Praha — České dráhy mají problém. Přesně dva týdny poté, co státem vlastněný dopravce oficiálně prezentoval záměr odkoupit šestnáct vysokorychlostních netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort, zasáhla do procesu společnost Škoda Transportation s námitkou k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Největší tuzemský výrobce kolejových vozidel tak učinil těsně před termínem, kdy mohly České dráhy nákup souprav definitivně podepsat. Dráhy teď musí do 15 předložit vyjádření, na jehož základě se stěžovatel dále bude moci obrátit na ÚOHS. Případné uznání námitky ze strany úřady by přitom pro ČD velmi pravděpodobně znamenalo konec nadějí na výhodný nákup nových souprav, s jejichž pomocí chce dopravce čelit nastupující konkurenci v dálkové dopravě.
Informaci o nekompromisním postoji Škody Transportation přinesl deník iDNES.cz, který již dříve upozorňoval na nevoli, s jakou se majoritní výrobce kolejových vozidel v Česku k nákupu „railjetů“ stavěl. Načasování stížnosti k ÚOHS na konec června navíc dostává ČD do komplikované situace: přesně ve čtvrtek totiž oficiálně vyprší opce, kterou rakouské ÖBB získaly na nákup posledních 16 z celkového počtu 67 souprav Viaggio Comfort. Vedení drah podle deníku bude usilovat o prodloužení konečného termínu pro rozhodnutí za horizont 15 dnů, v nichž musí antimonopolní úřad vydat stanovisko.
Nejnovější vývoj v dlouhé kauze nákupu netrakčních jednotek Siemens vrhá nově světlo na dlouhodobě velmi nadstandardní vztahy Českých drah a Škodovky, kterou některá česká média dokonce označují za dvorního dodavatele kolejových vozidel pro státního dopravce. Sympatie drah k produktům skupiny Škoda dokládají nejen velmi specifické zadávací podmínky řady výběrových řízení, ale i tvrzení náměstka generálního ředitele ČD Antonína Blažka při vyhlašování výročních cen ACRI v roce 2010, podle kterých dráhy jednoznačně preferují vozidla české produkce před nákupem ze zahraničí.
V případě Škody Transportation přitom motivy za snahou překazit nákup railjetů nejsou zcela průhledné, neboť výrobce v současnosti nenabízí ani nevyvíjí adekvátní alternativu pro dálkovou dopravu. Samotná Škodovka přitom ve svém podání k ÚOHS argumentuje především nevhodností souprav Viaggio Comfort pro české tratě, kde nebudou schopny využít svou konstrukční rychlost; paradoxně stejně jako lokomotiva řady 380 z produkce Škody Transporation.
Zdroj: iDNES

Zbývá už jen otázka, co tedy vlastně Plzeňáci slaví každý rok v květnu při oslavách osvobození Plzně americkou armádou...
Ještě dodatek, i když trochu OT: Stejná logika se týkala i jiných fabrik, např. pardubickou rafinérii bombardovali spojenci 3x, Explosii ani jednou... Zřejmě jim jako výrobce výbušnin za války vůbec nevadila...
zdraví
hank
Railjet 650 tisíc bez lokomotivy,
Siemens poslední vagóny na EC 750 tisíc Kč
a teď s pohonem:
Railjet 845 tisíc
Pendolino 1,9 milionu Kč
CityElefant 710
dle cen bych neřekl, že dráhy kupují zrovna A8:)spíše oktávaii, jen před tím koupily dost předraženou fabii:)
No když už tak něco jako http://www.skoda.cz/cs/produkty/elektricke-jednotky/elektricka-jednotka-rady-675/
bez trakce.
Ale doufám, že ne.
No... Rekneme, ze je to jako koupe uplne nove A8 za 1.2 milionu. To by byl taky super kauf, ale furt je to jaksi 1.2 milionu...
tarten: Nápad dobrý, ale u mě by to tak mírně nešlo. Obvykle vulgární výrazy nepoužívám, ale tady se přímo nabízejí.
honzatvs: Pokud Žaluda bude mít v případě neúspěchu aspoň trochu soudnosti, tak by měl vypsat VŘ na 112 osobních vozů za cenu 35 mil/vůz.
A co se týče těch konspiračních teorií, že je to všechno předem dohodnuté, tak to si dovolím označit za nesmysl, protože i ČD přes ty všechny zakázky Škodě se snaží mít co nejmenší náklady a tohle pro ně byl opravdu velice výhodný kauf. Navíc i sám Žaluda se nedávno vyjádřil v tom duchu, že tlak ze strany Škody vnímá, ale že tentokrát musí Škodovka opravdu ustoupit.
Myslím,že se můžeme těšit na tohle v dálkové úpravě:
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/SK/ZSSK_951.php
160..ideální rychlost pro české tratě, takže na podstatě námitky není nic divného, ani není pravda, že Škoda nic v portfoliu nemá... Kde asi bude bar?
Ale ještě je pořád nějaká naděje, že se pletu...jsem zvědav.
http://www.financninoviny.cz/zpravy/uohs-schvalil-zmenu-majitele-skoda-transportation/602470&id_seznam=5176
Majiteli té kyperské fy jsou údajně sice Češi, ale vzhledem k možnosti vydávat na Kypru anonymní akcie, jimi taky už ve skutečnosit být nemusejí. A krom toho, myslím, že zdanění případných zisků probíhá v místě sídla (registrace) fy. Ostatně, myslím si, že rozlišovat dnes firmy na domácí a zahraniční už takřka postrádá smysl. Vždyť i v minulém století Škoda Plzeň - krom doby socializmu - moc česká nebyla. Za 2.sv.v. sice vyráběla pro Německo, ale myslím, že majotritní vlsastníci byli v USA. Tuším, že mj. i proto nám USA po znárodnění Škody (a jiných) zadržovalo tu podstatnou část zlatého pokladu a ten nám byl vrácen až poté, co Štrougalovy vlády tu znárodněnou Škodu (aj.) Američanům splatily. Nevím to vše jistě, snad se najde někdo poučenější, ale myslím, že aspoň zhruba tak nějak to mohlo být...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











