Praha — Povolební trojkoalice možná do svého programu zahrne zrušení výjimky z danění zaměstnaneckých benefitů. V rozhovoru pro časopis Týden to uvedl Miroslav Kalousek, ministr financí v někdejší vládě Miroslava Topolánka, která tuto novelu navrhla. Podle tiskového mluvčího současné vlády, Romana Proroka, se však jednalo o novelu sjednocující český zákon o DPH s legislativou Evropské unie. Ta v období mezi lednem až březnem 2010 platila, ale na nátlak drážních odborů byla zákonodárci v rámci legislativní nouze zrušena. Danění by zahrnovalo např. stravování, poukazy na jídlo či ubytování, nejvíce kritiky ale sklízí od drážních odborů bránících tzv. režijní jízdné. Jako problematická se ukázala definice „ceny obvyklé“, ze které by se měla daň počítat. Ta je u některých produktů jen těžko zjistitelná, popř. vypočtená daň převyšuje cenu nebo manipulační poplatek pro pořízení samotného benefitu. Ačkoliv trojkoalice deklarovala, že benefity rušit nechce a o tomto tématu bude s odbory jednat, ty již Kalouskovo prohlášení interpretují jako snahu zcela zrušit režijní výhody zaměstnanců. Již dvakrát, letos i minulý rok, také hrozili v rámci boje proti tomuto daňovému opatření celostátní stávkou v dopravě, zejména na železnici. Pokud koalice tento bod zahrne do programového prohlášení vlády, Odborový svaz železnic (OSŽ) slibuje reakci.
| 14.6.2010 (16:00)
Když Plzeňský prazdroj (kde můžou zaměstnanci, aniž by museli platit cokoli kromě spotřební daně, pít piva, co hrdlo ráčí) dává benefit, tak tím zaměstnanci mohou spotřebovat tak maximálně 0,2 % produkce (1,05 mld. litrů za rok, 2400 zaměstnanců - každý v průměru vypije 1000 litrů - víc asi ne, protože při nástupu do práce musí být většinou bez alkoholu a pijí asi i jinde; i tak je to na uchlastání k smrti).
Zatímco u ČD to může být třeba 10,5 %(režijek je 200tis., každý v průměru najede 10 km za den, celková produkce je 7 mld. oskm za rok).
Tím ten benefit nechci brát železničářům, ale ČD se musí zamyslet nad svojí existencí - zda spíš nevozí jen sami sebe.
Krom zákazníků by to samozřejmě mohli využívat i zaměstanci ČD. Navíc by takovýto systém s přístupem do databáze služeb mohl snadno rozlišit cestu do práce od cesty čistě soukromé. Z kreditu na flashce by se pak mohla odečítat pouze ta zmíněná daň...
Jinak můj názor na režijky je ten, že by zaměstancům měly zůstat a daně by mohl klidně platit podnik. Akorát nechápu tu pointu, kdy podnik placenej ze státních peněz bude část těch peněz (samozřejmě i s výdajema na papírování) vracet zpátky státu. Nebo to odečtou z dotací nebo jak jako? Ikdyž logicky si myslím, že státnímu podniku by se to mělo odpustit (pokud to odečtou z dotací, tak si ČD řeknou o vyšší dotace - budem zase na začátku no a nebo to bude někde chybět, což taky neni dobrý řešení). Rodinným příslušníkům bych dal už jen slevu na jízdné (aby jezdili levněji než "běžný cestující" ale určitě ne zadarmo).
Hanz: jsem pevně přesvědčen že smíšení soukromých a služebních cest řešené jednou režijkou je veskrze záměrný čin který byl udělán právě proto aby bylo těžké rozlišit kdo a kolik využívá služebně a soukromě...
BTW jsem si vcelku jist že nadpoloviční část režijek je v držení rodinných příslušníků, a ti mají podíl služebních cest roven 0,0% a jde to určit na první pohled...
Btw, kdy konecne za cenu mistenky v klimatizovanem velkoprostoru nebudu dostavat misto v kozenkovem kupe se stale se zavirajicim oknem?
dopravu zamestnancu do mista vykonu zamestnani, nech si zamestnavatel rozpocita, jak uzna za vhodne.
benefit je to, co dostavate [vy, zamestnanci CD] navic ke sve mzde.
takze o cem je ta diskuse? o benfitech, nebo o doprave do zamestnani hrazene zamestnavatelem???
Já například využívám režijku na cestu do i z práce, neb auto nemám a dojíždím jako fíra cca 70km. Pak ji využívám asi tak jednou měsíčně na cestu k rodičům mým (cca 50km)a rodičům manželky (cca 220km-jedna cesta). Jsou kolegové, kteří dojíždějí mnohem dál, neb u nich po optimalizaci a redukci spojů nebyla pro fíry práce a tak dojíždí i třeba 200km do práce.
Naproti tomu dost mých kolegů jezdí výhradně tramvajemi a autobusy, vlakem vůbec.
A teď babo raď, jak určit průměrný počet projetých kilometrů na zaměstnance...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










