..: Rekománie 2011 u ČD - modernizace tří řad vozů pro dálkové vlaky :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Vozy řad Bmee, Bdt a Bp se dočkají výrazné modernizace. České dráhy pokračují v nastoleném trendu modernizací vozů pro osobní dopravu a v těchto dnech proto vyhlašují další tři očekávaná výběrová řízení na modernizaci vozů z přelomu 80. a 90. let. Prvním z nich je již vloni oznámený záměr na modernizaci vozů Bmee pro vlaky vyšší kvality, další dvě jsou zcela nová. Celkem by v nejbližší době mělo přeměnou projít až 190 vozů, které budou sloužit nejen ve vlacích InterCity a EuroCity, ale i expresech a rychlících Českých drah. Všechny budou po modernizaci ve velkoprostorovém uspořádání, v interiéru se objeví mj. zásuvky, zlepšeny budou jejich technicko–provozní parametry a hlavně by měl ubýt z kolejí pořádný kus „koženkového království“.

Bdmpee – už brzy vozy pro vlaky vyšší kvality

Největší zásahy v rámci modernizace čeká vozy Bmee vyrobené na přelomu let 1986 a 1987. Vozy původem z německého Bautzenu s podvozky GP 200 S tak po své modernizaci konečně nabídnou komfort odpovídající 21. století. Vozy získají namísto jedenácti oddílů velkoprostorové uspořádání s 76 až 80 místy k sezení. Kromě nových podlah, oken, osvětlení a obložení stěn budou dosazeny také nové sedačky, které budou navíc polohovatelné. U všech míst by měl být k dispozici stolek – sklápěcí u sedadel v leteckém uspořádání nebo pevný u klasického uspořádání „do čtyřek“. Samozřejmostí budou také zásuvky na 230 V, klimatizace a WC s uzavřeným systémem. Stejně jako všechny poslední modernizace vozů pro EC/IC budou mít i tyto dosazen elektronický informační a rezervační systém.

Kromě prvků viditelných pro běžné cestující dozná změn i technické vybavení, kterého si cestující běžně nevšímají. Dosazen bude nový centrální zdroj energie (CZE), upraveny budou elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy, nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do pěti kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Podobné vybavení bylo dosazeno již do bistrovozů řady ARmpee realizovaných v uplynulých dvou letech společností ŽOS Vrútky.

Všechny rekonstrukce by měly být hotovy do 32 měsíců od podepsání kontraktu, jehož hodnota se odhaduje na částku 880 milionů korun. Jeden vůz tak vyjde zhruba na 22 milionů korun. Protože je řada Bmee jednou z nosných řad na vlacích vyšší kvality směrem na východ od Prahy, bude zajímavé sledovat udržení alespoň minimální kvality spojů po dobu realizace této zakázky.

150 modernizací pro rychlíkové spoje

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír Belan Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na modernizaci 88 vozů řady Bdt a 62 vozů řady Bp z počátku 90. let vyráběných v moravské vagónce MSV Studénka. Rozsah prací bude ale menší, než u vozů řady Bmee. „Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ zdůvodňuje menší rozsah úprav náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zachováno bude velkoprostorové uspořádání, kde navíc vznikne na jedné straně prostor pro přepravu nejméně sedmi jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. Vozy Bdt dostanou nové pevné sedáky, u vozů Bp budou původní opraveny. Dosazen bude nový centrální zdroj energie a na vybraných místech se objeví zásuvky 230 V. Do vozů bude také dosazen vlakový rozhlas, kterým bude možné poskytovat cestujícím informace o zastávkách nebo mimořádnostech. O větší bezpečnost se postarají nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem, ovládané tlačítky, které budou za jízdy blokované. Podvozky budou nově upraveny pro rychlost 140 km/h a dostanou – stejně jako rekonstruované vozy Bmee – překlenutí záchranné brzdy. Zvýšení rychlosti tak umožní nasazovat vozy na rychlíky jezdící po koridorech rychlostí 140 km/h. Z toho důvodu jsou vozy v současnosti staženy např. z Plzně do Hradce Králové, kde jejich nižší maximální cestovní rychlost (nyní 120 km/h) nevadí.

Jak je z předchozího popisu patrné, vozy Bdt a Bp nedostanou v rámci rekonstrukce klimatizaci ani WC s uzavřeným systémem. Toto se sice projeví na nízké ceně rekonstrukce – 88 vozů Bdt za 440 milionů korun (5 mil./vůz), 62 vozů Bp za 310 milionů korun (5 mil./vůz), na druhou stranu v současné době vznikají z vozů Bdt klimatizované řídicí vozy, dosud označované jako řada 961 (nové označení ještě nebylo oficiálně prezentováno), se kterými mohly tvořit ucelené vratné soupravy. Takto je sice budou moci tvořit, ale půjde o soupravy s celkem nesourodou úrovní kvality napříč jednotlivými vozy, kdy například 2. třída v řídicím voze klimatizována bude, ve zbytku soupravy však už nikoliv. Na druhou stranu v soupravách s revitalizovanými vozy UIC–Y budou díky kotoučovým brzdám a předsuvným dveřím tvořit právě tu lepší část soupravy. V každém případě bychom se těchto vozů měli dočkat do třiceti měsíců od podepsání kontraktu.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 19.1.2011 (15:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 15      Zpráv na stránku:   
20.01.2011 (7:19)  
Tahle rekonstrukce stejně nic neřeší... Pořád budou na Ec/Ic jezdit Béčka. Jediné řešení je nákup nových vozů. Doufám, že se dostane na Railjety...
Registered user Mr. T 
20.01.2011 (1:57)  
Honza: No jako v lednici se tam necítím, ale kultura cestování na Slovensku je někde jinde... Budou přeznačovat A na 2. třídu... U nás si na tom přivydělá Janoza a zhumanizuje je... hold na Slovensku se ví, že v roce 2011 je potřeba klimatizace a kulturní cestování.

Jinak co se týká uspořádání letadlo/bus, tak tomu fandím, protože když je plno, tak si natáhnu nohy pod sedačku před sebou. Kupé bych zrušil úplně, protože je to ztráta prostoru a zazáclonkuje se tam jeden člověk. Jinak velkoprostor je také lepší z hlediska bezpečnosti.
Registered user Honza  mail  
20.01.2011 (0:31)  
Dobrý, my ale relativně zatím křápy nemáme.
Ale sedadla dobrá.
Registered user hamish 
20.01.2011 (0:14)  
Nevím, jestli to tu už bylo, ale mohli by do nějakého českého křápu dát toto: http://www.youtube.com/watch?v=x3y8e8vme6g ;-)
Registered user DenSha  mail  
19.01.2011 (23:49)  
ad R.U.R.:
ROFL, šrapnely na kolejích, děkuji za prvotřídní pobavení :-)
Registered user Honza  mail  
19.01.2011 (23:29)  
R.U.R. Jo. přesně tak, ten záchod bych udělal, jednak z toho důvodu co píšete a taky že pak "ve stanici lze" :-)
Raději jedu velkoprostorákem než kupé, ale děleným, ne tím letadlem a s velkými pohodlnými koženkovými sedadly.
Registered user R.U.R.  mail  
19.01.2011 (23:23)  
Že nebudou vakuová WC je otrava, SŽDC by měla účtovat vyšší poplatky za šrapnely na kolejích a najednou by se modernizace záchodů vyplatila :-) Koneckonců kdybych někomu půjčil byt a on mi v něm nasral na zem, taky bych za to po něm chtěl zaplatit.
Že nebude klima mi nevadí, pokud budou fungovat okna a topení, tak je to po většinu roku v pohodě.
Zásuvek stačí pár, hlavně pokud budou fungovat. Jiná věc je, jak se jako stane, že u těch pár zásuvek budou sedět zrovna ti, kteří je chtějí využívat, a ne ti, kteří si tam sedli jen tak a nechce se jim si přesedat kvůli cizímu notebooku. Samozřejmě pokud budou zásuvky umístěné nějak strategicky, tak to může být OK - třeba jako v Bpmz294.561 [DB], ale šlo by to ještě o poznání lépe.
Preferenci uspořádání ala bus/letadlo oproti kupé chápu, to vysvětlení zvýšení objektivní i subjektivní volné kapacity je velmi pregnantní. Ono i u těch čtyřek je docela vidět, že zatímco lidé sedící proti sobě musí krčit nohy, aby se nepokopali, pod a mezi sedadlama je až nestydatě mnoho nevyužitého prostoru. Aneb radši sedím v kupé než v „letadle“, ale zase radši sedím a mám natažené nohy než sedím někde skrčený nebo dokonce stojím. To musí snad kadý uznat.
Registered user Honza  mail  
19.01.2011 (23:22)  
Mr. T: ještě že nejsme na Slovensku, že aspoň v rychlíku se člověk cítí jak ve vlaku a ne v lednici, nebo teráriu.
Registered user Mr. T 
19.01.2011 (23:15)  
Je nejvyšší čas na vyhlášení VŘ na rychlíkové linky... Jinak budeme jezdit do nekonečna humusem... Je vidět, co způsobují smlouvy na 10 let... Závidím lidem na Slovensku, tam jezdí rychlíky s klimatizací...
Registered user Honza  mail  
19.01.2011 (22:31)  
Jo, v pondělí zastavil v Ústí rychlík a měl samé najbrtníky a kromě BDska všechny modernizovaný a jenom 2 z toho měly LED světla (1 A, zbytek B). Ostatní měly původní lineární zářivky. Čím to může být?
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 15      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko