..: Nové elektrické jednotky Českým drahám dodá opět Škoda :..

Exteriér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda Vagónka Praha — (Aktualizováno) Dodavatelem celkem devatenácti jednopodlažních elektrických jednotek – z toho 15 třívozových a 4 dvouvozových – se dle očekávání stala ostravská Škoda Vagónka. České dráhy tak uzavřely poslední dvě z loňských vyhlášených výběrových řízení na nákup nových vozidel pro regionální dopravu. Nové soupravy budou nasazeny v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji, přičemž první jednotka by měla být Českým drahám předána v druhé polovině příštího roku; poslední pak začátkem roku 2014.

České dráhy za celou objednávku zaplatí 2,511 miliardy korun – z toho 2,063 miliardy za 15 třívozových jednotek (137,5 milionu za soupravu) a 448 milionů za 4 dvoudílná vozidla (112 milionů za kus). Oproti původnímu předpokladu je tak finální částka nižší o zhruba 17 milionů.

Elektrické jednotky najdou uplatnění hned v pěti regionech České republiky. Ve většině případů ovšem soupravy třech nových řad s předpokládaným označením 445, 644 a 645 ani zdaleka nebudou postačovat na náhradu starých souprav s osobními vozy klasické stavby.

  • Ústecký kraj - 7 třívozových jednotek 3kV ss (ř. 445)
  • Pardubický a Královéhradecký kraj – 5 třívozových jednotek, 3 kV ss (ř. 445)
  • Olomoucký kraj – 3 třívozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 645)
  • Jihočeský kraj – 4 dvouvozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 644)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaNové elektrické jednotky budou nízkopodlažní, klimatizované a budou disponovat uzavřeným systémem WC. Navrženy jsou pro maximální rychlost 160 km/h, což je o 20 km/h více, než u dosud dodávaných souprav ř. 471 CityElefant, oproti nimž přinesou také řadu dalších změn. Kromě interiéru, vyvedeného kompletně v nových barvách ČD, bude novinkou například audiovizuální informační systém s LCD monitory místo doposud používaných LED panelů uvnitř vozidla. Interiér, nabízející 1. i 2. vozovou třídu, bude nově propojen do jediného otevřeného prostoru místo dosavadního řešení s návalky a několika přechodovými dveřmi. Cestující druhé třídy se také dočkají elektrických zásuvek, které budou umístěny pod podokenními stolky. Třívozové jednotky budou vybaveny dvojicí WC s uzavřeným systémem, z nichž jedno bude uzpůsobeno pro vozíčkáře. Již z výroby bude také dosazeno zařízení, které umožní cestujícím připojení k internetu pomocí interní WiFi sítě. Do budoucna se počítá také s dosazením automatů na teplé a studené nápoje spolu s dalším drobným občerstvením, ale také denního tisku a podobně. Jednotky tak budou na toto dosazení připraveny již od výrobce. Další parametry jsou uvedeny v následující tabulce:

Dvouvozová jednotka (644) Třívozová jednotka (445/645)
Max. rychlost 160 km/h
Výkon 1 360 kW 2 040 kW
Délka jednotky 52 900 mm 79 400 mm
Kapacita 147 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě 241 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě
Napájení 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (4 ks) 3 kV ss (12 ks) / 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (3 ks)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaŠkoda Vagónka tak v nejbližší době zavede do výroby další rodinu svých elektrických jednotek. Firma podle svých slov na na projektu intenzivně pracuje již zhruba tři roky a v případě souprav pro České dráhy již byla zahájena výroba vozových skříní tak, aby první jednotka mohla začít se zkouškami na sklonku tohoto roku. Podle smlouvy by k jejímu předání mělo dojít společně s dalšími čtyřmi kusy v druhé polovině roku 2012. Výrobce si navíc s novinkou věří i v zahraničí a hodlá ho nabízet v různých modifikacích nejen dopravcům ve východní Evropě, ale také na vybraných západních trzích.

České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv objednaly celkem 23 (15+8) dvoupodlažních elektrických jednotek, 19 jednopodlažních pantografů, 31 motorových souprav a 33 motorových vozů, jež mohou nahradit až 217 klasických vozů v regionální dopravě. Na českých kolejích se zároveň po delší době objeví hned několik nových řad hnaních vozidel. O jejich definitivním označení rozhodne až Drážní úřad, dráhy ale kromě čísel 445, 644 a 645 předběžně počítají také s řadou 840 pro motoráky Regio-Shuttle RS1 v libereckém kraji, 841 pro téměř shodný vůz, určený pro Vysočinu a 844 pro motorové jednotky od výrobce PESA Bydgoszcz.

