..: Rakouské úřady zabavily na žádost konkurence stroj 109E :..

380.004/Škoda 109E při testech v Hohenau, foto: Škoda TransportationVídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.

Podvozek 109E, foto: Hrady Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.

„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.

Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.

Trojice lokomotiv řady 380 na ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.

Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.

Zdroj: Škoda Transportation


Dominik Jaroš | 19.5.2011 (15:48)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Vozidla

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 12 13 14 15 16 ... 21      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
19.05.2011 (22:42)  
SYN - jenze presne tohle odlisuje seriozni medium a autora od bulvaru. Pokud vyjadreni protistrany nemam, tak bud nepisu vubec nic (protoze to muze byt vsechno ucelova lez podana jednou stranou a autor nema sanci poznat, kde je pravda) - nebo - pripojim nejakou zminku typu "protistrana se odmitla vyjadrit"
19.05.2011 (22:41)  
Nemá náhodou Bombardier něco na ŽZO. Že by ŠKODA požádala příslušný okresní soud o zabavení vozidel do doby než bude vrácena lokomotiva v Rakousku ...
Jak se do lesa volá, tak se z něj ozývá.

Celé je to podivné - jako kdyby Bombardier nebo jím najatí právníci nevěděli, že i v Česku lze nařídit exekuci pohledávky odpisem z účtu.
Tohle by měl vědět i začínající soudce v Rakousku, který by měl Bombardier vyrazit zavřenými dveřmi, když tam přišli s takovým požadavkem a ještě ho nechat poškozené dveře zaplatit.
registrovaný uživatel M 
19.05.2011 (22:38)  
gurus - jezkovyvoci... "Oni" tu lokomotivu nezabavili ani mne, ani tobe, ani ceskymu statu, ani nam. "Oni" to zabavili firme, jejichz vlastnici jsou zcela nejasni.
Nam ale nezabavili nic a muzes uplne v klidu usnout...
19.05.2011 (22:23)  
Potřebujeme tam prodávat elektřinu? Já mam takovej nejasnej dojem, že rakušáci spíš potřebujou hodně elektřiny nakupovat ;-)
19.05.2011 (22:10)  
Zástupce škodovky uvedl: "Bla, bla... Ta (= firma Bombardier) ačkoli srovnatelnou lokomotivu nedodává, napadá Škodovku z neoprávněného užití know-how. Proto přišla s velmi nekonvenčním řešením."

Citace: mediální zástupce plzeňského podniku Roman Binder, pro iHNed.cz. Alespoň z toho mi vyplývá, že se jedná o ochranu průmyslových práv a duševního vlastnictví. Nebo ani zástupce Škodovky neví, o co tam vlastně jde.
registrovaný uživatel SYN 
19.05.2011 (22:06)  
Souhlas s Matouš Vinš - kdo má lepší info než je tu uvedené, ať ho prosím napíše, ideálně i se zdrojem (ale kdyžtak třeba i bez něj). Kdo lepší info nemá, ať laskavě nepíše že "takhle to určitě není".
Na spekulaci nic špatného není, dokud ji neuvádíme jak prokázaný fakt.
A až bude info od Bombardieru, jistě jej redakce ráda zveřejní, to je jasné...

Jinak co do okukování loko - 380 už byla na několika veletrzích, návštěvníci si ji mohli zvenku osahat i nafotit, tuším do jisté míry i řídící stanoviště, takže pokud ji někdo nezačne rozebírat na šroubky tak moc nechápu co nového by na ní okopíroval? Taktéž Škoda je v průměru pozadu za Siemens/Bombardier o nějakej ten roček, takže těch "špeků" k okopírování tam fakt nemůže bejt moc...
Nevěřím že jde o cokoliv jako špionáž, ale pouze o obstrukci, která bude Škodu stát minimálně pár dní až týdnů z rozvrhu zkoušek.
Ale zase je tu celkem reálná šance že přitáhne pozornost tisku :)
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
19.05.2011 (22:00)  
K příspěvkům na t.č. 2. str. diskuse.
Fučida: Pane Micuo, ty rakouské soudy pravděpodobně proto, že mohly být v příslušných smlouvách s Bombardierem stanovené jako příslušné k řešení sporů. To je v těchto typech smluv obvyklé. Buď to mají do Vídně obě strany víceméně stejně daleko, nebo proto, že ve Vídni sídlí významný arbitrážní soud, jehož soudci (či jmenovaní arbitři) jsou školení ve vedení sporů v angličtině.
Luxian: Mohu Vaše slova potvrdit. Na příkladu svých známých bych mohl ukázat, jak rakouská policie a rakouské soudy ochotně postupují co nejpomaleji a vytvářejí obstrukce, jen aby si český človek opravdu "užil". Mí známí takto přišli v Rak. o sůvj majetek, když je jejich rak. konkurent (lživě) obvinil z porušování rak. předpisů (ty oni splnili a plnili, protože jinak by ten majetek ani nezískali, ani nemohli provozovat!), tímto sporem je připravil o zákazníky a v (nezákonně) vyhlášeném konkurzu jejich majetek zísakl. POlicie i soudy postupovaly úmyslně tak pomalu, že tomu nezabránily. Řešilo to i naše min. zahraničí, ale nic nevyřešilo. Potřebujeme tam prodávat elektřinu za miliardy, a tak si jižní sousedy nikdo nebude popouzet kvůli majetku za miliony...
registrovaný uživatel grimas 
19.05.2011 (21:45)  
takze oni nam zabavi lokomotivu ktera stoji pres 100 milionu,kvuli nejakym 4500 euro? Tak to se na me nezlobte,ale tohle asi prehnali.
registrovaný uživatel MIRO  mail  
19.05.2011 (21:45)  
Já myslím, že Škoda má tuto tiskovou zprávu před-připravenou již od roku 2007. Soudím to podle toho, že se v ní píše že byla lokomotiva vyvíjena 4 roky, tedy 2003 - 2007. Co se dělo po tomto roce, tedy dodnes, v té zprávě není uvedeno. Předpokládám, že se vývoj ukončí předáním trvale schválené lokomotivy zákazníkovi.
19.05.2011 (21:42)  
OPravte mne, jestli se pletu, ale dole v diskuzi se několikrát píše, že Bombardier nemá potřebu opisovat na třísystémové 380, když jejich Traxx je dokonce na 4 systémy. Vyjímečnost 380 jsem chápal v tom, že je schopná plnit požadavky TSI, ne v třísystémovosti. Kde je víc pravdy?
Jinak postup Bombardieru mi přijde hodně nestandardni. A pokud oni chtějí prachy po Škodě, stejně jako Škoda chce nějaké kačky po nich za nevyužití licence, co brání zastavení jejich mašiny, pokud je v Cerhenicích jak kdosi psal dole?
  1 ... 12 13 14 15 16 ... 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko