..: Stuttgart 21 - opravdu nové srdce Evropy? :..

ICE-TD Stuttgart — O projektu Stuttgart 21 se v České republice média zmiňují víceméně pouze v souvislosti s protesty, které stavba vyvolává v části obyvatel hlavního města Bádenska–Würtenberska, Stuttgartu. Všeobecně známá fakta jsou, že stavba bude součástí projektu č. 17 z Paříže do Bratislavy/Budapešti transevropské sítě TEN–T a mezi částí obyvatel Stuttgartu vzbuzuje poměrně velkou dávku nevole. V pátek 1. října 2010 jsem na hlavním nádraží v Heidelbergu dostal do ruky papír, ve kterém bylo poukazováno na brutalitu policejní razie proti protestujícím proti projektu Stuttgart 21. Jak to tedy je, co projekt v případě výstavby obyvatelům dotčeného území přinese a v čem je naopak poškodí?

Současné nádraží Stuttgart Hbf leží v centru metropole Bádenska–Würtenberska. Bylo dostavěno v roce 1928 podle projektu Paula Bonatze asi 500 metrů od původní budovy. Jde o hlavové nádraží a už delší dobu je se svými sedmnácti kolejemi na pokraji kapacity. V roce 1999 byla budova nádraží navržena k zapsání na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Bylo to v době, kdy se začínalo diskutovat o projektu Stuttgart 21 a projekt už v té době požadoval demolici levého křídla objektu. Zápis hlavního nádraží do seznamu světového kulturního dědictví by znamenal výrazný zásah do, v té době zpracovaného, hrubého návrhu. K zařazení do seznamu dodnes nedošlo a UNESCO zvolilo vyčkávací taktiku.

Demolice levého křídla objektu hlavního nádraží není změnou jedinou. Současné kolejiště bude otočeno o 90° a bude zapuštěno do hloubky 12 metrů pod úroveň toho současného. A co je hlavní, díky systému podzemních tunelů se z nádraží hlavového stane nádraží průjezdné, čímž se výrazně zvýší jeho kapacita. Pro cestující tahle změna přinese výrazné zkrácení přepravných časů jak v dálkové, tak v regionální dopravě. Cesta ze Stuttgartu do Ulmu se zkrátí ze stávajících 52 na pouhých 28 minut. Obyvatelům města změna přinese výrazné rozšíření centra města o plochu současného kolejiště a plochu odstavného nádraží. Jedná se o více jak 100 hektarů nových ploch určených k výstavbě obytných a obchodních čtvrtí a rozšíření okolních parků.

V projektu Stuttgart 21 ale nejde jen o přestavbu stanice Stuttgart Hbf a okolí, ale o úplnou změnu koncepce dopravy v okolí Stuttgartu, Ulmu a o výstavbu vysokorychlostní Neubaustrecke (NBS) Stuttgart – Ulm.


anheuser | 14.10.2010 (21:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Německo


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
14.10.2010 (14:59)  
stoupa: domíníváte se, že napojení na tramvaj je jediný požadavek na hlavní nádraží????

mě vůbec o napojení na MHD nešlo, to má brněnské nádraží možná jedno z nejlepších v celé ČR a je pravda, že přesun nádraží jinam to může jen zhoršit (přesto, že město se svého času snažilo nalhat opak)

mě jde spíše o zabezpečovací zařízení, nedostatek nástupištních hran, poměrně malé zázemí pro cestující......
registrovaný uživatel M 
14.10.2010 (14:34)  
Nebyt uvozovek, tak jsem mekdonaldsky precetl jako makedonsky, coz jsem bral jako hodne netradicni a uz se chtel ptat, co tam maji:-)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
14.10.2010 (14:16)  
Pro Josef Petrák:

Jo. Hopfingerbräu. Tam jsem zapíjel překlopení roční prac. smlouvy na "na dobu neurčitou" :-) (A pamatuji, že pro hosty mají vlastní, útulné, bezplatné WC)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
14.10.2010 (13:56)  
Pro SzKT a Berlin Hauptbahnhofovo nádraží (nechť Stuttgart 21 promine):

Omlouvám se, moc to v Berlině neznám, poprvé jsem tu byl až v roce 1967 a žiju i pracuju tu teprve 3 roky :-).

1) Nákup jakékoliv jízdenky DB od ICE po Regio i s místenkou je na automatu (prodejním stojanu) otázka 1 - 2 minut. A umí i anglicky. A stojanů je habakuk. A můžeš si jakoukoliv jízdenku (odkudkoliv - kamkoliv) koupit i na Friedrichstrasse, Ostbahnhofu, ZOO - no prostě všude, kde DB staví.
2) Nákup jakékoliv (jednotné) jízdenky MHD - i třeba skupinová, týdení na prodejním stojanu BVB (zde "S-Bahn") je ještě snažší.
3) WC - dostatek; ovšem za úplatu a mít ty správné drobné
4) Napojení na infrastrukturu? Kde je problém? Nutno podtrhnout, že Stadtbahn byla, je a bude páteří Berlinské kapacitní dopravy už přes sto let. U55 se horečně dále staví - směr Alex a U5. (Dokud nebyl nový "Hlavák" nebylo U55 jí třeba). Dojezd na Alex S-Bahnem, nebo Regio je dle mé místní neznalosti časově kratší, než bude U-Bahnem (více stanic). Tramvaje a busy jsou zde doprava doplňková k páteři i okruhu na bázi Regio, S-Bahn, U-Bahn. Přímá linka na Tegel (TLX) je k dispozici. Nádraží je průjezdné a i spoje ICE/IC/EC staví / končí na uzlovách bodech v oblasti "okruhu" - např. Südkreuz, Gesundbrunnen, Charlottenburg, Spandau, Ostbahnhof.
5) Stravování - na stojáka, Imbis, s obsluhou, čínsky, thajsky, německy, italsky, turecky, "mekdonaldsky", pekař sladký, pekař se salámem, samoobsluha - jézusmaríja, vždyť je tam víc stravovadel, než na Václaváku! Kavárna, plážoviště s bary vůkol.


pro Karel Kovařík:

Ano, Brno řešit - průchozí vlaky /soupravy otáčet jinde/, uklidit a vyhnat bezďáky. Sorry, napojení na tramvaje (MHD) je lepší, než na Hlavním nádraží Františka Josefa Wilsona v Praze :-)
registrovaný uživatel SzKT  mail  
14.10.2010 (12:54)  
stoupa: No, já v Berlíně vidim 2 vady jinak dobré myšlenky. Tou první je napojení na návaznou dopravu: je pěkné, že tím "revitalizovali" území nikoho u bývalé Zdi, ale tím pádem odpovídající infrastruktura prostě není. V podstatě jediný rozumný způsob, jak se odtamtud dá dostat je Stadtbahn a jeho S-Bahn. Zcela chybí napojení na metro (šaškárnu v podobě U55 nepočítám)¨, na tramvaje a autobusů tam taky zrovna moc nejezdí. Mohlo být i hůř (uznávám, že Ostbahnhof byl na MHD napojený ještě hůř, zato Zoo o dost líp), ovšem za ty miliardy se mělo minimálně počkat do dokončení plnohodnotného prodloužení U5 z Alexplatzu. Takhle mi to silně připomíná to Brno (byť ve výrazně civilizovanější německé podobě).
Druhým aspektem jsou služby na nádraží. Je pěkné, že se tam obléknu od hlavy až k patě, ale Reisezentra jsou jen 2 a stát tam frontu třeba na celodenní jízdenku MHD je vždy velmi příjemné. I když možná teď bude možné si koupit jízdenky VBB i v metru, nevím- každopádně Berlín mám zafixovaný s 30-45 minutovým čekáním ve frontě na jízdenku. Dále záchody- na takhle kapacitní nádraží poněkud málo, takže když to na člověka přijde, je dost problém. A kvůli minimálním pobytům vlaků si nelze ani odskočit do ICE... Rovněž "stravovací koutek" je strašně malý- dlouhé fronty a příšerné návaly jsou tam celkem obvyklé (aspoň ve dne, uznávám, že ve 22:00 už je to klidnější). Prostě nedotažené provedení jinak dobré myšlenky a na to jsem jako Čech (kde je taková nedotaženost obvyklá v mnohem větším měřítku) dost alergický.
registrovaný uživatel Kakov 
14.10.2010 (12:28)  
stoupa:

možná Brno nepotřebuje nové nádraží, ale rozhodně současná situace je dlouhodobě neúnosná a musí se s tím něco udělat....

neříkám že to má být rovnou zcela nové nádraží, ale současný stav nemůže zůstat natrvalo
registrovaný uživatel M 
14.10.2010 (11:34)  
Nojono, betonova lobby a ani nejsou potreba silnice:-)

Kdyz zde padlo Brno, tak se slusi rict, ze Brno je partnerskym mestem Stuttgartu a na jednom z "bulvaru" (krasne ceske slovo:) muzete narazit na znak mesta Brna
registrovaný uživatel stoupa  mail  
14.10.2010 (10:51)  
SzKT:

Dovoluji si nesouhlasit s: jediné šlápnutí vedle je podle mě berlínský Hbf.

Berlinu vždy chybělo "ústřední", průjezdné nádraží. Dnes provedené řešení s téměř absolutní návazností na MHD i příměstskou dopravu všeho druhu, prostorné, bezbariérové, dobře značené, postačující prodejní místa (pokud zrovinka nesoptí sopka na Islandu), kapacitní parkoviště - garáže, stravovny, čisto a pořádek celý den (no jo, pozdě večer, ale tak nějak v mezích okamžitého výstřelku "méně přizpůsobivých"...)

Pokud jde o sunuté soupravy i v kategirii IC - právě kvůli velkému počtu "hlavových nádraží" byly a jsou DB a DR (NDR) průkopníky v této oblasti od 50. let. Sunulo se i párama (P8/ 38, 65).

Megalomanie, nóó. Hele, já su Paržák (Cajzl) původem z Brna a Hlavní město Markrabství Moravského je pro mne srdeční záležitost. Ale žiju a pracuju právě v Berlině. Co je přiměřené pro obec s 3,6 milionu obvyvatel a hlavní město státu s 82 milionu obyvatel, není třeba zcela transponovat do Prahy, natož do Brna. Brno nové nádraží nepotřebuje. (Páni radní, zastupitelé a stavební firmy možná ano)
registrovaný uživatel SzKT  mail  
14.10.2010 (10:26)  
Což o to, ten Stuttgart by po celkové realizaci přinesl cestujícím opravdu zlepšení a v německých podmínkách lze čekat, že projekt bude dokončen v komplexní formě (ani jednoho se v našich podmínkách nedočkáme, proto podobnost s železničním tunelem pod Prahou opravdu není), nicméně 7 mld eur je v současné škrtací době opravdu moc. Hlavně mi to přijde zbytečně necitlvé ke stávající (památkově chráněné) budově nádraží, obzvlášť, když průjezdný tunel už tam je- pro S-Bahny. Jestli ono by nebylo lepší rozšířit stávající tunel o 2 koleje, někde zaústit nový tunel z VRT a přestavbu zdejšího nádraží nechat být (kromě citlivé revitalizace- podstatně levnější, než předpokládá projekt). Většina vlaků by mohla i nadále jezdit do hlavové povrchové části stanice, to totiž není v Německu problém, když 90% všech vlaků dálkové i regionální dopravy tvoří jednotky/vratné soupravy.
Jinak ať si Němci staví co chtějí (na rozdíl do nás na to mají), ale nelíbí se mi nedobrý příklad pro ČR. Čecháček přijede do Německa, vidí megalomanské stavby a chce je doma taky. Ovšem už nevidí, že ve většině případů ty stavby slouží svému účelu a zlepšují dopravní situaci (jediné šlápnutí vedle je podle mě berlínský Hbf). Takže výsledkem jsou monumentální projekty typu brněnský odsun, NSII apod. Na rozdíl od toho Stuttgartu jsou oba projekty co se týče výsledků a zejména poměru cena/výkon hodně diskutabilní.
registrovaný uživatel konca 
14.10.2010 (10:25)  
uváděné zkrácení jízdní doby Stuttgart - Ulm z 52 na 28minut ale nebude dosaženo díky podzemnímu průjezdnému nádraží, ale zejména díky nové vysokorychlostní trati Wendlingen-Ulm. Celý projekt ve Stuttgartu bych přirovnal k odsunu brněnského hlavního nádraží. Miliardová investice pohřbená v jednom jediném prestižním projektu se sporným efektem.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko