Vídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.
Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.
„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.
Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.
O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.
Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.
Zdroj: Škoda Transportation

ale v ty diskusi uz bych byl asi o dost opatrnejsi, nebot nikdo z nas nevi, co vlastne o 109E vi Bombardier, a co o ni vime my...
ono je totiz docela dobre mozny, ze pred onim tendrem poskytl Bombardier nejakou technologickou cast do vznikajici 109E (co jinyho by asi jinak v tom tendru delal, zejo...). nasledne vznikl spor z jedne strany o platbu za licenci, z druhe strany o platbu penale za vypovezeni smlouvy. budiz.
Konstrukce: co kdyz se Bombardier doslechl, ze uvnitr te lokotky je neco, co patri jim, ale ze strany ST se na to nejak zapomnelo, a nebylo to oznameno Bombardieru v radnem jednani o postoupeni licence na technologii?
na veletrhu si muzu prohlidnout ledacos, ale urcite ne vsechno - a to se tyka vsech, vcetne lidi od Bombardieru.
Takze kdybych byl v pozici Bombardieru, a mel takovou informaci, ze je tam nejaky sme, zachoval bych se plus minus stejne: dostat tu masinu nekam, kde k ni budu mit pristup. a ten pristup urcite budu mit spis mimo CR, nez kdekoliv v CR...
vysledek? nebudu obhajovat ani jednu stranu, na to nema nikdo z nas dost informaci. a ty informace, ktery mam ja, nebo ktery ma redakce, a nejsou potvrzeny a nejde je soupnout verejne do tisku (a uz vubec je nejde ventilovat uvedenim zdroju), jsou pomerne zvlastni.
mozna ta akce v rakousku neni konec neceho. mozna je to jen zacatek neceho uplne jinyho... a konkurencni boj to asi nebude, na to bych si docela vsadil.
A som zvedavý na názory miestnych právnych expertov a vyhlasovačov vojny Rakúsku.
To je snad normální, že strana vůči níž se předb. opatření uplatňuje není vyrozumněna dopředu.
Pro zajímavost ještě jedna nová informace ze Škody: "...předběžné opatření je datováno již na duben, ale existovala dohoda mezi Bombardierem a rakouskou justicí, že Škoda Transportation nebude vyrozuměna. Pokud by tomu tak bylo, mohla probíhat bilaterální jednání a celý spor mohl být řešen na úrovni, kterou bychom očekávali."
Ale pokud ŠT tak tlačí termín na schválení v Rakousku, je tak složité poslat tam další mašinu a pokračovat? Rakouské zákony jsou pro mě španělská vesnice, proto se nechci pouštět do spekulací. Ale, vyšle-li Škoda do Rakouska další stroj, nemělo by se nic stát. Když už, tak garanci mají, dokonce v několikanásobné hodnotě. Ovšem pokud by mohlo dojít k případnému zabavení i další 109e, bylo by po právní stránce tak obtížné upravit stávající smlouvu mezi ČD a ŠT ve smyslu, mašina je vaše(ČD), ale mi jí budeme nadále schvalovat, ovšem pod vaší hlavičkou. Nevim, zda-li by to bylo košer a nenapadnutelné, ale pokud ano, vyřešilo by se tím nebezpečí zabavení stroje.
Předpokládám, že zadržení lokomotivy bylo nikoli kvůli finanční pohledávce, ale kvůli zajištění důkazu, že je tam opravdu použito duševní vlastnictví konkurence. Výsledkem nebude zabavení lokomotivy, ale pokuta.
Zabaveni jedne lokomotivy patrici vlastnicky znacne pofiderni firme (nelze prokazat, ze je "ceska") je vec mezi dvema firmama. Cesky stat s tim absolutne vubec nesouvisi.
Vážně je to věc mezi dvěma firmama (B x ŠT)? Kdyby ano, tak nám ji (380) nebudou zabavovat Rakouské soudy.
Celkem by mě zajímalo, jak je možné, že Rakouské soudy jen tak vyslyší žádost Kanadsko-Německého výrobce, aniž by vynesly řádný rozsudek?
5. března 2006 byl osobní motorový vlak č. 6002 spojující Kišineu a Kejnar' zastaven na stanici Bender, cestující z něho byli vysazeni, motorová jednotka patřící Železným drahám Moldavska s.p. byla bez vysvětlení důvodu zadržena a nyní se nachází v hale lokomotivního depa Bender.
ad M: s Maďarskem nesousedíme, sousedíme pouze s UA, RO a PMR.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











