Praha — České dráhy vyhlásily další 3 výběrová řízení na modernizace, či revitalizace osobních vozů klasické stavby. Tak jak ČD v březnu prezentovaly své plány na výběrová řízení pro tento rok, dochází k jejich postupnému vyhlašování. Po nedávném vypsání soutěže na rekonstrukci 58 vozů pro vlaky vyšší kvality dochází na řadu kromě dalších rekonstrukcí také kontrakt na revitalizaci starých rychlíkových vozů z německého Bautzenu. Kromě upřesnění počtu takto revitalizovaných vozů v první vlně (původní zprávy pouze hovořily o počtu v rozmezí 70 — 120 vozů) dochází také k velké změně u rekonstrukcí starých jídelních vozů oproti dříve prezentovaným záměrům.
Další bistra nebudou
Prvním výběrovým řízením je zakázka na komplexní modernizaci 21 jídelních vozů řady WRm. U nich dojde k opravě skříně, včetně dosazení nových oken a za jízdy blokovaných dveří ovládaných tlačítky. Krom klimatizace a informačního systému bude dosazeno také přemostění záchranné brzdy, na podvozky budou dosazeny kotoučové brzdy. Předpokládaná cena za modernizaci všech 21 vozů je 735 milionů Kč (35 milionů za vůz). Dodány by měly být do 3 let od podpisu smlouvy. Poněkud překvapivý je odklon od původního záměru změny uspořádání na bistrovozy a upřednostnění klasických jídelních vozů. Od klasických jídelních vozů se v současné době obecně upouští kvůli obecně nižšímu zájmu o kompletní gastronomické služby spolu s vzrůstající preferencí roznášky jídel na místo. Důvod tohoto rozhodnutí se tak snad v nejbližší době dozvíme přímo z úst zástupců Českých drah.
Revitalizace Bautzenů: 110 kusů
Další dvě výběrová řízení jsou poptávkou po revitalizaci celkem 110 vozů vyrobených v původně východoněmecké vagonce v Bautzenu. Největší skupinou bude 58 kusů oddílových vozů 2. třídy řady B, u kterých se předpokládá cena 90,4 milionů Kč (1,56 mil. za vůz). Dalších 52 kusů za předpokládanou cenu 76,8 milionů Kč (1,48 mil. za vůz) budou vozy s oddíly 1. třídy řad A, AB a konečně služebních vozů řady BDs. Všechny by měly být dodány do 8 měsíců, což znamená tempo jednoho vozu za dva dny.
Vagony budou podobné těm, které v březnu dráhy představily na pražském Masarykově nádraží. Revitalizace tedy bude obsahovat částečnou výměnu vnitřních obložení, kompletní výměnu podlah a opravy sedaček včetně výměny koženkového potahu za textilní. Nicméně i nadále budou oddíly osmimístné navzdory tvrzení zástupců firem, které prototypové přestavby provedly, že oprava a přečalounění původních sedáků stojí téměř stejně jako dosazení 6 zcela nových sedaček do oddílu. Další změnou bude výměna podokenních stolků za pevné. Opravy se dočkají i zavazadlové police a okna, která dostanou nová těsnění. Vedle opravy vstupních a přechodových dveří se dočkají kompletní opravy buňky WC a umýváren. Otázkou nakonec zůstává, zda-li budou dosazeny také zásuvky na 230 V, které byly v jednom z prototypových vozů a dokazovaly, že je lze instalovat i do vozů nevybavených CZE. Jestli jsou do vozů požadovány zásuvky a osvětlení na bázi LED nám dráhy nepotvrdily. "Jsou instalovány a testovány v jednom voze, to platí také pro el. zásuvky s 230 V 50 Hz," odpověděl na přímý dotaz tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Zdroj: České dráhy, Informační systém o veřejných zakázkách – [1], [2], [3]

jediné, co násosky zajímá, jaké mají pivo, jestli tohle, nebo támto, a že lahváč je tam tááák drahý, a že mají na výběr jen ze dvou (tří) hnusných hořkých patoků, co tomu říkají zlatavý mok
od toho máte bufety na nádraží, v Ostravě na hlaváku, před nádražím, u trolejbusové zastávky, tam se zajděte podívat na kulturu stolování ...
k věci, já osobně mám za to, že restaurační vůz má být pojízdná restaurace na kolejích, kde se najím, naobědvám, dám si teplé jídlo (což je pravda, že ať mám pendolino rád, tak klas. jídelňák bistro vůz nenahradí, nějaká bageta, max. ohřívané jídlo z mikrovlnky, to není ono), nachlempat se můžete kdekoli, ale když chcu jet v ČR vlakem, na delší vzdálenost, tak bohužel pravdou je, že restaurace, možnost najíst se, je v síti českých nádraží opravdu malá, takže zachování WR jen uvítám. Osobně taky nejsem z ARmpee nadšený, čučet se na týpky z 1.třídy, když chci stolovat, a navíc těch míst k sezení je tam opravdu poskrovnu.
MZ: dekuji za info, neco takoveho jsem si myslel
To je dobrý tak na vlaky do HK či Brno - Bohumín, kde se jede chvíli, nebo na "jižní tah" a podobné spíše nepreferované směry. Já nevím co je to za pitomou módu tyhlety fastfoody obecně. Ne že by to byl špatný doplněk, ale především se chce člověk najíst. A bageta fakt není jídlo.
K ekonomice provozu - tam kde je vlak cca o 30-60 minut pomalejší než auto, čili ledaskde, je právě WR možným marketingovým tahákem (ušetřený čas za sezení v restauraci). Samozřejmě, nelze k tomu přistupovat jako k něčemu exkluzivnímu (viz JLV), ale slovenskou (nebo švýcarskou - vzhledem k tamním cenám v restauracích) cestu bych považoval za ideál. Jen trocha propagace, a bude pořád plno.
Ale těžko někoho nálákáte na "oběd" jako v TISu, to je dobré leda jako svačinka. Oběd = v CZ podmínkách teplé jídlo, polévka, zákusek,... Proč by to nešlo, když se to umí např. na Košičanu, a dokonce mají něco jako "denní menu"?
K tomu že jsou prioritou jiné modernizace - WR nyní omezují rychlost vlaků (byla jim snížena na 140).
Je to absudrní, ale je to tak ...
Já se nechci pouštět do cenových debat, ale v zahraničí se ceny ve WR pouze minimálně liší od cen, za něž se totéž prodává v kamenné obchodě nebo automatu na peroně.
Společnost JLV a.s. zdůvodňuje vysoké ceny na "cizím" území nutností respektovat tamní cenovou hladinu (jinak by to bylo považováno za nekalou konkurenci, která by znamenala zákaz jízdy vozů ČD / JLV do těchto destinací) > zajímavé, jak se chápe v zemích za bývalou železnou oponou pojem tržní ekonomika a soutěž o zákazníka > nicméně toto zdůvodnění nevysvětluje, proč se v tuzemsku neúčtují ceny "přiměřené cenové hladině". Elektronické kasičky samozřejmě umožňují uzávěrku v okamžiku překročení státní hranice ...
Bohužel v tomhle hraje negativní roli i pasivita ČD, coby vlastníka WR vozů > dobře, nepustíte vozy ČD / JLV s "nekalými cenami" na své území, pak počítejte s tím, že v pohraniční stanici budou vaše WR vozy odstaveny ...
Ale treba slo o vtip:-)
Railpic - jako... takhle jak jsi to napsal, je to celkem vystizne a neuprosne. Jestli je to 20-30 lidi denne nevim, ale tutove jich je tam min, nez v "kamennych" hospodach. A ty v drtive vetsine nestoji tech 30 mega.
Nic proti hospodam, ale prvni co mne u te newsky napadlo bylo, ze do hospod by se mozna melo investovat taknak az bude to ostatni...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











