..: Výpravčí přejdou pod SŽDC – Bárta dotahuje transformaci drah :..

Vít Bárta, ministr dopravy a Karel Hanzelka, tiskový mluvčí MDČR, na tiskové konferenci, foto: Josef Petrák Praha — Středeční rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty má zamezit hrozbě žaloby Evropské komise proti České republice. České dráhy jako státní organizace zanikla v roce 2002. Sledovaná transformace měla zajistit oddělení komerčních aktivit provozování osobní a nákladní dopravy od správy drah, pro které byla vytvořena nová organizace — Správa železniční dopravní cesty. Tento úmysl sledoval obsah směrnice Evropského parlamentu a rady 2001/14/ES schválený 16. února 2001 až na dvě výjimky — správa nádraží a řízení dopravy zůstala pod křídly ČD. Tento nedodělek transformace je v současnosti brzdou v liberalizaci dopravy a stal se terčem kritiky ze strany Evropské komise. Ministr Vít Bárta proto 7 let po závazném termínu, 15. březnu 2003, pro splnění všech podmínek směrnice nařídil přesun zaměstnanců ČD zabezpečujících řízení provozu drážní dopravy pod SŽDC. Odbory krok i přes jeho nevyhnutelnost nečekaly a využívají hrozby stávkou v rámci argumentace o zdržení tohoto kroku. Kompetence ČD a SŽDC nejsou podle nich vyjasněné.

Středeční rozhodnutí ministra dopravy ovlivní pracovní zařazení asi 9.500 ze zhruba 27.000 zaměstnanců Českých drah na pozicích výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů. Podle Bárty se tento krok transformace musí realizovat co nejdříve, už s ohledem na fakt, že byly otevřeny první veřejné tendry na dálkové spoje v ČR a některé kraje již připravují soutěže na regionální dopravu. Naopak otázka správy nádraží a na nich poskytovaných služeb zůstává nevyřešená. Podle ministerstva stojí roční účet za služby řízení dopravy asi 5,2 mld.; nakolik je toto číslo adekvátní Bárta pochybuje. Ředitele SŽDC Pavla Habartu a ČD Petra Žaludu pověřil přípravou projektu na převedení zaměstnanců do státní organizace, stejně jako vyrovnání některých majetkových poměrů s pozemky na dráze. Připouští se i revize počtu zaměstnanců.

Odbory tento krok nečekaly a volají po generální stávce na dráze s odhadovaným datem 17. listopadu. Jak ministr dopravy Vít Bárta, tak premiér Petr Nečas připustili, že projekt je teprve v začátcích a budou s odboráři jednat na tripartitě. Ustanovená pracovní skupina bude řešit detaily převodu, např. nutné legislativní změny.

Zdroj: Hospodářské noviny/iHNed, České dráhy (Wikipedie)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 22.10.2010 (21:15)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Legislativa

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ SYN 
23.10.2010 (9:56)  
Petr112: to je výkřik na úrovni "Policie? Ať to dělá kdokoliv jen ne státní úředníci..." Sice chápu že stát není zrovna efektivní správce téměř čehokoliv ale představa "outsourcování" takovéto činnosti se mi ani trochu nelíbí...
Navíc, tady evidentně jde o to že to mají dělat stále ti stejní lidé, takže kde je problém že by se měla skokově změnit kvalita řízení provozu? Nebo tomu mám rozumět tak že skoro nezáleží na tom kdo to dělá ale kdo to řídí?

To o čem se tu bavíme je věc která je prakticky všem jasná už roky. Takže jediné v čem vidím změnu je uspíšení o rok (možná), proč by proboha kvůli tomu měla být stávka?

A o režijky snad v tomhle kroku vůbec nejde ne? Mají na ně nárok i u SŽDC, jesli se nepletu...

Borecek 13: No tak v duchu Vaší argumentace to řeknu zase já tak - místo stávky nechť ti kterým se to nelíbí to zkusí jinde (když na tom jsou tak špatně a prý má být ještě hůř)...
registrovaný užívateľ strejcekms  mail  
23.10.2010 (8:55)  
TTtrain - vám by se asi také moc nezamlouvalo, kdyby k vám někdo přišel a řekl, že budete dělat pod jinou firmou, ať se vám to líbí, nebo. Je vidět, že jste takovou transformaci podniku ještě nezažil..
Ono to neni tak jednoduché..
23.10.2010 (8:44)  
Trošku strašení stávkou.O stávce se mluvico jen pár hodin po oznámení,pak odbory zase hrozbu stáhli stím že se nejdřív bude jendat a pak teprve vyhrožovat. Převod jakkoliv očekávaný a potřebný není vůbec připraven a to zejména na straně SŽDC.
Problém převodu je že dojde k zprůhlednění finačních toků čili dopravce nebude mít možnost získavat peníze na úkor poplatků za řízení provozu a nebo možná opačně řízení nebude získávat peníze na úkor dopravce a tomu se musí zabránit za každou ceu.
23.10.2010 (8:28)  
Nechápu jaká transformace? Převod od sice státní akciovky ČD pod křídla SŽDC , tedy molochu který jsme si vyzkoušely že nemůže fungovat. Ať dopravu řídí kde kdo ale jen ne státní úředníci.....
registrovaný užívateľ Aktuell  mail  
23.10.2010 (6:02)  
Josef Petrák: ač čtu text kolikrát chci, tak mi tam chybí vyjádření odborů (ne o stávce, ale pravých důvodech). Ono není nikterak pěkné se dozvědět o chystaných krocích pana Bárty z médií, když je dva dny předtím odborům dementuje. To pak trošku brzdí vyjednávání. Atd
registrovaný užívateľ Aktuell  mail  
23.10.2010 (5:59)  
Ještě musím mírně zjednodušeně doplnit a poopravit: hláskař obsluhuje zabezpečovací zařízení na hlásce (obsluhuje oddílová návěstidla, případně pokud jsou nějaký závory, tak podle typu i je). Podstatné je, že zab.zař. na hlásce není zapojeno do traťového a odhláška za vlakem se dává vždy telefonicky.
Závorář je jasnej, obsluhuje závory, většinou mechanické na základě informace o jízdě vlaku. Většinou točí cca 40-50x klikou, aby se břevna závor sklopila. Takovýchto přejezdů obsluhuje třeba i povícero a nexistuje tu už žádná další pojistka proti tomu, aby vjel vlak (třeba při pozdním uzavření, nebo opomenutí) do otevřených závor. Tento pracovník může být zároveň i hláskařem, někde prodává ještě jízdenky. Příkladem je třeba zastávka Čeperka, kde obsluhuje dvoje závory, oddílová návěstidla a prodává jízdenky.
23.10.2010 (5:41)  
M: Signalista pracuje na stavědle, přijímá pokyny výpravčího a podle nich ovládá výhybky. Též obsluhou zab. zař. (nebo ústně) říká výpravčímu "vlak vjel/odjel celý" a na tu a tu kolej postaveno a volno. Když se posunuje přijímá instrukce od vedoucího posunu a podle toho staví posunové cesty. Je toho víc, ale stručně to snad stačí.
Hradlář pracuje na hradle(kupodivu). Přijímá a uděluje odhlášky, kontroluje průjezd vlaků a zda vlak je celý.
Hláskař je to stejné jako hradlář, akorát že uvedené nedělá obsluhou zab. zař. nýbrž ústně. Hlásky jsou na tratích bez traťového zab. zař.
Závoráře si odvoď. Co asi tak může dělat, že? :-)
registrovaný užívateľ TTtrain  mail  
23.10.2010 (5:15)  
Pokud se proti něčemu ohradí odbory, zvláště pak ty drážní, je téměř na 100% jasné, že se jedná o krok správným směrem. Já sice chápu soudruhy odboráře, že se bojí o svoje teplá místečka s pěkným výhledem, svoje výhody atd. Ale to je skutečně jenom jejich problém. Smutné by bylo pouze to, pokud by se řadový zaměstnanci nechali od svých odborových papalášů strhnout ke zmiňované stávce. Snad je jasné, že je využívají jen jako rukojmí v boji o svoje místa.
registrovaný užívateľ M 
23.10.2010 (1:15)  
Mohl by nekdo hodny vysvetlit pojmy (jejich napln prace): signalista, hláskař, hradlář, závorář? Dekuji
registrovaný užívateľ M 
23.10.2010 (1:12)  
Hm, stavka a ke vsemu generalni. Pekne:-)
Priste muze byt stavka treba kvuli tomu, ze misto cernych se budou muset nosit bily ponozky. Tak ale podstatne je, ze zase to zeleznicni cestovani zprijemni dalsim lidem a o zakaznika jde predevsim, ze?:-)
  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko