízející 15 míst. Situaci na českých kolejích by měl pomoci i plánovaný nákup 100 ojetých vozů, který zahrnuje i 10 vozů 1. třídy. Krom zlepšení stavu vozů tak bude i více záložních vozů pro případy, kdy bude potřeba nějaký vůz např. kvůli poruše nahradit.
Zdroj: vlastní pozorování, České dráhy
| 18.11.2009 (7:00)
V nezařazení nebo vyřazení vozu před odjezdem může a taky dochází z důvodu nenastoupení posádky, její nezpůsbilosti (opilost ...) apod. O zamrznutí (v těchto dnech) nelze uvažovat.
Nějaký kabel. Buď je souprava zapojena na předtápěcí stojan nebo není. On se o vypuštění vody klidně vozmistr postará, jenže pak tu vodu musí zase do toho vozu někdo někde doplnit. Čistění souprav a doplňování vodou se dělá zpravidla po příjezdu. V dobách "před přestavbou" HLN se dala voda doplnit i na HLN, jednak tam na to "byli lidi", jednak tam byl zdroj vody. Po přestavbě tam není ani jedno ani druhé. Kupříkladu ve Zlíně je sice předtápěcí stojan, ale pokud vyplácáte vodu z Prahy, tak jí ve Zlíně nedoberete, protože tam takové zařízení prostě není.
Jiří Hovorka : a jak byste chtěl realizovat "povýšení dvojky na jedničku" ?
M : jak byste chtěl tohle realizovat, ten průvodčí nemusí mít dostatek finanční hotovosti a mít vlastní peníze taky nemusí.
Jak by měla vypadat jízda na "účet drah" ?
K zamyšlení je spíše situace, kdy "systém" vydá jízdenku I. třídy na úsek, kde vozy I. třídy vůbec nejezdí. Když se chce cestující domoci návratku za nevyužití I. třídy, tak to skončí na tom, že jeho "spoluúčast" je vyšší než návratek.
Jedná se o vlaky Praha - Železná Ruda, kde se jednička odpojuje v Klatovech. Nastávající mamina si chtěla udělat pohodlí a jet do Železné Rudy v blešárně, ČD ji prodaly jedničku na celou cestu, ačkoli blešárna jede jen do Klatov. Průvodčí jí byl ochoten vystavit "potvrzení", ale když se to spočítalo, tak by návratek byl menší než "spoluúčast". Pravda, cestující by měl vědět (z hlediska předpisu=myšlení jeho tvůrců), že v určitém úseku nejede jednička neb to je uvedeno v jízdním řádu, ale prodejní systém jízdenek nebo doplatků by s tímhle měl počítat.
Jindy zase jede z TGM 471 sólo místo 2x471 a do jedničky se nakýblujou lidi, kteří nenašli jinde místo. Takže se svou InGold stojím v jedničce do Klánovic či Úval. Průvodčí pochopitelně nepřijde.
V pripade tech jednicek by to melo byt prinejmensim tak, ze rozdil bude vyplacen okamzite ve vlaku s tim, ze se pruvodci bude s omluvami uklanet az k zemi. A za fer bych povazoval i jizdu na ucet drah.
Prakticky je to spis tak, ze "medved se mi k zemi pokloni, ale muj hrbet se pri to ohne"...
Co se nelibi mne - ze tam neni zadna "pokuta". Pokud pojedete s listkem na 2 v 1, tak musite doplatit jizdne a HNED VE VLAKU zaplatit i pokutu. Pokud ale z viny CD pojedete s listkem na 1 ve 2, tak ve vlaku nedostanete nic (pritom to jiste mozne je), naopak vy sami musite nekam do rite a tam dostanete rozdil v jizdnem, ale nic navic. Takovy opravdu rovnocenny vztah...
EDIT: Tak zda se, ze pribehy JP a sAD potvrzuji, ze bez dokladu clovek nezustane
tedy - stezuj si, ale budes bez dokladu?
Nejlepší bylo, že onen cestující vystupoval už ve Vyškově, kdežto já jel až do Svinova. K situaci nemuselo dojít, kdyby byla vyhrazena místa pro cestující 1. třídy...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










