..: Stuttgart 21 - opravdu nové srdce Evropy? :..

ICE-TD Stuttgart — O projektu Stuttgart 21 se v České republice média zmiňují víceméně pouze v souvislosti s protesty, které stavba vyvolává v části obyvatel hlavního města Bádenska–Würtenberska, Stuttgartu. Všeobecně známá fakta jsou, že stavba bude součástí projektu č. 17 z Paříže do Bratislavy/Budapešti transevropské sítě TEN–T a mezi částí obyvatel Stuttgartu vzbuzuje poměrně velkou dávku nevole. V pátek 1. října 2010 jsem na hlavním nádraží v Heidelbergu dostal do ruky papír, ve kterém bylo poukazováno na brutalitu policejní razie proti protestujícím proti projektu Stuttgart 21. Jak to tedy je, co projekt v případě výstavby obyvatelům dotčeného území přinese a v čem je naopak poškodí?

Současné nádraží Stuttgart Hbf leží v centru metropole Bádenska–Würtenberska. Bylo dostavěno v roce 1928 podle projektu Paula Bonatze asi 500 metrů od původní budovy. Jde o hlavové nádraží a už delší dobu je se svými sedmnácti kolejemi na pokraji kapacity. V roce 1999 byla budova nádraží navržena k zapsání na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Bylo to v době, kdy se začínalo diskutovat o projektu Stuttgart 21 a projekt už v té době požadoval demolici levého křídla objektu. Zápis hlavního nádraží do seznamu světového kulturního dědictví by znamenal výrazný zásah do, v té době zpracovaného, hrubého návrhu. K zařazení do seznamu dodnes nedošlo a UNESCO zvolilo vyčkávací taktiku.

Demolice levého křídla objektu hlavního nádraží není změnou jedinou. Současné kolejiště bude otočeno o 90° a bude zapuštěno do hloubky 12 metrů pod úroveň toho současného. A co je hlavní, díky systému podzemních tunelů se z nádraží hlavového stane nádraží průjezdné, čímž se výrazně zvýší jeho kapacita. Pro cestující tahle změna přinese výrazné zkrácení přepravných časů jak v dálkové, tak v regionální dopravě. Cesta ze Stuttgartu do Ulmu se zkrátí ze stávajících 52 na pouhých 28 minut. Obyvatelům města změna přinese výrazné rozšíření centra města o plochu současného kolejiště a plochu odstavného nádraží. Jedná se o více jak 100 hektarů nových ploch určených k výstavbě obytných a obchodních čtvrtí a rozšíření okolních parků.

V projektu Stuttgart 21 ale nejde jen o přestavbu stanice Stuttgart Hbf a okolí, ale o úplnou změnu koncepce dopravy v okolí Stuttgartu, Ulmu a o výstavbu vysokorychlostní Neubaustrecke (NBS) Stuttgart – Ulm.


anheuser | 14.10.2010 (21:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Německo


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
14.10.2010 (17:19)  
"Ja jsem jednoznacne pro"

To je fakt perla. Nic o tom nevim, ale at se stavi... A az nekdo prijde s projektem Rostock 21, tak budu taky pro. O Bremen 21 ani nemluve. Proste sice jsou penize treba jenom na jeden (nebo jenom na dva nebo jenom na tisic) projektu, ale ruku pro je treba zvednout tisickratajednou, protoze tak to prece musi byt. O ekonomiku tech projektu se prece nestaram a nic o tom nevim...
14.10.2010 (16:58)  
Oni ani ti Němci nejsou bez vady na kráse.

Když už se do něčeho dají, tak to dělají opravdu promyšleně a důkladně, ale koncepce dálkovky je třeba teď založená na "produktech", což mně jako inženýrovi leze krkem.
Zkrátka DB Fernverkehr, či jak se teď jmenují, zajímají relace, kde je z toho vejvar, a na plošnou obsluhu území dálkovkou se kašle.

Já vím, není to NL ani CH, je to velká země s částmi dost pustými, ale dvouhodináč "nezaintegrované" dálkovky spolu s dvouhodináčem RE (mimo VRT skoro stejně rychlého jako IC!) mi nepřijde zrovna jako příklad hodný následování.

Odvrácenou stranou technicky špičkové německé železnice jsou dálkové cesty negionálkou na Länder- a Schönes-Wochenende-Ticket (nejen my české socky, ale i Němci), weby zprostředkovávající spolujízdu, dálkové busy a dokonce i vnitrostátní lety...

ČD se zhlížejí v DB, což sice chápu, ale bojím se, že někteří činovníci mají sklon převzít s vychytávkami DB i jejich chyby.

Nad koncepcí dálkovky se zamýšlí např. článek prof. Hesseho z univerzity Marburg "Deutsche Spinne oder Schweizer Netz?"
- http://www.mathematik.uni-marburg.de/~hesse/papers.html

Sdružení Verkehrsclub Deutschland vypracovalo koncepci Bahn 21 založenou mj. na ITG, pobně jako švýcarská Bahn 2000


A vůbec - nechte odborníky dělat jejich práci, pro kterou se za peníze daňových poplatníků kvalifikovali, a markeťáci ať přikrášlí a obléknou do hávu "produktu" až fungující výsledek!
registrovaný uživatel stoupa  mail  
14.10.2010 (16:55)  
Pro Michal Drábek:

To je přesné, co ke Stuttgartu 21 píšete. Jen studujte :-).
Doplním snad jen to, že centrum Stuttgartu je v ďolíku. Svými 600.000 obyvateli je šestým největším městem v SRN a spádová oblast má až 2,7 mega.

Tamni domorodci střízlivě řikají, že (právě díky ďolíku, hl. argument) jsou potřeby a řešení regionu odlišné, než tento již budovaný projekt.

Stuttgart je velice produktivní region a nemálo přilévá do spolové (daňové) kasy. A jak jsem psal níže, využil by ty prostředky odlišne. Teda tamní lidi, ne partaje, že.
14.10.2010 (16:42)  
Tomáš Palíšek:
Ale jo, rozhodně stavět. Ale s rozmyslem. Stavíme to na 50, spíš 100 let. Já jsem byl taky dlouho pro Stuttgart 21, ale teď mi nějak začíná smrdět. Citát z oficiální brožurky "21 důvodů pro Stuttgart 21" (úplně na konci textu)
http://www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de/ueberblick/21gruende/default.aspx

"Die in demokratischen Abläufen getroffenen Entscheidungen müssen respektiert werden. Aus diesem und anderen Gründen befand das Verwaltungsgericht Stuttgart das 2009 angestrebte Bürgerbegehren für rechtlich unzulässig."

"Demokraticky učiněná rozhodnutí musí být respektována. Z tohoto a dalších důvodů shledal správní soud ve Stuttgartu žádosti občanů z roku 2009 za právně nepřípustné".

Nevím, jak vám, ale mně to přijde jako ukázka arogance, která se projevuje u některých Němců (zpravidla těch, co jsou sice chytří, ale neumí/nechtějí naslouchat). Ta demokracie byla pouze zastupitelská, o žádném referendu nevím (kdyžtak mě opravte).
14.10.2010 (16:27)  
Že existují megalomani, je známá věc, ale z diskuzí na Želpage jsem zjistil, že existují také zarytí antimegalomani... ;-) Jakákoliv velká stavba je pro ně prostě nepřijatelná. Kdyby rozhodovali oni, tak v Praze dodnes asi není metro, jen více tram linek a hooodně busů...to bych fakt nechtěl vidět....
(Na druhou stranu by se ale nerealizovaly také některé zbytečné nebo předimenzované projekty, to je fakt.)
14.10.2010 (16:18)  
Jsem jednoznačně pro. Je nejvyšší čas pro to, aby vlaky konkurovaly autům, tak proč nestavět? peníze jsou.
Vzkaz pro prostestující: Vy byste se možná měli přestěhovat do nějaké chudší země, Německo není zkrátka země pro vás, když se tak staví...
Na závěr jen doufám, že nějaký přímý vlak z Pažíže do Bratislavy ( nejlépe německý rychlovlak :D ) někdy vyjede.
14.10.2010 (16:18)  
Začátek článku pěkný. Akorát mám pocit, jako bych četl a druhou půlku článku bych ztratil. Tudíž článek slabý.
Opravdu začátek byl pěkný, ale ze článku mám pocit, že se na něho autor v půli vykák. Aspoň to zachránila diskuze.
14.10.2010 (16:14)  
Shodou okolností jsem se o Stuttgart 21 začal nedávno trochu zajímat poté, co známý Němec (dopravní laik) na projekt nadával coby předražený, a co jsem se v novinách dočetl, že demonstrace odpůrců projektu byla razantně až brutálně potlačena policií.

Stanice má mít 8 kolejí a provozně to má být prakticky zastávka ve směrovém uspořádání. Na oficiálních stránkách projektu mi místo schématu vyskočila hláška 404, takže vycházím z tohoto neoficiálního webu - nic jiného se mi nepodařilo vygůglit:
http://www.foehl.net/stuttgart21/gleisplan.html

Na první pohled je to jasně pokrokový projekt - průjezdná podzemní stanice. Samozřejmě se díky zrušení starého nádraží uvolní spousta lukrativních pozemků v centru. Odpůrci upozorňují na určité nesrovnalosti ve stavebním projektu a provozním konceptu - pokud mají pravdu, vypadá to na dnes tak módní osekávání nákladů za každou cenu.

Srovnání obou koncepcí a materiály k nim na stránkách Verkehrsclub Deutschland, který považuji za seriózní instituci, protože vypracovali koncepci ITG v Německu Bahn 21 jako alternativu k produktové politice DB.
http://www.vcd-bw.de/themen/s21/vergleich/index.html

Zaujala mě tam - u Stuttgartu 21 - nemožnost ITG (na taktový uzal formátu Stuttgartu je 8 kolejí opravdu málo) a nesoulad s oficiální německou koncepcí nákladních tratí Netz 21. S kapacitou to prý taky není tak horké (staré hlavové nádraží má dost mimoúrovňových křížení jako třeba Zürich HB) - http://www.vcd-bw.de/themen/s21/kopfbahnhof21/stuttgarter_kopfbahnhof/hbf_stg_gleisplan_akt.html, tak nevím...

Články k tématu v časopisu der Fahrgast:
http://www.der-fahrgast.de/Aktuell/Aktuell_1_2005/Stuttgart_21/stuttgart_21.html

Zatím si na to teprve tvořím názor a zdaleka vším jsem se neprohrabal, ale začíná mi připadat, že tam jde spíš o pozemky a lití betonu než o lidi. Z oficiálních stránek přímo prýští PR až propaganda jako u "Europointu Brno" (srovnejte s věcnou náplní webů www.novespojeni.cz či www.praha-kladno.cz).

Toto je můj osobní názor na základě momentálních poměrně povrchních poznatků. Zájmy oficiální se dají tušit, zda mají odpůrci nějaké postranní zájmy, netuším.
14.10.2010 (16:04)  
SzKT:
Jinak ať si Němci staví co chtějí (na rozdíl do nás na to mají)
Bych si nebyl tak jistý. SRN mívala, na rozdíl od zemí PIGS vyrovnané rozpočty. Sjednocení je ale dost vyčerpalo a teď jsou taky zadlužení.

Čecháček přijede do Německa, vidí megalomanské stavby a chce je doma taky. Ovšem už nevidí, že ve většině případů ty stavby slouží svému účelu a zlepšují dopravní situaci
Ano, Němci jsou rozhodně věcnější a poctivější (což nutně neznamená, že jsou poctiví úplně všichni...).

Takže výsledkem jsou monumentální projekty typu brněnský odsun, NSII apod.
Tak na tohle házení do jednoho pytle jsem opravdu, ale opravdu alergický.
Kdo přišel s brněnským odsunem? Betonáři.
Kdo přišel s NS2? Architekt Ivan Lejčar. Ten mi jako betonář rozhodně nepřipadá.
registrovaný uživatel M 
14.10.2010 (15:12)  
Jak vypada velke zazemi pro cestujici?
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko