Česká republika — Nákup stovky ojetých osobních vozů pro dálkovou dopravu Českých drah, o němž jsme vás poprvé informovali již před více než dvěma lety, je zřejmě u konce. Nadějně se vyvíjející akce však nekončí vyhlášením vítězného dodavatele ojetých vozů, ale naopak zrušením celého výběrového řízení. Potíže provázejí tento záměr již od samotného počátku. Původně se České dráhy pokoušely o přímý nákup stovky ojetých vozů od německých DB, tam ale jednání ztroskotala jednak na rozdílných cenových názorech jednotlivých dopravců, tak i na údajných problémech právního rázu. České dráhy se proto rozhodly vypsat výběrové řízení na nákup těchto vozů. Nyní však informovaly formou oznámení ve věstníku o vyloučení všech účastníků tohoto výběrového řízení. Dle dřívějších slov tiskového mluvčího Českých drah v něm byly podány celkem dvě nabídky.
Kdo se do tendru přihlásil dráhy neuvedly. „Kromě zákonných požadavků, které vedly k vyloučení obou nabídek, ani jedna nesplnila požadavky Českých drah. V jednom případě šlo o nabídku vozů, které neodpovídaly požadovaným parametrům, v druhém případě nabídková cena podstatným způsobem překročila očekávání společnosti,“ konstatoval v dnešním ranním tiskovém prohlášení Petr Šťáhlavský. Neúspěch tohoto projektu vyvolává otázku, jak budou České dráhy dál řešit nedostatek moderních vozidel v dálkové dopravě. Prohlášení nebylo konkrétní ani v tom, jestli se vyhlásí jiný tendr, který by umožňil rozšíření počtu vozů pro dálkovou dopravu. „S ohledem na tyto skutečnosti se v současné době společnost zaměří na modernizaci současného vozidlového parku a zvýšení jeho komfortu. Hlavní úsilí v modernizaci nyní směřuje do zlepšení kvality regionální, příměstské a meziměstské dopravy ve vnitrostátní dopravě v ČR,“ komentoval další postup Šťáhlavský.
Avizovaná modernizace vozového parku dálkové dopravy tímto dostala poslední ránu. Bistrovozy ARmpee ani měsíc po začátku platnosti tohoto jízdního řádu stále nejsou nasazeny do provozu, natož vůbec dodány od výrobce ŽOS Vrútky, „ojetiny“ nebudou a i když jsou v plánu projekty na modernizaci různých řad pro expresní vlaky, reálný počet vozů tím nebude navýšen.
Mezi čtenáři našeho magazínu proběhly i dvě ankety. Na dotaz, jestli souhlasíme s nákupem ojetých vozů řady Bimz od DB, 45 % zcela kladně a 38 % kladně. Na druhou otázku, jestli se setkají v provozu lokomotiva Škoda 109E a repasované vozy, odpověděl 59 %, že obojí a 30 % naopak nevěřilo realizaci tendru na vozy.

- nákup nových osobních vozů klasické stavby
- nákup nových netrakčních jednotek (tedy něco jako Railjet)
- nákup nových ucelených jednotek (ať už s naklápěním či bez)
- hlavně ale že na tato vozidla je už druhým rokem plánován jízdní řád. Pardon 749 s jeden a půl vagónem byl záměr....
čili žádná modernizace dálkové dopravy, u čd nejhorší v evropě a možná i nejhorší ve světě, nebude. škodovka nic pro dálkovku nenabízí...
A je nějaká odpověď na otázku: "proč my jediní topíme s 3000 V?"
Jestli to zase byly nějaké normy, které neprošly na SŽDC, nebo něco jiného. Ono se mi zdá, nebo spíše jsem za delší dobu odpozoroval, že tady jsou nějaké obštrukce a jó divné povolování a schvalování. Nejde jen o tyhle os.vozy, ale taky o lokomotivy, el.jednotky (flirt apod.) - v cizině to jezdit může (Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko a jiné) a u nás ne? Copak máme nějaké jiné (hogo fogo) tratě? Asi jo, když 30 let staré může a novější, nebo úplně nové, zahraniční (se západní technologií) nesmí.
Jednalo se o pronájem 8 vozidel s předpokládaným nasazením na trase Praha - Písek - ČB.
Z provedeného ekonomického posuzení vyplynulo, že finanční požadavky majitele za pronájem vozidel byly takové, že by se - při kilometrických probězích v GVD 2008/2009 - úspory v naftě "dostaly na nulu" až po deseti letech provozu.
Přitom předpokládaná doba pronájmu byla jen 6 let.
S ohledem na to, že v GVD 2009/2010 se kilometrické proběhy v důsledku nižšího počtu vlaků, snížily, znamenalo by to delší návratnost.
Tomáš Kraus : Halbrstadty byly patrně jediné vozy, které díky svému původu odpovídaly alespoň částečně vozovému parku ČD ... takže úprava na topení 3 000 V ~ by nebyla technicky složitá a drahá.
Můj názor, že se stejně nic v konečné fázi nekoupí je dlouhodobě konzistentní.
Základní otázka je, z čí hlavy vychází nápad na nákup zahraničních ojetin, zda to vyšlo z vrcholového vedení nemajícího o technických parametrech vozidel ani ponětí - vagon, jako vagon, že ...
Ten, kdo o tom něco ví bude raději "držet zobák", než aby přišel o místo, nic by tím nevyřešil, protože předem zná tristní výsledek této komedie. Bude totiž členem komise, která nabídky vyhodnocovat a s výsledkem "(ne)slavnostně" seznámí svého nadřízeného, který s nápadem přišel.
"Bulhar" nemá s vozy problém, topí napětím 1 500 V ~, které německé vozy umí...
V Evropě pouze Česko & Slovensko vytápí na střídavině vozy napětím 3 000 V. To je základ problému.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











