Praha — „Konec žabotlamů v čechách.“ I tak by mohl znít nadpis této zprávy. České dráhy totiž podepsaly novou smlouvu, v hodnotě 3,3 miliardy korun, na dodávku dalších 15 kusů dvoupodlažních jednosystémových elektrických jednotek řady 471 CityElefant z vítkovického závodu Škoda Vagonka. První jednotka z této série, s pořadovým číslem 61, by měla být předána Českým drahám v létě příštího roku. Poslední 75. jednotka řady 471 pak do konce roku 2011. Celkem by se tedy mělo na českých kolejích mělo objevit, spolu s pěti dosud nedodanými jednotkami z předchozích kontraktů, ještě 20 kusů těchto dvoupodlažních elektrických souprav.
Zakázku v celkové hodnotě 3,3 miliardy korun (220 milionů korun za kus) zadaly České dráhy v tzv. jednacím řízení bez uveřejnění. Tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský to pro ČTK zdůvodnil slovy: „Jde o zachování kompatibility s provozovanými soupravami, zajištění jednotnosti při údržbě a zamezení různorodosti v oblasti náhradních dílů. To umožňuje maximálně snížit náklady na provoz a údržbu nových vlaků a zajistit jejich maximální provozní využití.“ České dráhy měly doposud s výrobcem podepsané smlouvy na dodávku 60 kusů těchto souprav a doposud jich převzaly 55.
20 jednotek, které ještě České dráhy od vítkovické Vagonky převezmou v tempu cca 10 jednotek za rok, by měly definitivně nahradit přestárlé jednotky řad 451 a 452. Ty v současné době patří mezi nejstarší provozovaná vozidla Českých drah. Jak nás dále nedávno informoval náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek, od roku 2012 České dráhy také počítají s dodávkami těchto jednotek v dvousystémovém provedení, které by mohly být nasazeny v jižní části republiky v okolí města Brna. Tato varianta je v současné době objednána pro Železničnu spoločnosť Slovensko (ZSSK)
Zdroj: České dráhy, FinančníNoviny.cz

A k tej debate na margo starý/nový: mnoho známych brněnské 13T označuje "ty úzké" - to myslím o mnohom vypovedá. Riešenie pojazdu a s tým spojené zabíjanie vnútorného priestoru v týchto skvostoch je u moderného vozidla skrátka nepochopiteľné (a to sú 13T ešte o niečo lepšie riešené ako 14T). Na druhej strane som na linke 12 vždy radšej za Porsche, ako za dvojičku T3/T6, kde je vnútorný priestor do značnej miery iluzórny a nástup/výstup je katastrofa. Keď na to príde, za najvydarenejšie vozidlá DPMB považujem VariaLF(2).RE. Nízkopodlažnosť jednoznačne vedie a interiér 1+1 u T3 nie je zďaleka taký efektívny, ako by sa mohlo zdať.
SYN: No osobně si myslím, že mít flotilu 60 dvousystémových jednotek, kdy se AC systém využije párkrát do roka vidím opravdu jako ekonomický nesmysl. Obzvláště, když Os na trati 170 budou vzhledem k hranicím kraje končit v Berouně a tedy se nepředpokládá, že by se podívaly dále směrem do Plzně, Benešov je to samé. Od Prahy na sever je nejbližší AC trolej za Kadaní (nepočítám-li DB :) ). Tak zbývá jedině Kutná Hora a tam zase nevím přesně jak se to láme s hranicemi kraje..
Z tohoto pohledu opravdu vidím jako ekonomicky výhodnější mít flotilu třeba 60 ks 471 a 10 ks 671, kdy právě ty 671 budou opravdu využity tak jak mají, tj. budou se denně prohánět pod oběma trakčníma soustavama. Něco jiného je samozřejmě priorita provozu pod AC trakcí (25kV/50Hz). Tam a to se shodneme je ten rozdíl v cenách prakticky zanedbatelný a není důvodu se tam bránit dvousystémovému provedení.
Proč by se neměly dodat 471 před 671? Vzhledem k tomu, že tyto jednotky jsou homologované, je možné je určitě rychleji zařadit do provozu než 671, které náročná homologace teprve čeká. Takže než se dokončí dodávky 671 pro ŽSSK může být v provozu třeba 8 jednotek z tohoto nákupu 471 ...
Add cena. A Ty znáš přesně a detailně kupní smlouvy? Ty víš co přesně daná cena obsahuje, zda je to jen za jednotku nebo i za nějaké další služby ? A nebo jen vaříš z vody, tak jako se tu tady v diskusi děje ohledně lok Škoda 109 E vs. Taurus? Já ty smlouvy neznám, tak doufám, že budu poučen.
"671" by sice byla dobrá mezi Plzní a Prahou kvůli změně systémů, ale využívala by se na co? Na rychlíky? To si myslím, že zrovna není nutně potřeba. Na osobáky? Tahat 300 míst z Prahy do Plzně jako osobák, za předpokladu, že solidní obsazenost bude do Řevnic a možná z Rokycan mi nepřijde jako to pravé ořechové.
Tunel má být celý na střídavinu, včetně nádraží v Beroune, kde by snad zůstaly jen dvě koleje pro obrat ss"pantografů".
Obvykle se takovemu postupu rika nepruzny, neumoznujici operativni zmeny, a ma dost blizko k neefektivnimu.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











