..: Rakouské úřady zabavily na žádost konkurence stroj 109E :..

380.004/Škoda 109E při testech v Hohenau, foto: Škoda TransportationVídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.

Podvozek 109E, foto: Hrady Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.

„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.

Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.

Trojice lokomotiv řady 380 na ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.

Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.

Zdroj: Škoda Transportation


Dominik Jaroš | 19.5.2011 (15:48)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Vozidla

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 15 16 17 18 19 ... 21      Zpráv na stránku:   
19.05.2011 (20:17)  
Teď mě napadá - co brání vyslat Škodovce do Rakouska další stroj. Další zabavení je dle mého názoru nemožné, zvláště, když i první zástava má mnohonásobnou hodnotu žalované částky. Testy by byly jen s drobným zpožděním a vykonané jiným strojem.
registrovaný uživatel chio 
19.05.2011 (20:10)  
Tak takto tendenčný článok som tu nečítal už riadne dávno. Ono to vlastne ani nie je článok, ale iba prepísaná tlačová správa. V podstate nikto nevie, ako to bolo - iba to, ako si to vysvetľuje Škoda. Za to by autora hnali aj z Wikipédie. Ale na rozdúchanie nacionalistických vášní to stačí, ako vidím.
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
19.05.2011 (20:08)  
Tak to je kvalitní hovadství...se těm bombarďákom musím aj smát :D Jenom aby z toho vyšla vítězně škodárna, to by bylo nejlepší a bombardík by měl zadělané na hezký průser.
19.05.2011 (20:03)  
je to nehorázný. Doufám že bude lokomotiva brzy zpět. Jak si tohle vůbec můžou dovolit ? nenechal bych to bez odplaty.
19.05.2011 (20:00)  
Těžko zatím stroprocentně říct, na čí straně je právo, ale osobně doufám, že nám lokomotiva bude co nejdříve vrácena zpět. Protiví se mi tenhle způsob jednání, kdy soud ještě nevynesl rozsudek, ale jedná, jako by se tak již stalo. Pokud si chce Bombardier se Škodovkou vyřizovat nějaké účty, ať si je vyřizuje, aniž by tím zasahoval do vývoje lokomotiv a ovlivňoval zabavením naší lokomotivy lidi, kteří s kauzou nemají nic společného.
19.05.2011 (19:54)  
Nejlepší je že chudák 380 stojí někde v náký soukromý firmě může si tam přikráčet někdo ze siemensu nebo bombardieru a hop, za roku je nová mašina, ovšem né od škodovky.... Ale fakt nechápu co má za význam ji odstavit v Rakouskuk, když nemlže jezdit tak at ji daj do nákladu a jede do Čech tam at si stojí ale ne někde ve Vídni v soukromé firmě....
19.05.2011 (19:51)  
Ale ale, kdopak si nám to léčí komplexy? Kdopak se bojí Čechů? Že by ti stašpytlíci z Bombardieru? Ano, je to tak. Jsem nevěříl, že se najednou budou třást strachy, když někdo z ex-komunistických zemích vyrobí lepší lokomotivu než oni.
registrovaný uživatel JK ml. 
19.05.2011 (19:13)  
Ne fakt ta technologie tohoto divadýlka by mě zajímala??? Když si představím svého tatíka třeba ve funkci mašinfíry tohoto stroje (60 let 120kg 190cm), jak mu pár kravaťáků vysvětluje někde uprostřed seřaďovacího nádraží, že mu lokomotivu zabavujou, a že je musí pustit na stanoviště, aby to tam mohli zdokumentovat zapečetit, celkem u toho umírám smíchy... :-):-):-)
Ale vážně problém asi nebyl, že by se na mašinu něko dobýval, ale prostě že přítomným bylo vysvětleno, že červená na návěstidle je bude a zůstane a to v obou směrech a aby byli tak laskaví, stroj zajistili, odstavili a opustili, pročež místní polizei si zapečetila zámky na dveřích loko...........
19.05.2011 (18:55)  
Já se teda v právnickým řemeslu moc nevzynám, ale jaký smysl mělo podat žalobu proti škodovce u rakouskýho soudu?

Předpokládám, že kdyby byl vlastníkem mašiny už dopravce, tak se nic nestane. Ale nevím, být na mašině já, tak exekutora pošlu do ... no víte kam.
registrovaný uživatel PETR96 
19.05.2011 (18:53)  
radekedar:souhlasím,jen taurusy bych zatím nechal a zabavil traxxe co stojí v cehenicích
  1 ... 15 16 17 18 19 ... 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko