Praha — České dráhy mají problém. Přesně dva týdny poté, co státem vlastněný dopravce oficiálně prezentoval záměr odkoupit šestnáct vysokorychlostních netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort, zasáhla do procesu společnost Škoda Transportation s námitkou k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Největší tuzemský výrobce kolejových vozidel tak učinil těsně před termínem, kdy mohly České dráhy nákup souprav definitivně podepsat. Dráhy teď musí do 15 předložit vyjádření, na jehož základě se stěžovatel dále bude moci obrátit na ÚOHS. Případné uznání námitky ze strany úřady by přitom pro ČD velmi pravděpodobně znamenalo konec nadějí na výhodný nákup nových souprav, s jejichž pomocí chce dopravce čelit nastupující konkurenci v dálkové dopravě.
Informaci o nekompromisním postoji Škody Transportation přinesl deník iDNES.cz, který již dříve upozorňoval na nevoli, s jakou se majoritní výrobce kolejových vozidel v Česku k nákupu „railjetů“ stavěl. Načasování stížnosti k ÚOHS na konec června navíc dostává ČD do komplikované situace: přesně ve čtvrtek totiž oficiálně vyprší opce, kterou rakouské ÖBB získaly na nákup posledních 16 z celkového počtu 67 souprav Viaggio Comfort. Vedení drah podle deníku bude usilovat o prodloužení konečného termínu pro rozhodnutí za horizont 15 dnů, v nichž musí antimonopolní úřad vydat stanovisko.
Nejnovější vývoj v dlouhé kauze nákupu netrakčních jednotek Siemens vrhá nově světlo na dlouhodobě velmi nadstandardní vztahy Českých drah a Škodovky, kterou některá česká média dokonce označují za dvorního dodavatele kolejových vozidel pro státního dopravce. Sympatie drah k produktům skupiny Škoda dokládají nejen velmi specifické zadávací podmínky řady výběrových řízení, ale i tvrzení náměstka generálního ředitele ČD Antonína Blažka při vyhlašování výročních cen ACRI v roce 2010, podle kterých dráhy jednoznačně preferují vozidla české produkce před nákupem ze zahraničí.
V případě Škody Transportation přitom motivy za snahou překazit nákup railjetů nejsou zcela průhledné, neboť výrobce v současnosti nenabízí ani nevyvíjí adekvátní alternativu pro dálkovou dopravu. Samotná Škodovka přitom ve svém podání k ÚOHS argumentuje především nevhodností souprav Viaggio Comfort pro české tratě, kde nebudou schopny využít svou konstrukční rychlost; paradoxně stejně jako lokomotiva řady 380 z produkce Škody Transporation.
Zdroj: iDNES

Jinak ano, souhlasim s tim, ze vsechny tyto "kauzy" nejsou nahoda. Jednak maji odtahnout pozornost od jinych mnohem zavaznejsich veci, dvak zjevne pujde o mocenske boje
A stručně prohlašuji: Škoda de facto nenabízí srovnatelný produkt a její podání je tedy ve své podstatě šikanózní.
Jinak se lze určitě debatovat o nerůznějších nedostatků této koncepci (klasické spřáhlo, chybijecí flexibilita délky vlaku, bufet a superprvní třída byli velký neúspěch, porovnání nákladů s místo vůči patrové jednotky...), ale dobře rozumím myšlenku využívat mimořádnou příležitost relativně levně a rychlě koupit moderné soupravy.
Ostatně, důvod, proč ÖBB to koupili je, že v 90letech koupili mnohonásobně předimenzovaný počet taurusů, a těch je potřeba zaměstnávat od příměstské dopravy (patrové vratné soupravy, které jsou velmi neefektivně proto že nelze jejích kapacitu přízpůsobit poptávce) až do dálkové.
A to všechno nějak souvisí se zárukami pracovních míst bývalého závodu SGP (současně Siemens), čím lze i vysvětlit, proč zavřeli právě Zličín a Maribor, nikoliv Vídeň. Ten protekcionimus mámě asi všudě stejně, a ten určitě není k prospěchu (státních) drah a jejích cestujících.
Věřím/doufám, že to bylo takové bububu, protože jinak to odůvodnění je zcela nesmyslné a je vidět, že jiný, relevantnější důvod nenašli.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











