..: Rakouské úřady zabavily na žádost konkurence stroj 109E :..

380.004/Škoda 109E při testech v Hohenau, foto: Škoda TransportationVídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.

Podvozek 109E, foto: Hrady Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.

„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.

Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.

Trojice lokomotiv řady 380 na ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.

Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.

Zdroj: Škoda Transportation


Dominik Jaroš | 19.5.2011 (15:48)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Vozidla

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 13 14 15 16 17 ... 21      Zpráv na stránku:   
19.05.2011 (21:34)  
Pro rejpaly: Odkud, když ne z TZ, by média měla informace brát? Vymýšlet si je? Nabourat se do databáze soudních spisů?
Vyšla jediná tiskovka, tudíž se podle ní píše. Přecijen by bylo trochu divné čekat třeba týden, než Bombardier něco vyplodí.
registrovaný uživatel MIRO  mail  
19.05.2011 (21:27)  
to Pavel Záleský: děkuji za vysvětlení a jsem rád že tu nacházím názorově zpřízněné duše:-)
registrovaný uživatel Jan Sůra  mail  
19.05.2011 (21:25)  
Pokud tu kritizujete česká média, že jen papouškují zprávu ŠT s titulkem jak z Rudého Práva, je to trošku i vina Bombardieru. Mluvčí lokomotivní divize Bombardieru za odpoledne nereagovala na mobil, sms ani e-mail, v Česku nikdo mluvit nesmí.
Jinak mám pocit, že tu někteří špatně pochopili, proč byla lokomotiva zabavena. Není v tom žádná podezření z kopírování. Je to kvůli sporu o 450 tisíc euro, o které žaluje Bombardier Škodu za to, že ukončili předčasně smlouvu o spolupráci a pak čistě náhodou ČD vypsaly soutěž na lokomotivy znova a pěkně na Silvestra s měsíčním termínem podáním nabídek. Také čistá hra od soudruhů vlastenců z Appianu.
19.05.2011 (21:17)  
Pozor nejnovější zprávy! Rakouská strana právě potvrdila, že lokomotiva, která byla zadržována kvůli sporu s firmou Bombardier zmizela! Podle oficiálních informací k lokomotivě přijel malý neznámý železniční stroj s lebkou a zkříženými hnáty po stranách, z něj vyskákalo na dvacet mužů plně ozbrojených kuchyňskými noži a fotoaparáty a lokomotivu zapřáhli a pomalu ji odtáhli z areálu. Podle českých turistů pohybujících se náhodou kolem, je tento malý ale statný pirátský stroj označován jako šukafon a jezdí na lokálních tratích v ČR.
19.05.2011 (21:14)  
Miro, Siemens se sem dostal, protože o pár příspěvků níže nějaké trdlo napsalo, že řadu 380 teď bude v Rakousku Siemens a Bombardier obkreslovat...

A protože lokomitivy Siemens znám poměrně dobře, kdežto u Bombardieru si tolik jistý nejsem, uvedl jsem Vectron jako příklad toho, že opisovat opravdu není co.
registrovaný uživatel MIRO  mail  
19.05.2011 (21:09)  
to Salubius: to je relativní, třeba já mám názor opačný. Krom toho stejně nechápu, proč se sem tahá Taurus a Vectron, když to má s Bombardierem společného asi tak nic...
registrovaný uživatel M 
19.05.2011 (21:07)  
stralis - pekny citat:-))

chio - bohuzel je to v kratke dobe hodne tendencni a mirne bulvarni (predchozi mel bulvarni pozadi, tzn. sel po nezaci, aniz by problem uchopil adevatne ze vsech stran) od stejneho autora.
Osobne mi to ale prijde takove pomerne "zvlastni". Kazdopadne pocitam, ze kdyby pak mela nejak resit EU, tak rekne, ze do toho vlastne vstupovat nemuze, ale byt to opacne, tak uz jednaji Andela a Mikulas...
19.05.2011 (21:06)  
No, ono posuzování vzhledu je otázka hodně subjektivní. Technologická úroveň je ale dost jasná. A u lokomotivy dost důležitá... A co se týče vzhledu, tak já osobně preferuji "starý" dobrý Taurus před 380.
19.05.2011 (21:02)  
Ten Vectron je na pohled pěknej humus. Zlatý vzhled 109E.
19.05.2011 (20:55)  
Sebrali jste nám lokomotivu,tak tady máte přes držku.

Asi to úplně košer nebude,podle Novy se k ničemu vyjadřovat nebudou,kdyby vydali tiskovou zprávu,možná by vše osvětlili.
  1 ... 13 14 15 16 17 ... 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko