..: Rekománie 2011 u ČD - modernizace tří řad vozů pro dálkové vlaky :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.

Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality

Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.

Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.

Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.

150 modernizací pro rychlíkové spoje

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.

Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 19.1.2011 (15:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   
Korrespondent oder ŽP Mitglied CzechDave  mail  
19.01.2011 (17:11)  
Tak to asi vyhraje Janoza a mučírny na kolejích se budou šířit dál jak mor. Stačí mi humanizace erste klasse vozů v podáni Janozy. Studený a naprosto neútulný interiér, agresivní halogenové osvětlení, naprosto fušersky odvedené nátěrové práce, celkový dojem předražená bída.
19.01.2011 (17:09)  
Stejně to podle mě dopadne tak, že pokud to myslí s nasazením reko Bdt a Bp ČD na rychlíky vážně, tak až MD vyhlásí nějaké VŘ, tak půjdou na druhou reko, kde se bude řešit klima,WC a vše souvisjící... vozy budou jinak na úrovní původních Bpee s dvěma rozdily - mají mít zásuvky na 230 V a nižší rychlost...
Editor oder ŽP Admin RaPa  mail  
19.01.2011 (17:06)  
Jestli Bp282 nedostanou nová okna, tak v zimě bude do vozu sněžit, v létě pršet. Teď je to u některých vozů dost znát.
Registrierter Benutzer bugear 
19.01.2011 (16:58)  
@Tomáš Záruba: Údajně nedostatečná tuhost skříně.

@NIcKON: Nová okna by to mělo mít každopádně, jejich absence je potenciálně největší zápor této rekonstrukce.
19.01.2011 (16:52)  
Říkal jsem si, zda by Bp a Bdt poslední řady nestály za modernizaci - a hle :-) Ale ten rozsah je (vyjma dveří) skoro na úrvoni humanizace Béček...A to je myslím škoda. 140 bude na spoustě tratí stačit, ale klima by prostě měla být standart i a na těch osobácích, je sakra rok 2011! Taky třeba zásuvky pro každého a moderní informační systém (i když bez toho bych se i obešel) a by myslím zas tolik nestály...opět škoda... :-(

Jinak já zase nesnáším kupé, považuju to za naprostý přežitek, a to nejsem sexy blondýnka...
Registrierter Benutzer thingie  mail  
19.01.2011 (16:37)  
Já ve voze řady Bp jezdím běžně šest hodin v jednom kuse (R 66x), vy kratší vzdálenosti :-)
19.01.2011 (16:20)  
I kdyby se sousední úpadkové dráhy, jako jsou DB, OeBB, ZSSK a nakonec i PKP, snažily sebevíce, tak už České dráhy nedoženou.
19.01.2011 (16:18)  
Souhlasím s (ne)modernizací WC u Bdt a Bp. Hovna v kolejích nejsou zrovna ideální a celková úroveň WC je hrozná. Mělo by se s tím něco dělat.
S těmi oddíly je to pravda, kdž se podíváme na nejmodernější vlaky, tak všechny jsou velkoprostorové. Asi je to věc názoru.
Registrierter Benutzer aron 
19.01.2011 (16:16)  
Rušením kupéček se vůz zkapacitní, jistě souhlasíte s tím, že 8 lidí v kupé je blbost, takže když máme 10 kupé po 6ti místech, tak na vůz to je 60, kdežto u velkoprostoru minimálně 72 míst. jinak nedosazovat do rekonstruovaných vozů klimu a uzyvřené WC je vyloženě trapný a je to krok zpět.
19.01.2011 (16:11)  
a k tématu morální zastaralosti si myslím, že přitom, co rekonstruují je to dost irelevantní otázka, protože tam ta morální zastaralost velmi často je už dneska a napravit ji lze jen modernizací blížící se spíše ceně nového vagonu.
  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko