Praha — Středeční rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty má zamezit hrozbě žaloby Evropské komise proti České republice. České dráhy jako státní organizace zanikla v roce 2002. Sledovaná transformace měla zajistit oddělení komerčních aktivit provozování osobní a nákladní dopravy od správy drah, pro které byla vytvořena nová organizace — Správa železniční dopravní cesty. Tento úmysl sledoval obsah směrnice Evropského parlamentu a rady 2001/14/ES schválený 16. února 2001 až na dvě výjimky — správa nádraží a řízení dopravy zůstala pod křídly ČD. Tento nedodělek transformace je v současnosti brzdou v liberalizaci dopravy a stal se terčem kritiky ze strany Evropské komise. Ministr Vít Bárta proto 7 let po závazném termínu, 15. březnu 2003, pro splnění všech podmínek směrnice nařídil přesun zaměstnanců ČD zabezpečujících řízení provozu drážní dopravy pod SŽDC. Odbory krok i přes jeho nevyhnutelnost nečekaly a využívají hrozby stávkou v rámci argumentace o zdržení tohoto kroku. Kompetence ČD a SŽDC nejsou podle nich vyjasněné.
Středeční rozhodnutí ministra dopravy ovlivní pracovní zařazení asi 9.500 ze zhruba 27.000 zaměstnanců Českých drah na pozicích výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů. Podle Bárty se tento krok transformace musí realizovat co nejdříve, už s ohledem na fakt, že byly otevřeny první veřejné tendry na dálkové spoje v ČR a některé kraje již připravují soutěže na regionální dopravu. Naopak otázka správy nádraží a na nich poskytovaných služeb zůstává nevyřešená. Podle ministerstva stojí roční účet za služby řízení dopravy asi 5,2 mld.; nakolik je toto číslo adekvátní Bárta pochybuje. Ředitele SŽDC Pavla Habartu a ČD Petra Žaludu pověřil přípravou projektu na převedení zaměstnanců do státní organizace, stejně jako vyrovnání některých majetkových poměrů s pozemky na dráze. Připouští se i revize počtu zaměstnanců.
Odbory tento krok nečekaly a volají po generální stávce na dráze s odhadovaným datem 17. listopadu. Jak ministr dopravy Vít Bárta, tak premiér Petr Nečas připustili, že projekt je teprve v začátcích a budou s odboráři jednat na tripartitě. Ustanovená pracovní skupina bude řešit detaily převodu, např. nutné legislativní změny.
| 22.10.2010 (21:15)
Správě železniční dopravní cesty, nebo jednomu z dopravců v osobní přepravě (ČD, a. s.)?
Co takhle zkusit google?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Hradlo-or.png
:-))
Výhybkář - na příkaz výpravčího přehazuje výhybky (ručně přímo v kolejišti) a dává výpravčímu info o jejich poloze a o volnosti koleje
Signalista - je to vlastně výhybkář, ale výhybky ovládá dálkově ze stavědla
Hláskař - jeho pracovištěm je hláska, která leží na trati mezi dvěma stanicemi; u hlásky je oddílové návěstidlo, na kterém smí hláskař rozsvítit zelenou až ve chvíli, kdy mu bylo nahlášeno, že předchozí vlak už dojel do následující stanice (popř. projel kolem následující hlásky)
Hradlář - dělá totéž co hláskař, ale jeho činnost je částečně hlídána i technikou (vyšší stupeň zabezpečení)
Závorář - obsluhuje mechanické závory
Pracovní náplň jednotlivých profesí se často prolíná. Například pokud jsou ve stanici u výhybek i závory, má výhybkář (signalista) na starosti i jejich obsluhu. Hradlo, hláska nebo závorářské stanoviště je zase často umístěno na zastávce, takže zaměstnanec kromě té dopravní činnosti ještě prodává jízdenky a zajišťuje úklid.
EDIT: Ještě k těm závorářům. Závoráři v podstatě nejsou ve stanici. Ve stanici totiž může závory obsluhovat někdo jiný (výhybkář/signalista, výpravčí). Závoráři jsou právě tam, kde žádný jiný dopravní zaměstnanec není, tedy na trati mezi dvěma stanicemi. Většinou je ta práce spojená s tím prodejem jízdenek, závorář specialsta je už asi málokde. Vzpomínám si, že několik závorářských stanovišť "v polích" bylo v úseku Benešov n. Pl. - Markvartice, ale tam už byl tento neefektivní způsob zabezpečení přejezdů nahrazen automatickými blikači.
nene, pozor. jestli maj v nejaky zemi odbory skutecnou MOC, pak je to zrovna GB - staci si vzpomenout na to, jak stavkovali pracovnici British Airways za to, aby neprisli o vyhody "volnych letenek kdykoliv a kamkoliv" - a ze to byl kurewsky silnej tanecek, o tom zadna. a tady se stavkuje vlastne tak nejak nepretrzite, pokazde za neco jinyho. jen si tech mensich a malych akci media nevsimaj, protoze to neni az zas tak ctivy a zajimavy...
zpatky k veci: ano, u mnoha profesi je bezny pracovni tyden sestidenni, a nikomu to ani nepripadne zvlastni - je to totiz kompenzovano vyssi dovolenou (letos 28 dni), ktera se muze upravovat vys, uzna-li to zamestnavatel za vhodne. a benefity jsou tu o dost praktictejsi, nez nejaka volna jizdenka (rezijka) - nejrozsirenejsi je tu penzijni pripojisteni od zamestnavatele u soukromych fondu, coz duchodcum zajistuje mimo jine to, ze si na stary kolena muzou koupit jednou rocne vylet lodi Queen Marry kolem sveta v A tride za ?2700 (pravda, asi extrem, ale fakt jsem to uz nekolikrat videl, jak si to starici a starenky kupujou...)...
btw: sice jsem ateista, ale jestli za neco dekuju Bohu, tak za to, ze v nasi firme odbory nejsou - v opacnem pripade si bych asi hledal nejakou frekventovanou zeleznicni trat, kam bych mohl v prihodny okamzik slozit svoje telo k ukonceni fyzicke existence...
Ja se na to ptal v podstate z duvodu, proc je to tak rozdelene... Prece pokud signalista hlasi, ze vlak vjel/odjel cely, tak muze delat i to, co jsi napsal jako cinnost hradlare (zda je cely). Tedy chapu, ze jsi ty naplne asi zestrucnil, ale i tak mi to dosti splyva.
Zavorare si sice dokazu odvodit sam (dokonce i vim, co je zhruba zavora), ale zase mi neni uplne jasne, kde se takova cinnost uzivi. Na vetsich tratich je to snad na automaticke bazi a na lokalkach, kde jezdi jeden vlak za hodinu snad zadny zavorar potreba neni a muze to udelat nekdo jiny.
V podstate jsem narazel na neco takoveho, co napsal Aktuell, tzn. ze jedna osoba je prodavacem, hlaskarem i zavorarem. Da se rict, ze jsem se tak nejak hodne skryte ptal "v jake stanici je zavorar specialista"?
Kazdopadne dekuji obema. Z casti jsem se ptal skutecne z duvodu, ze to nevim, z casti ale take tim skrytym zpusobem.
strejceksms - zmena podniku je i to, ze nekoho koupi treba zahranicni vlastnik. Ted si nemuzu vzpomenout, jestli stavkovali treba ve Skodovce nebo v dalsich X podnicich, kde se pro zamestnance nic nezmenilo, jen se zmenil nazev jejich firmy, pripadne vlastnik. Ale muzes nam objasnit, v cem je to pro zamestnance tak strastiplne, ze kvuli tomu musi (pripadne) stavkovat
Couda - nevim, jestli ti to nekdo rekl, ale vloni spousta firem sla s platem o 10 i vice procent dolu a mnohde meli jen 4denni pracovni tyden (pricemz mnohde to bylo dalsich 20% dolu). Takze ted uz to vis a doufam, ze se tem ostatnim pracovnikum omluvis za sva neomalena slova o tom, jaky ze jsi to chudak, kdyz pujdes s platem dolu (jakoze "jako jediny")...
Co se tyce toho letoveho dispecera, tak na to se hodi jeden clovek ze sta. Na prodavani jizdenek se hodi 99 ze sta. Takze asi tak. Taky jsem slysel neco o tom, ze u tehle prace dlouhodobe zustane jen malokdo, protoze dost vycerpava. Ze by ale nekdo odchazel od drahy, protoze je z prehazovani vyhybek vyhorelej, to asi tak caste neni. Prace mozkovyho chirurga taky neni nic moc narocnyho, v podstate je to stejny jako na pasu, protoze oba stoji u stolu, ze. Jenze u toho pasu muze stat kdokoliv, zatimco tu operaci kazdej delat nemuze. Takze asi tak proc ruzne profese maji ruzne platy.
Ze nechces doplacet na gumy ve vlade (mas tam to, co si navolis) je pekny, ale vsichni ostatni zase nechcou doplacet na vas. Prstem PROSIM nehybej uz ted. Budu nesmirne stastny, kdyz te vyhodi, protoze pro takovy "nadseny" lidi je idealnim zamestnavatelem urad prace. Po par mesicich urcite tim prstikem pohnes rad...
PS: Ne, porad mi to nedochazi...
Soudruzi odboráři jsou ve skutečnosti tak neschopní, že nedovedou vyjednat pro lidi ze SŽDC rozumné mzdové podmínky (bez poklesu o 10%) a zajistit pro ně bonusy jako jsou ty lázně, a proto musejí tuto neschopnost zakrývat tak, že pod hrozbou stávky zabrání přesunu pracovníků, kteří řídí provoz vlaků všech dopravců na tratích, od jednoho z dopraců k vlastníkovi infrastruktury?
Odpory (pardon odbory) nechť drží jazyk za zuby a starají se to, o co se mají starat.
FRK
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










