Stuttgart — O projektu Stuttgart 21 se v České republice média zmiňují víceméně pouze v souvislosti s protesty, které stavba vyvolává v části obyvatel hlavního města Bádenska–Würtenberska, Stuttgartu. Všeobecně známá fakta jsou, že stavba bude součástí projektu č. 17 z Paříže do Bratislavy/Budapešti transevropské sítě TEN–T a mezi částí obyvatel Stuttgartu vzbuzuje poměrně velkou dávku nevole. V pátek 1. října 2010 jsem na hlavním nádraží v Heidelbergu dostal do ruky papír, ve kterém bylo poukazováno na brutalitu policejní razie proti protestujícím proti projektu Stuttgart 21. Jak to tedy je, co projekt v případě výstavby obyvatelům dotčeného území přinese a v čem je naopak poškodí?
Současné nádraží Stuttgart Hbf leží v centru metropole Bádenska–Würtenberska. Bylo dostavěno v roce 1928 podle projektu Paula Bonatze asi 500 metrů od původní budovy. Jde o hlavové nádraží a už delší dobu je se svými sedmnácti kolejemi na pokraji kapacity. V roce 1999 byla budova nádraží navržena k zapsání na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Bylo to v době, kdy se začínalo diskutovat o projektu Stuttgart 21 a projekt už v té době požadoval demolici levého křídla objektu. Zápis hlavního nádraží do seznamu světového kulturního dědictví by znamenal výrazný zásah do, v té době zpracovaného, hrubého návrhu. K zařazení do seznamu dodnes nedošlo a UNESCO zvolilo vyčkávací taktiku.
Demolice levého křídla objektu hlavního nádraží není změnou jedinou. Současné kolejiště bude otočeno o 90° a bude zapuštěno do hloubky 12 metrů pod úroveň toho současného. A co je hlavní, díky systému podzemních tunelů se z nádraží hlavového stane nádraží průjezdné, čímž se výrazně zvýší jeho kapacita. Pro cestující tahle změna přinese výrazné zkrácení přepravných časů jak v dálkové, tak v regionální dopravě. Cesta ze Stuttgartu do Ulmu se zkrátí ze stávajících 52 na pouhých 28 minut. Obyvatelům města změna přinese výrazné rozšíření centra města o plochu současného kolejiště a plochu odstavného nádraží. Jedná se o více jak 100 hektarů nových ploch určených k výstavbě obytných a obchodních čtvrtí a rozšíření okolních parků.
V projektu Stuttgart 21 ale nejde jen o přestavbu stanice Stuttgart Hbf a okolí, ale o úplnou změnu koncepce dopravy v okolí Stuttgartu, Ulmu a o výstavbu vysokorychlostní Neubaustrecke (NBS) Stuttgart – Ulm.

Projekt Stuttgart 21 se projednává od roku 1994 s kladným výsledkem, zajištěným financováním a stavebním povolením, druhdy bychom řekli - "závazný úkol státního plánu," přičemž DB je hlavním stavebníkem. Má velký význam z celostátního hlediska, z lokálního již menší. Zahrnuje nejen nádraží, ale i navazující VTR. Schválily ho všechny vlády.
Po krizi nastalo šetření, m.j. na úrovni "přídělu do fondů" jednotlivých spolkových zemí a obcí. Celostátní projekt Stuttgart 21 zůstal a byl zahájen. A tu máš, čerte, kropáč.
Místní obyvatelstvo napříč politickými spektry by si představovalo, že by těch "x" miliard € umělo utratit jinak.
Bohužel, stalo se z toho politikum, protože i strany, které v minulosti kladně rozhodovaly, se dnes postavily proti, aby z toho vytřískaly politický kapitál.
VRT Mannheim-Stuttgart-Ulm-Mnichov lze zaústit i do hlavového nádraží. Podzemní nádraží jakožto nutná součást VRT je oblíbený blud stuttgartských politiků.
Pro více informací:
www.stuttgart-21.de - argumenty pro nové nádraží
www.kopfbahnhof-21.de - argumenty pro rekonstrukci starého nádraží
Jo a hlavně nehledejte příliš souvislostí s pražským NSII, jelikož Stuttgart má dost odlišné trasování tratí i přepravní proudy :)
Jak se zdá v současnosti se již nejedná o hlavové nádraží, je průjezdné aspoň pro S-bahn ve směru JZ-SV, nový tunel již stojí http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/main-neckar-area/main-neckar-area.gif
I podle googlích map ten tunel už tam je. Boje probíhají o tu druhou podzemní úroveň JV-SZ, ale proč?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











