..: Škoda 92E: nová nákladní lokomotiva :..

380.002 s nákladní soupravou na ŽZO Cerhenice, foto: Chary Plzeň — Jak bylo odbornou veřejností očekáváno, plzeňská Škoda Trasportation připravuje další verze lokomotiv odvozených z univerzálního typu Škoda 109E. Jedna z nich bude určena pro nákladní dopravu. Podle produktových listů dostanou lokomotivy u výrobce zřejmě označení 92E. Jejich maximální rychlost díky odlišnému zpřevodování poklesne z 200 na 140 km/h, čímž recipročně naroste tažná síla. V nabídce se objeví také různé varianty s nižším výkonem. Ostatní parametry zůstávají nezměněné, nicméně možná dojde k odstranění nedostatků (platí i pro stroje 109E), kterými trpí již vyrobené stroje. Popřípadě dojde k úpravám na přání zákazníků. Aktuálně mají České dráhy objednáno 20 lokomotiv řady 380 a Železničná spoločnost Slovensko 2 kusy řady 381 s maximální rychlostí 160 km/h, které vytvoří spolu s patrovými vozy z ostravské Škoda Vagonky soupravy typu push–pull.

Lokomotivy 380.008-3 + 363.008-4 vyjíždí z Olomouce na vlaku 48353 do Ostravy dne 21. srpna 2010, foto: Matouš Danielka Do provozu u ČD Cargo jsou v rámci testování aktuálně zařazeny 2 lokomotivy, a to 380.007 a 380.008. Zanedlouho se jejich počet zvýší na 4, jelikož nedávno byly schváleny Drážním úřadem ke zkušebnímu provozu další dva stroje s pořadovými čísly 005 a 006, které dnes podstupují testy na trati 010 rychlostí až 176 km/h. Lokomotiva 007 aktuálně jezdí u ČD Cargo především mezi Prahou a Plzní. Lokomotivu 008 můžeme vídat na Moravě a Slezsku; nejčastěji pak ve stanici Ostrava hlavní nádraží. Stroje se ukazují v provozu jako vysoce spolehlivé. V průběhu měsíce srpna 2010 byly také odstartovány různé zkušební jízdy prakticky na celé elektrifikované síti SŽDC. Po schválení k provozu s cestujícími budou přesunuty k vlakům Českých drah. Zájem o nákladní verzi můžeme předpokládat u dceřiné společnosti ČD Cargo a slovenských kolegů ZSSK Cargo, jakožto dceřiných společností firem, které si již výchozí typ objednaly. Škodovka se však zajisté bude snažit uspět i u jiných dopravců. Dle prezentovaných parametrů se počítá také s orientací na východní trhy, kde má lokomotivka dlouholetou tradici a čeká ji velký potenciál na udání většího počtu lokomotiv v širokorozchodném provedení.

Možné varianty lokomotiv Škoda
Parametr / Typ Univerzální lokomotiva
(109 E)
Pro osobní dopravu Pro nákladní přepravu (92 E)
Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´ Bo´ Bo´ Bo´ Bo´
Napájecí systémy 3 kV =
25 kV/50 Hz
15 kV/16,7 Hz
3 kV =
25 kV/50 Hz
15 kV/16,7 Hz
volitelně 1,5 kV =
3 kV =
25 kV/50 Hz
15 kV/16,7 Hz
volitelně 1,5 kV =
Rozsah provozních teplot -30 °C ~ +40 °C -50 °C ~ +40 °C -50 °C ~ +40 °C
Trvalý výkon 6400 kW na všech napájecích systémech 6400 kW na všech napájecích systémech s výjimkou 1,5 kV 4800 ~ 6400 kW na všech napájecích systémech s výjimkou 1,5 kV
Max. rychlost 200 km/h 160 - 200 km/h 140 km/h
Hmotnost 87,6 t 86-90 t 82-92 t
Rozjezdová tažná síla 275 kN 275-300 kN 300-360 kN
Trvalá tažná síla 213 kN max. 250 kN max 250 kN
Rozchod koleje 1435 mm 1435, 1520, 1668 mm 1435, 1520, 1668 mm
Délka přes nárazníky 18 000 mm 18 000 mm 18 000 mm
Šířka skříně 3 080 mm 3 080 mm 3 080 mm
Vzdálenost otočných čepů 8 700 mm 8 700 mm 8 700 mm
Rozvor podvozku 2 500 mm 2 500 mm 2 500 mm
Průměr kol 1 250/1 170 mm 1 250/1 170 mm 1 250/1 170 mm

Jednotlivé verze budou vycházet vždy ze stejného základu nové rodiny moderních lokomotiv Škoda, jejichž první přestavitelkou je typ 109E pro České dráhy. Výhodou tohoto řešení je možnost optimalizace dodávek náhradních dílů ať již pro výrobce, tak pro jednotlivé uživatele. Stejně tak bude umožněna jednotná obsluha, údržba či školení personálu. Mezi další nezanedbatelné výhody bude také patřit daleko levnější a především rychlejší schvalování odvozených typů. V tomto případě bude stačit schvalování pouze nových komponentů a funkcí. Zákazníci si tak budou moci sestavit lokomotivy přesně dle svých přání a možností. Jako je například volba výkonu lokomotivy, rozchodu, napájecích systémů a podobně. Níže v tabulce tak přinášíme jednu z mnoha možných variant odvozené nákladní verze.

Jedna z možných variant nákladní lokomotivy Škoda
Technická data
Napěťové systémy 3 kV =, 25 kV/50 Hz, 15 kV/16,7 Hz
Tažná síla při rozjezdu 320 kN
Brzdná síla EDB 150 kN
Trvalý výkon 5 000 kW na všech systémech
Maximální výkon 5 400 kW na 25 kV/50 Hz a 15 kV/16,7 Hz
5 600 kW na 3 kV =
Maximální rychlost 140 km/h
Provozní teplota -30 °C ~ +40 °C
Rozchod 1435 mm
Hmotnost 86 t

Zdroj:Materiály Škoda Transportation, ŽelPage


JiříK. , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 24.8.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
24.08.2010 (19:27)  
Ani, ani, stejně jako Regionovy by měly mít 109E čísel 001 – 020 výjimku. Tentokrát se z toho snad nějak vymluvila Škoda z důvodů zvýšených nákladů za změnu laku, kterým to patlají.
24.08.2010 (19:18)  
Protoze tim "morem" je zasazena tusim az druha polovina serie. Nekde se tu bylo od kolikateho kusu, vybavuje se mi cislo 013, ale ruku do ohne za to nedam. Puvodni nater maji skrine ktere byly vyrobene a nalakovane jeste pred najbrtem.
registrovaný uživatel Anowis 
24.08.2010 (18:37)  
Proč nejsou v "luxusním" korporátním nátěru?
24.08.2010 (15:43)  
Mesršmit dnes viděn s nákladem v Suchdole na Odrou ... jen tak dál, lokomotivy jsou to velice povedené.
registrovaný uživatel Raquac 
24.08.2010 (14:44)  
Ondro: O to mi prece nejde - prectete si jeste jednou moji uvodni otazku.
registrovaný uživatel vodavod  mail  
24.08.2010 (14:01)  
Ondro: A ještě má taky vliv na výkon povolené rozmezí napětí v trolejové síti. Si to přesně nepamatuju, ale u střídaviny to jsou kV. Ale u lokomotiv se udávají hodnoty výkonu při jmenovitém napětí v troleji, protože výrobce odpovídá za hodnoty lokomotivy, nikoliv sítě.
registrovaný uživatel Neonym  mail  
24.08.2010 (13:41)  
Už aby holky stodevítky tahaly osobní vlaky
registrovaný uživatel Bovlk 
24.08.2010 (13:01)  
Dovolím si upozornit na jednu moc důležitou větu v článku: troje se ukazují v provozu jako vysoce spolehlivé.
registrovaný uživatel Ondro 
24.08.2010 (11:50)  
Raquac:

Jedno vysvetlenie vyssieho vykonu na DC oproti AC:

Zvlnenie po usmerneni jednofazoveho napatia je znacne a efektivny vykon pri tom istom max. napati a max. prude je o kus nizsi ako jednosmerneho napatia. Pmax=Umax*Imax*0,7

Na DC trakcii sa usmernuje 3-fazove napatia predpokladam 12-pulznym mostom, resp. zapojenim usmernovacov tak, ze zvlnenie napatia v troleji je male a napatie je takmer jednosmerne. Efektivny vykon pri rovnakom max. prude a napati ako v predchadzajucom pripade je priblizne Pmax=Imax*Umax.

Straty v elektronike a trafe som neuvazoval, tiez prispievaju k znizeniu vyuzitelneho vykonu, moja uvaha plati v principe pre masiny s trafom a odporovou regulaciou. Ale principalne tato uvaha plati aj pre masiny s elektronikou (kde vsak pribudaju dalsie limity), typicky priklad boli masiny 363 / 263 versus 163. Mali uvadzane tiez rozlicne vykony...
registrovaný uživatel Raquac 
24.08.2010 (11:31)  
ythomas_ct: No, profil kola nebyl uveden :-)) Za snizenim vykonu muze byt lehci a levnejsi trafo a menic, popripade i trakcaky. I Vectron bude nabizen v techto dvou vykonovych kategoriich.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko