..: Rakouské úřady zabavily na žádost konkurence stroj 109E :..

380.004/Škoda 109E při testech v Hohenau, foto: Škoda TransportationVídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.

Podvozek 109E, foto: Hrady Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.

„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.

Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.

Trojice lokomotiv řady 380 na ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.

Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.

Zdroj: Škoda Transportation


Dominik Jaroš | 19.5.2011 (15:48)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Legislativa Vozidla

Weitere aus Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 17 18 19 20 21      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer SYN 
19.05.2011 (16:24)  
matko2214: Klid člověče, právníci světem vládnout, když sepíše chytře návrh soudu, soud má problém najít narychlo něco čemu by nevyhověl.

Řešením by asi mělo být složení finanční jistiny místo lokomotivy, to by mělo být ze všech možností nejjednodušší. Sice taky nepotěší mít pár milionů vázaných ale pořád lepší. Nejsem právník ale to by asi mělo jít vyřídit dost rychle (řádu několik dnů).

K zabavené jistině teoreticky naprosto nikdo nemůže mít přístup, prakticky ovšem je otázka kdyby někdo někoho uplatil jestli by to šlo dokázat (že k ní někoho neoprávněného pustili)... pokud ano, můžou žalovat klidně rakouský soud o utrpěnou škodu prozrazeným tajemstvím.

Osobně si ale až tak moc nemyslím že jim to chtějí opajcovat, prostě jen objevili hezkej způsob jak jim hodit pěknej klacek pod nohy...

Nuž tedy dobře, Bombardiery pro příště nekupovat, rozuměli ČD? :):):)
Registrierter Benutzer TTtrain  mail  
19.05.2011 (16:21)  
Na první pohled zaráží, že se to stalo zrovna v Rakousku, že? Některé věci z historie se zřejmě holt neodpouští. Příště doporučuji od Rakouska nebrat Pandury, mýtné brány a zkrátka nic dalšího.
Registrierter Benutzer Luxian  mail  
19.05.2011 (16:19)  
to matko2214: Nevím, jestli si to mohli dovolit, každopádně antipatie některých rakušáků k česku je tak velká, že jim stačí málo, aby toho náležitě využili.
19.05.2011 (16:12)  
svinské "odkúrenie" konkurencie !siemens a bombardier sa obáva konkurencie
19.05.2011 (16:09)  
Pche navrhuju udělat s rakušákama koňský handl a vyměnit lokomotivu za dostatečný počet 810 a Btax
Registrierter Benutzer opzel 
19.05.2011 (16:07)  
Jen pro info, vcera 18.5 kolem 18:30 jsem jel jel po dalnici u Vidne a ve zpetnem zrcatku jsem jednu samostatnou 109 bez vagonu videl jet do Vidne, tak ji tam asi zabavili pak nekdy, leda ze by jich v tom Rakousku bylo vice
Registrierter Benutzer Neonym  mail  
19.05.2011 (16:03)  
Komu případně naskakuje účet za zdržení popř. ušlý zisk???
Registrierter Benutzer Dusanh 
19.05.2011 (16:02)  
Holt Krsek nejezdí do Dubaje s těma správnejma lidma...
19.05.2011 (16:00)  
Nebyla by pro Škodovku lepší finanční úschova patřičné částky u nějakého právního zástupce? Toto mi přijde opravdu přehnané, zvlášť, pokud nepadl jasný pravomocný verdikt soudu.
19.05.2011 (15:59)  
to si ako mohli toto dovoliť????? ... takže ak to správne chápem tak Bombardier závidí Škode novú lokomotívu, pretože si oni sami nedokážu vivinúť vlastnú ktorá by 109E rovnala ?????
ach ... neschopný kanadský chudáci!!!! :D :D o ich slávnom Zefire 380 kecajú už niekolko rokov, a dočkali sme sa akurát tak makety!!!!! fuj.. hnus...
  1 ... 17 18 19 20 21      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko