Česká republika — Nákup stovky ojetých osobních vozů pro dálkovou dopravu Českých drah, o němž jsme vás poprvé informovali již před více než dvěma lety, je zřejmě u konce. Nadějně se vyvíjející akce však nekončí vyhlášením vítězného dodavatele ojetých vozů, ale naopak zrušením celého výběrového řízení. Potíže provázejí tento záměr již od samotného počátku. Původně se České dráhy pokoušely o přímý nákup stovky ojetých vozů od německých DB, tam ale jednání ztroskotala jednak na rozdílných cenových názorech jednotlivých dopravců, tak i na údajných problémech právního rázu. České dráhy se proto rozhodly vypsat výběrové řízení na nákup těchto vozů. Nyní však informovaly formou oznámení ve věstníku o vyloučení všech účastníků tohoto výběrového řízení. Dle dřívějších slov tiskového mluvčího Českých drah v něm byly podány celkem dvě nabídky.
Kdo se do tendru přihlásil dráhy neuvedly. „Kromě zákonných požadavků, které vedly k vyloučení obou nabídek, ani jedna nesplnila požadavky Českých drah. V jednom případě šlo o nabídku vozů, které neodpovídaly požadovaným parametrům, v druhém případě nabídková cena podstatným způsobem překročila očekávání společnosti,“ konstatoval v dnešním ranním tiskovém prohlášení Petr Šťáhlavský. Neúspěch tohoto projektu vyvolává otázku, jak budou České dráhy dál řešit nedostatek moderních vozidel v dálkové dopravě. Prohlášení nebylo konkrétní ani v tom, jestli se vyhlásí jiný tendr, který by umožňil rozšíření počtu vozů pro dálkovou dopravu. „S ohledem na tyto skutečnosti se v současné době společnost zaměří na modernizaci současného vozidlového parku a zvýšení jeho komfortu. Hlavní úsilí v modernizaci nyní směřuje do zlepšení kvality regionální, příměstské a meziměstské dopravy ve vnitrostátní dopravě v ČR,“ komentoval další postup Šťáhlavský.
Avizovaná modernizace vozového parku dálkové dopravy tímto dostala poslední ránu. Bistrovozy ARmpee ani měsíc po začátku platnosti tohoto jízdního řádu stále nejsou nasazeny do provozu, natož vůbec dodány od výrobce ŽOS Vrútky, „ojetiny“ nebudou a i když jsou v plánu projekty na modernizaci různých řad pro expresní vlaky, reálný počet vozů tím nebude navýšen.
Mezi čtenáři našeho magazínu proběhly i dvě ankety. Na dotaz, jestli souhlasíme s nákupem ojetých vozů řady Bimz od DB, 45 % zcela kladně a 38 % kladně. Na druhou otázku, jestli se setkají v provozu lokomotiva Škoda 109E a repasované vozy, odpověděl 59 %, že obojí a 30 % naopak nevěřilo realizaci tendru na vozy.

V zemi kde jezdí 50% vlaků pod drátama na naftu je akumulátorový pohon utopie. Ono se totiž musí spotřebovávat co největší množství nafty, protože jinak by ropná lobby vůbec nedovolila kolejový provoz.
ideální by potom bylo použití kombinace např. li-ion akumulátorů (jízda z kopce X akcelerace) a superkapacitorů (zastavování X rozjíždění). s použitím nějakého chytrého řídícího systému by to určitě nebyl problém.
a použití superkapacitorů pro rekuperaci je podle mě vůbec celkem jednoduchá věc a celkem nechápu, že se do toho ještě někdo nepustil.
Kdyz si k tomu navic pripoctu, jake kvantum problemu spousta zucastnenych uvadi pri pouzivani ridicich vozu nebo kuplovani jednotek (at uz se jedna o reginy nebo esusy), dostava myslenka zcela univerzalniho vozu ponekud nafrak - resenim by bylo mit univerzalni napajeci kabely a univerzalni datovou sbernici, ktera by ale musela byt 100% funkcni a zaroven by s ni musely byt vybaveny vsechny pouzivane vozy kvuli kompatibilite. Tedy vcetne tech soucasnych, jinak bude dochazet k podobnym ukazum, jako je nekolikavozovy ropovod z 810/010 obsahujici tri motorove vozy a v kazdem z nich fira....
No a pak by tu byla jeste jedna odvazna myslenka - system Viamont sukafon, neboli vagon s "jalovym" ridicim stanovistem (v realu jen vyhrazeny prostor na sesli a pultik) a v ruce firy vysilacka od masiny na druhem konci vlaku. Tezko rict, zda by toto reseni bylo schudne u vozu klasicke stavby - treba u honeckeraku, kde by na konci misto jedne ctyrky byla kukan pro firu s okynkem. V pripade neobsazeni firou by to slouzilo jako zavazadlovy prostor... Kazdopadne by to byla jedna z moznosti, jak usetrit na prestavbach klasickych vozu na ridici a naopak, u ridicich vozu usetrit misto.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











