Praha — České dráhy mají problém. Přesně dva týdny poté, co státem vlastněný dopravce oficiálně prezentoval záměr odkoupit šestnáct vysokorychlostních netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort, zasáhla do procesu společnost Škoda Transportation s námitkou k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Největší tuzemský výrobce kolejových vozidel tak učinil těsně před termínem, kdy mohly České dráhy nákup souprav definitivně podepsat. Dráhy teď musí do 15 předložit vyjádření, na jehož základě se stěžovatel dále bude moci obrátit na ÚOHS. Případné uznání námitky ze strany úřady by přitom pro ČD velmi pravděpodobně znamenalo konec nadějí na výhodný nákup nových souprav, s jejichž pomocí chce dopravce čelit nastupující konkurenci v dálkové dopravě.
Informaci o nekompromisním postoji Škody Transportation přinesl deník iDNES.cz, který již dříve upozorňoval na nevoli, s jakou se majoritní výrobce kolejových vozidel v Česku k nákupu „railjetů“ stavěl. Načasování stížnosti k ÚOHS na konec června navíc dostává ČD do komplikované situace: přesně ve čtvrtek totiž oficiálně vyprší opce, kterou rakouské ÖBB získaly na nákup posledních 16 z celkového počtu 67 souprav Viaggio Comfort. Vedení drah podle deníku bude usilovat o prodloužení konečného termínu pro rozhodnutí za horizont 15 dnů, v nichž musí antimonopolní úřad vydat stanovisko.
Nejnovější vývoj v dlouhé kauze nákupu netrakčních jednotek Siemens vrhá nově světlo na dlouhodobě velmi nadstandardní vztahy Českých drah a Škodovky, kterou některá česká média dokonce označují za dvorního dodavatele kolejových vozidel pro státního dopravce. Sympatie drah k produktům skupiny Škoda dokládají nejen velmi specifické zadávací podmínky řady výběrových řízení, ale i tvrzení náměstka generálního ředitele ČD Antonína Blažka při vyhlašování výročních cen ACRI v roce 2010, podle kterých dráhy jednoznačně preferují vozidla české produkce před nákupem ze zahraničí.
V případě Škody Transportation přitom motivy za snahou překazit nákup railjetů nejsou zcela průhledné, neboť výrobce v současnosti nenabízí ani nevyvíjí adekvátní alternativu pro dálkovou dopravu. Samotná Škodovka přitom ve svém podání k ÚOHS argumentuje především nevhodností souprav Viaggio Comfort pro české tratě, kde nebudou schopny využít svou konstrukční rychlost; paradoxně stejně jako lokomotiva řady 380 z produkce Škody Transporation.
Zdroj: iDNES

Takto to bohužel 99% populace sežere a budou spokojeni.
Otázka druhá, což několik příspěvků naznačuje, jestli vůbec bude vůla někoho přesvědčovat, nebo je to celé pouze kamufláž?? Myslím že těhle 14 dní ukáže...
Vše je konkurenční boj a myslím, že půjde o to: my stáhneme námitku a vy nebudete nabízet loko na Slovensko a pro ČD Cargo. Proč takto neobchodovat, je potřeba se jen dohodnout a asi se hoši nechtějí dohodnout, takže jestli ty vozy chce provozovat ČD tak si připlatí, tím pádem Siemens bude mít lepší kšeft. Ale to už zase bude muset být další soutěž a tu potom někdo taky zablokuje.......je to všude stejné.
intelpetr : týden jsem se vozil vláčky ve Śvédsku. O RailJetu coby kvalitním vlaku bych po srovnání s tím, co jezdí ve Švédsku na "osobácích" nebo v sedačkové dvojce v "Nachtzugu (Natt) - nebo srovnatelném Dánsku (IC3 tam jezdí i na vlacích srovnatelně "osobní vlak") - bych jako o kvalitním vlaku moc nemluvil.
Velmi, velmi nepohodlné vozidlo ... i sedačky v motorech 5047/5147 poskytují cestujícímu větší pohodlí, než to, co je v RailJetu ...
taky by me zajimal skutecny duvod namitky proti opci - skoda nahradu nema a nevyrabi, neni primym ucastnikem v danem pripade... boze, to je ale kocourkov.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