Kabina jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaČeské dráhy také mohou po vzoru Regionov a CityElefantů přistoupit k marketingovému pojmenování jednotlivých typů v rámci sílících marketingových aktivit v krajích. Není bez zajímavosti, že si České dráhy u úřadu pro průmyslová vlastnictví nechaly se jménem CityElefant registrovat zároveň i název CityPanther. U nových elektrických jednotek by proto přidělení jména nebylo vůbec překvapivé… Zvířecí jména ostatně nejsou pouze doménou vlaků ČD: již na přelomu století daly rakouské ÖBB svým patrovým push/pull soupravám marketingový název Wiesel (lasička), který je v současnosti na většině souprav doplněn o grafickou podobu maskota.

Zdroj: České dráhy, Škoda Transportation


JiříK. | 17.2.2011 (20:59)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 20      Zpráv na stránku:   
19.02.2011 (6:58)  
ja mam fakticky tuseni, ze az do Oldrichova draty nejsou - jel jsem to v listopadu, a fakt si pamatuju, ze v Louce uz troleje davno nejsou...

Tak to máš velmi špatné tušení :-))
registrovaný uživatel rpet  mail  
19.02.2011 (2:29)  
@ poborskii:

134?? je to mozny, psal jsem to z hlavy.

a k tem dratum: ja mam fakticky tuseni, ze az do Oldrichova draty nejsou - jel jsem to v listopadu, a fakt si pamatuju, ze v Louce uz troleje davno nejsou... v Litvinove, a ani v Litvinov - mesto (to jsi mel asi na mysli) take trolej neni. z trati 135, na niz je ona zastavka polozena, bylo trolejove vedeni odstraneno pred x lety spolu se snesenim druhe koleje mezi Loukou a Chemopetrolem (Nove Kopisty)...
19.02.2011 (1:20)  
Zdeněk Merta:
Co je na vaší vychvalované 854 dnes českého?

Třeba to, že byla jako 852/853 vyrobena a na 854 rekonstruována v Česku. Nebo to, že je to designově originální vozidlo, které jezdí jen u nás. :)

Já přeci nikde nepíšu, že mi vadí při výrobě nebo rekonstrukci dosazení komponentů ze zahraničí. Např. motor Caterpillar u té 854. Vždyť je to fajn, CAT jsou jedny z nejlepších motorů na světě a každé vozidlo, které jimi disponuje se tím může chlubit. Důležité je, že se jedná o vozidlo, které je ve svém vzhledu naprosto originální. Originální designem, který mu dali designéři z Česka (Československa).

A máte pravdu, že 854 vychvaluji. Je to zkrátka moje nejoblíbenější železniční vozidlo. (Každý, kdo se zajímá o věci kolem železnice asi nějaké své má) Proč ji vychvaluji?
1) Je vzhledově pěkná
2) Je pohodlná a moderní (interiér)
3) Je rychlá (Akcelerace je sice horší, ale musíme brát v úvahu, že byla vyráběna i rekonstruována jako rychlíkové vozidlo na meziregionální dopravu. Nikoliv na vedlejší tratě, kam je ČD bohužel posílá. Přitom od toho tu jsou 810, 814 nebo koneckonců to Desiro.
4) Ve spojení s 954 tvoří vratnou soupravu s bezbariérovým přístupem, což z ní tvoří soupravu na evropské úrovni.

A Desiro a Taurus se vám nelíbí? Můžete uvést proč? Že to není žádný zázrak? Ale nějak to jezdí, že?

Desirem jsem se svezl vícekrát a opravdu, žádný zázrak to není. Na první pohled působí jako moderní vozidlo, ale když se posadíte, zavřete oči a nevnímáte moderní interiér, pomyslíte si, že sedíte na tvrdé sedačce v Btax, který si drncá zapřažený za 810 po regionálce.

A Taurus? Před ním klobouk dolů - nejrychlejší lokomotiva v Evropě. Ale vadí mi na něm už jen to, že jich začíná být moc - Německo, Rakousko... A já se jen modlím aby nezahltily i ČR.

Už chápete můj názor? Ještě uvedu jeden příklad:
Němec, který se zajímá o železnici se přijede podívat do ČR. Těší se, s jakými novými železničními vozidly se tu seznámí. Zajde se podívat na nádraží a ejhle: "Vždyť tu jezdí to samé, jako u nás v Německu" řekne si. Zklamaně se vrací domů.

Přemýšlel jste, co se stane, když začneme nakupovat ony "výhodné" stroje od Siemensu stejně tak, jako to udělaly DB nebo OBB?
O čem se tady, na ŽelPage budeme potom bavit?
Co budeme komentovat?

"ČD nakoupí dalších 200 regionálních jednotek Desiro"
"Srážka Desira a Tauru při posunu způsobila škodu 1000000 korun"
"Taurus překonal rychlostní rekord na české železnici"

Jaké fotografie budeme hodnotit?
"Taurus, Taurus, Desiro a zase Taurus"

Žádný další Brejlovec, Banán, Eso nebo Šukafon v galerii. To byste opravdu chtěl?

(Předchozí příklady jsou samozřejmě nadsázkou, šlo mi jen ukázat vám dost přehnaný příklad, jak v současné době vypadají weby o železnici v Německu či Rakousku a upřesnit vám můj názor).
registrovaný uživatel koyot 
19.02.2011 (0:46)  
Tomáš Palíšek: Přečetl jsem si na co jsi reagoval, nechápu na co mě upozorňuješ... Jestli to pořád nechápeš, tak divize Bombardieru, která vyrábí vlaky všech možných kategorií, je německá a sídlí v Berlíně nikoliv v Kanadě. A to, že německé dráhy u nich nakupují je jasné protěžování domácích dodavatelů. Siemens toho navíc dodává o zatracené procento více takže je jasné, že se zde dá bez okolků mluvit o dvorním dodavateli. Opravdu jsem nepochopil, proč to mám číst znovu.
18.02.2011 (23:38)  
Ohledně vstupních dveří - souhlasím, že mi na západ od nás u tý regionálky chyběj - táhne tam, ale ne zas tolik, jelikož ty dveře jsou chytřejší než u elefantů a regionov a když s nima chvíli nikdo nejde, zavřou se (tak 15sek.), a neotevíraj se po jedom kuse dvěří, ale obě křídla najednou, sice mam rád vstupní dveře, ale čím propojenější vůz je - jako tramvaj - tím méně vandalismu, tím více bezpečí, i když na úkor kvality (v zimním období) Desira, RegioShuttly, i plánované motory od Pesy i mezipatro Elefantu jsou na tom stejně a nevím jestli si někdo někdy stěžoval... Ještě by měli vyrobit nějaké menší dvouvozové nebo i jednovozové pro méně využívané elektrifikované tratě - Rybník-Lipno, Tábor-Bechyně, části 260/270/010, Ústí n.O-Lichkov, Ústí-Úpořiny-Bílina - něco o kapacitě 814 akorát elektrické a modernější...
18.02.2011 (22:12)  
Petr Stříteský:
Co je na vaší vychvalované 854 dnes českého?
A Desiro a Taurus se vám nelíbí? Můžete uvést proč? Že to není žádný zázrak? Ale nějak to jezdí, že?
registrovaný uživatel PepaN 
18.02.2011 (21:19)  
Petr Stříteský: ono to je tak nějak cílem firmy, víte, nahrabat si kapsu... Nebo to chcete dělat charitatvině?
registrovaný uživatel PepaN 
18.02.2011 (21:14)  
TTtrain: pokud bychom to brali s nadsázkou má pravdu. O víkendu třeba na úseku Velenice - Budejovice je to tragédie... A co si budeme povídat, většina jižních čech, ale i Vysočiny je na tom podobně...
18.02.2011 (21:10)  
Juraj Kováč: Přece se Siemens nebude zabývat námi, takovou malou zemí která požaduje tak málo jednotek (ironie). Tady je jasně vidět, že Siemens je jen zisková organizace a nic víc, jde jim jen o to si nahrabat kapsu. A i to je jeden z důvodů proč bych od nich nic nenakupoval, ono to Desiro není žádný zázrak a Taurus nedělá menší problémy než 109e.

Jsem rád, že nakupujeme od domácího výrobce, alespoň budeme za několik let jednou z mála zemí Evropy, kde nebude kolejím vládnout Taurus a Desiro.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
18.02.2011 (20:48)  
For gaston.g : 3 vlaky za den? Stavte se u nás někdy, ubytování a stravu zajistím zdarma...
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko