Plzeň — Jak bylo odbornou veřejností očekáváno, plzeňská Škoda Trasportation připravuje další verze lokomotiv odvozených z univerzálního typu Škoda 109E. Jedna z nich bude určena pro nákladní dopravu. Podle produktových listů dostanou lokomotivy u výrobce zřejmě označení 92E. Jejich maximální rychlost díky odlišnému zpřevodování poklesne z 200 na 140 km/h, čímž recipročně naroste tažná síla. V nabídce se objeví také různé varianty s nižším výkonem. Ostatní parametry zůstávají nezměněné, nicméně možná dojde k odstranění nedostatků (platí i pro stroje 109E), kterými trpí již vyrobené stroje. Popřípadě dojde k úpravám na přání zákazníků. Aktuálně mají České dráhy objednáno 20 lokomotiv řady 380 a Železničná spoločnost Slovensko 2 kusy řady 381 s maximální rychlostí 160 km/h, které vytvoří spolu s patrovými vozy z ostravské Škoda Vagonky soupravy typu push–pull.
Do provozu u ČD Cargo jsou v rámci testování aktuálně zařazeny 2 lokomotivy, a to 380.007 a 380.008. Zanedlouho se jejich počet zvýší na 4, jelikož nedávno byly schváleny Drážním úřadem ke zkušebnímu provozu další dva stroje s pořadovými čísly 005 a 006, které dnes podstupují testy na trati 010 rychlostí až 176 km/h. Lokomotiva 007 aktuálně jezdí u ČD Cargo především mezi Prahou a Plzní. Lokomotivu 008 můžeme vídat na Moravě a Slezsku; nejčastěji pak ve stanici Ostrava hlavní nádraží. Stroje se ukazují v provozu jako vysoce spolehlivé. V průběhu měsíce srpna 2010 byly také odstartovány různé zkušební jízdy prakticky na celé elektrifikované síti SŽDC. Po schválení k provozu s cestujícími budou přesunuty k vlakům Českých drah. Zájem o nákladní verzi můžeme předpokládat u dceřiné společnosti ČD Cargo a slovenských kolegů ZSSK Cargo, jakožto dceřiných společností firem, které si již výchozí typ objednaly. Škodovka se však zajisté bude snažit uspět i u jiných dopravců. Dle prezentovaných parametrů se počítá také s orientací na východní trhy, kde má lokomotivka dlouholetou tradici a čeká ji velký potenciál na udání většího počtu lokomotiv v širokorozchodném provedení.
| Parametr / Typ | Univerzální lokomotiva (109 E) |
Pro osobní dopravu | Pro nákladní přepravu (92 E) |
|---|---|---|---|
| Uspořádání pojezdu | Bo´ Bo´ | Bo´ Bo´ | Bo´ Bo´ |
| Napájecí systémy | 3 kV = 25 kV/50 Hz 15 kV/16,7 Hz |
3 kV = 25 kV/50 Hz 15 kV/16,7 Hz volitelně 1,5 kV = |
3 kV = 25 kV/50 Hz 15 kV/16,7 Hz volitelně 1,5 kV = |
| Rozsah provozních teplot | -30 °C ~ +40 °C | -50 °C ~ +40 °C | -50 °C ~ +40 °C |
| Trvalý výkon | 6400 kW na všech napájecích systémech | 6400 kW na všech napájecích systémech s výjimkou 1,5 kV | 4800 ~ 6400 kW na všech napájecích systémech s výjimkou 1,5 kV |
| Max. rychlost | 200 km/h | 160 - 200 km/h | 140 km/h |
| Hmotnost | 87,6 t | 86-90 t | 82-92 t |
| Rozjezdová tažná síla | 275 kN | 275-300 kN | 300-360 kN |
| Trvalá tažná síla | 213 kN | max. 250 kN | max 250 kN |
| Rozchod koleje | 1435 mm | 1435, 1520, 1668 mm | 1435, 1520, 1668 mm |
| Délka přes nárazníky | 18 000 mm | 18 000 mm | 18 000 mm |
| Šířka skříně | 3 080 mm | 3 080 mm | 3 080 mm |
| Vzdálenost otočných čepů | 8 700 mm | 8 700 mm | 8 700 mm |
| Rozvor podvozku | 2 500 mm | 2 500 mm | 2 500 mm |
| Průměr kol | 1 250/1 170 mm | 1 250/1 170 mm | 1 250/1 170 mm |
Jednotlivé verze budou vycházet vždy ze stejného základu nové rodiny moderních lokomotiv Škoda, jejichž první přestavitelkou je typ 109E pro České dráhy. Výhodou tohoto řešení je možnost optimalizace dodávek náhradních dílů ať již pro výrobce, tak pro jednotlivé uživatele. Stejně tak bude umožněna jednotná obsluha, údržba či školení personálu. Mezi další nezanedbatelné výhody bude také patřit daleko levnější a především rychlejší schvalování odvozených typů. V tomto případě bude stačit schvalování pouze nových komponentů a funkcí. Zákazníci si tak budou moci sestavit lokomotivy přesně dle svých přání a možností. Jako je například volba výkonu lokomotivy, rozchodu, napájecích systémů a podobně. Níže v tabulce tak přinášíme jednu z mnoha možných variant odvozené nákladní verze.
| Technická data | |
|---|---|
| Napěťové systémy | 3 kV =, 25 kV/50 Hz, 15 kV/16,7 Hz |
| Tažná síla při rozjezdu | 320 kN |
| Brzdná síla EDB | 150 kN |
| Trvalý výkon | 5 000 kW na všech systémech |
| Maximální výkon | 5 400 kW na 25 kV/50 Hz a 15 kV/16,7 Hz 5 600 kW na 3 kV = |
| Maximální rychlost | 140 km/h |
| Provozní teplota | -30 °C ~ +40 °C |
| Rozchod | 1435 mm |
| Hmotnost | 86 t |
Zdroj:Materiály Škoda Transportation, ŽelPage

b) jsme jen lidi zkus si napsat takto plnohodnotný článek.
Já myslím že ta 380 bude určitě dobrej trhák, měl jsem čest jí vidět 2. a vždy 380.008 poprvé v Praze-Vysočanech jak měla přípřah, a včera v mojí miloané domovině :) ve Staráku u UH. jela úplně sama.Nevíte jestli můžu někde zjistit její jazdy z pohodlí domova????Dík za odpověď
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











