..: Kam půjdou miliardy do modernizace vozidel Českých drah :..

ARmpee.001 v ŽOS Vrútky, celkový pohled, foto: Josef Petrák © České dráhy Praha — V posledních týdnech proběhlo médii několik zpráv o tom, jak České dráhy hodlají investovat do obnovy svého vozového parku. Jen v letošním roce chtějí České dráhy vypsat výběrová řízení v hodnotě zhruba 16 miliard korun tak, aby v průběhu následujících 4 až 5 let došlo ke znatelnému zvýšení kultury cestování po českých kolejích. Součástí plánu jsou jak nákupy nových vozidel a jednotek, tak především velkorysý plán na modernizace a opravy vozidel stávajících. V tomto článku si tak představíme plán, jak chtějí České dráhy zatraktivnit svůj park osobních vozů klasické stavby a srovnáme ho s vizí, která na ŽelPage vyšla před několika dny. Můžete porovnat, nakolik se tento laický odhad trefil do představ vedení Českých drah.

České dráhy si dle předpokladů rozdělily vozy do tří skupin dle toho, jakou částku hodlají do jednotlivých vozů investovat. Výše investice je odstupňovaná podle možností a výhodnosti modernizace jednotlivých řad.

Revitalizace do 3 milionů korun

Interiér vozu B v designu Najbrt, foto: České dráhy Nejnižším stupněm jsou opravy do 3 milionů korun za kus. Pro ni jsou předurčeny ty vozy, které jsou již natolik technicky a morálně zastaralé, že se do nich nevyplatí investovat větší částky. Tyto minimálně úpravy zahrnují pouhou opravu interiéru a výměnu nejvíce opotřebovaných dílů. Kromě očekávaných vozů řad A, B a jejich derivátů projdou tímto stupněm také dvoupatrové osobní vozy řad Bmto/Bmteeo či dvounápravové přívěsné vozy řady BDtax. Poněkud překvapivé je však zařazení vozů řady Bdmtee, které jsou již vybaveny moderními konstrukčními prvky (podvozky GP200 s primárními tlumiči a povolenou rychlostí 160 km/h, kotoučovými brzdami a CZE). Neméně nečekané je i zařazení řad Bp a Bdt, z nichž vznikne rekonstrukcí 34 řídicích vozů řady původně označované 961, avšak zřejmě k nim nevzniknou obdobné průchozí vagony k vytvoření ucelených souprav typu push–pull.

ŘadaPočet kusůTermín realizace
A, AB, B, BDs2392010 – 2012
Bdt, Bp2602011 – 2013
Bmto, Bmteeo302011 – 2013
Bdmtee2002010 – 2015
BDtax782 – 0121002011 – 2013

Rekonstrukce v rozmezí 3 až 15 milionů korun

sedadla v rekonstruovaném voze Bee, foto: Lukáš Veselý Druhým stupněm jsou opravy a rekonstrukce v rozsahu od tří do patnácti milionů korun. U takto rekonstruovaných vozů dochází také ke změně technických parametrů a funkčních celků. Některé vozy v této cenové relaci tak dostávají například nové předsuvné dveře, uzavřený odpadní systém či klimatizaci.

Do této skupiny spadá očekávaná modernizace zbývajících 58 vozů rekonstruovaných v polovině 90 let v plzeňském závodě MOVO. Rozsah oprav by měl být podobný s již provedenou rekonstrukcí prvních 41 vozů v minulých letech. Oproti nim již budou tyto vozy v novém korporátním barevném řešení jak zvenku, tak i zevnitř. Navíc budou vybaveny audiovizuálním informačnám systémem včetně elektronické rezervace, která se má stát standardem u všech nových či rekonstruovaných vozů pro spoje IC/EC. Do vozů 2. třídy budou také konečně dosazeny zásuvky na 230 V. U nedávno vyhlášeného tendru počítají České dráhy s celkovou částkou 970 milionů korun. Zakázka má být, stejně jako u první série, financována formou zpětného leasingu.

Druhou skupinou je modernizace zbývajících 66 kusů vozů Btn755 navazující na již proběhlé modernizace těchto vozů. Oproti svým dříve modernizovaných předchůdcům by měl být u těchto vozů jinak řešen představek s prostorem pro jízdní kola a kočárky.

ŘadaPočet kusůTermín realizace
Apee, Aee, Bpee a Bee58(+41 hotových)2010 – 2012
Btn755 na řadu Bdtn75666 (+22 hotových)2010 – 2013

Komplexní rekonstrukce v ceně nad 15 milionů korun

Interiér 1. generace vozů ARmpee, foto: České dráhy Třetím, nejvyšším stupněm modernizací jsou rekonstrukce s cenou nad 15 milionů korun. U těchto vozů bude docházet i k zásahu do vozové skříně, změně vnitřního uspořádání a zásadní změně technických parametrů.

Do této skupiny patří jak pokračování rekonstrukcí na bistrovozy ARmpee832, kterých by mohlo být až 27 (pokud se budou rekonstruovat i vozy WRmee814, u kteých v současnosti probíhá výměna klimatizace a CZE – tyto vozy by tak případně přišly na řadu až jako poslední.) Další skupinou by bylo víc než 100 vozů Bmee a odvozených služebních vozů, které by všechny měly být přestavěny v podobném rozsahu jako vozy bistrovozy včetně velkoprostorového uspořádání, tentokráte ovšem i s prostory pro přepravu jízdních kol či lyží. Třetí, již probíhající přestavbou, je přestavba 34 vozů Bdt na klimatizované řídicí vozy s plošinou pro vozíčkáře. Poslední, zatím jen plánovaná, rekonstrukce by se měla týkat další, tentokráte až 22 kusové série řídicích vozů řady 954 pro motorové vozy. Tyto přestavby ale budou záležet na počtu získaných vozů Postmw, ze kterých jsou tyto vozy dělány a nejsou v majetku Českých drah.

ŘadaPočet kusůTermín realizace
WRm812, WRm813, WRmee814 na řadu ARmpee(z)21 (+6 hotových)2010 – 2014
Bmee na řadu Bdmpee402010 – 2013
BDb(r)see448/451/447652011 – 2015
Bdt na řadu 961342010 – 2013
Postmw na řadu 95422 (+36 hotových)2010 – 2013

Vize a realita

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Jak je již na začátku článku avizováno, zkusíme porovnat prezentované plány ČD se původním laickým odhadem. Ve spoustě věcí byl poměrně přesný, leckde se ale realita dosti odlišuje. Znalé čtenáře tak vůbec nepřekvapí rekonstrukce zbývajících 58 vozů MOVO, která byla již dříve několikrát avizována, stejně jako rekonstrukce dalších vozů na bistrovozy o čemž se již loni zmiňoval v rozhovoru pro ŽelPage náměstek pro osobní dopravu Českých drah pan Blažek. Příjemným překvapením je také spolu s vozy ARmpee i záměr v co nejkratším termínu zmodernizovat i všechny vozy Bmee a BDbmr(s)ee, které tak navíc budou přestavěny na velkoprostorové uspořádání, které umožní zvýšit počet sedadel pro cestující.

Na druhou stranu v plánech prezentovaných Českými drahami zamrzí fakt, že vozy Bp a Bdt s kotoučovými brzdami nebudou prozatím rekonstruované na klimatizované vozy ve prospěch jednodušší revitalizace. Toto rozhodnutí však není ještě definitivní, jak nám potvrdil tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský: „U vozů Bdt a Bp dosud nebyly stanoveny technické podmínky rozsahu modernizace, proto v tuto chvíli nelze prezentovat rozsah modernizace ani se vyjádřit k možnému dosazení klimatizace, kterou tak dopředu nelze ani potvrdit ani vyloučit.“ Doufejme tedy, že dojde k přehodnocení plánu tak, aby mohly tyto vozy, spolu s vozy Bdt přestavěnými na řídicí vozy řady 961, tvořit ucelené klimatizované push–pull soupravy. Vozy 961 ale budou moci být řazeny i s vozy jiných řad. Posledním bodem, ve kterém se odhad prozatím nevyšel, byla revitalizace vozů Beer273 a Bee272. Ty sice po dlouhá léta patřily k tomu lepšímu, co šlo na kolejích potkat, ale dnes jsou již značně opotřebované a v interiéru již nebudí moc příznivý dojem. Uvidíme, zda–li se tyto vozy do revitalizačního plánu dostanou také, což Petr Šťáhlavský vůbec nevyloučil s tím, že „přesný plán zadávacích řízení na rok 2011 zatím stanoven nebyl.“

Budoucnost? Už se rýsuje, ale…

Do oblasti fantazie bychom zařadili případný záměr pořizovat nové ucelené jednotky. Pokud však uvážíme dřívější výrok drah, že s nákupem nových klasických vozů pro dálkovou dopravu se nepočítá, stává se tento záměr téměř jedinou volbou. Při oznamování plánů na vypisování výběrových řízení v průběhu tohoto roku zástupci drah prozradili, že o případném nákupu nových souprav je již rozhodnuto a v případě nákupu nových souprav se hodlají vydat cestou ucelených netrakčních jednotek. A do médií proplouvají první dílčí prohlášení, které tento záměr staví do roviny reálných projektů.

Zdroj: Železničář č. 12/2010 (PDF)


JiříK. | 29.4.2010 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
30.04.2010 (12:23)  
Miliardy se přesunou do nereálných projektů a nerozumných rekonstrukcí, místo toho, aby se uvažovalo o obnově parku lokomotiv, vozů a jednotek pro místní dopravu i dálkovou dopravu. Já důvěru v České dráhy už dávno ztratil a myslím si, že nejsem sám. Už ta podivně uzavřená smlouva na 10-15 let ledacos napovídá. Ve svém vysokém věku jsem ale již s daným stavem smířen. Mladší generace ale nadšena z nerozumně investovaných peněz nebude, zvláště, když bude mít zkušenosti získané v jiných zemích. FRK
Registrierter Benutzer SYN 
30.04.2010 (10:18)  
Sim: Hm, netvrdím že mám v hlavě všechna možná nasazení 854 a 843 (výslovně nemluvím o 842, ale to už jsem psal), ale opravdu někde jezdí sólo?? To se mi dost nezdá, to by bylo "poněkud" plýtvání...
Tak maximálně jezdí 854+054/053 kde se na konci objiždí, ale jak říkám kdyby byly řidičáky hned ze startu tak by i tahle dvouvozová souprava byla v pohodě (k 843 ty řidičáky hned od začátku byly, ve stejném počtu (i vložáky 043) takže mě trochu překvapuje že tam se o tom neuvažovalo hned ze startu, asi kvůli možným variacím v nasazení se to udělalo univerzální, ovšem těžko říct jestli za to vyšší cena a neprůchodnost stojí...)
Registrierter Benutzer Sim 
30.04.2010 (9:31)  
SYN > tak ono by to svoji logiku melo (myslim ted mit jen jedno ridici stanoviste). Dokonce by to bylo v podstate lepsi, nez soucasny stav - kdyz si predstavim, ze (krome 854) motoraky maji oba konce nepruchozi (teoreticky pruchozi jsou pro obsluhu vlaku, ale nikdy jsem to nevidel pouzivat) a dalsi nepruchozi celo je na ridicaku, byla by varianta motoraku jen s jednim stanovistem a ridicaku na druhem konci pruchozi.

Tedy, pri pripadnem zdvojovani souprav by sice cela vysledna souprava pruchozi nebyla, ale porad by to byl lepsi stav, nez ted v konfiguraci M+V(+V)+M ... tedy aspon z hlediska pruchodnosti soupravou.

Na stranu druhou chapu, ze motoraky drive byly objednavany se stanovisti na obou celech kvuli univerzalnosti, preci jen casto jezdil (a jezdi dodnes) na spouste mist motorak solo a to jinak resit nejde. Tedy jde, ale uspora financi a prostoru za absenci ridiciho stanoviste by asi tezko kompenzovala provozni problemy teto konfigurace.
Registrierter Benutzer M 
29.04.2010 (19:54)  
Jiri Kocurek - no jo, ale system vyroby rizku (obecne potravy podavane JLV) je klicem k tomu, jestli je vlastne nejakej rozdil mezi bistrem a hospodou (vyjma poctu stolu), coz je uz podstatne velmi:-))
Registrierter Benutzer SYN 
29.04.2010 (18:27)  
Sim: domnívám se že pokud by byly bývaly k dispozici řidičáky hned od začátku ke všem velkým motorákům (tj. 843 a 854, nepočítám mezi to 842 protože nebýt našich chudých poměrů tak 842 by byly tak akorát na to jezdit běžně sólo, jen vyjímečně s přípojným) tak se naopak nemuselo utrácet za druhé řídící stanoviště v nich, ušetřilo by se za vybavení druhého stanoviště (klimča atd...), místo pro cestující a navíc bysme měli rozumně průchozí soupravy...
Větší kapacita by se pak relativně snadno dosáhla buď vložákem nebo zdvojením 854+954+854+954.
Registrierter Benutzer Jurik 
29.04.2010 (18:19)  
To budou mít ČD po rekonstrukci ve vozovém parku jen 10 klasických jídelňáků WRMz 815 ? Zbytek budou hybridy ARmpee ? No moc nadšený z toho nejsem, na czech raildays mě moc neuchvátily. A co budou vůbec nasazovat na vlaky EC, když by na nich měly být garantovány klasické jídelní vozy ?
Registrierter Benutzer bugear 
29.04.2010 (18:06)  
@Sim: Kde to takto (kromě posil) jezdí? Jinak to je spíše teoretická diskuze, neb zdroje nejsou a nezdá se, že by být měly.

Mě by zase zajímalo, co budou dělat při rekonstrukci WRm s podvozky.
29.04.2010 (17:58)  
M a řízky: Tento postup používají Koleje a menzy VUT a to se bavíme o stovkách řízků denně, pokud se to vyplatí i v tomhle množství dělat to centrálně, tak proč nemít kuchyň na Hlavním a připravená jídla jenom naložit do vlaků.
Takže shrnuto: Nevím, myslím si to. Udělal bych to stejně.
PS: Obalování řízků zabere docela dost místa, při představě že tam celou dobu provozu kuchyně má kuchař 3 talířky pro obalování řízků a pořád odskakuje... ee, sám bych si ty řízky obalil v počtu 10-20 kusů do foroty a pak je jenom tahal z lednice. Je to jedna práce a jedno mytí nádobí a rukou.

Edit: co všechno se řeší na železničním fóru :o)
Registrierter Benutzer Sim 
29.04.2010 (17:43)  
bugear > kdyz na to koukam, nevychazi to spatne - aby mel kazdy motorak svuj ridici vuz... nicmene pokud se nepletu, minimalne v soucasnosti jezdi nekolik motorovych delsich vlaku s motoraky na obou koncich a vlozenymi vozy bez potreby vozu ridicich - tak, jak kdysi jezdila Vindobona...

Je samosebou mozne takovy vlak sestavit i z ucelenych souprav 8xx+9xx, ale pokud by to takhle jezdilo trvale (coz netusim), byly by za ridicaky vyhozene prachy navic.
Registrierter Benutzer bugear 
29.04.2010 (17:19)  
@M: Cena je správně, že je přes 15 MKč/vůz vyplývá z principu zpětného leasingu.
@doomlukas: Plánovaný počet 954+943 je 67, 842+843 je 68, takže k čemu budou řídicí vozy je jasné.

Jinak počty nějak nesedí, 054 je z první zakázky 31, 954 pak z prvních dvou 34.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko