Praha — Středeční rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty má zamezit hrozbě žaloby Evropské komise proti České republice. České dráhy jako státní organizace zanikla v roce 2002. Sledovaná transformace měla zajistit oddělení komerčních aktivit provozování osobní a nákladní dopravy od správy drah, pro které byla vytvořena nová organizace — Správa železniční dopravní cesty. Tento úmysl sledoval obsah směrnice Evropského parlamentu a rady 2001/14/ES schválený 16. února 2001 až na dvě výjimky — správa nádraží a řízení dopravy zůstala pod křídly ČD. Tento nedodělek transformace je v současnosti brzdou v liberalizaci dopravy a stal se terčem kritiky ze strany Evropské komise. Ministr Vít Bárta proto 7 let po závazném termínu, 15. březnu 2003, pro splnění všech podmínek směrnice nařídil přesun zaměstnanců ČD zabezpečujících řízení provozu drážní dopravy pod SŽDC. Odbory krok i přes jeho nevyhnutelnost nečekaly a využívají hrozby stávkou v rámci argumentace o zdržení tohoto kroku. Kompetence ČD a SŽDC nejsou podle nich vyjasněné.
Středeční rozhodnutí ministra dopravy ovlivní pracovní zařazení asi 9.500 ze zhruba 27.000 zaměstnanců Českých drah na pozicích výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů. Podle Bárty se tento krok transformace musí realizovat co nejdříve, už s ohledem na fakt, že byly otevřeny první veřejné tendry na dálkové spoje v ČR a některé kraje již připravují soutěže na regionální dopravu. Naopak otázka správy nádraží a na nich poskytovaných služeb zůstává nevyřešená. Podle ministerstva stojí roční účet za služby řízení dopravy asi 5,2 mld.; nakolik je toto číslo adekvátní Bárta pochybuje. Ředitele SŽDC Pavla Habartu a ČD Petra Žaludu pověřil přípravou projektu na převedení zaměstnanců do státní organizace, stejně jako vyrovnání některých majetkových poměrů s pozemky na dráze. Připouští se i revize počtu zaměstnanců.
Odbory tento krok nečekaly a volají po generální stávce na dráze s odhadovaným datem 17. listopadu. Jak ministr dopravy Vít Bárta, tak premiér Petr Nečas připustili, že projekt je teprve v začátcích a budou s odboráři jednat na tripartitě. Ustanovená pracovní skupina bude řešit detaily převodu, např. nutné legislativní změny.
| 22.10.2010 (21:15)
Navíc, tady evidentně jde o to že to mají dělat stále ti stejní lidé, takže kde je problém že by se měla skokově změnit kvalita řízení provozu? Nebo tomu mám rozumět tak že skoro nezáleží na tom kdo to dělá ale kdo to řídí?
To o čem se tu bavíme je věc která je prakticky všem jasná už roky. Takže jediné v čem vidím změnu je uspíšení o rok (možná), proč by proboha kvůli tomu měla být stávka?
A o režijky snad v tomhle kroku vůbec nejde ne? Mají na ně nárok i u SŽDC, jesli se nepletu...
Borecek 13: No tak v duchu Vaší argumentace to řeknu zase já tak - místo stávky nechť ti kterým se to nelíbí to zkusí jinde (když na tom jsou tak špatně a prý má být ještě hůř)...
Ono to neni tak jednoduché..
Problém převodu je že dojde k zprůhlednění finačních toků čili dopravce nebude mít možnost získavat peníze na úkor poplatků za řízení provozu a nebo možná opačně řízení nebude získávat peníze na úkor dopravce a tomu se musí zabránit za každou ceu.
Závorář je jasnej, obsluhuje závory, většinou mechanické na základě informace o jízdě vlaku. Většinou točí cca 40-50x klikou, aby se břevna závor sklopila. Takovýchto přejezdů obsluhuje třeba i povícero a nexistuje tu už žádná další pojistka proti tomu, aby vjel vlak (třeba při pozdním uzavření, nebo opomenutí) do otevřených závor. Tento pracovník může být zároveň i hláskařem, někde prodává ještě jízdenky. Příkladem je třeba zastávka Čeperka, kde obsluhuje dvoje závory, oddílová návěstidla a prodává jízdenky.
Hradlář pracuje na hradle(kupodivu). Přijímá a uděluje odhlášky, kontroluje průjezd vlaků a zda vlak je celý.
Hláskař je to stejné jako hradlář, akorát že uvedené nedělá obsluhou zab. zař. nýbrž ústně. Hlásky jsou na tratích bez traťového zab. zař.
Závoráře si odvoď. Co asi tak může dělat, že? :-)
Priste muze byt stavka treba kvuli tomu, ze misto cernych se budou muset nosit bily ponozky. Tak ale podstatne je, ze zase to zeleznicni cestovani zprijemni dalsim lidem a o zakaznika jde predevsim, ze?:-)
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










