..: Kam půjdou miliardy do modernizace vozidel Českých drah :..

ARmpee.001 v ŽOS Vrútky, celkový pohled, foto: Josef Petrák © České dráhy Praha — V posledních týdnech proběhlo médii několik zpráv o tom, jak České dráhy hodlají investovat do obnovy svého vozového parku. Jen v letošním roce chtějí České dráhy vypsat výběrová řízení v hodnotě zhruba 16 miliard korun tak, aby v průběhu následujících 4 až 5 let došlo ke znatelnému zvýšení kultury cestování po českých kolejích. Součástí plánu jsou jak nákupy nových vozidel a jednotek, tak především velkorysý plán na modernizace a opravy vozidel stávajících. V tomto článku si tak představíme plán, jak chtějí České dráhy zatraktivnit svůj park osobních vozů klasické stavby a srovnáme ho s vizí, která na ŽelPage vyšla před několika dny. Můžete porovnat, nakolik se tento laický odhad trefil do představ vedení Českých drah.

České dráhy si dle předpokladů rozdělily vozy do tří skupin dle toho, jakou částku hodlají do jednotlivých vozů investovat. Výše investice je odstupňovaná podle možností a výhodnosti modernizace jednotlivých řad.

Revitalizace do 3 milionů korun

Interiér vozu B v designu Najbrt, foto: České dráhy Nejnižším stupněm jsou opravy do 3 milionů korun za kus. Pro ni jsou předurčeny ty vozy, které jsou již natolik technicky a morálně zastaralé, že se do nich nevyplatí investovat větší částky. Tyto minimálně úpravy zahrnují pouhou opravu interiéru a výměnu nejvíce opotřebovaných dílů. Kromě očekávaných vozů řad A, B a jejich derivátů projdou tímto stupněm také dvoupatrové osobní vozy řad Bmto/Bmteeo či dvounápravové přívěsné vozy řady BDtax. Poněkud překvapivé je však zařazení vozů řady Bdmtee, které jsou již vybaveny moderními konstrukčními prvky (podvozky GP200 s primárními tlumiči a povolenou rychlostí 160 km/h, kotoučovými brzdami a CZE). Neméně nečekané je i zařazení řad Bp a Bdt, z nichž vznikne rekonstrukcí 34 řídicích vozů řady původně označované 961, avšak zřejmě k nim nevzniknou obdobné průchozí vagony k vytvoření ucelených souprav typu push–pull.

ŘadaPočet kusůTermín realizace
A, AB, B, BDs2392010 – 2012
Bdt, Bp2602011 – 2013
Bmto, Bmteeo302011 – 2013
Bdmtee2002010 – 2015
BDtax782 – 0121002011 – 2013

Rekonstrukce v rozmezí 3 až 15 milionů korun

sedadla v rekonstruovaném voze Bee, foto: Lukáš Veselý Druhým stupněm jsou opravy a rekonstrukce v rozsahu od tří do patnácti milionů korun. U takto rekonstruovaných vozů dochází také ke změně technických parametrů a funkčních celků. Některé vozy v této cenové relaci tak dostávají například nové předsuvné dveře, uzavřený odpadní systém či klimatizaci.

Do této skupiny spadá očekávaná modernizace zbývajících 58 vozů rekonstruovaných v polovině 90 let v plzeňském závodě MOVO. Rozsah oprav by měl být podobný s již provedenou rekonstrukcí prvních 41 vozů v minulých letech. Oproti nim již budou tyto vozy v novém korporátním barevném řešení jak zvenku, tak i zevnitř. Navíc budou vybaveny audiovizuálním informačnám systémem včetně elektronické rezervace, která se má stát standardem u všech nových či rekonstruovaných vozů pro spoje IC/EC. Do vozů 2. třídy budou také konečně dosazeny zásuvky na 230 V. U nedávno vyhlášeného tendru počítají České dráhy s celkovou částkou 970 milionů korun. Zakázka má být, stejně jako u první série, financována formou zpětného leasingu.

Druhou skupinou je modernizace zbývajících 66 kusů vozů Btn755 navazující na již proběhlé modernizace těchto vozů. Oproti svým dříve modernizovaných předchůdcům by měl být u těchto vozů jinak řešen představek s prostorem pro jízdní kola a kočárky.

ŘadaPočet kusůTermín realizace
Apee, Aee, Bpee a Bee58(+41 hotových)2010 – 2012
Btn755 na řadu Bdtn75666 (+22 hotových)2010 – 2013

Komplexní rekonstrukce v ceně nad 15 milionů korun

Interiér 1. generace vozů ARmpee, foto: České dráhy Třetím, nejvyšším stupněm modernizací jsou rekonstrukce s cenou nad 15 milionů korun. U těchto vozů bude docházet i k zásahu do vozové skříně, změně vnitřního uspořádání a zásadní změně technických parametrů.

Do této skupiny patří jak pokračování rekonstrukcí na bistrovozy ARmpee832, kterých by mohlo být až 27 (pokud se budou rekonstruovat i vozy WRmee814, u kteých v současnosti probíhá výměna klimatizace a CZE – tyto vozy by tak případně přišly na řadu až jako poslední.) Další skupinou by bylo víc než 100 vozů Bmee a odvozených služebních vozů, které by všechny měly být přestavěny v podobném rozsahu jako vozy bistrovozy včetně velkoprostorového uspořádání, tentokráte ovšem i s prostory pro přepravu jízdních kol či lyží. Třetí, již probíhající přestavbou, je přestavba 34 vozů Bdt na klimatizované řídicí vozy s plošinou pro vozíčkáře. Poslední, zatím jen plánovaná, rekonstrukce by se měla týkat další, tentokráte až 22 kusové série řídicích vozů řady 954 pro motorové vozy. Tyto přestavby ale budou záležet na počtu získaných vozů Postmw, ze kterých jsou tyto vozy dělány a nejsou v majetku Českých drah.

ŘadaPočet kusůTermín realizace
WRm812, WRm813, WRmee814 na řadu ARmpee(z)21 (+6 hotových)2010 – 2014
Bmee na řadu Bdmpee402010 – 2013
BDb(r)see448/451/447652011 – 2015
Bdt na řadu 961342010 – 2013
Postmw na řadu 95422 (+36 hotových)2010 – 2013

Vize a realita

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Jak je již na začátku článku avizováno, zkusíme porovnat prezentované plány ČD se původním laickým odhadem. Ve spoustě věcí byl poměrně přesný, leckde se ale realita dosti odlišuje. Znalé čtenáře tak vůbec nepřekvapí rekonstrukce zbývajících 58 vozů MOVO, která byla již dříve několikrát avizována, stejně jako rekonstrukce dalších vozů na bistrovozy o čemž se již loni zmiňoval v rozhovoru pro ŽelPage náměstek pro osobní dopravu Českých drah pan Blažek. Příjemným překvapením je také spolu s vozy ARmpee i záměr v co nejkratším termínu zmodernizovat i všechny vozy Bmee a BDbmr(s)ee, které tak navíc budou přestavěny na velkoprostorové uspořádání, které umožní zvýšit počet sedadel pro cestující.

Na druhou stranu v plánech prezentovaných Českými drahami zamrzí fakt, že vozy Bp a Bdt s kotoučovými brzdami nebudou prozatím rekonstruované na klimatizované vozy ve prospěch jednodušší revitalizace. Toto rozhodnutí však není ještě definitivní, jak nám potvrdil tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský: „U vozů Bdt a Bp dosud nebyly stanoveny technické podmínky rozsahu modernizace, proto v tuto chvíli nelze prezentovat rozsah modernizace ani se vyjádřit k možnému dosazení klimatizace, kterou tak dopředu nelze ani potvrdit ani vyloučit.“ Doufejme tedy, že dojde k přehodnocení plánu tak, aby mohly tyto vozy, spolu s vozy Bdt přestavěnými na řídicí vozy řady 961, tvořit ucelené klimatizované push–pull soupravy. Vozy 961 ale budou moci být řazeny i s vozy jiných řad. Posledním bodem, ve kterém se odhad prozatím nevyšel, byla revitalizace vozů Beer273 a Bee272. Ty sice po dlouhá léta patřily k tomu lepšímu, co šlo na kolejích potkat, ale dnes jsou již značně opotřebované a v interiéru již nebudí moc příznivý dojem. Uvidíme, zda–li se tyto vozy do revitalizačního plánu dostanou také, což Petr Šťáhlavský vůbec nevyloučil s tím, že „přesný plán zadávacích řízení na rok 2011 zatím stanoven nebyl.“

Budoucnost? Už se rýsuje, ale…

Do oblasti fantazie bychom zařadili případný záměr pořizovat nové ucelené jednotky. Pokud však uvážíme dřívější výrok drah, že s nákupem nových klasických vozů pro dálkovou dopravu se nepočítá, stává se tento záměr téměř jedinou volbou. Při oznamování plánů na vypisování výběrových řízení v průběhu tohoto roku zástupci drah prozradili, že o případném nákupu nových souprav je již rozhodnuto a v případě nákupu nových souprav se hodlají vydat cestou ucelených netrakčních jednotek. A do médií proplouvají první dílčí prohlášení, které tento záměr staví do roviny reálných projektů.

Zdroj: Železničář č. 12/2010 (PDF)


JiříK. | 29.4.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
29.04.2010 (13:47)  
M: Řízky, stejně jako smažák, filé apod: Vytáhne se už obalený kus z lednice (ráno připravený v centrální řízkárně), dá se do friťáku a pak se vytáhne. 2 minuty práce obsluhy + čas na smažení a porce je na talíři.
29.04.2010 (12:39)  
M: Já jsem si ho jen prohlížel v Brně na veletrhu a v Praze na té přehlídce humanizovaných vozů. :D Jinak jsem ho viděl jet na Perneroj a na nějakém vídeňském EC nebo brněnském IC. Pravidelné nasazení neznám. Jo a řízky se většinou smaží nebo fritují. :D Ve vlaku asi smaží.
registrovaný uživatel M 
29.04.2010 (12:20)  
Tak jasne, ja bral jakoze "median".
Rozdil v nabidkach opravdu nepovazuju za chybu bistra, ale toho, kdo to bistro spravuje. Jedna mikrovlnka muze byt aji ve dvouvozove hospode...
"Gastronomie", kterou abizi jidelaky by nemel byt problem zaridit ani ve zmensenych podminach. Mozna nejaky ty veprovy medailonky a nevim, jak se pripravuji treba rizky. Zapecene tousty Eurocity nebo snidane sampionu myslim problem byt nemuzou:-)

A kde teda to bistro jezdi? Vis, ze tam neni vycep, takze jsi to videt musel:) Diky
29.04.2010 (11:30)  
M: Já vím, že nutná vlastnost bistra jako takového to není, ale české bistro takové prostě je. Rozdíl v nabídce je propastný, ARmpee žádnou pořádnou kuchyni ani nemá, je tam prakticky jen mikrovlnka. Pět lidí... Víckrát jsem už zažil výrazně obsazenější hospodu, není tam vždy tak prázdno. Téměř prázdnou jsem samozřejmě taky zažil...
registrovaný uživatel M 
29.04.2010 (11:21)  
Jestli nekomu prijde nejakej vyznamnejsi rozdil mezi omeletou labuznik a michanyma vajickama... Opakuji, ze pokud ceske bistro prodava jen bagety a lahvace, tak to neni jejich fyzikalni vlastnost. Kuchyn muze zustat zhruba stejna, snizi se jen pocet mist, takze tech pet lidi bude rozprostreno na mensi plose...
29.04.2010 (11:15)  
M: Fyzikální vlastnost to samozřejmě není, ale ARmpee výčep nemá... Navíc vzhledem k povaze bistra by se tam pivo točilo možná do kelímku, což je kentus, ale samozřejmě ne všem to musí vadit. Restaurační vozy si na sebe nejspíš nevydělají, ale chtělo by to taky přívětivější cenovou politiku a lepší propagaci... S tou restaurací na půl vozu se mýlíš, protože to právě už žádná restaurace není. V restauračním voze jsem si už nejednou dával plnohodnotný oběd, to v bistru nehrozí...
registrovaný uživatel M 
29.04.2010 (11:14)  
Dekuji (mel jsem prilis sklopene oci asi:-)
Akorat teda jeste - na kterych vlaich tohle jezdi? Jestli dobre chapu tu tabulku, tak 6 kusu je uz hotovych
29.04.2010 (11:08)  
M: Interiér vozu ARmpee. Když klikneš na tu fotku, zobrazí se ti v plné velikosti a nad ní najdeš popisek.
registrovaný uživatel M 
29.04.2010 (10:59)  
Ze bistro nema vycep je nejaka fyzikalni vlastnost bistra? Slovenska bistra myslim vycep maji.
Jinak obecne by mne zajimalo, jestli ty restauracni vozy na sebe (vcetne nejakych nakladu na to, ze jsou tazeny) vydelaji. Ze bych mel pocit, ze jsou natriskane, tak to ani moc ne. Restaurace na pul vagonu proto povazuju za velice dobre reseni. Ano, par lidi prijde o pozitek mit kafe v prazdne hospode, ale ti to zjevne nevnimaji tak, ze by melo jit o jejich prazdnou hospodu:)

Ale mel bych dotaz - co je za vagon fotka u odstavce "komplexni rekostrukce..."?

A v ramci rekonstrukci za 3 az 15 milion je rec o 58 vagonech za 970M. To na jeden dava vic nez tech 15. Ale mozna se tech 970 tyka obou tam uvedenych skupin (nicmene text skutecne navadi k tom, ze za 970 je jen prvni skupina)
29.04.2010 (10:07)  
Bdmtee by potřebovaly rozsáhlou modernizaci s dosazením klimatizace a klidně i zvýšit rychlost na 200 km/h, což by u jejich podvozků nebyl velký problém. Samozřejmě by se potom nesměla pro rychlost 200 km/h požadovat tlakotěsnost, ale v jiných zemích taky není nutná... K tomu část vozů přestavět na řídicí. Vznikly by potom rychlé soupravy vhodné pro spěšné vlaky i některé rychlíky. Splolu s Bmee a BDbm(r)see to jsou vozy, u kterých má modernizace ještě nějaký smysl... Potom ještě případně Bdt280 a Bp282 a tím končíme, všechno ostatní už je na nějaké úpravy moc staré. Hytláky bych nechal spíše oddílové, pro vůz určený pro cestující s dětmi mi oddílové uspořádání přijde vhodnější... A přepravu kol zachovat ve formě úschovy během přepravy, je to pro cestující mnohem pohodlnější než když se musí o kola starat sami a sedět u nich na sklopné sedačce...

By mě zajímalo, jak dlouho ještě chtějí jezdit s těmi línými herkami 854, když k nim ještě plánují tolik přípojných a řídicích vozů... Už teď jsou staré přes 40 let. Co chtějí dělat se 100 kusy BDtax782 taky moc nechápu...

Dále se mi nelíbí záměr přestavovat klasické hospody na chudá bistra. Restaurační vozy jsou jednou z mála věcí, které může nabízet jen železnice, a přijde mi nesmyslné se jich zbavovat. Občerstvení na úrovni bistra není problém nabídnout ani v busu... Z ARmpee rozhodně nijak nadšený nejsem. V restauračním voze si rád posedím, to ale určitě neplatí o pojízdné výdejně baget ARmpee, kde musím sedět u malého stolečku nebo jak na hřadu na stoličce u podélného stolku. Navíc v bistru stejně nic pořádného nedostanu a nemá ani výčep, který by ho mohl aspoň trochu zachraňovat. A snad si nikdo nemyslí, že se u těch stolečků budou někdy tísnit 4 lidé, jak je teoreticky plánováno...

Jinak mě ty neustálé zprávy ČD o těch jejich různých modernizacích, humanizacích a kdovíjak tomu ještě říkají už akorát unavují... Zásadní zlepšení to stejně nepřinese a už vůbec ne u nižších kategorií vlaků. Nákupu nových vozidel pro dálkovou dopravu se furt spíše brání... Doufám, že co nejdříve budou výběrová řízení aspoň na dálkovou dopravu, potom se snad ledy pohnou. ČD zaspaly dobu, ty jejich humanizace a modernizace by byly smysluplné tak v 90. letech. Dnes je celý vozidlový park už moc starý a chce to nová vozidla...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko