..: Rekománie 2011 u ČD - modernizace tří řad vozů pro dálkové vlaky :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.

Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality

Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.

Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.

Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.

150 modernizací pro rychlíkové spoje

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.

Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 19.1.2011 (15:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   
Korrespondent oder ŽP Mitglied CzechDave  mail  
19.01.2011 (18:37)  
George_Couser: O důkaz víc, že lidé, odpovědní u ČD za rekonstrukce / humanizace, vlakem nejezdí.
Registrierter Benutzer Honza  mail  
19.01.2011 (18:35)  
Jaká polovina kapacity, když je potřeba třeba se i stojí.
Naco modernizovat Bdt z přelomu 80. a 90. let? Vždyť je to skoro nové. A že ubude koženka a přibyde ten hadrový špinavý hnus, to jsem velice rád.
19.01.2011 (18:35)  
Filip J.: Nový vůz s parametry podobnými modernizovanému Bmee není ani náhodou za 50 mil. Vždyť i vůz railjetu, tedy s mnohem vyššími parametry, stojí kolem 35 mil. Vůz jen na 160 km/h může být za nějakých 25 melounů, takže by to určitě bylo lepší než modernizace Bmee za 22 melounů. Úpravy Bp a Bdt jen na 140 km/h taky nechápu. Dnes je nutností min. 160 km/h. Vozy na 140 km/h budou do budoucna jen omezeně využitelné. Rychlíky snad taky začnou jezdit 160 km/h...
Registrierter Benutzer M 
19.01.2011 (18:27)  
DenSha - to "upraveni" dotazu je velmi vystizne:-))
Registrierter Benutzer DenSha  mail  
19.01.2011 (18:17)  
ad Callisto:
Před nějakým časem jsem dělal takový průzkum - asi 75% lidí má raději kupé než velkoprostor
Je to sice otázkou názoru, ale ptal jste se jich také jestli mají raději plné kupé nebo plný velkoprostor v leteckém uspořádání? Ve druhém případě mate svůj osobní oddělený prostor a místo pro natažení nohou. U sedaček proti sobě si lidé obvykle sedají tak, aby měli naproti sobě volno, což je sice pohodlné, ale využije se jen polovina kapacity.
Pro porovnání, v Japonsku se používají prakticky jen velkoprostory.
ad Filip J.:
Ještě pro zajímavost: V roce 2050 má Čína být největší ekonomickou velmocí, předběhne slavné USA apod. a bude na 1. místě.
2. místo Indie !!

Zase na druhou stranu, známí, co byli v Indii, mi vyprávěli, že je tam hrozný chaos, a že si nedovedou představit, jak by se takový stát mohl stát takovou velmocí. Vše ukáže asi až čas...
19.01.2011 (17:55)  
Busman: Konečně někdo, kdo má pravdu! :)

Od vyprávění jednoho člověka který byl v Indii vím, že u tamních drah si může člověk připlatit, a může jet v luxusním klimatizovaném vlaku s občerstvením, LCDečkama, zásuvkama apod., ale když si připlatit nechce nebo nemůže tak jede třeba i na ,,střeše''. (Pozn. platí pouze u dálkových spojů).
U nás i když si na některých spojích chcete připlatit, tak nemáte jednoduše za co.To je ten rozdíl.Myslet si, že v takovýchto zemích se jezdí ještě na koni, je pekelně mylná představa.

Ještě pro zaímavost: V roce 2050 má Čína být největší ekonomickou velmocí, předběhne slavné USA apod. a bude na 1. místě.
2. místo Indie !!
Česko někde na 40.místě.

Omlouvám se za OT. :)
19.01.2011 (17:48)  
George_Couser: Co má infrastruktura společného s vozidly?

Pardon, spletl jsem se. Měl jsem na mysli samozřejmě vozový park. :D
Registrierter Benutzer Busman 
19.01.2011 (17:28)  
Dopravci mají nejradši velkoprostor v bus uspořádání. Když v kupé sedí 1 člověk, je pocitově plné. Když na čtyřce sedí 1 člověk, taky si radši sednete na volnou. Proto sedačky za sebou psychologicky poskytují nejvyšší kapacitu.

Ve třetím světě mají klimatizaci naprosto běžně. Ve vlacích i doma. I chatrče z hlíny (nepálených cihel) mají klimatizační jednotku a satelitní anténu minimálně o průměru 120 cm. Občas se to chce do toho třetího světa podívat a netrpět vsugerovanými stereotypy. Sorry, nechtěl jsem machrovat...;-)

A ještě jedna věc: v případě těchto rekonstrukcí se o životnost a kvalitu řemeslné práce budu obávát ještě mnohem víc, než u té Pesy. Zatím mě výkony našich ŽOSek v oblasti rekonstrukce vozů nepřesvědčily.
19.01.2011 (17:15)  
Před nějakým časem jsem dělal takový průzkum - asi 75% lidí má raději kupé než velkoprostor (ptal jsem se ne-šotoušů, prostě běžných cestujících). Nechápu proč je dráhy chtějí do budoucna úplně zrušit - alespoň nějaké by měly zůstat...
19.01.2011 (17:14)  
Po prvním odstavci jsem si myslel, že jsme na dobré cestě předběhnout v kvalitě infrastruktury předběhnout ZSSK, ale spletl jsem se. Nedosadit klimatizaci a vakuová WC, to je v dnešní době katastrofa!! Hlavně ty toalety... To si naše dráhy měly objednat modernizaci pouze 88 Bdt, kde by byly přidány vakuová WC, klimatizace, ale i Informační systém nebo stolky naproti sobě. Škoda. Pokud ale tyto vozy budou nasazovány na rychlících, měl by se vyřešit ještě jeden problém - vozy 1.třídy. Těch kvalitních vozů máme opravdu málo, a potřebujeme buď rekonstrukci nějakých vozů na 1.třídu nebo přímo nákup ( stačily by vozy na 160 km/h za 30 mega ).

Filip J.: Ve třetím světě si můžou klimatizaci dovolit snad jen v ,,mírumilovné" Číně, kde mají nejvíce nerostného bohatství na světě, takže je s podivem, že Čína do toho třetího světa patří.
  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko