..: Když chybí jednička... :..

ZSSK Ampeer, označení vozu, foto: Josef Petrák Česká republika — Čas od času nastane situace, kdy na vlaku není řazen vůz 1. třídy, který ale má být pravidelně řazen. Tento problém vzniká především kvůli nedostatečnému počtu osobních vozů 1. třídy, jejich technickému stavu a nepotýkají se s ním jenom České dráhy (ČD). Nejčastěji dochází k absenci „jedničky“ v zimním období, kdy nemusí fungovat topení, otevírání dveří nebo zamrzne vodovodní potrubí. Bohužel právě počet vozů neumožňuje okamžité nahrazení a souprava potom musí být vypravena bez vozu 1. třídy. Cestující se však tuto situaci dozvídá z informační tabule na nádraží nebo při příchodu k vlaku s již zakoupeným jízdním dokladem. Co může cestující dělat v této situaci?

Cestující, který si zakoupil jízdní doklad opravňující k jízdě v 1. třídě, si musí nechat potvrdit u zaměstnance ČD ve vlaku, tedy u vlakvedoucího či průvodčího skutečnost, že vůz 1. třídy není řazen. Dodatečné vystavení tohoto potvrzení není možné. Toto potvrzení předloží cestující na pokladně ve své cílové stanici, kde mu bude vrácena částka představující rozdíl jízdného v 1. třídě a skutečně zaplaceného jízdného ve 2. třídě. Při návratku bude cestujícímu odebrán jízdní doklad. V tomto případě tedy cestující nepřijde o své navíc zaplacené peníze a odnáší si jen více či méně nepříjemný zážitek. O návratek lze žádat i v případě, kdy vůz (oddíl) není v odpovídajícím stavu, nebo když je v části trasy nutno využít náhradní autobusové dopravy.

Horší situace však nastává u držitelů síťových a traťových jízdenek. Jak uvádí ustanovení SPPO v článku 317: „Držitelé traťových jízdenek a síťových jízdenek týdenních, měsíčních, čtvrtletních a ročních nemohou uplatnit právo z přepravní smlouvy v případech uvedených v čl. 301, 302, 304 a 311 SPPO“. V praxi to znamená, že tito cestující nemají nárok na jakékoliv odškodnění či návratek části jízdného v případě nezařazení vozu 1. třídy. Věrní zákazníci ČD tak dopadnou nejhůře ze všech. Před koupí síťových jízdenek pro 1. třídu se tedy vyplatí pořádně zvážit, zda si takovouto jízdenku opravdu pořídit.

I letošní zimu lze očekávat častější mimořádnosti v řazení vlaků, tedy i vyšší absenci vozů 1. třídy. Dobrou zprávou by ale mohly být změny, které přinese nový grafikon. Do provozu budou nasazeny vozy řady ARmpee, které nabídnou velkoprostorovou část 1. třídy kombinovanou s bistro–oddílem, dále motorové řídicí vozy řady 954.2, v nichž je rovněž oddíl 1. třídy nabízející 15 míst. Situaci na českých kolejích by měl pomoci i plánovaný nákup 100 ojetých vozů, který zahrnuje i 10 vozů 1. třídy. Krom zlepšení stavu vozů tak bude i více záložních vozů pro případy, kdy bude potřeba nějaký vůz např. kvůli poruše nahradit.

Zdroj: vlastní pozorování, České dráhy


EC 174 Poslat mail autorovi | 18.11.2009 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
18.11.2009 (12:53)  
JK ml. : povinnost hlásit, že není zařazen WR nikde není stanovena. To je pouze dobrá vůle, zase za předpokladu, že to "systém" ví.
V nezařazení nebo vyřazení vozu před odjezdem může a taky dochází z důvodu nenastoupení posádky, její nezpůsbilosti (opilost ...) apod. O zamrznutí (v těchto dnech) nelze uvažovat.
Nějaký kabel. Buď je souprava zapojena na předtápěcí stojan nebo není. On se o vypuštění vody klidně vozmistr postará, jenže pak tu vodu musí zase do toho vozu někdo někde doplnit. Čistění souprav a doplňování vodou se dělá zpravidla po příjezdu. V dobách "před přestavbou" HLN se dala voda doplnit i na HLN, jednak tam na to "byli lidi", jednak tam byl zdroj vody. Po přestavbě tam není ani jedno ani druhé. Kupříkladu ve Zlíně je sice předtápěcí stojan, ale pokud vyplácáte vodu z Prahy, tak jí ve Zlíně nedoberete, protože tam takové zařízení prostě není.

Jiří Hovorka : a jak byste chtěl realizovat "povýšení dvojky na jedničku" ?


M : jak byste chtěl tohle realizovat, ten průvodčí nemusí mít dostatek finanční hotovosti a mít vlastní peníze taky nemusí.
Jak by měla vypadat jízda na "účet drah" ?

K zamyšlení je spíše situace, kdy "systém" vydá jízdenku I. třídy na úsek, kde vozy I. třídy vůbec nejezdí. Když se chce cestující domoci návratku za nevyužití I. třídy, tak to skončí na tom, že jeho "spoluúčast" je vyšší než návratek.
Jedná se o vlaky Praha - Železná Ruda, kde se jednička odpojuje v Klatovech. Nastávající mamina si chtěla udělat pohodlí a jet do Železné Rudy v blešárně, ČD ji prodaly jedničku na celou cestu, ačkoli blešárna jede jen do Klatov. Průvodčí jí byl ochoten vystavit "potvrzení", ale když se to spočítalo, tak by návratek byl menší než "spoluúčast". Pravda, cestující by měl vědět (z hlediska předpisu=myšlení jeho tvůrců), že v určitém úseku nejede jednička neb to je uvedeno v jízdním řádu, ale prodejní systém jízdenek nebo doplatků by s tímhle měl počítat.
Registrierter Benutzer JB 
18.11.2009 (12:23)  
Nick: InGold mám a s chybějící jedničkou se nesetkávám nijak často. Jednou s tím, co dole popisuje Jiří Hovorka: rychlík Bohumín - Havlíčkův Brod - Praha; bohumínská souprava přijela z Bohumína do Brna bez posledního A, a to včas, čili vyjela z domovské stanice už bez něj. Naštěstí to bylo mimo špičku.
Jindy zase jede z TGM 471 sólo místo 2x471 a do jedničky se nakýblujou lidi, kteří nenašli jinde místo. Takže se svou InGold stojím v jedničce do Klánovic či Úval. Průvodčí pochopitelně nepřijde.
Editor oder ŽP Admin Nick  mail  
18.11.2009 (11:59)  
Možná by bylo zajímavé sledovat nějakou statistiku chybějících jedniček v absolutních číslech. V jednom z předchozích komentů zaznělo, že nejčastěji chybí jednička na Sp z Kolína. Vídám ty vlaky od léta na pár výjimek každý den a za celou dobu jsem potkal všehovšudy 2 náhrady v podobě 742+2xBtn za mrtvou hydru a jednou 854+2xBtn místo mrtvého řidičáku. U rychlíků na Ústí (R711-726) si nevybavuji, že by jela souprava bez AB. Při cestách jsem si ve vlacích na koridoru chybějící jedničky nevšiml, ale pravda, nesleduji je nijak pečlivě. Buď mám takové štěstí a poruchy jedniček se mi vyhýbají a mohu si bez obav koupit InGold, nebo současní majitelé InGoldu a traťovek mají smůlu a když vypadne jednička z řazení, potká to zrovna je, když tím vlakem jedou :-)
Registrierter Benutzer M 
18.11.2009 (11:40)  
Jeste teda poznamka - neni to mysleno jen ve vztahu na CD, obdobne "rovnocenne" to funguje vsude. Jdete reklamovat boty, zamitnuto. Nechate si udelat posudek, najednou je reklamace prijmuta. Zaplati vam sice posudek, ale ze tim vyrizovanim stravite nejaky cas je uplne jedno, naopak v podstate vystupuji tak, ze jsou neskutecne mili, ze vam tu reklamaci uznali.
V pripade tech jednicek by to melo byt prinejmensim tak, ze rozdil bude vyplacen okamzite ve vlaku s tim, ze se pruvodci bude s omluvami uklanet az k zemi. A za fer bych povazoval i jizdu na ucet drah.
Prakticky je to spis tak, ze "medved se mi k zemi pokloni, ale muj hrbet se pri to ohne"...
Registrierter Benutzer M 
18.11.2009 (11:25)  
milos - jiste to lze i nejak okopirovat, clanek je v tomto mirne "zjednodusen".
Co se nelibi mne - ze tam neni zadna "pokuta". Pokud pojedete s listkem na 2 v 1, tak musite doplatit jizdne a HNED VE VLAKU zaplatit i pokutu. Pokud ale z viny CD pojedete s listkem na 1 ve 2, tak ve vlaku nedostanete nic (pritom to jiste mozne je), naopak vy sami musite nekam do rite a tam dostanete rozdil v jizdnem, ale nic navic. Takovy opravdu rovnocenny vztah...

EDIT: Tak zda se, ze pribehy JP a sAD potvrzuji, ze bez dokladu clovek nezustane
Registrierter Benutzer sAd 
18.11.2009 (11:22)  
milos: Něco podobného jsem prováděl v neděli a měl jsem stejný problém. Vyřešeno to bylo tak, že mi byl odebrán původní doklad a vydán doklad nový.
18.11.2009 (11:19)  
Takto jsem žádal jednou o návratek při neřazení AB350 na rychlíku Brno-Břeclav-Olomouc a proti vrácenému dokladu mi bylo vydáno potvrzení. Takže by to mohlo účetním stačit.
Registrierter Benutzer milos  mail  
18.11.2009 (11:08)  
chápu to tak, jestli potřebuju doklad o zaplacení jízdného třeba z důvodu služební cesty a nutnosti odevzdání dokladu do účetnictví, mám v případě takové stížnosti taktéž smůlu??
tedy - stezuj si, ale budes bez dokladu?
Registrierter Benutzer JK ml. 
18.11.2009 (10:55)  
MZ: včera na večerním Manažerovi nejel jídelní vůz. Nikde ani zmínka že nebude řazen......A jestli je pravda že zamrzlá voda v potrubí je v zimě častým důvodem k nezařazení vagónu do soupravy tak za to by se mělo střílet :-) Protože buď je nějaký kabel na kterém se dá souprava předehřívat a nebo minimálně ta nádrž má výpustní kohout. A jestli jsou technologické pauzy spočítané tak, že vozmistr ty vagony ani nestihne obejít a vodu vypustit při odstavení soupravy přes den, tak to by se měl na dráze někdo vážně zamyslet.......
18.11.2009 (10:25)  
Frantisek - jednou trasa Brno-Bohumín, nezařazena 1., v jednom kupé 2. obsazeno 6 míst, přes 2 místa roztažena velká taška. Majitel tašky po výzvě místo neuvolnil, tak jsem si sedl... Skončilo to drobným přiškrcením díky reakci ostatních v kupé...

Nejlepší bylo, že onen cestující vystupoval už ve Vyškově, kdežto já jel až do Svinova. K situaci nemuselo dojít, kdyby byla vyhrazena místa pro cestující 1. třídy...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko