..: Bárta: měníme ceny dopravní cesty a ČD přijde o peníze za EC :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.

Konec úhrad za vlaky EuroCity

Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.

Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.

Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo

Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.

České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.11.2010 (13:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci Legislativa

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 23      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ waszyn 
17.11.2010 (11:08)  
babilon:
nevim, dle vlastni zkusenosti se semestr od semestru lisil zacatek vyuky pondeli rano/odpoledne, konec ctvrtek/patek v ruznou dobu, jeden semestr i streda, takto je to dle mych informaci na vetsine skol. Cili si nemyslim, ze musi nutne tolik studentu nutne cestovat z Prahy v patek vecer zaroven s "gastarbeitery". Kdo ma hluboko do kapsy muze cestovat v patek rano, kdo nejhloub klidne v sobotu rano. Analogicky zpet v nedeli pres den. V tom je idealni ten letecky tarif, na vlastni oci se clovek muze presvedcit jak je mnohym studentum lito dat 30 korun za mistenku a stoji v ICecku pred zachodem z Prahy az do Olomouce, pokud jim nabidnete patricnou slevu kdyz pojedou mimo spicku, myslite ze na to aspon tato cast neuslysi?
17.11.2010 (11:04)  
waszyn:
před zdražením a znevýhodněním elišek
Už zase ta oblíbená marketingová fíčura?
Zavést atraktivní nabídku, a až jí zákazníci přijdou na chuť, tak ji zprznit?
Já tohle pamatuju s relační slevou Praha-Brno a skupinovou jízdenkou.

Jinak, ač dlouholetý zákazník železnice, jsem už rezignoval na sledování změn a novot v tarifu, takže se občas překvapím - tu nepříjemně, tu příjemně.
Možná je to cílená strategie, jak zákazníky zabavit, nevím.
Je pravda, že letecký tarif má jistou sportovní napínavost, akorát se u toho nemusím potit - něco jako šachy :-)
17.11.2010 (11:00)  
Sim:
Dost možná je současným viníkem "zanedbatelná" cena dopravní cesty, že se vyplatí vozit 200km tam a 200 zpátky sedmivozovou soupravu pro řekněme 100-200 lidí... Jasně, něco stojí sibovani, něco zabrání kolejí odstavenými vozy, ale pokud se dneska rentuje mít prázdný vůz radši v pohybu než odstaveny, asi bude něco špatně.
Když tak nad tím uvažuju, tak při vlakokilometrovém dogmatu (nenavyšovat!) mi z toho vychází, že při dražší dopravní cestě se třeba může zvýšit tlak na přilákání lidí do vlaků. A protože prostředky na zkulturnění vozidel jsou omezené, třeba nějakou pomazanou hlavu napadne, že by nebylo od věci vytunit GVD do větší pravidelnosti a síťovosti.

Anebo se nastartuje ona spirála smrti, kdy se počet vozidel a výkonných zaměstnanců začne přibližovat k nule, až bude nakonec tisícihlavý aparát řídit provoz, ekonomiku, strategii, kvalitu a značku - jednoho jediného vlaku...
17.11.2010 (10:55)  
pv:
nemáme k dispozici žádnou statistiku a žádná konkrétní čísla
Právě proto je nutné vytrvale vytahovat tenhle hnůj na světlo - jedině tehdy máme šanci, že se někdo nahoře chytne za nos, anebo (to spíš) začnou lidi řvát a věc se pohne kupředu.
17.11.2010 (10:52)  
Sim:
Máte pravdu, že je dobré sledovat vytížení a přesněji plánovat soupravy. Ale na to, abychom k vratné soupravě přidali ráno 2-3 vozy s řidičákem jako SBB, asi nebudeme mít nikdy...
17.11.2010 (10:51)  
SYN: "ten vlak co jede okolo 25% vytížení tak ten patří řádně zredukovat"

Ne tak docela.
Co když je to poslední večerní spoj, který "táhne poptávku", protože nebýt tohoto spoje, lidi by jeli zase o spoj dřív (kdo chce nocovat na nádraží, že?).
Co když je to spoj v 10 dopoledne, který slouží pouze k tomu, aby dálkový cestující místo očekávaného přípoje nečuměl hodinu na nádraží?

Samozřejmě celková 25% vytíženost určitě nesmí být cílový stav, ale varoval bych tu před spirálou smrti:
hnusná koženka - málo lidí - škrtání spojů - míň lidí - škrtání spojů...

SBB mají celkovou vytíženost 50%. Já bych jim ještě poškrtal pár "venkovských" osobáků mimo špičky. Ale jinak je to asi maximum možného. 75%-vytížený dálkový vlak se už považuje za plný. Ruku na srdce, opravdu se cítíte dobře ve čtyřce se 2 cizími lidmi - ne krátký úsek, ale třeba 3 hodiny?
17.11.2010 (10:01)  
pokud se dneska rentuje mít prázdný vůz radši v pohybu než odstaveny, asi bude něco špatně
Špatně pro koho?
17.11.2010 (9:50)  
Imho VŠ studenti jsou ideální materiál pro zaplnění mimošpičkových spojů
To jako pojedou na kolej ve čtvrtek a budou se vracet v úterý? Nebo jak jste to myslel? Zrovna VŠ mi přijdou, že s dobou jízdy moc nepohnou.
17.11.2010 (9:09)  
Co dělaly České dráhy, když DB prodávalo "stříbrňáky", které byly modernizované, s novým lakem, zgenerálkovaným interierem a na rychlost 160? NIC! Dnes je možné tyto vozy potkat na Balkáně od Budapešti až po Albánii.

Postupné zvyšováním ceny za použití dopravní cesty pro ČD (osobní doprava) a postupné snižování dotací povede zprvu k tomu, že ČD budou propouštět další zaměstnance. To je ale jen chvilková záležitost. Následně přijde rušení spojů a za další chvíli rušení provozu na celých traťových úsecích, takže časem bude česká železniční síť oškubaná jako vánoční stromek po novém roce. Například může dojít k tomu, že z tratě 090 mezi Prahou a Ústím/L. nebude odbočovat žádná regionální trať, protože si dopravu na nich KÚ neobjednají pro její vysokou cenu, kterou budou ČD požadovat. Zde bych viděl další příležitost pro další dopravce, než jsou ČD, kteří by mohli nabídnout nižší ceny. Druhou verzí bude to, že trh obsadí autobusoví dopravci.
FRK
registrovaný užívateľ Busman 
17.11.2010 (8:40)  
hasitobur:

Přesně tak, nejdražší je vagón, který celý týden stojí v depu a na trať se podívá jen v pátek, aby odvezl studentský nával. Na ten vagón mi jedou fixní náklady a ujede strašně málo kilometrů. Proto je lepší ho na trať poslat i přes týden, aby se ty fixní náklady rozjezdily, ale stejně ten vagón kazí kšeft.

Nejlepší pro dopravce je ten vagón vůbec nemít, jezdit plný furt, a v pátek holt ty lidi nepoberu, to je ziskový model, model Žluté autobusy. Na stejném modelu budou fungovat i ty RegioJety, když budou mít jen 5 vozů - v pátek prostě lidi ostrouhaj a ještě budou za ČD rádi. Takže se ze ZVS bude platit páteční pojistka, což je to nejdražší - viz první odstavec.
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 23      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko