..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 16 17 18 19 20 ... 38      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mib2 
28.08.2011 (10:16)  
Pavel Z
A to je přesně ten problém - není primárně v zaměstnancích ČD ani ve vedení, ale už v samotných v základech. ČD žijí z politické ideje, že si každý zaslouží dopravu zajištěnou státem. Jsou něco na pomezí dopravce a sociálních služeb, tedy ta "socka," jak se vžilo označení. Vámi popsaný případ určitě není tím nehorším, co vás může při práci potkat a co se mě týče, klobouk dolů, jak to zvládáte. Protože děláte službu trochu jiného druhu, nežli čistá doprava, za kterou možná ani nejste odpovídajícím způsobem ohodnocen, někde ve Vás sílí přesvědčení, že by cestující měl být za takovou službu vlastně vděčný. A možná na tom i něco je, alespoň u toho popsaného. Nejste-li ohodnocen platem, očekáváte alespoň ohodnocení od cestujících, třeba v podobě pochopení a slušnosti. Podobně jako tu psal někdo níže "budu se chovat tak jak oni ke mě, " nebo pan Vrtěna "pochopte, že setsavit vlak ve správném řazení není žádná legrace a vadí mi, že to odmítáte pochopit a tolerovat." Dalším důsledkem vyplývajícím ze oněch základů je přesvědčení, že nikdo jiný takové služby neokdáže poskytnout, a opět na tom něco pravdy je. Ne však ale až tak, že by po kolejích nemohl jezdit nikdo jiný, nikdo jiný se nemohl naučit předpisy nebo nešlo tu práci dělat jinak.
No a teď k pointě - já se nechci ve vlaku cítit jako klient sociálních služeb. Jsem rád, když vím, že dopravce je vděčný mně za to, že jsem si ho vybral a dává to dostatečně najevo. Například jednáním personálu, čistotou vozu, kvalitou interiéru pro mě až v druhé řadě. Chápu, že je těžké se na mě tvářiot příjemně, pokud jsem zpruzený, ale např. ve 40stC v nevyvětratelné regionově se opravdu hezky tvářit nedovedu apod. Chápu, že je obtížné říkat promiňte, že nemáme odpovídající vozidla nebo alespoň to je vedro je strašné, nepotřebujete pomoc, promiňtě, dnes jsme nedokázali z důvodů toho a toho zajistit standardní řazení, částečně proto, že za to sami nemůžete a tak trochu v tom jedete s námi cestujícími, ale jste pro ten okamžik tváří celé společnosti ČD. I to by mě pomohlo mnohdy nepohodu snášet, ale často je to tak, že očekáváte, že potíže cestující pochopí a někdy i s vědomím, že stejěn jinou možonost nemá.
Jsem rád, že přijde konkurence, a není to proto, že bych chtěl vámi odvednou práci nějak dehonestovat - jste skutečně jiný dopravce, než bude pan Jančura a další, ale proto, že já se ve vlaku jako klient sociálních služeb cítit nechci.
No, a dlužno dodat, i u ČD jsem měl párkrát pocit, že jsou rádi, že mě vezou, hurá.
28.08.2011 (9:50)  
Pavel Z: A myslíte si snad, že tyhle problémy s různými typy "zákazníků" mají jen zaměstnanci ČD? Prostě je Vaše práce odbavit cestující a přiměřeně jednat s těmi, kteří nějak porušuují tarif a SPPO.
Jinak zbytek viz příspěvek M 28.8. (2:40). Dokud tohle nepochopíte, tak fakt můžete být vděčni za ty vaše odbory, díky nimž nelze arogantního, neochotného, předpisy neznajícího a porušujícího nádražáka na hodinu vykopnout.
A dokážu si velmi dobře představit, co by se stalo zaměstnanci standardní firmy, kdyby veřejně označil své klienty, a tedy chlebodárce, za "kaštany".
Ach jo, nakonec ještě skončím s máchovským zvoláním "RADIME! ALEŠI! HONZO! Jen houšť", a to opravdu nejsem žádným "žlutým fanatikem". Ale aspoň vidíte v praxi ten princip, proč po zkušenostech s ČD lidi vítají cokoliv jiného.
28.08.2011 (9:01)  
M: Tenhle pocit ale porad spousta zamestnancu ve sluzbach ma a bylo by krasne, kdyby se tihle prohodili s tema na pracaku, co by svoji ochotu radi prodavali, ale nemuzou, protoze jim tahla indivudua zabiraji mista

Asertivita je krásná věc, když ale vidím, jak se plno lidí snaží kde co ochcat a ještě čeká, že se jim za to budu klanět, tak to bych fakt blil. A je to rok od roku horší.
A hned můžu uvést jeden čerstvý příklad. Kaštan (sorry, ale myslím , že ještě slušné označení) věk 45-50 nastoupil na Smíchově. Jízdenku jsem po něm chtěl až těsně za Radotínem, protože jsem se k němu dřív nedostal. Předložil jednorázovou jízdenku označenou někdy po poledni, přičemž bylo lehce po 23. Po mém optání, jestli se náhodou nespletl a nemá jinou jízdenku, vyrukoval s tím, že ať mu jí tedy napíšu do Černošic. Normálně bych mu měl napařit rovnou jízdné + 1000(400,-), ale už vidím, jak je ochotný to zaplatit, když vyhodit jsem ho už nemohl. No dobrá tedy, píšu jízdenku, přičemž on mi připomíná ať mu "napíšu korektní lístek". Zarazím se a ptám se ho, v předtuše co tím asi myslí, co si pod tím představuje. No ano, typujete správně, chce jízdenku bez přirážky,protože "přece dobíhal". No a od této chvíle šla asertivita stranou.... Sprostej jsem na něj nebyl, ale řekl jsem mu, že pokud chce aby se k němu někdo choval korektně, tak nejdřív se tak musí chovat on a nedělat ze druhých voly.
No a když je takových vychcánků na vlaku několik, tak to pak ta služba stojí za to. Ale ano, byla to moje volba, mohl jsem jít dělat něco jiného, mě jen štve že tu plno lidí o tom vede své teorie, aniž by si to třeba ten jeden den zkusili. Někdy byste fakt nevěřili co je možné.
28.08.2011 (8:10)  
pro SYN: Ono to z papiry pro loko neni tak jednoduche. Kazdy zasah do konstrukce vyzaduje novou homologaci. To muze byt napr. treba jen vymena vypocetni pameti za vykonejsi. Loko pana J. prosly v podstate velmi zasadni rekonstrukci (Italianky byly velmi odlisne) a po te prochazely jen nekterymi TBZ. Finalni celkova homologace zatim neni. Cili pro jen jizdy na vyjimku. Nejsem si opravdu jist zda to Velim do proklamovaneho data stihne, jelikoz na okruh neni mozne prijet kdy si nekdo vzpomene.
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
28.08.2011 (7:02)  
Juraj Kováč > A co se třeba zamyslet nad tím, že ta chyba mohla být i na druhé straně a zapojení Mirelu neodpovídalo předpisům. Co jsem slyšel, tak tam určité rozdíly byly. DU je jedno, zda nějaký Jančura jezdí a nebo ne. Pokud je toto házení klacku pod nohy, tak jiným dopravcům včetně ČD tam občas hodí celý les. Prostě občas je dobrý hledat chybu i u sebe a netrpět představou, že jsou všichni proti mně.
registrovaný uživatel rpet  mail  
28.08.2011 (5:14)  
@ R.U.R:
Tady už jsi dost ujel. Pokud někdy jezdíš autobusem (a zvlášť na větší vzdálenosti), jistě si dokážeš představit rozdíl mezi tím, když vedle tebe sedí přítelkyně a když je to někdo cizí (a to zejména v tomto případě, tedy že s sebou máš přítelkyni, ale ta sedí někde jinde).

nebavi me obhajovat prirozenou inteligenci. takze strucne: pokud je pro kohokoliv problem sedet ve vlaku (bus, letadlo) vedle ciziho cestujciho, necht sedi doma na zadku a necestuje. problem "se spanim" povazuju za naprosto ubohy argument - bere si snad dotycny svoji pritelkyni na KAZDOU cestu? asi tezko, zejo...

cestovani jakymkoliv dopravnim prostredkem na delsi vzdalenost s sebou muze prinest jiste nepohodlnosti. normalni clovek je na ne pripraven. nenormalni clovek na ne pripraven neni a pak si jde stezovat na zelpage (trebas). fakt sorry, ale tohle mi hlava nebere...
registrovaný uživatel M 
28.08.2011 (2:40)  
Rota: Já osobně se snažím k cestujícím chovat tak, jak oni ke mně.
Asi by sis mel uvedomit, co je tva prace. A tva prace je, ze mas byt milej i na toho, kdo na tebe milej neni. No, pripadne byt neco jako asertivni. Vy (ty a cestujici) totiz nejste zadni partneri nebo co, ten vztah je tak trochu pan a sluha. No a ty ses ten sluha (stejne jako jakykoliv jiny zamestnanec pri styku se zakaznikem). Ale alespon je pozitivni, ze nemas pocit, ze jsi pan. Tenhle pocit ale porad spousta zamestnancu ve sluzbach ma a bylo by krasne, kdyby se tihle prohodili s tema na pracaku, co by svoji ochotu radi prodavali, ale nemuzou, protoze jim tahla indivudua zabiraji mista
registrovaný uživatel M 
28.08.2011 (2:27)  
Heh, tohle mne docela pobavilo. SA je hrozna firma, protoze na lince Londyn-Praha (cili 20 hodin jizdy?) jsme meli 20 minut zpozdeni. Jo, nebyla to jedina vytka v tom prispevku, ale tohle je fakt husty. Je to jako rozcilovat se, ze vlak Praha-Pardubice (nebo Ostrava-Olomouc nebo co ja vim co jeste) ma JEDNU MINUTU zpozdeni:)

PS: "Břeclavý" (7.pad) jsem asi jeste nevidel:))
registrovaný uživatel bugear 
28.08.2011 (1:09)  
@Václav Vrtěna: Kolik vnitrostátních vlaků že jelo odklonem při Studénce? Jak si to ČD mohly dovolit, nevláčet lidi o x hodin déle a místo toho je nutit přestupovat?
Ta Olomouc se dala krásně řešit NAD do Přerova nebo Hranic, proč to tahali přes Brno s bonusem 120-150 je mi záhadou.
Roztoky: NAD tehdy nebyla, vlak byl v daném úseku zrušen bez náhrady. Taky nic, co by ČD nedělaly.
Ale proč vám to vůbec píšu, váš předpoklad, že strojvedoucí nebudou mít seznání na 231 je nádhernou ukázkou modrogumního uvažování jakej je ten soukromník blbej. Co na tom, že ředitel je strojvůdce a bývalý šéf O12
28.08.2011 (1:05)  
Rota: díky tomuto člověku já nemám šanci dělat vlakvedoucího u soukromníka, protože mi nikdo to povolení u ČD dnes nedá

Teď tě nějak nechápu. Když budeš chtít jit k Jančurovi a ten tě vezme, tak snad není problém podat u ČD výpověď. A myslím si, že by možná byli i rádi, protože kdo ví jak to bude od nového GVD a jestli se nebude někde propouštět.
  1 ... 16 17 18 19 20 ... 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko