..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 18 19 20 21 22 ... 38      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Lampik 
27.08.2011 (21:25)  
Škoda, že mě to napadlo takhle pozdě. Pan Vančura mohl ČD odkoupit od státu za symbolickou cenu a to by se pak jezdilo. Bez konkurence a mezi Prahou a Ostravou ještě za 250,- To by byla paráda :D
registrovaný uživatel SYN 
27.08.2011 (21:13)  
Jan Burian: Teda nevím ale to mi příjde jako hloupý vtip... když pominu že se tu o tom psalo (ale nemůžu přísahat že jsem si to zapamatoval úplně přesně) tak píše že za měsíc vyjíždí, nevím zda by si to dovolil nemít "papíry" v pořádku. No a pak tu máme takovou maličkost jako několik fotek přiložených k článku na kterých se souprava jeho vozů vedených jeho lokomotivou pohybuje vlastní silou po domácí trati... to asi hovoří vcelku za vše? Nebo myslíte že jel na vyjímku?

Ono taky co by se asi tak dalo (ne-uměle) hledat světoborného na papírech pro loko které jsou vyrobené podle stejných plánů ve stejné fabrice jako skoro všechny ostatní co tu u nás jezdí? Maximálně se někdo může chvilku točit na tom dodatečném přehození zabezpečováků za "domácí" ale to je vcelku prkotina...
registrovaný uživatel EC 174  mail  
27.08.2011 (21:07)  
Soupravu jsem viděl stát v Olomouci. Nepochopil jsem jednu věc - Regiojet vůbec nebude mít 1. třídu, nebo je toto řešení jen dočasné? Díky.
27.08.2011 (20:24)  
Nejsem si jist, zda pan J. ma loko jiz radne homologovany.
registrovaný uživatel rpet  mail  
27.08.2011 (20:15)  
@ R.U.R:
tak jsme se od řidičů dozvěděli, že nezastavěj, že máme zpoždění - no co já vím, jak často mají povinnost stavět.

stridaj se u vsech dopravcu po 4 a1/2 hodinach bez vyjimky. a k tomu, aby se vystridali, musej zastavit - jinak to fakt nejde. i kdyz beru tvuj argument, ze i tech 4 a pul hodky se obcas muze zdat jako 7 hodin -:))

a kte subjektivni obejktivite:

neprehanim. proste si koupim listek sedadlo A1. reknou mi ze je obsazene. tak je pozadam, at ho uvolni, protoze mam na nej narok. jsou tri moznosti (a to pouze tri):
1. misto dostanu a jsem spokojeny
2. misto nedostanu, jsem nespokojeny a budu prudit. dlouho a hnusne.
3. misto nedostanu, jsem nespokojeny, zacnu si vse nahravat, odmitnu nastoupit, nejedu nikam. a pak par vedoucich pracovniku "podniku sluzeb" zazije male nefalsovane peklo, s odskodnenim pro mne na jeho konci - a bylo by to mastny, na to se muzes spolehnout.

co je na tom neobjektivniho??
registrovaný uživatel Kakov 
27.08.2011 (19:50)  
Prádlo: děkuji za Váš příspěvek, jsem rád že jste ukázal, že SA není tak úžasná super firma, jak se mnozí domnívají
27.08.2011 (19:48)  
Railpic-právě proto že jezdíš autem tak nevíš vubec o čem mluvíš.vlaky u nás jezdí pořád.je pravda že některé horší a nekteré lepší.proč tomu tak je to asi nevyřešíme ale jezdit se dá a dokonce docela slušně i když ne všude.je to ale tvuj názor nebudu ti ho brát je tě dokážu litovat že máš tak jednostraný názor.
27.08.2011 (19:28)  
DJTiësto: na co že jsem se to ptal? Stačilo napsat "nevím" místo těch splašků. Sledovat to budu s laskavým dovolením samozřejmě dál, aby mi neutekla chvíle, kdy místo autem budu moct jezdit konečně vlakem. S ČD bych se asi nikdy nedočkal, ať už mají důvod jakýkoliv, takže i teoretická šance jet s Jančurou je pro mě konečně změna k lepšímu.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
27.08.2011 (18:55)  
rpet i eurostar ve svých příspěvcích semtam celkem přehánějí, ale jinak je to hezká ukázka toho, jak objektivně stejné vyprávění lze subjektivně zabarvit do dvou protichůdných poloh :-)
Já když jsem krácen o něco, na co mám nárok, tak se ozvu, a když to nepomůže, tak píšu stížnosti, nicméně ne vždy se člověku chce sobě i jiným kazit den a ztratit spoustu času kvůli nějaké hlouposti, ať už je to nefunkční kávovar (no kafe za deset korun, co to je žejo), nedodržení řazení (chtěl jsem kupé a dostal jsem velkoprostor, ale měl jsem samostatné sedadlo a to taky není špatné) nebo poplatky v bance (prý když se člověk hádá o ty různé dvoukorunové či pětikorunové poplatky, tak může vyhádat třeba 15 korun za rok - ale kolik ho to stojí času a práce?). Další věc je, že ne vždy člověk ví, na co má či nemá nárok, a nechce být za vola, aby se do krve hádal o něco, na co pak zjistí, že nárok nemá (to asi taky známe všichni) - například když jsme takhle jeli s Eurolines z Holandska v noci třeba 6 hodin bez zastavení (možná víc, možná míň, ale prostě nepříjemně dlouho), tak jsme se od řidičů dozvěděli, že nezastavěj, že máme zpoždění - no co já vím, jak často mají povinnost stavět.
27.08.2011 (18:26)  
rped-nevím jestli to má cenu ale musím a tebou souhlasit.funguje to i u CD pokud mám na něco právo je potřeba se oto starat a pokud ne tak dát vinu jen sám sobě.
  1 ... 18 19 20 21 22 ... 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko