Vídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.
Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.
„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.
Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.
O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.
Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.
Zdroj: Škoda Transportation

Jak se do lesa volá, tak se z něj ozývá.
Celé je to podivné - jako kdyby Bombardier nebo jím najatí právníci nevěděli, že i v Česku lze nařídit exekuci pohledávky odpisem z účtu.
Tohle by měl vědět i začínající soudce v Rakousku, který by měl Bombardier vyrazit zavřenými dveřmi, když tam přišli s takovým požadavkem a ještě ho nechat poškozené dveře zaplatit.
Nam ale nezabavili nic a muzes uplne v klidu usnout...
Citace: mediální zástupce plzeňského podniku Roman Binder, pro iHNed.cz. Alespoň z toho mi vyplývá, že se jedná o ochranu průmyslových práv a duševního vlastnictví. Nebo ani zástupce Škodovky neví, o co tam vlastně jde.
Na spekulaci nic špatného není, dokud ji neuvádíme jak prokázaný fakt.
A až bude info od Bombardieru, jistě jej redakce ráda zveřejní, to je jasné...
Jinak co do okukování loko - 380 už byla na několika veletrzích, návštěvníci si ji mohli zvenku osahat i nafotit, tuším do jisté míry i řídící stanoviště, takže pokud ji někdo nezačne rozebírat na šroubky tak moc nechápu co nového by na ní okopíroval? Taktéž Škoda je v průměru pozadu za Siemens/Bombardier o nějakej ten roček, takže těch "špeků" k okopírování tam fakt nemůže bejt moc...
Nevěřím že jde o cokoliv jako špionáž, ale pouze o obstrukci, která bude Škodu stát minimálně pár dní až týdnů z rozvrhu zkoušek.
Ale zase je tu celkem reálná šance že přitáhne pozornost tisku :)
Fučida: Pane Micuo, ty rakouské soudy pravděpodobně proto, že mohly být v příslušných smlouvách s Bombardierem stanovené jako příslušné k řešení sporů. To je v těchto typech smluv obvyklé. Buď to mají do Vídně obě strany víceméně stejně daleko, nebo proto, že ve Vídni sídlí významný arbitrážní soud, jehož soudci (či jmenovaní arbitři) jsou školení ve vedení sporů v angličtině.
Luxian: Mohu Vaše slova potvrdit. Na příkladu svých známých bych mohl ukázat, jak rakouská policie a rakouské soudy ochotně postupují co nejpomaleji a vytvářejí obstrukce, jen aby si český človek opravdu "užil". Mí známí takto přišli v Rak. o sůvj majetek, když je jejich rak. konkurent (lživě) obvinil z porušování rak. předpisů (ty oni splnili a plnili, protože jinak by ten majetek ani nezískali, ani nemohli provozovat!), tímto sporem je připravil o zákazníky a v (nezákonně) vyhlášeném konkurzu jejich majetek zísakl. POlicie i soudy postupovaly úmyslně tak pomalu, že tomu nezabránily. Řešilo to i naše min. zahraničí, ale nic nevyřešilo. Potřebujeme tam prodávat elektřinu za miliardy, a tak si jižní sousedy nikdo nebude popouzet kvůli majetku za miliony...
Jinak postup Bombardieru mi přijde hodně nestandardni. A pokud oni chtějí prachy po Škodě, stejně jako Škoda chce nějaké kačky po nich za nevyužití licence, co brání zastavení jejich mašiny, pokud je v Cerhenicích jak kdosi psal dole?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











