Praha — Povolební trojkoalice možná do svého programu zahrne zrušení výjimky z danění zaměstnaneckých benefitů. V rozhovoru pro časopis Týden to uvedl Miroslav Kalousek, ministr financí v někdejší vládě Miroslava Topolánka, která tuto novelu navrhla. Podle tiskového mluvčího současné vlády, Romana Proroka, se však jednalo o novelu sjednocující český zákon o DPH s legislativou Evropské unie. Ta v období mezi lednem až březnem 2010 platila, ale na nátlak drážních odborů byla zákonodárci v rámci legislativní nouze zrušena. Danění by zahrnovalo např. stravování, poukazy na jídlo či ubytování, nejvíce kritiky ale sklízí od drážních odborů bránících tzv. režijní jízdné. Jako problematická se ukázala definice „ceny obvyklé“, ze které by se měla daň počítat. Ta je u některých produktů jen těžko zjistitelná, popř. vypočtená daň převyšuje cenu nebo manipulační poplatek pro pořízení samotného benefitu. Ačkoliv trojkoalice deklarovala, že benefity rušit nechce a o tomto tématu bude s odbory jednat, ty již Kalouskovo prohlášení interpretují jako snahu zcela zrušit režijní výhody zaměstnanců. Již dvakrát, letos i minulý rok, také hrozili v rámci boje proti tomuto daňovému opatření celostátní stávkou v dopravě, zejména na železnici. Pokud koalice tento bod zahrne do programového prohlášení vlády, Odborový svaz železnic (OSŽ) slibuje reakci.
| 14.6.2010 (16:00)
Třetina mých příjmů je tvořená internetovými aktivitami, u kterých není důležité, kde se momentálně nacházím. Věřte mi, že jakmile procento internetových příjmů a daňová zátěž překročí určitou mez, bude záležet už jen na míře mojí tolerance a lenosti, zda zmizím z ČR do daňově výhodnější země. Mluvím třemi jazyky, známé po Evropě a USA také mám, takže se neztratím. A český sociální stát se může pro mne za mne rozpadnout.
P.S. Myšleno lehce humorně, doufám že nikoho tímto neurazím.
EDIT: Koukám že už mne někdo v rekci předběhl. :-)
Jinak doplněk k progresivnímu zdanění: http://www.podnikatel.cz/clanky/v-cem-tkvi-spravedlnost-progresivniho-zdaneni/
Jako strojvedoucí ČD jí také mám. Mám jí ale spíše jen se setrvačnosti, protože pro soukromé cesty používám auto. Režijku využívám jen v rámci nějakých služebních přesunů, tím nemyslím cestu do práce. Pro nějakou soukromou cestu jsem jí použil naposledy před dvěma roky a pokud bych platil plné jízdné, tak by stálo 22 korun. Pokud bych za ní měl dát ale více peněz, tak si jí prostě nevezmu a všechny moje služební přesuny se budou muset řešit nějak jinak. Například proplacením jízdenky. Takže pak nejspíš budu stát svého zaměstnavatele více než nyní. Režijky se totiž nepoužívají jen pro nějaké soukromé cestování, ale také pro služební účely. Pravdou ale je a s tím i já souhlasím, že není jediný důvod, aby ji měli i rodinný příslušníci, když u dráhy nepracují. Jenom doufám, že když si za stravenky koupíte chleba, tak nedáte ani kousek rodině, protože na tu stravenku máte od svého zaměstnavatele jen vy :)
A jen tak na okraj - zapomněl jste přičíst celoroční síťovou jízdenku ve 2. třídě po celém Slovensku - ta je v režijce zahrnuta a v In-G ne. Kolik by to podle vašeho výpočtu dávalo potom?
Vousac - co kazes, to pijes? Na jedne strane podporujes progresivni zdaneni (tzn. aby "jim" vzali to, co ty sam nemas - tvymi slovy zavidis jim jejich prijmy), ale na druhe strane pozadujes, aby tobe samotnemu ty "extra" prijmy zustaly nezdaneny. Tak si to preber...
A jedna matematicka - ten, kdo ma vyssi prijem zaplati na danich VICE i bez progresivniho zdaneni. Zaplati vice dokonce i pri degresivnim zdaneni (pokud bude ve stejne forme jako minula progrese). Takze socialni/solidarni prvek zachovan je...
A danit/nedanit: zajímavý úhel pohledu mi nabídla moje slečna režistka (předtím jsem byl pro zdanění, nyní nemám jasný názor). ČD zde mají ten problém, že na využívaní výhody je moc vidět. Když například někdo pracuje ve firmě jako elektrikář, typicky si bez problémů může půjčit domů nářadí a nástroje, které ve firmě mají, a o víkendu si doma dělat rozvody apod., aniž by toto kdokoliv chtěl platit a danit jako službu. Zaměstnanec školy často může zdarma navštěvovat výuku, opět se to nikde neeviduje a daň se z toho neplatí. A takových příkladů je spousta, většina povolání má něco takového. Je tedy na zamyšlení, zda tohle není prostě věc čistě každého zaměstnavatele, co komu zadarmo dá/půjčí/umožní. Ono totiž není dobré když se stát snaží zasahovat úplně do všeho...
Jiná věc zase je, když ČD vozí zadarmo režisty a od státu pak za to chtějí zaplatit (uhradit ztrátu). Nemám tušení, jaký je podíl režistů mezi cestujícími. Dalo by se třeba uvažovat o tom, že by režista jel bez nároku na místo k sezení a směl by si sednout jen pokud by zbylo volné sedadlo...
Co mi připadá nejvíc na hlavu je že se tohle řeší tak nějak všude a nikde. Očekával bych, že už dávno bude založena komise z odborníků, kteří situaci zhodnotí ze všech úhlů pohledu, nejdůležitější poznatky oznámí a doporučí řešení vhodné a přijatelné pro všechny zúčastněné strany.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










