..: Škoda 92E: nová nákladní lokomotiva :..

380.002 s nákladní soupravou na ŽZO Cerhenice, foto: Chary Plzeň — Jak bylo odbornou veřejností očekáváno, plzeňská Škoda Trasportation připravuje další verze lokomotiv odvozených z univerzálního typu Škoda 109E. Jedna z nich bude určena pro nákladní dopravu. Podle produktových listů dostanou lokomotivy u výrobce zřejmě označení 92E. Jejich maximální rychlost díky odlišnému zpřevodování poklesne z 200 na 140 km/h, čímž recipročně naroste tažná síla. V nabídce se objeví také různé varianty s nižším výkonem. Ostatní parametry zůstávají nezměněné, nicméně možná dojde k odstranění nedostatků (platí i pro stroje 109E), kterými trpí již vyrobené stroje. Popřípadě dojde k úpravám na přání zákazníků. Aktuálně mají České dráhy objednáno 20 lokomotiv řady 380 a Železničná spoločnost Slovensko 2 kusy řady 381 s maximální rychlostí 160 km/h, které vytvoří spolu s patrovými vozy z ostravské Škoda Vagonky soupravy typu push–pull.

Lokomotivy 380.008-3 + 363.008-4 vyjíždí z Olomouce na vlaku 48353 do Ostravy dne 21. srpna 2010, foto: Matouš Danielka Do provozu u ČD Cargo jsou v rámci testování aktuálně zařazeny 2 lokomotivy, a to 380.007 a 380.008. Zanedlouho se jejich počet zvýší na 4, jelikož nedávno byly schváleny Drážním úřadem ke zkušebnímu provozu další dva stroje s pořadovými čísly 005 a 006, které dnes podstupují testy na trati 010 rychlostí až 176 km/h. Lokomotiva 007 aktuálně jezdí u ČD Cargo především mezi Prahou a Plzní. Lokomotivu 008 můžeme vídat na Moravě a Slezsku; nejčastěji pak ve stanici Ostrava hlavní nádraží. Stroje se ukazují v provozu jako vysoce spolehlivé. V průběhu měsíce srpna 2010 byly také odstartovány různé zkušební jízdy prakticky na celé elektrifikované síti SŽDC. Po schválení k provozu s cestujícími budou přesunuty k vlakům Českých drah. Zájem o nákladní verzi můžeme předpokládat u dceřiné společnosti ČD Cargo a slovenských kolegů ZSSK Cargo, jakožto dceřiných společností firem, které si již výchozí typ objednaly. Škodovka se však zajisté bude snažit uspět i u jiných dopravců. Dle prezentovaných parametrů se počítá také s orientací na východní trhy, kde má lokomotivka dlouholetou tradici a čeká ji velký potenciál na udání většího počtu lokomotiv v širokorozchodném provedení.

Možné varianty lokomotiv Škoda
Parametr / Typ Univerzální lokomotiva
(109 E)
Pro osobní dopravu Pro nákladní přepravu (92 E)
Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´ Bo´ Bo´ Bo´ Bo´
Napájecí systémy 3 kV =
25 kV/50 Hz
15 kV/16,7 Hz
3 kV =
25 kV/50 Hz
15 kV/16,7 Hz
volitelně 1,5 kV =
3 kV =
25 kV/50 Hz
15 kV/16,7 Hz
volitelně 1,5 kV =
Rozsah provozních teplot -30 °C ~ +40 °C -50 °C ~ +40 °C -50 °C ~ +40 °C
Trvalý výkon 6400 kW na všech napájecích systémech 6400 kW na všech napájecích systémech s výjimkou 1,5 kV 4800 ~ 6400 kW na všech napájecích systémech s výjimkou 1,5 kV
Max. rychlost 200 km/h 160 - 200 km/h 140 km/h
Hmotnost 87,6 t 86-90 t 82-92 t
Rozjezdová tažná síla 275 kN 275-300 kN 300-360 kN
Trvalá tažná síla 213 kN max. 250 kN max 250 kN
Rozchod koleje 1435 mm 1435, 1520, 1668 mm 1435, 1520, 1668 mm
Délka přes nárazníky 18 000 mm 18 000 mm 18 000 mm
Šířka skříně 3 080 mm 3 080 mm 3 080 mm
Vzdálenost otočných čepů 8 700 mm 8 700 mm 8 700 mm
Rozvor podvozku 2 500 mm 2 500 mm 2 500 mm
Průměr kol 1 250/1 170 mm 1 250/1 170 mm 1 250/1 170 mm

Jednotlivé verze budou vycházet vždy ze stejného základu nové rodiny moderních lokomotiv Škoda, jejichž první přestavitelkou je typ 109E pro České dráhy. Výhodou tohoto řešení je možnost optimalizace dodávek náhradních dílů ať již pro výrobce, tak pro jednotlivé uživatele. Stejně tak bude umožněna jednotná obsluha, údržba či školení personálu. Mezi další nezanedbatelné výhody bude také patřit daleko levnější a především rychlejší schvalování odvozených typů. V tomto případě bude stačit schvalování pouze nových komponentů a funkcí. Zákazníci si tak budou moci sestavit lokomotivy přesně dle svých přání a možností. Jako je například volba výkonu lokomotivy, rozchodu, napájecích systémů a podobně. Níže v tabulce tak přinášíme jednu z mnoha možných variant odvozené nákladní verze.

Jedna z možných variant nákladní lokomotivy Škoda
Technická data
Napěťové systémy 3 kV =, 25 kV/50 Hz, 15 kV/16,7 Hz
Tažná síla při rozjezdu 320 kN
Brzdná síla EDB 150 kN
Trvalý výkon 5 000 kW na všech systémech
Maximální výkon 5 400 kW na 25 kV/50 Hz a 15 kV/16,7 Hz
5 600 kW na 3 kV =
Maximální rychlost 140 km/h
Provozní teplota -30 °C ~ +40 °C
Rozchod 1435 mm
Hmotnost 86 t

Zdroj:Materiály Škoda Transportation, ŽelPage


JiříK. , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 24.8.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
24.08.2010 (11:24)  
Na těch širších rozchodech... Teorie je to pěkná, ale co to bude dělat se skříní potažmo chodovými vlastnostmi stroje? Opravdu bude možnost lokomotivu na 1520 mm upravit (i když tedy upřímně pochybuji, že až na nějaké Pobaltí se na širočinu podívá :)) ?
24.08.2010 (10:30)  
Ad Raquac: Do detailu vzato, hodnota rozchodu 1425 mm je náhodou zcela správně, mají-li óvšem autoři na mysli jmenovitý rozchod dvojkolí třeba s teoretickými jízdními obrysy ORE S1002. ;o) Jinak, ty výkony se mi taky nezdají, a to už jen proto, že nevidím nějaký racionálnější důvod pro snižování současných 6400 kW. Když už se tam podařilo takové pěkné trakčáky nacpat... :o)
registrovaný uživatel Raquac 
24.08.2010 (9:15)  
Woiciech Xaver: Vzdyt pisu o preklepu, jasne ze se to stava kazdemu...ten rozchod je taky opraven. Ty nesrovnalosti vykonu by mne zajimaly, co je no tom spatneho? Autori na Zelpage jiste vedi, co napsali.
24.08.2010 (8:58)  
Raquac:a)moc jsem tenot článek neštudoval ale... překlepnout se může každý to se stává tobě, mě i autorům.
b) jsme jen lidi zkus si napsat takto plnohodnotný článek.

Já myslím že ta 380 bude určitě dobrej trhák, měl jsem čest jí vidět 2. a vždy 380.008 poprvé v Praze-Vysočanech jak měla přípřah, a včera v mojí miloané domovině :) ve Staráku u UH. jela úplně sama.Nevíte jestli můžu někde zjistit její jazdy z pohodlí domova????Dík za odpověď
registrovaný uživatel Raquac 
24.08.2010 (7:59)  
Pani autori, v te posledni tabulce mi nejak nestimuji vykony - jestliza na stridavych systemech ma masina trvaly vykon 5400 kW a na ss 5600 kW, proc ma zaruceny vykon na vsech jen 5000 kW? Navic tam mate preklep v rozchodu...1425 mm to asi nema byt.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko