..: Kam půjdou miliardy do modernizace vozidel Českých drah :..

ARmpee.001 v ŽOS Vrútky, celkový pohled, foto: Josef Petrák © České dráhy Praha — V posledních týdnech proběhlo médii několik zpráv o tom, jak České dráhy hodlají investovat do obnovy svého vozového parku. Jen v letošním roce chtějí České dráhy vypsat výběrová řízení v hodnotě zhruba 16 miliard korun tak, aby v průběhu následujících 4 až 5 let došlo ke znatelnému zvýšení kultury cestování po českých kolejích. Součástí plánu jsou jak nákupy nových vozidel a jednotek, tak především velkorysý plán na modernizace a opravy vozidel stávajících. V tomto článku si tak představíme plán, jak chtějí České dráhy zatraktivnit svůj park osobních vozů klasické stavby a srovnáme ho s vizí, která na ŽelPage vyšla před několika dny. Můžete porovnat, nakolik se tento laický odhad trefil do představ vedení Českých drah.

České dráhy si dle předpokladů rozdělily vozy do tří skupin dle toho, jakou částku hodlají do jednotlivých vozů investovat. Výše investice je odstupňovaná podle možností a výhodnosti modernizace jednotlivých řad.

Revitalizace do 3 milionů korun

Interiér vozu B v designu Najbrt, foto: České dráhy Nejnižším stupněm jsou opravy do 3 milionů korun za kus. Pro ni jsou předurčeny ty vozy, které jsou již natolik technicky a morálně zastaralé, že se do nich nevyplatí investovat větší částky. Tyto minimálně úpravy zahrnují pouhou opravu interiéru a výměnu nejvíce opotřebovaných dílů. Kromě očekávaných vozů řad A, B a jejich derivátů projdou tímto stupněm také dvoupatrové osobní vozy řad Bmto/Bmteeo či dvounápravové přívěsné vozy řady BDtax. Poněkud překvapivé je však zařazení vozů řady Bdmtee, které jsou již vybaveny moderními konstrukčními prvky (podvozky GP200 s primárními tlumiči a povolenou rychlostí 160 km/h, kotoučovými brzdami a CZE). Neméně nečekané je i zařazení řad Bp a Bdt, z nichž vznikne rekonstrukcí 34 řídicích vozů řady původně označované 961, avšak zřejmě k nim nevzniknou obdobné průchozí vagony k vytvoření ucelených souprav typu push–pull.

ŘadaPočet kusůTermín realizace
A, AB, B, BDs2392010 – 2012
Bdt, Bp2602011 – 2013
Bmto, Bmteeo302011 – 2013
Bdmtee2002010 – 2015
BDtax782 – 0121002011 – 2013

Rekonstrukce v rozmezí 3 až 15 milionů korun

sedadla v rekonstruovaném voze Bee, foto: Lukáš Veselý Druhým stupněm jsou opravy a rekonstrukce v rozsahu od tří do patnácti milionů korun. U takto rekonstruovaných vozů dochází také ke změně technických parametrů a funkčních celků. Některé vozy v této cenové relaci tak dostávají například nové předsuvné dveře, uzavřený odpadní systém či klimatizaci.

Do této skupiny spadá očekávaná modernizace zbývajících 58 vozů rekonstruovaných v polovině 90 let v plzeňském závodě MOVO. Rozsah oprav by měl být podobný s již provedenou rekonstrukcí prvních 41 vozů v minulých letech. Oproti nim již budou tyto vozy v novém korporátním barevném řešení jak zvenku, tak i zevnitř. Navíc budou vybaveny audiovizuálním informačnám systémem včetně elektronické rezervace, která se má stát standardem u všech nových či rekonstruovaných vozů pro spoje IC/EC. Do vozů 2. třídy budou také konečně dosazeny zásuvky na 230 V. U nedávno vyhlášeného tendru počítají České dráhy s celkovou částkou 970 milionů korun. Zakázka má být, stejně jako u první série, financována formou zpětného leasingu.

Druhou skupinou je modernizace zbývajících 66 kusů vozů Btn755 navazující na již proběhlé modernizace těchto vozů. Oproti svým dříve modernizovaných předchůdcům by měl být u těchto vozů jinak řešen představek s prostorem pro jízdní kola a kočárky.

ŘadaPočet kusůTermín realizace
Apee, Aee, Bpee a Bee58(+41 hotových)2010 – 2012
Btn755 na řadu Bdtn75666 (+22 hotových)2010 – 2013

Komplexní rekonstrukce v ceně nad 15 milionů korun

Interiér 1. generace vozů ARmpee, foto: České dráhy Třetím, nejvyšším stupněm modernizací jsou rekonstrukce s cenou nad 15 milionů korun. U těchto vozů bude docházet i k zásahu do vozové skříně, změně vnitřního uspořádání a zásadní změně technických parametrů.

Do této skupiny patří jak pokračování rekonstrukcí na bistrovozy ARmpee832, kterých by mohlo být až 27 (pokud se budou rekonstruovat i vozy WRmee814, u kteých v současnosti probíhá výměna klimatizace a CZE – tyto vozy by tak případně přišly na řadu až jako poslední.) Další skupinou by bylo víc než 100 vozů Bmee a odvozených služebních vozů, které by všechny měly být přestavěny v podobném rozsahu jako vozy bistrovozy včetně velkoprostorového uspořádání, tentokráte ovšem i s prostory pro přepravu jízdních kol či lyží. Třetí, již probíhající přestavbou, je přestavba 34 vozů Bdt na klimatizované řídicí vozy s plošinou pro vozíčkáře. Poslední, zatím jen plánovaná, rekonstrukce by se měla týkat další, tentokráte až 22 kusové série řídicích vozů řady 954 pro motorové vozy. Tyto přestavby ale budou záležet na počtu získaných vozů Postmw, ze kterých jsou tyto vozy dělány a nejsou v majetku Českých drah.

ŘadaPočet kusůTermín realizace
WRm812, WRm813, WRmee814 na řadu ARmpee(z)21 (+6 hotových)2010 – 2014
Bmee na řadu Bdmpee402010 – 2013
BDb(r)see448/451/447652011 – 2015
Bdt na řadu 961342010 – 2013
Postmw na řadu 95422 (+36 hotových)2010 – 2013

Vize a realita

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Jak je již na začátku článku avizováno, zkusíme porovnat prezentované plány ČD se původním laickým odhadem. Ve spoustě věcí byl poměrně přesný, leckde se ale realita dosti odlišuje. Znalé čtenáře tak vůbec nepřekvapí rekonstrukce zbývajících 58 vozů MOVO, která byla již dříve několikrát avizována, stejně jako rekonstrukce dalších vozů na bistrovozy o čemž se již loni zmiňoval v rozhovoru pro ŽelPage náměstek pro osobní dopravu Českých drah pan Blažek. Příjemným překvapením je také spolu s vozy ARmpee i záměr v co nejkratším termínu zmodernizovat i všechny vozy Bmee a BDbmr(s)ee, které tak navíc budou přestavěny na velkoprostorové uspořádání, které umožní zvýšit počet sedadel pro cestující.

Na druhou stranu v plánech prezentovaných Českými drahami zamrzí fakt, že vozy Bp a Bdt s kotoučovými brzdami nebudou prozatím rekonstruované na klimatizované vozy ve prospěch jednodušší revitalizace. Toto rozhodnutí však není ještě definitivní, jak nám potvrdil tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský: „U vozů Bdt a Bp dosud nebyly stanoveny technické podmínky rozsahu modernizace, proto v tuto chvíli nelze prezentovat rozsah modernizace ani se vyjádřit k možnému dosazení klimatizace, kterou tak dopředu nelze ani potvrdit ani vyloučit.“ Doufejme tedy, že dojde k přehodnocení plánu tak, aby mohly tyto vozy, spolu s vozy Bdt přestavěnými na řídicí vozy řady 961, tvořit ucelené klimatizované push–pull soupravy. Vozy 961 ale budou moci být řazeny i s vozy jiných řad. Posledním bodem, ve kterém se odhad prozatím nevyšel, byla revitalizace vozů Beer273 a Bee272. Ty sice po dlouhá léta patřily k tomu lepšímu, co šlo na kolejích potkat, ale dnes jsou již značně opotřebované a v interiéru již nebudí moc příznivý dojem. Uvidíme, zda–li se tyto vozy do revitalizačního plánu dostanou také, což Petr Šťáhlavský vůbec nevyloučil s tím, že „přesný plán zadávacích řízení na rok 2011 zatím stanoven nebyl.“

Budoucnost? Už se rýsuje, ale…

Do oblasti fantazie bychom zařadili případný záměr pořizovat nové ucelené jednotky. Pokud však uvážíme dřívější výrok drah, že s nákupem nových klasických vozů pro dálkovou dopravu se nepočítá, stává se tento záměr téměř jedinou volbou. Při oznamování plánů na vypisování výběrových řízení v průběhu tohoto roku zástupci drah prozradili, že o případném nákupu nových souprav je již rozhodnuto a v případě nákupu nových souprav se hodlají vydat cestou ucelených netrakčních jednotek. A do médií proplouvají první dílčí prohlášení, které tento záměr staví do roviny reálných projektů.

Zdroj: Železničář č. 12/2010 (PDF)


JiříK. | 29.4.2010 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
29.04.2010 (10:03)  
Podle mě je škoda, že u revitalizace vozů B se nenahradí stávající sedačky (pouze potáhnou látkou) za jiné ve stylu vozů Bmee (ano, snížila by se kapacita vozů, ale ruku na srdce, kdo kdy viděl 8 lidí v oddíle, když stejně většina cestujících je natažena přes 2 "sedadla"). Jinak ale ČD za plány chválím a doufám, že alespoň polovina ze slibů bude dodržena.
29.04.2010 (9:59)  
Z deště pod okap ... záplata na záplatu, tak mi to připadá že ČD jdou po vzoru Microsoftu a jejich nejmenovaného operačního systému.

Aneb jak říká mé oblíbené motto "It's not a bug, it's a feature".

Modernizace je jistě fajn, ale pokud dopadne jako Béčka, tak děkuji nechci. Momentálně když vidím jak se blíží zelené nebo modré B a uvnitř vidím plyš, tak hledám koženku. Za poslední 4 jízdy v plyšáku vždy lavice vrzali, pořád se ozývali prapodivné zvuky apod. Při poslední jízdě kojetín - ova 747ičkou jsem musel vyhledat jiné kupé, protože na každém poskočení mi naskočila husí kůže z pískáním plyšáku.
29.04.2010 (9:56)  
Já osobně nejsem odpůrcem pouhých revitalizací vozů rodiny B, ale u modernějších vagonů je to podle mě škoda. Pokud by se tento plán realizoval, tak mi přijde hodně líto hlavně vozů Bdmtee. Podle mě by se hodili pro rozsáhlejší rekonstrukci (nevím jaký problém by byl přesun dveří na standartní pozici dálkových vozů, ale i se současným umístěním dveří by se na rychlících dalo dobře jezdit - jako třeba v Maďarsku). V regionální dopravě by je pochopitelně museli nahradit nové jednotky. Nepamatuju tedy, jestli jsem s nimi kdy jel, ale co jsem četl, tak proti jejich pouhé revitalizaci hovoří i velká komprese stávajích sedaček...
29.04.2010 (9:45)  
Co takhle rekonstruovat Bdmtee nebo jakou mají v současné době řadu (22 44 XXX) vyříznout celý prostředek a umístit ho níž, podle 051. Když to šlo u 010? Když jsem to před 20 lety navrhoval, tak se mi všichni smáli, že nelze zasahovat do hlavního rámu, u 010 to dnes jde. Problém je asi v tom, že jsem to navrhl já, a nikoli někdo z nábřeží.
A pak by bylo vhodné zakoupit 071 a 971 v provedení pro tažení lokomotivou.
registrovaný užívateľ PPP 
29.04.2010 (9:42)  
No, kdyby to bylo, bylo by to třeba... Obávám se ale, že tak, jako není jisté, jestli se nebudou Bdmtee modernizovat více nebo jestli se nebudou modernizovat Beer a Bee272, není stejně jisté, jestli se ostatní modernizace uskuteční v deklarovaném rozsahu nebo ne (o termínech nemluvě). Pokud by měli opravdu připravenou koncepci, věděli by i to, co se dělat nebude.

Překvapuje mne ale revitalizace BDtax782 (012). Ty budou k čemu? To se budou tahat za Regionovama (nebo dokonce Regio-Shuttle apod.)? Nebo se očekává, že 810 bude ještě k zastižení za nějakých 5-10 let jinak než v rámci železniční nostalgie, a to dokonce s vlekem? Pak by to ale chtělo revitalizovat i ty 810 (nepočítá-li se plyšování z let minulých).

Taky mi tu chybí avizované modernizace 842. A vlastně kde jsou vtomhle koncepčním záměru ČD nové jednotky, případně nákupy nebo modernizace lokomotiv?

Zkrátka jsem zvědav, co z toho celého bude. Budu rád, když mne jako skeptika ČD mile překvapí.
29.04.2010 (9:13)  
240.025) Je fajn, že máš dotazy, ale mohl by sis to přečíst celé. O osudu tebou dotazovaných řad není zatím rozhodnuto.
registrovaný užívateľ Cypher 
29.04.2010 (8:05)  
Doufám,že modernizace bude pokračovat tak jak je naplánovana.Libí se mi informace kolik vozů už je hotových.Bylo by dobré kdyby se každý rok objevilo kolik vozů je již hotových z celkového počtu.Popřípadě jestli byl dodržen stupen úprav a cena.Mylím,že rádi bychom všichni věřili,že v roce 2015 se všude objeví hotovo.
29.04.2010 (8:02)  
Mám takový dojem, že podobné shrnutí bylo asi před 2 či 3 týdny v PR příloze ČD v MF Dnes.

Znalé čtenáře tak vůbec nepřekvapí rekonstrukce zbývajících 58 vozů MOVO

Tímto se myslí vozy Bee272 a Beer?

A co lůžka, bud se něco dělat s WLAB/Bc ?
registrovaný užívateľ ReActor  mail  
29.04.2010 (7:55)  
Borovička:
ČD mají 10tileté smlouvy, konkurenci, spoustu naštvaných cestujících a před sebou tendr na dálkovou dopravu. Mylim, že mají k modernizaci zelenou a pádné důvody ji dělat.
29.04.2010 (7:26)  
Všechny vozy projdou zásadní rekonstrukcí, kdy zelený nátěr nahradí modrý. Moderní design přiláká řadu nových cestujících. Bla bla bla...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko