..: Škoda 92E: nová nákladní lokomotiva :..

380.002 s nákladní soupravou na ŽZO Cerhenice, foto: Chary Plzeň — Jak bylo odbornou veřejností očekáváno, plzeňská Škoda Trasportation připravuje další verze lokomotiv odvozených z univerzálního typu Škoda 109E. Jedna z nich bude určena pro nákladní dopravu. Podle produktových listů dostanou lokomotivy u výrobce zřejmě označení 92E. Jejich maximální rychlost díky odlišnému zpřevodování poklesne z 200 na 140 km/h, čímž recipročně naroste tažná síla. V nabídce se objeví také různé varianty s nižším výkonem. Ostatní parametry zůstávají nezměněné, nicméně možná dojde k odstranění nedostatků (platí i pro stroje 109E), kterými trpí již vyrobené stroje. Popřípadě dojde k úpravám na přání zákazníků. Aktuálně mají České dráhy objednáno 20 lokomotiv řady 380 a Železničná spoločnost Slovensko 2 kusy řady 381 s maximální rychlostí 160 km/h, které vytvoří spolu s patrovými vozy z ostravské Škoda Vagonky soupravy typu push–pull.

Lokomotivy 380.008-3 + 363.008-4 vyjíždí z Olomouce na vlaku 48353 do Ostravy dne 21. srpna 2010, foto: Matouš Danielka Do provozu u ČD Cargo jsou v rámci testování aktuálně zařazeny 2 lokomotivy, a to 380.007 a 380.008. Zanedlouho se jejich počet zvýší na 4, jelikož nedávno byly schváleny Drážním úřadem ke zkušebnímu provozu další dva stroje s pořadovými čísly 005 a 006, které dnes podstupují testy na trati 010 rychlostí až 176 km/h. Lokomotiva 007 aktuálně jezdí u ČD Cargo především mezi Prahou a Plzní. Lokomotivu 008 můžeme vídat na Moravě a Slezsku; nejčastěji pak ve stanici Ostrava hlavní nádraží. Stroje se ukazují v provozu jako vysoce spolehlivé. V průběhu měsíce srpna 2010 byly také odstartovány různé zkušební jízdy prakticky na celé elektrifikované síti SŽDC. Po schválení k provozu s cestujícími budou přesunuty k vlakům Českých drah. Zájem o nákladní verzi můžeme předpokládat u dceřiné společnosti ČD Cargo a slovenských kolegů ZSSK Cargo, jakožto dceřiných společností firem, které si již výchozí typ objednaly. Škodovka se však zajisté bude snažit uspět i u jiných dopravců. Dle prezentovaných parametrů se počítá také s orientací na východní trhy, kde má lokomotivka dlouholetou tradici a čeká ji velký potenciál na udání většího počtu lokomotiv v širokorozchodném provedení.

Možné varianty lokomotiv Škoda
Parametr / Typ Univerzální lokomotiva
(109 E)
Pro osobní dopravu Pro nákladní přepravu (92 E)
Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´ Bo´ Bo´ Bo´ Bo´
Napájecí systémy 3 kV =
25 kV/50 Hz
15 kV/16,7 Hz
3 kV =
25 kV/50 Hz
15 kV/16,7 Hz
volitelně 1,5 kV =
3 kV =
25 kV/50 Hz
15 kV/16,7 Hz
volitelně 1,5 kV =
Rozsah provozních teplot -30 °C ~ +40 °C -50 °C ~ +40 °C -50 °C ~ +40 °C
Trvalý výkon 6400 kW na všech napájecích systémech 6400 kW na všech napájecích systémech s výjimkou 1,5 kV 4800 ~ 6400 kW na všech napájecích systémech s výjimkou 1,5 kV
Max. rychlost 200 km/h 160 - 200 km/h 140 km/h
Hmotnost 87,6 t 86-90 t 82-92 t
Rozjezdová tažná síla 275 kN 275-300 kN 300-360 kN
Trvalá tažná síla 213 kN max. 250 kN max 250 kN
Rozchod koleje 1435 mm 1435, 1520, 1668 mm 1435, 1520, 1668 mm
Délka přes nárazníky 18 000 mm 18 000 mm 18 000 mm
Šířka skříně 3 080 mm 3 080 mm 3 080 mm
Vzdálenost otočných čepů 8 700 mm 8 700 mm 8 700 mm
Rozvor podvozku 2 500 mm 2 500 mm 2 500 mm
Průměr kol 1 250/1 170 mm 1 250/1 170 mm 1 250/1 170 mm

Jednotlivé verze budou vycházet vždy ze stejného základu nové rodiny moderních lokomotiv Škoda, jejichž první přestavitelkou je typ 109E pro České dráhy. Výhodou tohoto řešení je možnost optimalizace dodávek náhradních dílů ať již pro výrobce, tak pro jednotlivé uživatele. Stejně tak bude umožněna jednotná obsluha, údržba či školení personálu. Mezi další nezanedbatelné výhody bude také patřit daleko levnější a především rychlejší schvalování odvozených typů. V tomto případě bude stačit schvalování pouze nových komponentů a funkcí. Zákazníci si tak budou moci sestavit lokomotivy přesně dle svých přání a možností. Jako je například volba výkonu lokomotivy, rozchodu, napájecích systémů a podobně. Níže v tabulce tak přinášíme jednu z mnoha možných variant odvozené nákladní verze.

Jedna z možných variant nákladní lokomotivy Škoda
Technická data
Napěťové systémy 3 kV =, 25 kV/50 Hz, 15 kV/16,7 Hz
Tažná síla při rozjezdu 320 kN
Brzdná síla EDB 150 kN
Trvalý výkon 5 000 kW na všech systémech
Maximální výkon 5 400 kW na 25 kV/50 Hz a 15 kV/16,7 Hz
5 600 kW na 3 kV =
Maximální rychlost 140 km/h
Provozní teplota -30 °C ~ +40 °C
Rozchod 1435 mm
Hmotnost 86 t

Zdroj:Materiály Škoda Transportation, ŽelPage


JiříK. , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 24.8.2010 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Sim 
26.08.2010 (10:23)  
ythomas_ct > o vykonu jsem nepsal ani slovo - o moznostech vyuziti vyssiho vykonu pri zvysenych rychlostech nepochybuju.

Moje otazky se tocily kolem tazne sily - prave proto, ze pri rozjezdu je to omezeno kombinaci hmotnosti lokomotivy. Ta u te se pocita s narustem maximalne jednotek procent, ale u tazne sily se uvazuje s navysenim o desitky procent. A v tom prave vidim rozpor - samosebou budu rad, kdyz mi to nekdo objasni.
Registrierter Benutzer Ondro 
26.08.2010 (10:16)  
Raquac:

Tych 5000kW sa spomina v suvislosti s "jednou z moznych variant", pricom sa v tej dolnej tabulke uvadza max na AC 5400kW, max na DC 5600kW, trvaly na vsetkych 5000kW.

Zasadny rozpor v tom nevidim.

V tych hornych tabulkach je u nakladnej verzie rozpatie trvaleho vykonu 4800-6400kW, do coho ta spodna specifikacia "jednej z moznych variant" zapada.

Aj tak si myslim, ze je blbost vymyslat rozne vykonne varianty, pretoze vyssi vykon vyuzijem pri vyssej rychlosti v podobe vyssej taznej sily.
Na nasich kopcoch (Jablunkov, Honi Lidec, Strba, pripadne Vysocina, trat Praha - Plzen - Cheb) by sa ta tazna sila aj hodila, nie?
26.08.2010 (10:00)  
Ad Sim:
Samozřejmě, že je takový výkon "k něčemu" dobrý. A tím spíš u rychlíkové lokomotivy! Stačí si projít nějaké základy fyziky a zjistíte, že ten velmi vysoký výkon využijete při vysokých rychlostech (Vmax = 200 km/h, že?), neboť při překonávání aerodynamického odporu platí, že potřebný výkon je úměrný 3. mocnině rychlosti. Tzn., že pokud potřebujete na jízdu rychlostí 160 km/h nějaký výkon, při rychlosti 200 km/h (tj. +25 %) je již tento výkon téměř dvojnásobný (+95 %). A když se tu a tam přidá nějaké to stoupání...
Při rozjezdu maximální výkon pochopitelně nevyužijete (fyzikálně to není možné, viz např. ideální trakční hyperbolu), bo jste omezen tažnou silou na mezi adheze. A zde se můžete za hodně dobrých podmínek dostat někam ke 40 % tíhy vozidla - pro hmotnost 88 t tedy maximálně právě těch cca 350 kN, ale závisí to víceméně na "počasí"...
Registrierter Benutzer Sim 
26.08.2010 (9:23)  
Woiciech Xaver > prestoze se taky radim spis k odpurcum noveho balkanskeho schematu CD, proste ho akceptuju. Me jakozto cestujicimu do toho nic neni. Jasne, pokud pojede stejna masina jako minule a ja to podle neceho poznam, vykouzli mi to usmev na tvari - ale pokud pojede jina (nebo to nepoznam), svet se nezbori .... a v konecnem dusledku budu stejne spis resit, jestli si mam kam sednout nebo zda mi vagon na rovnem useku koridoru nechce nafackovat oknem diky kvedlani podvozku.

