..: Regiojet poptává 50 osobních vozů pro dálkovou dopravu :..

RegioJet, foto: MGBrno — Společnost RegioJet po nákupu 9 používaných lokomotiv Škoda z Itálie vyhlásila výběrové řízení na dodávku 50 zcela nových osobních železničních vozů. Ty by měly být dodány ve třech etapách a jejich celková cena se má pohybovat kolem 50 milionů eur (1,29 miliardy Kč) bez DPH. Zahájení dodávek je plánováno od 15. prosince tohoto roku, přičemž poslední vůz by měl k dopravci dorazit do konce listopadu roku 2012. V první fázi by se mělo jednat o tři typy vozů; dopravce ale, s ohledem na aktuální vývoj, nevylučuje podstatnější změny v dalších etapách nákupu. Vybavení jako klimatizace či elektrické zásuvky by měly být samozřejmostí. Zajímavější jsou ale základní technické parametry požadovaných vozů.

Poptávány jsou zcela nové vozy standardu RIC o délce nejméně 26,4 m. Minimální požadovaná rychlost vozů je 160 km/h; při plánované životnosti 30 let ale podle provozního ředitele Regiojetu Jana Paroubka bude lepší, bude-li mít společnost k dispozici vagony s maximální rychlostí o čtyřicet km/h vyšší. V první etapě nicméně dopravce usiluje o získání vozů pro konkrétní výkony za co nejvýhodnější cenu, a tak se při této sérii spokojí i se zmiňovanou stošedesátkou. Ze stejného důvodu také nebyl zadán požadavek na tlakotěsnost skříně, která je českými předpisy u vozů s rychlostí 200 km/h nebo vyšší vyžadována.

U poptávaných vozů je požadováno velkoprostorové uspořádání. První dodávané vozy by měly být ve dvou vozových třídách a třech provedeních - 1. třída, 2. třída a 2. třída s víceúčelovým zaměřením, jako je přeprava dětí a osob se sníženou pohyblivostí. RegioJet však nevylučuje ani mírnou korekci požadavků s ohledem na vývoj situace. Do budoucna se výhledově počítá také s vozy řídicími.

Vzhledem k plánům společnosti zahájit provoz svých dálkových spojů již příští rok v březnu jsou požadované termíny dodávek vozů velmi krátké. RegioJet proto také předpokládá, že by v krajním případě mohlo dojít i k dočasnému zapůjčení cizích vozů. Tato vozidla by se poté postupně vracela majiteli s příchodem vlastních vagónů. Stejně tak bude zajímavé sledovat, jakou cenu nakonec soukromý dopravce dostane, zejména v porovnání s cenou tlakotěsných vozů Ampz a Bmz Českých drah nebo nových netlakotěsných vozů pro ZSSK. Vítěz tendru by měl být znám 7. srpna.

Zdroj: RegioJet


JiříK. | 6.7.2010 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
06.07.2010 (9:01)  
Filip Janev: Takže bys nejezdil i kdyby tě nakonec cena vyšla klidně i o 40 Kč míň (jen teorie)? Nějak nechápu. Vlak je přece dopravní prostředek, má tě přepravit z bodu A do bodu B, tohle zavání ultrašotoušstvím....
06.07.2010 (8:55)  
Velkoprostor? Tak to s RJ jezdit v žádném případě nebudu, velkoprostor mi nevadí akorát u pendolina, ale jinak je nesnáším.Škoda :-(
06.07.2010 (8:27)  
Požadovaná cena 1 mil. € za vůz se mi zdá dost nízká. ÖBB nakupují Railjety v ceně 1,75 mil. € za vůz. Pravda, každý sedmý vůz je v tomto případě řídící, ale zase se jedná o 6x větší sérii. Určitě v tom ale hraje roli i ta nižší rychlost a "netlakotěsnost".

S velkoprostorovým uspořádáním jsem počítal, pravděpodobně to bude "letadlo". Osobně mám radši "čtyřku", ale chápu, že letadlo umožní zvýšit kapacitu.

Taky je rozumné, že ve vlaku budou jen dvě třídy. Každá další by zvyšovala pravděpodobnost, že na cestujícího už nezbyde místo v té třídě, kterou si vybral.

Petr Martinek:
Nejsem odborník, ale ta tlakotěsnost při míjení vlaků asi hraje roli. Rozhodně je ale poznat v tunelech. Když jedu rychlostí 140 km/h obyčejným béčkem a vlak vjede do tunelu, je to obrovský nápor na uši. V tlakotěsném voze to nedělá téměř nic.
06.07.2010 (8:20)  
Děkuji za informaci. Co se týče rychlosti vozů a zmiňované životnosti 40 let, pak 160 bohatě bude postačovat.
V době životnosti lze předpokládat, že na 200 budou upraveny krátké části koridorů a možná postaveny 2 tratě (č.180 - 48km a č.300 - cca 25+35km s propadem rychlosti na 100 ve Vyškově). Na žádném úseku nebude rozdíl v jízdní době tak výrazný, aby měl smysl pro něco jiného, než pokrytí nepravidelnosti (vaty) provozu vlaků EC.

Tlakotěsnost by měl vysvětlit nějaký vozmistr. Laicky: V podstatě jde o odolnost vůči tlaku vznikajícímu při míjení ve vyšších rychlostech a jízdou v tunelech. Kastle, přechody mezi vozy a klimatizace musí být na to dimenzována. Vzpomínám, když jsem cca 1991 jel starým keplem s otevřenými okny Roma-Wien po Direttissimě a míjely nás vlaky v tunelu, tak to byla řádná rána. To už dneska nikde nezažijete, protože je to zakázané.
06.07.2010 (8:01)  
Koukám, že se v oboru osobních vozů používá (pro mě nový) pojem - tlakotěsnost. Může mě to někdo trochu osvětlit? Předpokládám správně, že jde o nějaký parametr, důležitý při míjení souprav na trati?
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko