..: Rakouské úřady zabavily na žádost konkurence stroj 109E :..

380.004/Škoda 109E při testech v Hohenau, foto: Škoda TransportationVídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.

Podvozek 109E, foto: Hrady Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.

„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.

Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.

Trojice lokomotiv řady 380 na ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.

Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.

Zdroj: Škoda Transportation


Dominik Jaroš | 19.5.2011 (15:48)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Vozidla

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 14 15 16 17 18 ... 21      Zpráv na stránku:   
19.05.2011 (20:54)  
Gurusi, ten náš "skvělej" stoj nám asi nezávidějí... Jukni se třeba na poslední generaci elektrických lokomotiv od Siemensu (Vectron). Jsou to čtyřsystémovky, navíc plně modulární. Koupíte si jen, co zrovna potřebujeme (napájení i zabezpečovačku) a když potřebujete pozdějí více, šupnou Vám tam jednoduše další modul... Co přesně by měli "špehovat" na řadě 380?
registrovaný uživatel jeffer 
19.05.2011 (20:43)  
A čo tej Škodovke vlastne bráni poslať si do Viedne vlastnú ostrahu na zabezpečenie jej duševného vlastníctva (alebo si tam nejakú najať)? Zabezpečenie proti prístupu tretej osoby, nie "zabezpečenie" ako že by ju hnedočeši po kusoch odniesli do prého kovošrotu za hranicami.
19.05.2011 (20:43)  
Ad Hovorka) Nejde o zástavu. Jedná se o zabavení produktu u nejž je žalováno porušení cizího průmyslového práva... Vietnamské "Adidasky" se čtyřmi pruhy se také zabavují po celých kontejnerech... Takže Škodovka klidně může poslat další lokomotivu. Ale ta obratem poputuje za "sestřičkou".
19.05.2011 (20:39)  
Zabavení produktu do rozhodnutí soudu je v takovémto případě naprosto normální postup. Stejným způsobem zabavují naši celníci "pajcované" tenisky. Takže bych trochu tlumil na národní vášně.

Budeme si muset počkat na verdikt expertů. Vyjádření Škodovky jsou sice krásná, ale je to jen stanovisko jedné strany. Patrně opsané z plzeňské tiskové zprávy - protože stejné formulace jsou v českých médiích všude. Na vyjádření Bombardieru jsem nikde nenarazil.

Já osobně jsem vnímal průběh tendru u ČD, který vzniku 380 předcházel, jako velmi nestandardní. Takže ani teď bych za Škodovku ruku do ohně nestrkal.

Ad PetrVolf: Můžete mi vysvětlit, proč by někdo ze Siemensu nebo Bombardieru kopíroval třísystémovou lokomotivu? V tomto případě spíše Škoda objevovala "Ameriku".
registrovaný uživatel chio 
19.05.2011 (20:38)  
Martin Grill: na rozdiel od väčšiny diskutujúcich som si prečítal aj zdrojovú tlačovú správu - http://www.vlaky.net/upload/images/kratke//TZ_Konkurence_se_nestiti_niceho.pdf . Bohužiaľ to vyzerá, že sa z toho spravil medzištátny problém - zlé Rakúsko zas poškodzuje Čechov. A vidím (tu aj na K-Reporte), že to zaberá.
Neviem, či sú u Bombardiera tak blbí, aby robili priemyselnú špionáž tak okatým spôsobom (ako sa to Škoda snaží naznačiť). O to viac ma prekvapuje, že seriózny magazín, akým je ŽelPage, vydá článok, ktorý je v podstate iba prepisom tejto správy.
registrovaný uživatel kaňas 
19.05.2011 (20:30)  
to SYN: "Nejsem právník" - to teda nejsi když tu kecáš takové nesmysly.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
19.05.2011 (20:29)  
chio: A ty máš nějaké jiné, lepší, důvěryhodnější informace?
registrovaný uživatel kaňas 
19.05.2011 (20:28)  
to PetrVolf: těžko. Lokomotiva bude zapečetěná.
registrovaný uživatel kaňas 
19.05.2011 (20:27)  
chio: souhlas. Je důležitá právní stránka věci, ne to že Kanadsko-Německá společnost ubližuje České.
registrovaný uživatel kaňas 
19.05.2011 (20:26)  
to Fučida: u rakouského soudu není podána žaloba, ale pouze vykonal předběžné opatření, zřejmě na dožádání od soudu, kde se spor Škoda-Bombardier projednává. Řekl bych totiž, že se bude jednat o případ, který je u nás pod §76 odst. 1 písm. d) nebo e) Občanského soudního řádu. Tzn. že předběžným opatřením může být účastníku uloženo (tedy Škodě), aby s věcí - lokomotivou nenakládala, nebo aby ji dala do úschovy soudu, a jak jsem výše napsal, bylo to zřejmě na dožádání od soudu, kde se spor Škoda-Bombardier projednává.
to Petr Stříteský: předběžné opatření slouží právě k tomu, aby bylo něco PŘEDBĚŽNĚ vykonáno právě než bude vydán rozsudek.
  1 ... 14 15 16 17 18 ... 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko