..: Rekománie 2011 u ČD - modernizace tří řad vozů pro dálkové vlaky :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.

Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality

Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.

Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.

Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.

150 modernizací pro rychlíkové spoje

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.

Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 19.1.2011 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 9 10 11 12 13 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel bugear 
19.01.2011 (22:20)  
@240.025: Jak už jsem psal, nedostatečná tuhost skříně. Původně se řidičáky taky plánovaly na 160, než se zjistilo, že to jaksi nejde. Jistě, šlo by asi vymyslet vyztužení, ale rázem máte cenu o nějaký ten milion výš.
Konečnou cenu Jančura zatím nezveřejnil, takže 25 milionů je spekulace. Počkejme si na výslednou cenu.
Jeden vůz RJ byl za 35 MKč možná v první sérii a při výborném kurzu Kč/€, v druhé už vychází okolo 42 MKč.
@MZ: Taurů schopných u nás bylo na začátku provozu v ČR 9 a minimálně jeden se později dodělával. Nicméně nevidím důvod proč by s tím 380 jezdit nemohla, pokud to umí mluvit podle norem.
19.01.2011 (22:11)  
Honza: na údržbu možná ano, ale v úplně jiném provedení než B(-ullshit)
registrovaný uživatel Honza  mail  
19.01.2011 (21:48)  
240.025: koženky jsou dobré všude, tak proč ne.
19.01.2011 (21:41)  
a kam se dají sedadla z Bmee? Vytrhají se příšerné koženky a dají se do Béček, aby stály aspoň trochu za to? :-) A máme tu další jakžtakž hezké vozy :-))
19.01.2011 (21:30)  
Miroslav Zikmund: zajímavý komentář, pokud je to vozidlo perfektně udržováno 30 let, tak proč ho na dalších 20 nezmodernizovat. Před 4 lety jsem vyzkoušel jednotku Transalpin a musím říct, že z pohledu cestujícícho to bylo výborné, snad nejlepší co jsem kdy jel, oproti moderním, také komfortním vozům vozům mi přišel "útulný", cítil jsem se v něm jako v obýváku a ne jako ve vlaku :-)
19.01.2011 (21:25)  
druhá část je trapná, proč nemůžou udělat za ty samý prachy méně vozů ale pořádně, včetně 160? Protože to jsou ČD....? V první řadě by bylo několik slušnejch vagonů na vnitro IC, případně pár slušných souprav na obyčených R a tam je garantovat. Pozvednout kvalitně jednu relaci a za pár let další mi přijde mnohem smysluplnější než zakonzervovat většinu relací na 20 let.

A vagon nemusí stát 50mKč, viděli jsme u RJ že to mají za polovinu, proč brát pořád od Siemensu? Proč se nepodívat třeba na balkán? ;)
registrovaný uživatel Busman 
19.01.2011 (21:18)  
Flexaretista (21:01): Tohle bych podepsal. Ani ty Bmz ČD se s těmi ÖBB nedají srovnat...:-(
19.01.2011 (21:01)  
Miroslav Zikmund: Problém je, že zatímco v Rakousku to udělají pořádně, u nás má člověk už dopředu jistotu, že to nebude stát za moc a pokud už ano, tak stylem úklidu a údržby se to nejpozději do roka dostane tam, kde to bylo předtím :-///
19.01.2011 (20:00)  
doomlukas : ten RailJet cenově za předpokladu, že to bude nachlup "provedení ÖBB", pokud by se tam něco mělo měnit, tak to bude už dražší ... Takže lze předpokládat, že dražší to bude už jen proto, že popisky budou muset být v češtině, na řídící stanoviště potřeba dosadit tuzemské prvky ...
Informační systém bude muset být počeštěn, zase důvod k navýšení ceny ...
ÖBB mají problém s nevyužíváním Premium Class (kýžení byznysmani se nějak do vlaků, kde by "dělali byznys" neženou), takže by to rádi předělali na standardní jedničku nebo dvojku, ale podle dostupných informací jim nějak chybí EURA ...

Kdyby to chtěly změnit ČD v rámci "výroby", tak už to je samozřejmě něco jiného a cena může být jiná ...
No a zatím není patrné, čím by se ten RJ vozil.
Debatovat o tom, že by to mohla být řada 380 je zbytečné. Pokud by to někdy bylo možné, tak k ceně RJ by se musela připočítat cena za - do té doby - pronájem 1216 způsobilých jezdit po některých tratích SŽDC (zatím je těch 1216 pět nebo šest, úpravu dalších by někdo [rozumějme ČD] zase musel zaplatit).
Modernizované vozy lze připojit i za nemodernizovanou starožitonost řady 140/141/749 a vyrazit k cíli ...

ÖBB modenizují vozy pořizované koncem 70. let, tedy v řadě případů stejně staré jako řada vozů pamatujících ČSD. Jak vozy pro dálkové vlaky (mezistátní nebo ÖBB EC / IC), tak CityShuttle a tak nějak jsou na tom i DB. Tam se setkáte i s vozy pamatujícími začátek 60. let minulého století, kdy mnozí z diskutujících ještě nebyli na světě ..., které prošly několika modernizacemi.
Podobné modernizace dělají i SBB na velkoprostorech typu Schlieren, případně modernizují vozidla dříve vyrobená.
BLS špičkově zmodernizovaly ucelené soupravy EWIII převzaté od SBB jezdící na RegioExpress na trase Neuchatel - Bern - Luzern, případně do Brigu přes Lötschberg. Rok výroby 1973 - 1975 ...
Tyhle soupravy jsou paradoxně tím nejlepším co dneska ve Švajcu jezdí a onen RailJet za tím hluboce zaostává, o Potemkinech nemluvě ... Nemají sice vakuová WC, zásuvky, zato parádní sedačky, prostor pro bágly ...
registrovaný uživatel aron 
19.01.2011 (19:48)  
Tomáš Palíšek: Tak právě ta doba na vyjednávání mi příde, že nikdo nemá víc času než ČD.Ty musej mít nervy z nejušlechtilejší oceli, a hlavně dodavatelé, ti už asi nervy s ČD ztratili.Vyhlásím-upravím, vyhlásím-zruším, vyhlásím-vyberu-zruším. A pořád dokola.
  1 ... 9 10 11 12 13 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko