..: Rekománie 2011 u ČD - modernizace tří řad vozů pro dálkové vlaky :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.

Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality

Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.

Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.

Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.

150 modernizací pro rychlíkové spoje

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.

Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 19.1.2011 (15:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer thingie  mail  
19.01.2011 (19:46)  
Ona klimatizace ve třetím světě bude zřejmě dost ovlivněna tím, že většina třetího světa se nalézá v jiných klimatických podmínkách. U nás se to +- dá a klima je na spoustě míst drahý a zbytečný luxus, tam by bez toho pošli. Takže to nejde úplně srovnat.

Nicméně pokud by ta Bp nedostala nová okna, je rekonstrukce dost tragická, že v tom v létě fouká je ok, ale v zimě je to dost špatné, topení sice topí, ale tu kosu zachrání jenom obtížně. Znát to je, nárazově je ve voze relativně teplo, třeba při delším stání, kdy to tolik neprofukuje, pak se vlak rozjede a je to na svetr, někdy na kabát.
Registrierter Benutzer Honza  mail  
19.01.2011 (19:40)  
Lampik: No ono je to fakt, ono 21. století stojí za 2 věci, samá bída a nezaměstnanost, tak proč pohodlné a pěkné vlaky, které známe z dřívějších dob.
Registrierter Benutzer Sim 
19.01.2011 (19:37)  
zdenek84 > v patek na Ex 129 byly misto Becek razeny prave lehatka ... tedy pokud je krize uz ted, jakmile se rozjedou rekonstrukce avizovane v clanku, vidim to na nasazeni RN na rychliky, Bt na expresy a 810 na spesnaky ... klidne pod draty.
19.01.2011 (19:34)  
doomlukas: Railjety stojí 35 mega na vůz, ale proč? Protože jich bylo objednáno hodně - přeci jen 479 vozů - to není malé číslo. Také, že za tento obchod Siemens vydělal 16 mld. ( v případě odkupu ČD ). Jinak vagóny v 50-kusové sérii a méně stojí 50 milionů. Vrútecký vagón pro rychlost 160 km/h stojí 47 milionů ( Vrútky to s těma cenama umí přehánět :D ). Dobře, možná Radík Jančurů získá vagóny za 25 milionů od Astry, ale taky je potřeba se podívat, jak dlouho to jednání o vagónech trvá ( resp. o kolik měsíců bylo jednání prodlouženo ). A ČD rozhodně nebude mít nervy na tak dlouhé jednání, to ostatně většina státních dopravců.
Registrierter Benutzer Lampik 
19.01.2011 (19:33)  
Jééé, nové, rekonstruované, staré??? Tak co, 100 lidí, 100 chutí, nebavme se o tom co by bylo lepší? Když příjde něco nového, zase se to někomu nelíbí, prostě to berte tak, jak to je...berte to přecejenom jako přiblížení se době 21. století.
Registrierter Benutzer BigDye 
19.01.2011 (19:32)  
Tak koukám, že ČD vsadily na to, že budou ve výběrkách konkurovat hlavně nízkou cenou na úkor kvality. Taky možnost.
19.01.2011 (19:18)  
To je taky možné :-D ... btw. já se domnívám,že Bmeečka na EC,IC budou suplovat Béčka z Janozy :-D ... né vážně,nebylo by pragmatičtější koupit 100 Bmzek za 5MLD než pořád humanizovat? je jasné,že by se muselo kupovat pořád a současné lepší vagony nasazovat na Ex,R atd.
19.01.2011 (19:08)  
pokud nebudou railjety, tak se dočkáme bp na ec:)
19.01.2011 (19:04)  
chtělo by to pořádné VŘ na nové Bmzka,ať už ty Railjety vyjdou nebo ne
Registrierter Benutzer aron 
19.01.2011 (19:01)  
U vozů Bdt a Bp je rekonstrukce silné slovo, podle popisu by se mělo jednat o periodickou desetiletou opravu, tady je vidět, že ČD, co se týče vozového parku chybí jakákoliv koncepce. A nebo jsou už smíření s tím, že vyhlašovaná VŘ vyhrávat nebudou (není taky s čím) a pomalu vyklízej pole.
  1 ... 10 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko