Praha — Povolební trojkoalice možná do svého programu zahrne zrušení výjimky z danění zaměstnaneckých benefitů. V rozhovoru pro časopis Týden to uvedl Miroslav Kalousek, ministr financí v někdejší vládě Miroslava Topolánka, která tuto novelu navrhla. Podle tiskového mluvčího současné vlády, Romana Proroka, se však jednalo o novelu sjednocující český zákon o DPH s legislativou Evropské unie. Ta v období mezi lednem až březnem 2010 platila, ale na nátlak drážních odborů byla zákonodárci v rámci legislativní nouze zrušena. Danění by zahrnovalo např. stravování, poukazy na jídlo či ubytování, nejvíce kritiky ale sklízí od drážních odborů bránících tzv. režijní jízdné. Jako problematická se ukázala definice „ceny obvyklé“, ze které by se měla daň počítat. Ta je u některých produktů jen těžko zjistitelná, popř. vypočtená daň převyšuje cenu nebo manipulační poplatek pro pořízení samotného benefitu. Ačkoliv trojkoalice deklarovala, že benefity rušit nechce a o tomto tématu bude s odbory jednat, ty již Kalouskovo prohlášení interpretují jako snahu zcela zrušit režijní výhody zaměstnanců. Již dvakrát, letos i minulý rok, také hrozili v rámci boje proti tomuto daňovému opatření celostátní stávkou v dopravě, zejména na železnici. Pokud koalice tento bod zahrne do programového prohlášení vlády, Odborový svaz železnic (OSŽ) slibuje reakci.
| 14.6.2010 (16:00)
U predchoziho zamestnavatele jakbysmet a u toho pred tim zrovna tak. A pritom jen a pouze ten "pred-pred-zamestnavatel" mel odbory.
Nechci se vas nijak dotknout, ale obavam se, ze pokud jste nepracoval u jine nez "statni/odborarske" firmy, jste ponekud "postizen" urcitym uhlem pohledu, ktery nedokazete zmenit.
Ano, nadstandardni stravovani nebo zkracena pracovni doba, to jsou veci, kde si muzou odbory "odfajfkovat" svoje zasluhy. Jenze ... vsechny tyhle vyhody zamestnancu musi zase nekdo zaplatit. A soucasnou snahou je odriznout CD od bezedneho penezovodu....
to, co je pod editem na konci, je obecne konstatovani, jak a kam se zvrtla diskuse puvodne o benefitech.
CSA nabizeji mnoho benefitnich polozek pro sve zamestnance, nic mene nevim o tom, ze by nektery ze zamestnancu CSA vyuzival STAND BY letenku pro cestu do zamestnani - letadlem.
A pokud bych ji neměl (nebo by se měla omezit), tak pak to budu řešit. Ale zatím je, a uvidíme na čem se dohodne nová trojkoalice..
EDIT: Jen tak mimochodem, "státní" firma ČSA taky nenabízí benefit ve formě kilometrů zdarma, že?? Aby mě někdo nenapadl, že se starám o cizí benefity (do kterých mi přece nic není dle slov rpeta), tak toto nevím úplně jistě, vím, že to fungovalo před pár lety...
Já jsem měl podobnou debatu dneska odpoledne. Nabízela mi méně služeb za více peněz, ale trvalo jí asi 5 minut, než pochopila, že s takovou nabídkou u mne nepochodí. A nabídky zdarma často rychle končí po větě "Tak mi to prostě pošlete, když nevíte, co s tím".
Matika a logika dela problem spouste lidi...
... proto se taky nechají docela snadno oškubat.
Clovek ma plat X, vcetne tehle vybojovanych benefitu bere X+Y a naklady pro firmu jsou X+Y. Neni to tak, ze naklady jsou X a to Y je imaginarni polozka, ktera spadne z nebe.
Tahle "logika" mi pripomina debatu z pred desiti let, kdy jsem resil mobilni tarif. Ja mel rekneme za 5/minuta a "firma" mi nutila neco, kde bylo 20 minut zdarma za 120 korun pausal. Jaksi nedovedli (opravdu, nekecam) pochopit, ze ty minuty nejsou zdarma, ale ze jedna minuta stoji 6 korun, tzn. vic, nez platim a proto to nechci.
Matika a logika dela problem spouste lidi... Mozna by lidi misto "indulony" za Y ocenili Y (nebo i Y/2) v cash a ze si tu indulonu koupi sami. Treba by si pridali petikorunu a koupili Niveu...
jeste edit: Vas problem umi napriklad zcela elegantne a nenasilne vyresit elektronicka karta zamestnance. nebo nafasovana sitova mesicni jizdenka s "nulovou" cenou [do POSky si pruvodci jen nacte, ze zamestnanec v tu dobu jel na te trati...]. moznosti je vic.
divne je to, ze tahle diskuse zacala u benefitu, a zcela nelogicky se v ni objevuji argumenty, ze bez "rezijky" [te benefitni] nelze cestovat do prace. coz mne tedy vazne udivuje.
Přál bych vám pracovat v soukromém sektoru, i když na manažerském postu. Ano, v tom sektoru, který kromě školství, zdravotnictví, státní zprávy a jiného financuje dotace, které naprosto netransparentně sežerou ČD, mj. na svojí propagaci, a který kromě jiného dotuje dopravu vlakem příbuzenstvu všech zaměstnanců ČD. V dělnické profesi mají lidé strach o práci a v manažerské pozici jsem v práci 10 - 12 hodin denně v permanentním stresu.
A v situaci, kdy se začíná provalovat školné, stop valorizaci důchodů, platů zaměstnanců ve zdravotnictví a školství, jít stávkovat za to, aby celá rodina mohla jezdit vlakem zdarma? A co sociální smír? Co odborářská sounáležitost s ostatními zaměstnanci nejen polostátních podniků? Proč nevyžadujete jízdenky zdarma pro všechny členy všech odborových svazů? Někdo se vyjádřil, že dojíždí za prací 100 - 200km. Kdyby měl běžný zaměstnanec dojíždět za prací podobnou vzdálenost, tak vydá měsíčně na dopravu sumu, kdy by se mu dojíždění za prací vůbec nevyplatilo, nemluvě o tom, že jediná použitelná trasa na dojíždění tras nad 100km je Děčín - Praha - Brno (-Ostrava). Ale lidé žijí i jinde. Na druhou stranu se pořád mele něco o nízké mobilitě pracovní síly. Tak co, páni odboráři, co zabojovat za prostý dělnický lid? Nebo, že by to bylo pod vaší úroveň?
Omlouvám se, ale OT:
1) Jsem mladý, mám dobrou práci a stěžovat se rozhodně nemám na co, přesto jsem pro progresivní zdanění. Když člověk onemocní na deset měsíců a je mu vyhrožováno invalidním důchodem.... v současné situaci asi nic moc, hlavně první dva - tři měsíce. Samozřejmě, chtělo by podstatně zvýšit adresnost jakékoliv sociální podpory. To jen pro ty, co mají pořád hubu plnou keců o sockách a neschopnosti jiných atd. Dostat se do podobné situace může kdokoliv, velmi rychle a ani neví jak..... Jinak, tři, ze čtyř nejzdravějších ekonomik Evropské unie mají, dá se říct extrémě progresivní zdanění. Jak to?
2) Jestli chcete proti něčemu stávkovat, tak stávkujte proti nepříliš transparentnímu financování a přerozdělování peněz nejen u ČD, ale v celé státní zprávě. Od úpravy květin na návsi v Horní Dolní až po výstavbu dálnic. Věřte, že když se vám podaří tohle, tak bude tahle země ve skvělé finanční kondici.
No ale když jedu do práce, tak používám tu režijku, zrovna tak, jako když jedu k rodičům. Takže to mám jako rozlišovat, že jedu do práce a že jedu "na výlet"? Mám si na In-kartu dělat zářezy nožem nebo jak? Navíc při stavu techniky, kdy POPy nejsou úplně spolehlivé....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










