Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.
Žlutý vlak, veřejně-neveřejně
Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.
Finální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.
První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů
Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".
Do pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.
Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.
Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…
Od rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravu i komerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.
Právě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.
Žlutý podzim na koridoru
Do širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.
Zdroj: ŽelPage

Ano, soukromí dopravci již jezdí dlouhou dobu, ale zatím nikdo po síti SŽDC neprovozoval osobní přepravu, Osobní zážitek s NAD na tratí, kde se prezentoval i Jančura. Přijel vlak SA a neměl zajištěnou NAD, přijel vlak ČD a cestující od SA se hrnuli do NAD ČD. Bohužel neměli platný doklad, takže NAD ČD je nenabralo. A to o výluce pan Jančura moc dobře věděl. Bohužel prskání mu moc nepomohlo.
Další problém výluk a odklonoých tras. Pokud strojvedoucí nemá na odklon poznání, nemůže po této trase jet. Takže pokud se bude modernizovat úsek Úvaly - Praha Běchovice a objízdná trasa bude např přes Nymburk. Tak si musí vlaky SA zajistit "pilota" na úsek, kde jejich strojvedoucí nemají poznání. A pokud tak neučiní a náhodou se to dozví DÚ, nebo DI, tak pan Jančura asi dojezdil, bo nebude mít lidi...
Přechod na střídavý systém napájení (AC)? Např.: Mimořádná údálost v Třebovicích v Čechách (3 km za třebovou směr olomouc) Odklonová trasa pře Brno. a v lepším případě přes Vyškov, v horším přes Břeclav, a osobně to typuju na Břeclav. Např. Minulé léto MU v Olomouci. Přes Brno nejezdily jen pendolína, ale veškeré spoje EC, IC, Ex a některé R. Vše v řazení 363 (362) stejnosměrnej šrot a souprava... Takže vše je možné.
160 km/h: Sice to není mezi Prahou a Ostravou, ale těch cca 50 km mezi Brnem a Břeclavý, co je tu už přes 10 let je pro Vás málo?
Na margo toho spania inak teraz Jančura predstavoval ušaté sedačky v nových Irizaroch, ktoré nakupujú. Čerpá údajne z vlastnej skúsenosti, keď pri cestách autobusom na VŠ počas spánku poslintal cestujúceho vedľa... :)
Jakože když nejezdím vlakem, když už pominu, že jsme se bavili jen o konkrétní relaci, tak nemůžu vědět, co za vozy ČD nasazují??
vlaky u nás jezdí pořád, jezdit se dá a dokonce docela slušně i když ne všude
Stando???? A jestli nejsi Standa, dej se chlapče okamžitě na politiku, dotáhneš to nejmíň stejně daleko. Já osobně se omlouvám, ale na takovouhle úroveň argumentace opravdu nejsem školenej
rpet: nevim, jestli to je vtip, ale "komfort" v buse na 24 hodin skrze celou evropu? to si sand delas srandu... rika ti neco pojem "letadlo"??
Jsou mezi námi tací, kteří z toho či onoho důvodu nechtějí létat letadlem, případně tací, kteří raději stráví cestováním více času v menším pohodlí, než aby si připlatili za letadlo (protože málokdy vyjde letadlo levnějc než bus). Nicméně samozřejmě že jsou i tací, kteří mají zafixováno, že letět letadlem je šíleně drahé, a tak siani nezjistí, jaké jsou ceny a možnosti.
rpet: chapu, ze cestovat celou cestu bez pritelkyne vedle sebe je naprosto neprijatelne. zejmena, vidate-li se i v jinych zivotnich situacich...
Tady už jsi dost ujel. Pokud někdy jezdíš autobusem (a zvlášť na větší vzdálenosti), jistě si dokážeš představit rozdíl mezi tím, když vedle tebe sedí přítelkyně a když je to někdo cizí (a to zejména v tomto případě, tedy že s sebou máš přítelkyni, ale ta sedí někde jinde). Jeden příklad: já celkem velkou část dálkových cest prospím, a promiň, ale přitulit se k někomu cizímu a usnout tady u nás není úplně běžné; možná že se ti dobře spí jen tak rovně jak sedíš v tom sedadle, ale mě teda ne - jsem-li u okna, můžu se aspoň opřít o to okno, ale jsem-li v uličce, tak se prostě nevyspím.
Error404
Vagóny pôvodne nemali byť označené triedou, potom sa rozhodnutie zmenilo. Je to vec dopravcu. Nechcem špekulovať o tom, či budú ľudia porovnávať, ako sa cestuje "v druhej triede" ČD/RJ...
R.U.R.
Vagóny z Rumunska budú prvá aj druhá trieda. A údajne plus ešte niečo.
eurostar
Mašiny v dobrom stave, za dobrú cenu, lepšie schváliteľné, vyžadujú nulové preškolenie strojvedúcich... A ako už bolo napísané, keď si odmyslíme taury ÖBB a súkromné Traxxy, sú to stále de facto najnovšie elektrické mašiny u českého dopravcu.
hasitobur
DÚČR mal údajne značný problém s kombináciou 162+Mirel, napriek tomu, že presne táto kombinácia na SŽDC už roky v pohode jazdí. Po výmene Mirelu za "starú klasiku" im následne Mirel prestal prekážať. Pomenujte si to ako chcete...
"Pokud pan Jančura téměř prezentuje svou soupravu, stewardky jsou u nové soopravy, ale vozy nemají finální interier .atd, tak mě to za zcela běžné nepříjde. Proto označení žlutý opar."
Prosím prosím, fakt si ten článok prečítajte! Dozviete sa aj to, že toto vôbec nemala byť prezentácia - mala to byť uzavretá firemná jazda, akurát médiá (a vlastne my tiež...) sa k tomu zleteli zo všetkých strán. Jančura ich teda buď mohol poslať k šípku, alebo využiť publicitu aspoň na to, že ukázal žlté vagóny. Porovnajme napr. so Škodovkou, ktorá sa pri testoch 109E okolo Letohradu vyhrážala mladým deckám právnikmi za to, že si dovolili odfotiť ten ich zázrak s nejakým meracím zariadením na podvozku...
A k tým rýchlostným schodom na koridoroch:
Problém je, že súvislých úsekov na 160 km/h je fakt skromne. Na pár kilometroch sa to ani poriadne nevyužije, ak má o chvíľu zase súprava brzdiť, hoci len na 150 km/h. Poříčany - Kolín: od km 372,067 je 120, o 2 km ďalej je 160, ktorá ale vydrží len 15 km, potom necelý kilometer 150 km/h kvôli prevýšeniu, a znova 160... a potom do Pardubic 120, 160, 150, 160, 140, 130, 160 v niekoľkokilometrových skokoch.
Od Olomouce je to 160 do Červenky, potom 130 (6 km), znova 160 (6 km), 150 v oblúku pred Lukavicemi, 160 do Zábřeha (znova 6 km), potom brzda na 115 km/h do oblúku, a po kilometri znova 160 - na tri kilometre, po ktorých znova nasleduje 150 a hneď nato 120 a po ďalších troch kilometroch 100 km/h cez Hoštejn, a tesne zase 110...
Že je na trati 090 tiež Vmax = 160, o tom som predsa písal - problém je, že to ten bastard málokedy vôbec vytiahne, keď tam má podobné rýchlostné sudoku: slušné rýchlosti začínajú až skoro 30 km za Prahou, a aj potom to ide 140 - 6 km - 160 - 9 km - 120 - 2 km - 140 - 2 km - 160 - 4 km - 140 - hneď zase 160 - 3 km - 130 - 3 km - 160 - 4 km - 110 - 2 km - 130 a takto to pokračuje. Na 2 km trate sú tam skoky typu 160 - 140 - 150, hneď za Lovosicemi 105 atp. Na takto navrhnutých koridoroch má význam používať klopidlo, ku ktorému sú zvislé rýchlostníky milosrdnejšie, pretože v ostatných prípadoch sú pokusy o jazdu 160 km/h skôr mrhanie energiou pre zanedbateľný efekt.
Borecek 13
Stále nebola zodpovedaná otázka, prečo teda vlakový personál musí riešiť toľko byrokracie - až tak, že odsúva cestujúcich dole na rebríčku pracovných priorít. A mimochodom, také letušky riešia všetko od bezpečnostných procedúr až po roznášanie jedla, a napriek tomu to obvykle ide aj s úsmevom (ktorý vôbec nemusí byť falošný, ako si - nevedno prečo - spústa železničných zamestnancov myslí).
Václav Vrtěna a mimoriadne udalosti/výluky:
Súkromní dopravcovia jazdia na SŽDC v hojnej miere už pekných pár rokov. Z vašej otázky môžem jedine usudzovať, že sa im výluky a mimoriadnosti vyhýbajú, pretože v opačnom prípade je otázka bezpredmetná. MU sa budú riešiť rovnako, ako u Metransu, ODOSu, AWT, SD-KD, PKP Cargo alebo kohokoľvek iného.
Ak sa rozbije mašina a súprava zablokuje koridor, tak ju holt odtiahne ten, kto bude práve najbližšie - napr. niečo od ČD. Síce možno bude mať výčitky svedomia, ale správcovi DC to môže byť celkom jedno - on na základe zákona a Prohlášení o dráze potrebuje voľnú trať. Nech si to potom zúčastnené strany vyúčtujú medzi sebou.
Prechod na AC? Prečo preboha? Po alternatívnych trasách sa RJ dostane z Prahy až do Chocně, eventuálne od Ostravy po Olomouc. Odklon cez Brno a Břeclav sa realizuje len u pendolin, a je to krajná situácia. To už je pre RJ lepšie vyslať na miesto busy.
A tu sa dostávame aj k otázke NAD: je dobré si uvedomiť, že (na rozdiel napr. od ČD) má Regiojet k dispozícii vcelku rozsiahlu flotilu autobusov v podobe žluťákov SA. Za tie nemusí nikomu platiť, podľa potreby ich dostane, kam chce, a navyše to vôbec nie je zlá náhrada :) Navyše teraz v lete firma kúpila 25 nových kúskov, takže ak by veľmi chceli, môžu si pár Beulasov Aura (55 miest), ktoré čoskoro čaká odpredaj, odložiť ako zálohu.
DJtiěsto
"Já osobně raději pojedu B-čkem než abych nejel vůbec."
Závisí od situácie. Keď ma vyslovene netlačí čas, tak už som párkrát nenastúpil do vlaku, kde nebolo miesto na sedenie alebo nebol adekvátny vagón. Keď je to presun na 20 minút, tak je to v podstate jedno, ale to zase nie je typický scenár pre diaľkové spoje.
A vôbec, tu sa stále nejako kalkuluje s tým, že vlak má v podstate neobmedzenú kapacitu, pretože vždy sa tam ešte niekto natlačí. Že to v konečnom dôsledku zhoršuje komfort všetkých cestujúcich (musím sa pretlačiť na WC, nemôžem si zájsť na jedlo, nad cítim pot človeka, ktorý stojí nad mojou sedačkou...), nad tým sa mávne rukou. Našťastie existujú spoje typu SC, alebo IC ZSSK, kde tento problém nehrozí - a ľudia tým prekvapivo jazdia, a radi. Človek sa potom musí pýtať, či fakt nikto z cestujúcich nie je schopný a ochotný plánovať si cesty aspoň pár hodín dopredu, alebo či je to len šotoušská vyžranosť, ktorá sa spolieha na to, že sa "predsa vždy niekam vtlačí".
A fakt netuším, prečo stále niekomu podsúvaš tie vekové rozdiely. Či on skôr nebude u Jančuru problém v tom, že vyžaduje praktickú znalosť cudzieho jazyka, čo je pre mnoho "ostrieľaných a zaslúžilých" sprievodcov trošku problém. Ja sám nemám problém so sprievodkyňou vo veku 55, kým je milá a netvári sa ako ropucha. Bohužiaľ sa také typy stále nájdu.
Na takovou věc se jezdit nedá.
Maximálně se někdo může chvilku točit na tom dodatečném přehození zabezpečováků za "domácí" ale to je vcelku prkotina...
Pokud je půl roku chvilka, tak ano. Papíry má hrubým odhadem čtrnáct dní.
anebo by mohl vyfouknout ČD prvenství a udělat jejich uvažovanou reko na 361...
Nepředpokládám, že by byl blázen nebo člověk s extrémně nízkou inteligencí. Nikdo jiný by si něco s tak otřesným poměrem cena/přínos nekoupil.
RJ bude mít výhodu v tom, že bude mít vozy jen několika málo typů, a tedy nebude mít takové problémy jako ČD.
Ampz, ABmz, reko Bmz, minimálně jeden další typ z Astry. Na odhadem padesátivozovou flotilu mi to rozhodně málo nepřijde.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
