Jakozto fandovi drahy mi samosebou vadi, ze na vetsine masin z toho sala znasilneni tvaru (o to vic me fascinuje nize zminovana predstava, ze 380 se tomu vyhne). Fakt, ze sjednocujici nater v realu nema jednotnou formu tomu nasazuje korunu.

No a zpatky k tematu clanku. Uz pri predstaveni Taura a Zazraku se objevovaly spekulace o tom, zda je vubec "k necemu" takovyto vykon u ctyrnapravove masiny - lepe receno objevily se obavy, zda po "orostovani" nedojde misto k pozadovanemu zrychleni spis k prokluzu a naslednemu priskrceni vykonu.

Zatim vse nasvedcuje tomu, ze u osobni varianty Zazraku s tim problemy nejsou, ale i me vrta hlavou, jak je vlastne efektivni dalsi navysovani tazne sily bez vyraznejsiho zvyseni hmotnosti. Preci jen - pokud bych bral maximalni hodnoty - se jedna o navyseni tazne sily pri rozjezdu az o ctvrtinu a u trvale tazne sily je narust az o petinu, pricemz u hmotnosti se uvazuje s narustem max. 5%

Takze, otazka spis zni ... ma osobni varianta (v tabulce popisovana jako univerzalni) jeste urcite rezervy, nebo je spis vhodne brat s rezervou udaje planovanych nakladnich variant a domyslet si tam poznamku pod carou * plati za prihodnych podminek?
25.08.2010 (19:42)  
Takže jsme se dostali od 109E po Najbrta:D??Dobry já se budu toho-to držet.
quido.speedy :myslím že jsi to úplně luxusně vystihl.Podle mě je celý Najbrt jedna velká díra na prechy,Možná trošku přeháním.Vždy již z dálky šlo poznat co to bude:zelenožluté jé hele jede Banán. A teď??? Tam cosi jede.Já patří ke skupince jednotlivců, kteří na nádru tráví všechen volnej čas.S kámošem jezdím vždy na dva časy kdy víme že neše milovaná 380.008 pojede, jsme sní úplně unešení kámoš ale radši Brejlovce:DA ktomu Najbrtovy...... jsem radší když jede vlak v původním nezměněném nátěru.Řadím se ke skupině AntiNajbrt.Vagonům to sluší ale lokomotivy... Je to ale názor každé-ho
Registrierter Benutzer Bender  mail  
24.08.2010 (23:15)  
A co 001, 002, 003 ty ještě nejsou schváleny!!??
Registrierter Benutzer chio 
24.08.2010 (20:56)  
Anowis: ja si zase myslím, že prv budú všetky vozidlá ČD v najbrte, než ZSSK v blonskom. Veď už koľko rokov sa s ním patláme a stále ešte veľa chýba. Pritom z niektorých žilinských Bdt už lak opadáva niekoľko rokov.
Registrierter Benutzer Anowis 
24.08.2010 (20:33)  
Podle mého osobního pohledu na problematiku Najbrtu se to stejně někde v půli zarazí. Vždyt jsme švejkostán.
Registrierter Benutzer Sim 
24.08.2010 (20:28)  
Josef Petrák > jestli je to skutecne tak, nevim esi brecet nebo se smat.

Masina, ktere bylo balkanske schema usito doslova na miru (a diky pomerne netradicnimu nateru to na vsem ostatnim vypada vesmes rozporuplne), se tomuto nakonec vyhne. 3x slava kompetentnim rozhodnutim :-D
24.08.2010 (19:43)  
To jsem netušil. Nicméně u vagónů ten přemalovaný "wow" efekt docela funguje. Koneckonců proč ne. Ale když už malovat lokomotivy, tak by měl nátěr alespoň minimálně korespondovat s typem vozidla...

Jenže to bylo nebylo, "Pepíček Najbrt" dostal jednoho dne v McDonaldu spoustu nepovedených samolepek s kačerem a polepil s nimi všechny své hračky. Na některé se nálepka nevešla, jinde došáhla přes celá okénka. Ale to nic, hlavně že jsou všechny hračky s kačerem.
(ukopnout hlavu)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko