..: Rakouské úřady zabavily na žádost konkurence stroj 109E :..

380.004/Škoda 109E při testech v Hohenau, foto: Škoda TransportationVídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.

Podvozek 109E, foto: Hrady Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.

„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.

Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.

Trojice lokomotiv řady 380 na ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.

Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.

Zdroj: Škoda Transportation


Dominik Jaroš | 19.5.2011 (15:48)
Related newsopen/close

More on Legislativa Vozidla

More from Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14 ... 21      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
20.05.2011 (14:15)  
kanas - no vidis, ted to jeste naucit zacinajici rakouske soudce, kteri maji mensi pravni povedomi, nez mistni lidovi odbornici:-))
Registered user M 
20.05.2011 (14:12)  
Hangarul? Tak to asi zabavili Madari:-)
Registered user Kakov 
20.05.2011 (14:08)  
R. F. C. F.: bylo by prosím možné ten citát přeložit do CZ?? děkuji
20.05.2011 (13:35)  
Jen tak pro odlehčení bych rád uvedl, že "nihil novi sub sole". Například u nás v "Republica Moldova" se onehdá stalo, že nám sousední státeček sebral celou motorovou jednotku (asi Ganz, ale to nevím přesně). Ocituji z tehdejšího vyjádření našich CFM: "La 5 martie 2006 trenul-diesel de pasageri nr.6002 Chişinău-Căinari a fost stopat la staţia Bender, călătorii au fost daţi jos, iar trenul-diesel - proprietatea ÎS "Calea Ferată din Moldova" - a fost reţinut fără explicaţii şi actualmente se află în hangarul depoului de locomotive Bender." citace převzata z http://www.railway.md/ro/events/index.htm
Registered user kaňas 
20.05.2011 (12:13)  
to Karel Kovářík: není to myšleno tak, že se tu nesmí diskutovat, ale já nemám rád, když někdo dělá závěry o něčem čemu nerozumí, já zase nerozumím technice a proto nedělám závěry o tom zda Škoda lokomotivu okopírovala a podobně. Je tu mnoho matoucích komentářů, které mohou uvést diskutující v představu, že když si někdo něco usmyslí, tak vám něco zabaví kdy a jak chce a že je to konkurenční boj jak píše ŠT.
Možná, že to vyznělo tvrdě, ale vypadá to jako by prostě soudy, či úřady byli nějací svévolní lumpové.

Zde jde o to, že ji nezabavili, ale zajistili aby měl B garanci, že ŠT zaplatí.

Mimochodem zajímaly by mne okolnosti zrušení původního tendru na lokomotivy ze strany ČD.
Registered user Kakov 
20.05.2011 (11:59)  
kaňas: souhlasím sice s Vaší výzvou, ale třeba tohle: Viz třeba Tomáš Krs - nejde o zabavení lokomotivy rakouskými úřady, ale o výkon předběžného opatření, které vydal soud na žádost žalobce. je trochu přehnané, lidskou/lidovou řečí řečenou, může ŠT mašinu užívat?? takže ji zabavili..... zase tu není neprávníkům vstup zakázán, a nikdo nyvydává (alespoň jsem si toho nevšiml) svůj názor za dokonalou odborně právní analýzu,

mě se to zabavení taky nelíbí
Registered user kaňas 
20.05.2011 (11:41)  
Žádám diskutující, aby zde nevkládali své právní teze pokud nemají alepoň základní právní vzdělání. To co zde někteří píší jsou tak nehorázné nesmysly a matou tím ostatní. Viz třeba Tomáš Krs - nejde o zabavení lokomotivy rakouskými úřady, ale o výkon předběžného opatření, které vydal soud na žádost žalobce.
Flexaretista - přesně tak, to je běžná praxw všude v Evropě.
Registered user M 
20.05.2011 (9:40)  
Asi tak... Kdyby znamym majitelem Skody byl Kalousek s Vondrou, tak jsem zvedav, jestli by tech slz teklo taky tolik.
Kdyz je to ta "nase" firma...
20.05.2011 (9:35)  
stejným způsobem lze postupovat i u českých soudů, pakliže je významná pravděpodobnost, že povinný nebude ochotný svou povinnost splnit.

A popravdě řečeno, u šíbrů z ŠT bych si na Mirka Dušína fakt nevsadil. U žalované firmy s většinově anonymními vlastníky a velmi nejasnými obchodními praktikami a vazbami je současný stav věcí pro žalující stranu asi to nejlepší řešení, jak chránit své zájmy - jakmile totiž mašiny budou schválené, budou se sypat jedna za druhou přímo do vlastnictví dopravců a podobný krok už by nebyl možný. A při úrovni soudů v ČR by se jim u nás každý vysmál, jakkoliv by byli v právu.
20.05.2011 (9:11)  
Zabavení lokomotivy rakouskými úřady je vskutku velice nestandardní postup a našince to zcela jistě dovede vyvést z míry. Zcela jednoznačně se jedná o spor mezi dvěmi firmami, nicméně zdá se vám tenhle postup "normální"?? Mne tedy ne. V praxi to znamená, že pokud budu mít spor s rakouským občanem, mám se obávat jet třeba do Vídně na Vánoční nákupy, aby mne nezabavili auto i s rodinou????, protože si protistrana bude myslet, že nebudu mít v případě prohry sporu na úhradu nároků protistrany?? kde je nějaká presumpce neviny?? Proč si frajeři nepřijeli "označkovat" 180ku na hlavní v Praze???...páč by je všichni hnali svinským krokem zpátky ro rakous!! Zákeřně si počkat až mašina vjede na území (A) a zabavit..to je hnus pánové!!
tot můj laický názor.
  1 ... 10 11 12 13 14 ... 21      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko