..: Rakouské úřady zabavily na žádost konkurence stroj 109E :..

380.004/Škoda 109E při testech v Hohenau, foto: Škoda TransportationVídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.

Podvozek 109E, foto: Hrady Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.

„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.

Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.

Trojice lokomotiv řady 380 na ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.

Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.

Zdroj: Škoda Transportation


Dominik Jaroš | 19.5.2011 (15:48)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Vozidla

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 16 17 18 19 20 21      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JK ml. 
19.05.2011 (18:52)  
Lidi jak se zabavuje lokomotiva? :-):-):-) Přijde exekutor a?....:-):-):-)
registrovaný uživatel vrbam 
19.05.2011 (18:50)  
SYN: K čemu skládání peněz do úschovy k právníkovi, když soud ještě nevynesl rozsudek.
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
19.05.2011 (18:46)  
Tak to abych naseho pravnika udrzoval v pohotovosti :-) Aby nam Skodovka nezabavila TRAXXe. Nebo dokonce oba.
registrovaný uživatel kaňas 
19.05.2011 (18:34)  
to Rohlick: ano. Zde je účastníkem firma Bombardier, nikoli ÖBB, či Siemens, tím méně Rakousko!
registrovaný uživatel Rohlick  mail  
19.05.2011 (18:21)  
109E měla absolvovat cestu Břeclav - Wien - Salzburg - Villach - Wien - Břeclav , nejpikantnější je fakt, že měla jet na rychlíku s přípřeží nové Werbelok OBB v barvách Polizei. Ještě jsem si z toho dělal srandu, že do vězení chodí nejdřív vězeň a pak policajt a ejhle.
Myslím si, že to mohla ŠkodaTR. čekat a připravit se, je mi divné, že by o tom nic netušil nikdo z představenstva. Teď to chce jen dobrého právníka, nebo ihned domluvit jiný termín a jinou lokomotivu , to by snad neměl být pro Škodu problém.
a kdo se tady ohání po Taurusech měl by se podívat na to kdo je jejich výrobce :-)
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
19.05.2011 (18:10)  
Zub za zub. Zabavit Tauruse a hotovo.
registrovaný uživatel Rokytka  mail  
19.05.2011 (18:04)  
Tak tohle přehnali a to dost!!!
registrovaný uživatel ReActor  mail  
19.05.2011 (17:57)  
Svině se mají na světě nejlíp = Moto té hnusné společnosti co to za to může.
Jestli soud rozhodne pro Škodu tak zabavit celý Bombarier
To snad není ani možný... Taurusy GO HOME!(anebo taky zabavit)
registrovaný uživatel Kakov 
19.05.2011 (17:48)  
správně vypnout rakušákům elektriku, když jim tak smrdí náš atom, vyhlásit zákaz provozu výrobků Bombardieru v ČR, na šéfa bombardieru spáchat pumový atentát a továrnu bombardier slovy maršála Harise "vybombardovat do doby kamené" :-D :-D :-D
registrovaný uživatel Neonym  mail  
19.05.2011 (17:11)  
tak to se omlouvám. vycházel jsem z věty, že nevyrábí srovnatelnou lokomotivu... Asi jsem o ní málo přemýšlel.
  1 ... 16 17 18 19 20 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko