..: Škoda Transportation podala námitku proti nákupu railjetů :..

Škoda Transportation chce u ČD prosadit výlučně vlastní vozidla, foto: ŽelPagePraha — České dráhy mají problém. Přesně dva týdny poté, co státem vlastněný dopravce oficiálně prezentoval záměr odkoupit šestnáct vysokorychlostních netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort, zasáhla do procesu společnost Škoda Transportation s námitkou k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Největší tuzemský výrobce kolejových vozidel tak učinil těsně před termínem, kdy mohly České dráhy nákup souprav definitivně podepsat. Dráhy teď musí do 15 předložit vyjádření, na jehož základě se stěžovatel dále bude moci obrátit na ÚOHS. Případné uznání námitky ze strany úřady by přitom pro ČD velmi pravděpodobně znamenalo konec nadějí na výhodný nákup nových souprav, s jejichž pomocí chce dopravce čelit nastupující konkurenci v dálkové dopravě.

Informaci o nekompromisním postoji Škody Transportation přinesl deník iDNES.cz, který již dříve upozorňoval na nevoli, s jakou se majoritní výrobce kolejových vozidel v Česku k nákupu „railjetů“ stavěl. Načasování stížnosti k ÚOHS na konec června navíc dostává ČD do komplikované situace: přesně ve čtvrtek totiž oficiálně vyprší opce, kterou rakouské ÖBB získaly na nákup posledních 16 z celkového počtu 67 souprav Viaggio Comfort. Vedení drah podle deníku bude usilovat o prodloužení konečného termínu pro rozhodnutí za horizont 15 dnů, v nichž musí antimonopolní úřad vydat stanovisko.

21. století v Ostravě - railjet a Škoda 109E, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Richard Weber Nejnovější vývoj v dlouhé kauze nákupu netrakčních jednotek Siemens vrhá nově světlo na dlouhodobě velmi nadstandardní vztahy Českých drah a Škodovky, kterou některá česká média dokonce označují za dvorního dodavatele kolejových vozidel pro státního dopravce. Sympatie drah k produktům skupiny Škoda dokládají nejen velmi specifické zadávací podmínky řady výběrových řízení, ale i tvrzení náměstka generálního ředitele ČD Antonína Blažka při vyhlašování výročních cen ACRI v roce 2010, podle kterých dráhy jednoznačně preferují vozidla české produkce před nákupem ze zahraničí.

V případě Škody Transportation přitom motivy za snahou překazit nákup railjetů nejsou zcela průhledné, neboť výrobce v současnosti nenabízí ani nevyvíjí adekvátní alternativu pro dálkovou dopravu. Samotná Škodovka přitom ve svém podání k ÚOHS argumentuje především nevhodností souprav Viaggio Comfort pro české tratě, kde nebudou schopny využít svou konstrukční rychlost; paradoxně stejně jako lokomotiva řady 380 z produkce Škody Transporation.

Zdroj: iDNES


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 29.6.2011 (11:47)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Neonym  mail  
29.06.2011 (12:08)  
Jsem zvědav, jestli další VŘ českých drah bude napsáno přímo škodovce namíru
registrovaný uživatel M 
29.06.2011 (12:08)  
Vsuvka: Slovicko sikanozni jsem jeste pred pul rokem nikdy v zivote neslysel. Potom to jednou pouzil Husak a od te doby toto sluvko zcela zdomacnelo...
Jinak ano, souhlasim s tim, ze vsechny tyto "kauzy" nejsou nahoda. Jednak maji odtahnout pozornost od jinych mnohem zavaznejsich veci, dvak zjevne pujde o mocenske boje
registrovaný uživatel Kakov 
29.06.2011 (11:47)  
přesně tak námitka ŠKODY je nemístná, protože škoda nedokáže nabídnout vozidlo použitelné na stejné výkony....
29.06.2011 (11:36)  
Když se kouknu, kolik se toho na Žaludu sype poslední týden z různých stran, tak mám skoro pocit, že to bude mít trošku širší politické konsekvence, než jen jedna námitka jednoho výrobce.

A stručně prohlašuji: Škoda de facto nenabízí srovnatelný produkt a její podání je tedy ve své podstatě šikanózní.
29.06.2011 (11:16)  
Ono je tam sice námitka, ale já tam cítím sprosté slovíčko...
29.06.2011 (10:51)  
Jan Sůra: Nevím, jestli lze to porovnávat podle počtu sedadel, proto že v Rakousku se hodně lidé stežují, že Railjety mají nepohodlně těsné uspořádání interiéru. Zčásti s tím určitě mají pravdu, nícméně jsou pohodlnější, než stará česká Béčka a na rozdíl od některých železničních fanoušků a nostalgů taky rozumím snahu zefektivnění ve smyslu hustoty míst - radší mám úžší sedadlo, než 20% vyšší jízdné.

Jinak se lze určitě debatovat o nerůznějších nedostatků této koncepci (klasické spřáhlo, chybijecí flexibilita délky vlaku, bufet a superprvní třída byli velký neúspěch, porovnání nákladů s místo vůči patrové jednotky...), ale dobře rozumím myšlenku využívat mimořádnou příležitost relativně levně a rychlě koupit moderné soupravy.

Ostatně, důvod, proč ÖBB to koupili je, že v 90letech koupili mnohonásobně předimenzovaný počet taurusů, a těch je potřeba zaměstnávat od příměstské dopravy (patrové vratné soupravy, které jsou velmi neefektivně proto že nelze jejích kapacitu přízpůsobit poptávce) až do dálkové.

A to všechno nějak souvisí se zárukami pracovních míst bývalého závodu SGP (současně Siemens), čím lze i vysvětlit, proč zavřeli právě Zličín a Maribor, nikoliv Vídeň. Ten protekcionimus mámě asi všudě stejně, a ten určitě není k prospěchu (státních) drah a jejích cestujících.
29.06.2011 (10:49)  
Musím použít slova klasika Š&G: "Lumpové, křičel postarší pán", jinak byste mě tu navždy zabanovali :)
registrovaný uživatel peca 
29.06.2011 (10:44)  
Tak to mě Škoda pěkně naštvala. Dřív jsem jí jako Českému výrobci spíš fandil, ale teď už ne :-(
registrovaný uživatel M 
29.06.2011 (10:32)  
Jan Sura - dle cen ne, ale ja ti mprave ilustroval, ze je to velmi vyhodna koupe A8, protoze za skoro stejnou cenu se prodava i Superb (byt asi ne v zakladu).
29.06.2011 (10:02)  
Ještě bych to neviděl tak pesimisticky- myslím, že to byl jedovatý šíp poslaný ČD do zad,aby byla příště na ŠT hodnější - to odvolání mohli také podat 30.června odpoledne, mimochodem, nikde jsem nečetl, kdy vlastně tu námitku podali. Předpokládám třeba v pondělí, takže AMÚ i ČD maěli dost času to řešit.
Věřím/doufám, že to bylo takové bububu, protože jinak to odůvodnění je zcela nesmyslné a je vidět, že jiný, relevantnější důvod nenašli.
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko