Šumperk — České dráhy dnes, v pátek 22. 1. 2010, veřejně oznámily zadání zakázky na přestavbu 34 osobních vozů Bdt279 na řídicí vozy řady 961. Jak jsme již dříve informovali, půjde o plně klimatizované řídicí vozy pro dálkové řízení neobsazených elektrických a motorových lokomotiv. Cestujícím budou k dispozici velkoprostorové oddíly 1. a 2. třídy, vozíčkáři využijí plošinu a vyhrazené, speciálně upravené místo. K dispozici bude i úložný prostor pro kočárky a kola. Zakázku, kterou původně České dráhy odhadovaly na 1,172 miliardy, nakonec dle očekávání získal šumperský Pars nova, člen skupiny ŠKODA, který navíc požaduje nižší finální cenu 1 051 110 000 Kč, tj. necelých 31 milionů za kus. Je třeba ale připomenout, že podle prvotních předpokladů se celá zakázka měla vejít do jedné miliardy. Otázkou je, zdali se v budoucnu dočkáme i rekonstrukcí dalších exemplářů Bdt na klimatizované bez stanoviště strojvedoucího tak, aby mohly s řadou 961 tvořit ucelené vratné soupravy (tzv. koncept PUSH-PULL) s vyšším komfortem pro cestující v celé soupravě.
Pozn. redakce: Podle nového označování UIC zřejmě půjde o řadu ABfdtee 29-70 či podobnou variaci na číselnou a písmennou identifikaci, pro zjednodušení ale budeme nadále v článcích používat staré označení, které je uvedeno i v zadání zakázky. Identifikaci podle UIC začneme používat až po zveřejnění její definitivní podoby.

Zazou byla určitě míněna jejich neexistence na ČD a né celosvětově ;-)
Jinak ŘV řady 961 bych určitě necpal nikam na osobáky. Tam bych preferoval spíše nízkopodlažní vozidla.
Je to všechno jedno velké KDYBY. Já chtěl jen nastínit fakt, že brněnští brejlovci umí jezdit s řidičákem a tedy jeho použití, např. na 240, není omezeno zadrátováním.
Pardubice a okolí je Morava? To ti asi tamější pěkně poděkují… Jediné štěstí máš, že píšeš Prahu s malým p. :-D
na to je jednoduchá odpověď, protože bez zadrátování budeme muset buď:
a) jezdit z Brna až do Plzně s brejlovcem, to znmena jet 268 km z 372 km trasy s dieselem pod dráty, což já považuji za nesmysl, podle mě by brejlovec nestihal rychlostne na 190
nebo
b) bychom stejně museli v Jihlavě přepřahat a pak by ten řidičak ztrácel smysl, přesněji řečeno vozit ho jen kvůli ušetření jedné úvratě ve velké stanici a v druhé přepřahat by nebylo efektivní
Určitě se zase nacpe plno peněz do vývoje něčeho, co už naši sousedé dávno používají. Souhlasím s človíčkem, který poukázal na neexistenci dvousystémových jednotek pro příměstskou dopravu
To, že to mají naši sousedé ještě neznamená, že jejich řešení je u nás provozovatlené. Je třeba si uvědomit, že železnice není silniční doprava, kde se legislativa v rámci EU v mnoha oblastech shoduje. A 30 mega za "nový" řídící vůz mi přijde jako hodně pohodová cena.
Neexistence dvousystémových příměstských jednotek .. nechci se Tě dotknout, ale ZSSK 671 je co ???? To, že to nevlastní ČD neznamená, že to neexistuje...
strejcekms: Přes kuplo se převádí tažné síly, slaboproudé a datové kabely a vzduch. Jen tam nejsou žádné kontaktní plochy, ale klasické kolíky a dutinky..
Řídící vozy na EC jsou nesmyslem, stejně jako na většině IC. Vlaky této kategorie mají v cílových stanicích desítky minut, někdy i hodiny na to, aby se uklidily, doplnily, mašina šoupla na druhý konec a nazdar. Pokud někdo opáčí, že při zpoždění tolik času není a řidičák ušetří cenné minuty, nejspíš předpokládá, že jich ČD plánují mít 400 a 100 záložních. Jinak by si takovou "jistotku" stěží mohly dovolit.
Největší smysl mají ŘV na vlacích kategorií pod IC, tedy R, Sp a Os. Zde jsou obraty mnohdy naknap. Osobně nevidím důvod, proč by se měly, např. na 240, objevit ŘV až po zadrátování? Než do Brna přijde nějaká ucelená série, bude 75% brejlovců se zásuvkami, které takový provoz umožní.
Ad výbava: Uvědomme si, že řídící vozy nemají být výkladní skříní českého průmyslu, ale pouze funkční doplněk vozového parku. Je snad Wiesel (snad to píšu správně) nádherný? Nebo koncáky jednopatrových S-Bahnů DB? Už naše 954 vypadají mnohem lépe...
Odkaz na první a třetí bod - ano, Railjet je nasazován na mezinárodní spoje a jeho řidičák nemá po vzhledové stránce chybu. Zde je ale nutné si uvědomit koncepci - defacto podobnou té u ICE2, kdy byla jednomu hnacímu konci vyjmuta výkonová střeva a vlak zkrácen na polovinu. V obou případech jde o specifický produkt, ucelenou soupravu, nebo jendotku, chcete-li. Vždyť i Taury pro Railjet mají o několik těch krytů a plastů navíc.
Promiň, ale nechápu. Ty by sis snad koupil náklaďák na ježdění na nákupy do Tesca jenom proto, že hezky vypadá?
Dobře, pokud by se náhodou pro všech těch 34 kousků nenašlo smysluplné využití na nějakých spojích s úvratěmi nebo ostrými obraty, kde by byly k něčemu dobré, a byla by otázka, zda je nechat stát v depu nebo je poslat na nějaký dálkový rychlík s obratem jednou za půl dne anebo na nějaké v tomhle ohledu obdobné EC, tak s tím EC nemám problém, ale nasazovat na vlak jedoucí na východ Slovenska vagon potřebný jinde jenom proto, že je "hezký", to je prostě hloupost.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











