..: Kam půjdou miliardy do modernizace vozidel Českých drah :..

ARmpee.001 v ŽOS Vrútky, celkový pohled, foto: Josef Petrák © České dráhy Praha — V posledních týdnech proběhlo médii několik zpráv o tom, jak České dráhy hodlají investovat do obnovy svého vozového parku. Jen v letošním roce chtějí České dráhy vypsat výběrová řízení v hodnotě zhruba 16 miliard korun tak, aby v průběhu následujících 4 až 5 let došlo ke znatelnému zvýšení kultury cestování po českých kolejích. Součástí plánu jsou jak nákupy nových vozidel a jednotek, tak především velkorysý plán na modernizace a opravy vozidel stávajících. V tomto článku si tak představíme plán, jak chtějí České dráhy zatraktivnit svůj park osobních vozů klasické stavby a srovnáme ho s vizí, která na ŽelPage vyšla před několika dny. Můžete porovnat, nakolik se tento laický odhad trefil do představ vedení Českých drah.

České dráhy si dle předpokladů rozdělily vozy do tří skupin dle toho, jakou částku hodlají do jednotlivých vozů investovat. Výše investice je odstupňovaná podle možností a výhodnosti modernizace jednotlivých řad.

Revitalizace do 3 milionů korun

Interiér vozu B v designu Najbrt, foto: České dráhy Nejnižším stupněm jsou opravy do 3 milionů korun za kus. Pro ni jsou předurčeny ty vozy, které jsou již natolik technicky a morálně zastaralé, že se do nich nevyplatí investovat větší částky. Tyto minimálně úpravy zahrnují pouhou opravu interiéru a výměnu nejvíce opotřebovaných dílů. Kromě očekávaných vozů řad A, B a jejich derivátů projdou tímto stupněm také dvoupatrové osobní vozy řad Bmto/Bmteeo či dvounápravové přívěsné vozy řady BDtax. Poněkud překvapivé je však zařazení vozů řady Bdmtee, které jsou již vybaveny moderními konstrukčními prvky (podvozky GP200 s primárními tlumiči a povolenou rychlostí 160 km/h, kotoučovými brzdami a CZE). Neméně nečekané je i zařazení řad Bp a Bdt, z nichž vznikne rekonstrukcí 34 řídicích vozů řady původně označované 961, avšak zřejmě k nim nevzniknou obdobné průchozí vagony k vytvoření ucelených souprav typu push–pull.

ŘadaPočet kusůTermín realizace
A, AB, B, BDs2392010 – 2012
Bdt, Bp2602011 – 2013
Bmto, Bmteeo302011 – 2013
Bdmtee2002010 – 2015
BDtax782 – 0121002011 – 2013

Rekonstrukce v rozmezí 3 až 15 milionů korun

sedadla v rekonstruovaném voze Bee, foto: Lukáš Veselý Druhým stupněm jsou opravy a rekonstrukce v rozsahu od tří do patnácti milionů korun. U takto rekonstruovaných vozů dochází také ke změně technických parametrů a funkčních celků. Některé vozy v této cenové relaci tak dostávají například nové předsuvné dveře, uzavřený odpadní systém či klimatizaci.

Do této skupiny spadá očekávaná modernizace zbývajících 58 vozů rekonstruovaných v polovině 90 let v plzeňském závodě MOVO. Rozsah oprav by měl být podobný s již provedenou rekonstrukcí prvních 41 vozů v minulých letech. Oproti nim již budou tyto vozy v novém korporátním barevném řešení jak zvenku, tak i zevnitř. Navíc budou vybaveny audiovizuálním informačnám systémem včetně elektronické rezervace, která se má stát standardem u všech nových či rekonstruovaných vozů pro spoje IC/EC. Do vozů 2. třídy budou také konečně dosazeny zásuvky na 230 V. U nedávno vyhlášeného tendru počítají České dráhy s celkovou částkou 970 milionů korun. Zakázka má být, stejně jako u první série, financována formou zpětného leasingu.

Druhou skupinou je modernizace zbývajících 66 kusů vozů Btn755 navazující na již proběhlé modernizace těchto vozů. Oproti svým dříve modernizovaných předchůdcům by měl být u těchto vozů jinak řešen představek s prostorem pro jízdní kola a kočárky.

ŘadaPočet kusůTermín realizace
Apee, Aee, Bpee a Bee58(+41 hotových)2010 – 2012
Btn755 na řadu Bdtn75666 (+22 hotových)2010 – 2013

Komplexní rekonstrukce v ceně nad 15 milionů korun

Interiér 1. generace vozů ARmpee, foto: České dráhy Třetím, nejvyšším stupněm modernizací jsou rekonstrukce s cenou nad 15 milionů korun. U těchto vozů bude docházet i k zásahu do vozové skříně, změně vnitřního uspořádání a zásadní změně technických parametrů.

Do této skupiny patří jak pokračování rekonstrukcí na bistrovozy ARmpee832, kterých by mohlo být až 27 (pokud se budou rekonstruovat i vozy WRmee814, u kteých v současnosti probíhá výměna klimatizace a CZE – tyto vozy by tak případně přišly na řadu až jako poslední.) Další skupinou by bylo víc než 100 vozů Bmee a odvozených služebních vozů, které by všechny měly být přestavěny v podobném rozsahu jako vozy bistrovozy včetně velkoprostorového uspořádání, tentokráte ovšem i s prostory pro přepravu jízdních kol či lyží. Třetí, již probíhající přestavbou, je přestavba 34 vozů Bdt na klimatizované řídicí vozy s plošinou pro vozíčkáře. Poslední, zatím jen plánovaná, rekonstrukce by se měla týkat další, tentokráte až 22 kusové série řídicích vozů řady 954 pro motorové vozy. Tyto přestavby ale budou záležet na počtu získaných vozů Postmw, ze kterých jsou tyto vozy dělány a nejsou v majetku Českých drah.

ŘadaPočet kusůTermín realizace
WRm812, WRm813, WRmee814 na řadu ARmpee(z)21 (+6 hotových)2010 – 2014
Bmee na řadu Bdmpee402010 – 2013
BDb(r)see448/451/447652011 – 2015
Bdt na řadu 961342010 – 2013
Postmw na řadu 95422 (+36 hotových)2010 – 2013

Vize a realita

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Jak je již na začátku článku avizováno, zkusíme porovnat prezentované plány ČD se původním laickým odhadem. Ve spoustě věcí byl poměrně přesný, leckde se ale realita dosti odlišuje. Znalé čtenáře tak vůbec nepřekvapí rekonstrukce zbývajících 58 vozů MOVO, která byla již dříve několikrát avizována, stejně jako rekonstrukce dalších vozů na bistrovozy o čemž se již loni zmiňoval v rozhovoru pro ŽelPage náměstek pro osobní dopravu Českých drah pan Blažek. Příjemným překvapením je také spolu s vozy ARmpee i záměr v co nejkratším termínu zmodernizovat i všechny vozy Bmee a BDbmr(s)ee, které tak navíc budou přestavěny na velkoprostorové uspořádání, které umožní zvýšit počet sedadel pro cestující.

Na druhou stranu v plánech prezentovaných Českými drahami zamrzí fakt, že vozy Bp a Bdt s kotoučovými brzdami nebudou prozatím rekonstruované na klimatizované vozy ve prospěch jednodušší revitalizace. Toto rozhodnutí však není ještě definitivní, jak nám potvrdil tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský: „U vozů Bdt a Bp dosud nebyly stanoveny technické podmínky rozsahu modernizace, proto v tuto chvíli nelze prezentovat rozsah modernizace ani se vyjádřit k možnému dosazení klimatizace, kterou tak dopředu nelze ani potvrdit ani vyloučit.“ Doufejme tedy, že dojde k přehodnocení plánu tak, aby mohly tyto vozy, spolu s vozy Bdt přestavěnými na řídicí vozy řady 961, tvořit ucelené klimatizované push–pull soupravy. Vozy 961 ale budou moci být řazeny i s vozy jiných řad. Posledním bodem, ve kterém se odhad prozatím nevyšel, byla revitalizace vozů Beer273 a Bee272. Ty sice po dlouhá léta patřily k tomu lepšímu, co šlo na kolejích potkat, ale dnes jsou již značně opotřebované a v interiéru již nebudí moc příznivý dojem. Uvidíme, zda–li se tyto vozy do revitalizačního plánu dostanou také, což Petr Šťáhlavský vůbec nevyloučil s tím, že „přesný plán zadávacích řízení na rok 2011 zatím stanoven nebyl.“

Budoucnost? Už se rýsuje, ale…

Do oblasti fantazie bychom zařadili případný záměr pořizovat nové ucelené jednotky. Pokud však uvážíme dřívější výrok drah, že s nákupem nových klasických vozů pro dálkovou dopravu se nepočítá, stává se tento záměr téměř jedinou volbou. Při oznamování plánů na vypisování výběrových řízení v průběhu tohoto roku zástupci drah prozradili, že o případném nákupu nových souprav je již rozhodnuto a v případě nákupu nových souprav se hodlají vydat cestou ucelených netrakčních jednotek. A do médií proplouvají první dílčí prohlášení, které tento záměr staví do roviny reálných projektů.

Zdroj: Železničář č. 12/2010 (PDF)


JiříK. | 29.4.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
29.04.2010 (16:33)  
Akékoľvek reko na 200 km/h vyvoláva otázku rentability. Fakt neviem, prečo má toľko ľudí pocit, že je absolútne nevyhnutné mať všetky vozy na 200, aj keď nebudú mať kde a s čím jazdiť. Na výkony do Nemecka tak či tak patria vozidlá nové a kým sa reálne začne jazdiť Přerov - Brno nad 120 km/h, tak už aj tie rekonštrukcie budú na odpis...
29.04.2010 (16:28)  
M: ARmpee majú momentálne 6-dňový obeh po celej republike, najistejšia voľba je asi Janáček. Na výkonoch vždy nahradzujú WRm, takže jazdí 1,5 prvej triedy. Nasadené sú momentálne kusy 001 a 003; 004 by mohla doraziť ešte tento týždeň.
Ak bude šanca sa zviezť, rozhodne odporúčam! Je to momentálne (spolu s Ampz143) absolútna špička vozového parku ČD. Pre porovnanie: 1. trieda je v podstate štandardizovaná s Ampeer ZSSK (+ záclonky), bistro zase zodpovedá barovej časti WRRmeer, to všetko plus informačný systém.

doomlukas: Od MSV sa hodne zmenilo - ostatne bolo to vidieť na tej prezentácii na Masaryčke. Pôvodne sa s výčapom dokonca uvažovalo, lenže to si najprv JLV nevedelo ujasniť, čo tam vlastne chcú, a potom od tých vagónov dali ruky preč úplne, vďaka čomu tie výkony dostal SDTrain. Občerstvenie momentálne je celkom použiteľné - limituje to fakt len mikrovlnka a toustovač. Je fakt, že "vepřový řízek XXL" si tam človek nedá, čo ale nie je tým, že by to technicky nešlo, ale tým, že padlo rozhodnutie ten vagón patrične nevybaviť.
Medzi nami, ICE3 a "krátke" ICE-T už majú tiež len bistro a zvládajú to - proste sa nazbrojí "letecká" strava, ktorú stačí zohriať v mikrovlnke a plnohodnotné jedlo je na svete - a to bez instantných polotovarov a konzerv...

Čisto pre ten kontrast: kým také WRmz má pri stoloch priestor pre 30 hostí, maďarské WRmz má 48 (nemá barovú časť, a tak sa tam zmestí až 16 stolov). Na trase Děčín - Praha - Brno - Břeclav sa pritom nikdy neobsadí viac ako 3-4 stoly (pri tých cenách sa ani nedá diviť). Praha - Olomouc - Ostrava je na tom o kus lepšie, ale závisí od spoja.
registrovaný uživatel M 
29.04.2010 (15:32)  
Uz se zacinam chytat (asi) - je to proste takovej kamarad vagonku Bee246 a Bpee247 a (nekdy) tam nahrazuje to WRm.
Akorat teda jeste - jezdi tam potom 1.5 jednicky nebo jen 0.5?
29.04.2010 (15:03)  
Pro mě je škoda, že se zatím nic nebude dělat z Bee a Beer. Já bych těmto vozům nevrhl rekonstrukci podobnou, jakou udělali MÁV S A(B)pee.
Ještě přidám dotaz: Budou jezdit Bmpdee 200km/h? Nevíte někdo?
29.04.2010 (15:00)  
M : Oběhy ARmpee jsou dneska zvláštní a nevyzpytatelné. Už je dodáno i třetí ARmpee. Vím, že tyto vozy mají celkem 6 ,,obíhacích" dnů, takže je velmi těžké odhadnout, kde by se mohly tyto vozy vyskytovat. Vím, že jsou nasazovány na Janáčkovi, Hutníkovi, Fibichovi, Hukvaldech a Odře ( nebo Olše, já si to pletu :-D ).
29.04.2010 (14:25)  
Mám několik výhrad č klánku - ta zmiňovaná "laická" představa nebyla pře několika dny, nýbrž před měsícem a půl a v tabulce bod rekonstrukcemi za více než 15 mil. není to vůz BDb(r)see ale BDbm(r)see. Jinak však dobře udělaný článek....
registrovaný uživatel M 
29.04.2010 (14:24)  
Tojo.
RT "zafejkuje" vlaky na Ostravu, CD to sice nepovazuje za zadnej problem, ale objevi se tady eLisky.
SA udela "par jizd" na severu a i kdyz je to jenom nahoda, tak ta CD nasadi to nejlepsi, co na regiony maji.
Jeste par takovy naznaku a jezdime si jak v bavlnce:-)
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
29.04.2010 (14:08)  
Tak tentokrát by to konečnbě mohlo vyjít, když tady straší SA (samozřejmě je dobře, že straší).
registrovaný uživatel M 
29.04.2010 (14:07)  
Jiri Kocurek - to vis nebo myslis? Ja si to teda myslim taky, ale nechtel jsem to napsat primo jako fakt:-)
doomlukas - OK, ja myslel, ze je nekde "ustajeny" trvale. V razeni jsem prave namatkove hledal kdeco a nebyl nikde. Pritom by teoreticky mel byt na nejakych 15-20 vlacich
registrovaný uživatel SYN 
29.04.2010 (14:00)  
Vcelku souhlasím s M-ovým názorem na bistro - podle mně zmenšená plocha na sezení u jídla vadí minimálně, a plocha bistra (kuchyně nebo přípravny či jak tomu budeme říkat) se z plánků zdá být proti velké hospodě menší jen tak zhruba o 20%, s tím by se pořád v případě dobré vůle mělo dát obstojně pracovat. Viděl jsem mnoho stánků s rychlým občerstvením (hot-dogy, langoše, hamburgery, smažený sýry apod.) které se nacházely v ještě menším karavanu apod. a celkem jim to šlo, některým i velmi dobře. Stejnětak kuchyňka na nějaké plachetnici je ještě mnohem menší, a to přitom někdy musí stačit i na plavbu přes oceán.

Nezapomeňte prosím že ta jednička v ARmpee je přímo uzpůsobena tomu aby se tam daly produkty z bistra roznášet (a konzumovat) což citelně zvyšuje počet cestujících kteří si mohou produkty bistra v pohodlí užívat. Stejně by teoreticky měli být náchylnější k utrácení za občerstvení "jedničkáři"...
A tam kde bývá obvykle nával v hospodě se ještě stále dají nasazovat "velké hospody", ne? Naopak tam kde je pravidelně polo- až skoroprázdno je opravdu škoda celý vagon navíc tahat...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko