..: Rakouské úřady zabavily na žádost konkurence stroj 109E :..

380.004/Škoda 109E při testech v Hohenau, foto: Škoda TransportationVídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.

Podvozek 109E, foto: Hrady Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.

„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.

Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.

Trojice lokomotiv řady 380 na ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.

Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.

Zdroj: Škoda Transportation


Dominik Jaroš | 19.5.2011 (15:48)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Legislativa Vozidla

Weitere aus Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 17 18 19 20 21      Zpráv na stránku:   
19.05.2011 (16:49)  
Mustafo, ale článek obsahuje jen prohlášení škodovky. Doufám, že se dočkáme i vyjádření druhé strany. Teprve pak bude místo na objektivní názor...
19.05.2011 (16:45)  
Neonyme, BT má přece čtyřsystémové Traxxy a slyšel jsem, že právě tahle technologie měla být předmětem konzorciální spolupráce ve společném tendru a její neoprávněné užití Bombardier napadá. Pánové tehdy možná jen zapomněli, že svět nekončí v Břeclavi...
19.05.2011 (16:42)  
pingu93. Mno... ...mam takove zle tuseni...

Kazdopadne je videt ze Skodovka neni zadne orezavatko. A jestli se ukaze, ze to bylo protipravni, bude to i velmi slusna reklama myslim...
19.05.2011 (16:41)  
Zippich. Když si přečteš článek, tak zjistíš, že se soudí kvůli sporu o peníze ze zrušený smlouvy. Ne kvůli patentum atd..
Registrierter Benutzer Jan Poliak  mail  
19.05.2011 (16:41)  
Bombardier ma uz dlho rokov v prevadzke 4 Systemove TRAXX MS (BR 186) Lokomotivy.
Takze trosku objektivnej diskusie by nezaskodilo. :)
Registrierter Benutzer Neonym  mail  
19.05.2011 (16:36)  
No a neměl by se Bombardier o zrušení soutěže soudit spíše s ČD? Navíc pochybuju, že zrušení soutěže je protiprávní věc. Jestli škodovka opsala u Bombardieru části jejich dokumentací, tak mě to od ní bude mrzet, ale pokud to tak je, tak proč 109 jezdí a od Bombardieru nejezdí nic?
19.05.2011 (16:35)  
quido.speedy: Neříkej hop, dokud nepřeskočíš. Siemens nechá 109e zabavit v Německu. ;) :D
19.05.2011 (16:32)  
A českou kotlinou opět bouří spravedlivé emoce rozhořčeného lidu proti vídeňské zvůli. A není to náhodou tak, že ušlechtilá škodovka používá technologii, na kterou bombardier dodal dokumentaci před záhadným českým zrušením a znovuvypsáním tendru? Než vyhlásíme válku Rakousku, tak bych raději ještě počkal na informace z druhé strany...
19.05.2011 (16:31)  
Mno kazdopadne je videt jak se v tom "bezchybnem" zahranici hraje fer. Jak Mirek Dusin tamnim vyrobcum spolehlivych a overench stroju nesaha ani po kolena... :)
Osobne jsem cekal nejaky podraz spis od Siemense, mozna jsem hochum kapku krivdil. A nebo se jeste dockame.
Jinak jasny klacek pod nohy, o tom neni pochyb ;)
19.05.2011 (16:28)  
To je docela hustý, podle mne naprosto abnormální drzost!
Doufám, že dají Škodovce za pravdu. Ikdyž Škodovku nemám příliš v lásce, jejich poslední dva výrobky (15T a 380) jsou úžasné.
  1 ... 17 18 19 20 21      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko