Praha/Kralupy nad Vltavou — Jak Radim Jančura a manažeři firmy RegioJet slíbili, tak se i stalo: S využitím operativního leasingu si na 3 měsíce pronajali dvě dieselové jednotky Desiro od Alpha Trains, převezli je z německého depa Delitzsch nedaleko Lipska do České republiky a ve čtvrtek 22. dubna s nimi přijeli do hlavního města. Dvěma páry rychlíků pro novináře a veřejnost zahájili provozování železničních spojů a zároveň mediální kampaň „Žluté jaro na železnici“ s nákladem 10 milionů korun. Budou jezdit po Kozí dráze, na regionální lince Litvínov – Ústí nad Labem, potkáme je i v dalších krajích České republiky, pro které RegioJet vypracoval a odevzdal závazné nabídky na provozování regionální dopravy. Po parlamentních volbách budou také zabezpečovat dopravu na některé festivaly. Pokud jste nestihli čtvrteční prezentaci, dnes jedou dva páry mezi Děčínem a Ústím nad Labem.
Kampaň má bořit mýty. Že vlak RegioJet nikdy nevyjede, se ukázalo jako lichý předpoklad již ve čtvrtek ráno, kdy vlak, jako násled rychlíku 777 vyrazil z Děčína do Prahy. Firma ale jde mnohem dál. Připraveny má informační materiály pro občany krajů, kde se budou konat tyto prezentační jízdy. Obsahují některé informace o tom, kdo je odpovědný za objednání vlakové dopravy (a tedy i její rušení), co všechno musí a co nemusí zaplatit, jaké principy jednotného tarifu musí dopravci dodržovat ze zákona nebo argumentace proti tradiční „rozinkové“ diskusi. Na místě je také politická rovina kampaně. Z úst Radima Jančury opět zaznělo, že desetileté smlouvy s pětiletou opcí, které České dráhy získaly od krajů a Ministerstva dopravy, byly uzavřeny protizákonně. Svou argumentaci chce opřít nejen o zákon o veřejných zakázkách, ale také o Ústavu České republiky nebo principy evropského práva. Každý občan v takovém kraji dostane leták do poštovní schránky. A na jeho zadní straně seznam politických stran, které ve svém volebním programu podporují veřejnou soutěž o zakázky na železnici. Vítězstvím pro Jančuru tedy bude nejen získání zakázky na regionální nebo dálkové spoje pro jeho firmu, ale i samotné vypsání soutěže, které by se mohli zúčastnit i další soukromí dopravci.
Při pohledu na výrobní štítek pronajatých souprav uvidíte rok 2002. Stáří 8 let na nich ale není poznat. „V zahraničí je to naprosto běžný průměrný vlak,“ vysvětluje Jančura s tím, že chce lidem tato vozidla ukázat jako přirozený kvalitativní standard. Kde vezme RegioJet vlaky pro případné vysoutěžené zakázky? Jen minulý rok bylo pro případ úspěchu rezervováno asi 50 vozidel různých typů, která by se pořídila taktéž na operativní leasing. Postupovat se tak bude i v budoucnu. Zajímavá je otázka personálu. Stevardek a stevardů bylo ve čtvrtek na palubě víc než dost. Získat zkušené strojvedoucí je ale složitější. RegioJet chce některé přetáhnout od Českých drah. V současnosti evidují asi 300 zájemců. Nabízí jim vyšší platové ohodnocení než u ČD, možnost pracovat s moderní železniční technikou a také režijní jízdenku – nejedná se o žádný nový produkt, ale obyčejnou a plně zdaněnou síťovou jízdenku 1. třídy In–gold, prodávanou Českými drahami za 22 000 korun.
Služby cestujícím bude nový dopravce prezentovat již tuto sobotu mezi Děčínem a Krupkou. Na palubě funguje bezplatná wi–fi pro připojení k internetu. Cestující obdrží drobné občerstvení. Pro pravidelné linky se plánuje odbavení cestujících formou on–line terminálů, společných i pro autobusy. Po Ústeckém kraji se kampaň nezastaví. Vlaky za pětikorunové jízdné se objeví také v Olomouckém kraji na lince Olomouc – Uničov, v Jihomoravském kraji a Plzeňském kraji na trati Plzeň – Domažlice. Během léta bude RegioJet zajišťovat dopravu také na některé festivaly – namátkou Votvírák, Okolo Třeboně, Rock for People, Colours of Ostrava nebo Masters of Rock.
Zdroj: RegioJet, Student Agency; foto: Josef Petrák
| 23.4.2010 (12:00)
Pěkná myšlenka, takové obvyklé neoliberální klišé. Když se onomu železničnímu "zachránci" nepovedl (řízeně?) jeden projekt, tak prskal a sváděl vše na "temné struktury molochu" vlastněného hnusným státem + běžné mrmlání o návycích líných zaměstnanců z dob tzv. totality. Reklama na nejlepší lokomotivy světa dohromady s politickou agitkou však byla nesmírně úspěšná. Koktejl hlouposti, demagogie, strašení a vybraného mála selektivních dat (viz. TV debaty).Čili dobrý tah a dvě mouchy jednou ránou. Ano, trh se postará. Trh se začne starat v momentě kdy to začne akcionářům sypat. Aby se sypalo více, začne se "rušit" tzv. nevyužívané. Čili až zavšimní patřičným úředníkům krajů a smlouvy budou napsány na objednávku pana Altruisty Železničního, najednou se třeba namísto 25 tratí bude obsluhovat pouze 5. O penězích se nebude mluvit, ale škoden nebude. Čárky na železniční mapě budou tlustší, to taky vypadá lépe, zkrátka schema co jsem stručně popsal. Když to prošlo Soudkovi, Stehlíkovi a podobným "kapitánům" průmyslu, tak to projde i firmě provozující autobusy. Vlakové nádraží v ČB, resp jeho modernizace ukáže, jak podobné projekty dopadnou. Rád bych se mýlil, ale....
ČD mají bohužel velmi složitý tarif, ale trochu zkušený člověk může jet celkem levně (už od dvou osob). Co se týká personálu ve vlaku, je velmi pěkné, že cestující dostane teplý nápoj, noviny, atd., ale to pana Jančuru stojí nemalé peníze a stejně je nějakým způsobem musí vybrat od cestujícíh, u ČD si tedy teplý nápoj může koupit každý cestující dle libosti v automatu na nádraží a vzít si ho s sebou do vlaku. Co se týká technického stavu vlaků, ČD vlastní nemálo zastaralých vozidel a není v jejich možnostech je momenantálně všechny nahradit novými vozidly, SA by to také nedokázal. No a toho zpoždění se také SA nevyhne, sice zatím jen kvůli D3, ale na železnici se prostě nikdy malému zpoždění nevyhneme. Možná se mnou nebudete souhlasit, ale jsem pro jednotný železniční systém, na který je v mezích spolehnutí.
Poslední vlak z DC do Krupky odjel načas (v 17.00 odjel z Děčína hl.n.) a měl někde na trati křižovat. Snad prý v Telnici. Protože se již podařilo domluvit křižování.
Vzhledem ke zpoždění se nakonec ani nevybíralo jízdné 5Kč. Prý nám RJ poskytuje 100% slevu.
prosím už si konečně uvědomte, že ČR není UK...
ani tak není důležité, co je horší nebo lepší, ale je to prostě jiné, takže je potřeba se vyrovnat s jinými podmínkami...
já taky nemůžu dorazit do UK, a začít tam projektovat vodovody stejně jako v CR, byť ty naše jsou o 100 let napřed (věřte nebo né v UK svou konzervativností usnuly) a tudíž lepší, prostě by v UK nefungovali,ale jsem dost znalý odborník, abych si to uvědomil a vzal v potaz.....
Kromě toho jsou výměny v dopravnách pravděpodobně trvale uzamčeny do přímého směru.
Teoreticky lze leccos, prakticky je to bývá složitejší, zejména u nějaké příležitostné akce ...
Popravdě řečeno, očekával bych, že si RegioJet den předem udělá nějaké zkušební jízdy, zejména z hlediska zkušeností ing. Paroubka s tím, v jakém stavu jsou takové tratě.
Juraj Kováč : dost dobře si nedovedu představit, jak byste chtěl pronajímat depa, vzhledem k jejich stavebnímu uspořádání. Řada kapacit určených pro údržbu hnacích vozidel byla přeměnana na údržbu vozů, řada kapacit byla fyzicky zrušena (Masaryčka), něco je prodáno (Zdice, Krnov). Z Přerova a Nymburka se staly DPOV.
České Budějovice, Ostrava a ústí nad Labem patří Cargu. Navíc většina dep je klasických s rotundou a točnou, pro jednotky elektrické nebo motorové jednotky nepoužitelné.
Některé služby - doplňování vody, čerpání nafty, případně odčerpání fekálních nádob si lze za úplatu objednat u ČD, ty to ovšem budou dělat se ziskovou přirážkou. Ostatně i Cargo platí "matce" za to, že jeho lok je odstavena do matčina DKV ...
Ono postavit takové technické zázemí na zelené louce není jednoduché. Minimálně dvě koleje, jedna s prohlížecí jámou, druhá se zvedáky. Pro motorovu trakci naftové hospodářství vyžadující příslušné ekologické i požární zabezpčení, pro odčerpávání fekálních jímek odpovídající fekální zázemí s ohledem na skutečnost, že jde o nebezpečný odpad.
Taková stavba vyžaduje napojení na koleje přípojné stanice, stavební řízení včetně EIA. Nedovedu pochopitelně odhadnout náklady, ale určitě se bude jednat o řád stovek milionů korun ... A taky to nebude hotovo za rok ... Nehledě na to, že by možnost takové stavby umožnil územní plán.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.















